آشنايي با خواص باقلا.

خوراكي‌ها
آشنايي با خواص باقلا.
19 خرداد -93
باقلا از جمله گياهاني است كه كاشت آن در دنيا سابقه بسيار طولاني داشته و داراي خواص فراواني است. باقلا گياهي است علفي و يكساله كه ارتفاع آن تا 80 سانتيمتر مي‌رسد.برگ‌هاي آن متناوب و مركب بوده كه داراي برگچه‌هايي به شكل تخم‌مرغ است. گل‌هاي باقلا درشت و سفيد و داراي لكه‌هاي سياه و يا بنفش است. ميوه آن كه همان باقلا است داراي غلافي پوشيده از كرك به طول تقريبا 12 سانتيمتر است. در هر غلاف تعدادي دانه قرار دارد. گل و شاخه گل‌دار، ميوه و تخم باقلا مصارف طبي دارند. 
* برخي از خواص باقلا 
باقلا مانند ساير لوبياها سرشار از فيبر بوده كه به عمل هضم كمك كرده و عمل دفع را آسانتر مي‌سازد. لوبياها سرشار از فيبرهاي خوراكي هستند كه با تميز كردن ذرات موجود در خون كه مي‌توانند منجر به بيماري‌هاي قلبي شوند سطح كلسترول و تري‌‌گليسيريد خون را تنظيم و كنترل مي‌كنند. علاوه بر آن مصرف فيبر باعث تنظيم سطح قند خون مي‌شود از اينرو براي بيماران ديابتي مصرف آن تويه مي‌شود. مصرف فيبر ممكن است خطر ابتلا به سرطان را نيز كاهش دهد چرا كه به حركت سريع‌تر غذاها در بدن كمك كرده و باعث پيشگيري از ماندن غذاهاي سرطان‌زا در بدن مي‌شود. * سرشار از پتاسيم است باقلا سرشار از پتاسيم بوده كه تاثيرات مفيدي بر سطح فشارخون دارد. پتاسيم سومين ماده معدني مورد نياز بدن است. كمبود اين ماده معدني در بدن منجر به ايجاد رخوت و سستي، عمل نامنظم قلب، استرس و زودرنجي مي‌شود.  البته استفاده بيش از حد پتاسيم خطراتي را نيز به دنبال خواهد داشت و حتي پزشكان نيز در تجويز مكمل‌هاي پتاسيم به بيماراني كه مطمئن هستند داراي كمبود اين ماده معدني هستند، تامل مي‌كنند.
پتاسيم موجود در مواد غذايي مانند باقلا جايگزين بسيار ايمن‌تري براي حفظ سطح سالم پتاسيم در بدن هستند. 
* مضرات: 
باقلا در بعضي از اشخاص توليد نفخ و سنگيني سر و معده مي‌كند براي جلوگيري از اين عوارض بايد ابتدا باقلا را پوست كنده و بجوشانيد و آب آن را دور بريزيد، سپس به آن مقداري آب اضافه كرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادويه گرم مانند دارچين و فلفل بخوريد. مصرف باقلاي تازه ممكن است توليد مسموميت و حساسيت شديد بكند كه گاهي موجب مرگ مي‌شود بنابراين بايد در خوردن باقلاي تازه و خام احتياط كنيد. معمولا اشخاصي كه به باقلاي تازه حساسيت دارند فاقد يك آنزيم مخصوص هستند.