گمانه سازي هاي انتخاباتي و سكوت مسئولان!

يادداشت خبرنگار 
گمانه سازي هاي انتخاباتي و سكوت مسئولان!  16 آذر- 94
قرینه سازی یادداشت های وارده  ونگاه و نکته ی اوین نامه ی کیهانی می باشد .

اين روزها برخي رسانه هاي خوزستان حرکتي را آغاز کرده اند که به زعم خود گمانه زني هاي انتخاباتي نام دارد؛ اما در عمل مصداق تبليغات پيش از موعد و القاء گزينه و يا گزينه هاي مورد نظر به مخاطب و گمانه سازي است نه گمانه زني مصاحبه و انتشار عکس افرادي خاص که گمانه زني نيست بلکه تبليغاتي بودن موضوع را به مخاطب القاء مي کند.
    وقتي صراحتا در تيتر و متن اخبار رسانه هاي مذکور به نام نظرسنجي فرد و يا افرادي به عنوان گزينه پيش رو و يا برتر در يک شهر يا شهرستان معرفي مي شود اين مصداق در دست گرفتن افکار عمومي پيش از آغاز وقت رسمي تبليغات و حتي ثبت نام کانديداهاست.

    براي مثال يکي از رسانه هاي خبري استان به طور کاملامشخص آقايي را با درج عکس بزرگ نفر برتر نظرسنجي در شهرستان ايذه معرفي مي کند و يا يک پايگاه خبري با عنوان «پيشتازان نظرسنجي انتخابات مجلس دهم در خوزستان را بشناسيد» گزينه هاي خود را به خورد مردم مي دهد.

    اين در حالي است که دبير ستاد رسيدگي و پيشگيري از جرائم انتخاباتي دادگستري خوزستان در جلسه اي پيرامون موضوع رسيدگي و پيشگيري از جرائم انتخاباتي گفت: گمانه زني هاي مصداقي در ايام قبل از انتخابات تخلف بوده و با آن برخورد مي شود.

    البته ايشان از وجود مطالبي از اين دست اظهار بي اطلاعي کرد و گفت: اگر مواردي سراغ داريد اعلام کنيد تا رسيدگي شود.

    آيا مسئول رسيدگي و پيشگيري از جرائم انتخاباتي نبايد نسبت به مهمترين مولفه تبليغات يعني رسانه که مي تواند با عملکرد نادرست بسياري از تخلفات را به دنبال داشته باشد اشراف کامل داشته باشد؟ اين از دو حال خارج نيست يا رصد دقيقي در اين رابطه صورت نمي گيرد و يا مواردي ديده مي شود ولي با مسامحه از آنها چشم پوشي مي شود؛ که البته اين خود ريشه در دو جا دارد يا در اين رابطه خلاقانوني براي برخورد با متخلفين رسانه اي پيش از انتخابات وجود دارد و يا اين عدم برخورد دلايل ديگري دارد که بر ما پوشيده است!

    آيا مسئولان ذي ربط اساسا به اين نکته توجه دارند که چنانچه برخي از اين افراد توسط هيئت هاي اجرايي و يا دفاتر نظارت صلاحيتشان تاييد نشود؛ با وجود جوي که برخي رسانه ها ايجاد و اين افراد را به عنوان چهره هاي مقبول به مردم معرفي کرده اند چه تبعاتي در جامعه خواهد داشت و اساسا آيا متوليان انتخابات را در انجام وظايف قانوني خود دچار مشکل نخواهد کرد؟

    پس اگر صراحتا معتقد هستيد اين حرکت ها مصداق تخلف است تدابير مورد نياز اتخاذ شود و اگر توان و يا ابزار برخورد وجود ندارد؛ اعلام کنيد، تا همه رسانه ها از اين فرصت برخوردار شوند؛ چرا که برخي رسانه ها و البته کانديداهاي متعهد و قانون مدار منتظر آغاز زمان قانوني هستند؛ در حالي که رقباي آنها ماههاست که علاوه بر شرکت در مجالس و محافل مختلف؛ مصاحبه ها و اخبار خود را بر روي خروجي ها مي فرستند.