ضرر۴ ميليارد دلاري توريسم ايران از تحريم هاي جديد آمريكا

ضرر۴ ميليارد دلاري توريسم ايران از تحريم هاي جديد آمريكا 7 دی – 94
سربازجو شریعت نداری بافراموش کردن موضع ضد آمریکایی  ومتهم به جاسوسی کردن ایرانیانی که از ایران به آمریکا می رفتند یا آمریکاییانی که به عنوان توریست به ایران می آمدند .آنگونه که تعدادی شان ربوده وگروگان گرفته ومتهم به جاسوسی شدند تا برای آزادی شان معامله وباج گیری شود . اما اکنون پس از تصویب قانون  ویزا برای آنانی که به ایران سفر می کند اعتراف کرده این قانون موجب 3 میلیارددلار ضررسفر توریستی شده است .

اقدام جديد آمريکايي ها عليه کشورمان که بر اساس آن آزادي شهروندان جهاني براي سفر به ايران با نقض صدور ويزاي آمريکا، سلب شده؛ تا ۴ ميليارد دلار به صنعت توريسم ايران زيان وارد خواهد کرد.
    در جديدترين تحريم وضع شده توسط کنگره و دولت آمريکا بر ضد ايران، معافيت رواديد براي اتباع 38 کشور که در 5 سال گذشته به ايران سفر کرده اند، لغو شده است. تحريم جديد علاوه بر نقض صريح برجام، مي تواند زيان اقتصادي تا چهار ميليارد دلار به اقتصاد ايران وارد کند و شليک مستقيم به صنعت توريسم کشورمان محسوب مي شود! حتي اگر نيمي از توريست ها و فعالين اقتصادي خواهان سفر به ايران، به دليل آسيب هاي ناشي از قانون جديد کنگره قيد سفر به ايران را بزنند؛ رقم زيان صنعت توريسم ايران به 2 ميليارد دلار خواهد رسيد.

    براساس لايحه بودجه سال 2016 آمريکا که در کنگره اين کشور به تصويب رسيد، آن دسته از مسافران، گردشگران يا بازرگانان 38 کشور از جمله 30 کشور اروپايي، که از اول مارس 2011 به سوريه، عراق، ايران يا سودان رفته اند يا تابعيت دوگانه با اين کشورها را دارند، ديگر نمي توانند از معافيت رواديد بهره مند شوند. جداي از ماهيت اجراي غيرمستقيم تحريم هاي ضدايراني و به نوعي «نقض برجام»، اين مصوبه مي تواند به زيان صنعت توريسم ايران باشد.

    بررسي کشورهايي که شهروندان آنها شامل اين مجازات آمريکايي شده اند، نشان مي دهد در واقع عمده کشورهاي مهم و بزرگ اروپا و همچنين کشورهايي که طي يک سال گذشته براي آغاز دور جديد فعاليت اقتصادي در ايران حاضر شدند؛ در اين فهرست قرار دارند. اين 38 کشور عبارتند از: استراليا، اتريش، بلژيک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، يونان، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، کره جنوبي، ليختن اشتاين، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نيوزيلند، نروژ، پرتغال، اسپانيا، انگليس، سوئد، سوييس، تايوان، موناکو، سنگاپور، اسلواکي، آندورا، برونئي، شيلي، جمهوري چک، استوني، اسلووني، مجارستان، ايسلند، لتوني، ليتواني و سن مارينو.

    شهروندان اين کشورها که پيش از اين مي توانستند بدون ويزا تا 90 روز در خاک ايالات متحده وارد شوند؛ در صورت تردد به اين 4 کشور، تا 5 سال براي ورود به آمريکا بايد ويزا بگيرند(!)، به عبارتي آنها علاوه بر نقض آزادي هاي مدني، با مجازات نيز مواجه مي شوند! به علاوه کساني که تابعيت دوگانه اين کشورها را هم دارند، از جمله ايراني هايي که شهروند کشورهاي معاف از ويزا مانند انگليس، استراليا يا فرانسه هستند، بايد با اجراي قانون تازه براي سفر به آمريکا درخواست ويزا کنند.

    در دنياي امروز، صنعت گردشگري به يکي از استراتژيک ترين منابع درآمدزايي و ارزآوري براي کشورها تبديل شده و به چنان رشدي دست يافته که تعداد گردشگران بين المللي، بالغ بر يک ميليارد نفر يعني يک هفتم جمعيت کره زمين رسيده است. همچنين حدود يک دوازدهم افراد شاغل جهان، يعني بيش از 200 ميليون نفر در اين حوزه مشغول به کار هستند.

    به گزارش تسنيم، گسترش گردشگري، مي تواند به صادرات فرهنگي منجر شود که اين امر مخصوصاً در کشوري مثل ايران با سابقه باستاني و تمدني کهن بيشتر به چشم خواهد آمد. صنعت گردشگري در ايران از ظرفيت هاي بسيار بالايي براي رشد و توسعه برخوردار است.

    براساس گزارش سازمان جهاني جهانگردي، ايران رتبه دهم جاذبه هاي باستاني و تاريخي جهان و رتبه پنجم جاذبه هاي طبيعي را براي جذب گردشگر، داراست. برخي معتقدند توسعه صنعت گردشگري بهترين راهکار براي تقويت اقتصاد بدون نفت است. اروپا با يک ميليون و 780 گردشگر، جنوب آسيا با 621 هزار نفر، آسياي شرقي و اقيانوسيه با 125هزار نفر، آمريکا با 7هزار نفر گردشگر، مناطق صادرکننده گردشگر به ايران را در سال 2013 در اختيار دارند.