دو گزارش پزشکی

دو گزارش پزشکی 1 دی – 94
آنچه كه بايد در مورد جرم گوش بدانيد   
جرم گوش چيزي است که بيشتر ما ترجيح مي دهيم درباره آن حرف نزنيم و اغلب در خلوت به سراغش مي رويم.
    اما شايد برايتان جالب باشد بدانيد در گذشته از آن به عنوان مرهم زخم و مسکني براي زخم هاي عميق استفاده مي کردند. اما جرم گوش کارايي بيشتري دارد. تحقيقات نشان داده که جرم گوش مي تواند نشان دهنده افزايش تدريجي آلودگي در بدن باشد، و حتي مي تواند براي تشخيص بعضي بيماري ها مورد استفاده قرار گيرد.

    در اينجا به نکاتي درمورد جرم گوش اشاره مي کنيم که احتمالاً نمي دانستيد.

    جرم يا موم گوش از يک غده در کانال گوش ترشح مي شود. سلول هاي درون کانال گوش، سلول هاي خاصي در بدن هستند که حرکت مي کنند. پروفسور شکيل سعيد از بيمارستان گوش و حلق و بيني لندن مي گويد «شما مي توانيد يک قطره جوهر در گوش بگذاريد و طي چند هفته شاهد حرکت کردنش باشيد، حرکتي که توسط سلول ها انجام مي شود» اگر اين اتفاق نيفتد، کانال کور و کوچک گوش پر خواهد شد از سلول هاي مرده اي که در جريان پوست انداختن توليد مي شوند.

    اين حرکت همچنين جرم گوش را که توسط غده هاي تغيير يافته عرق توليد شده، بيرون مي راند (اين غده ها کانال گوش را پوشانده اند). گفته مي شود که حرکت هاي معمول آرواره هنگام خوردن و صحبت کردن، به اين حرکت کمک مي کنند.

    به گزارش بي بي سي، پروفسور سعيد دريافته که جرم گوش گاهي با بالارفتن سن تيره تر مي شود و در آن دسته از مردان که گوش هايشان با زياد شدن سن پرموتر مي شود بعضاً جرم گوش در جنگلي از مو گرفتار مي شود.

    جرم گوش حاوي مومي روغني و کراتينوسيت ها- سلول هاي مرده است. مابقي آن، ترکيبي از مواد متفاوت دارند.

    حدود 1000 تا 2000 از غده ها، پتيدهاي ضد ميکروب توليد مي کنند و همزمان غده هاي چربي نزديک سلول هاي مو به اين مخلوط الکلي، يک ماده چرب به نام اسکوالين (squalene)، کلسترول و تري گليسريد اضافه مي کنند.

    ميزان ترشح جرم گوش ميان مرد و زن، يا پير و جوان چندان تفاوتي ندارد، اما در يک تحقيق کوچک نشان داده شده که ميزان تري گليسريد آن در برخي ماه ها کمتر مي شود.

    جرم گوش همچنين حاوي آنزيم ضد باکتري ليزوزم است که مي تواند ديوارهاي باکتري سلول را از بين ببرد. بعضي محققان به اين موضوع اعتقاد چنداني ندارند و مي گويند اين بهترين محيط براي رشد باکتري است.

        
دستگاه کنترل آلودگي
    جرم گوش مانند بسياري از ترشحات بدن، مي تواند نشانه وجود سموم خاصي در بدن مانند فلزات سنگين باشد. اما جاي عجيبي براي معاينه است و از يک آزمايش خون ساده قابل اعتمادتر نيست.

    تعداد کمي از اختلالات گوارشي روي جرم گوش تاثير مي گذارد. برجسته ترين دستاورد علمي در مورد جرم گوش در سال هاي اخير، جرم 24 سانتي متري است که در گوش يک نهنگ آبي پيدا شده بود.

    برخلاف انسان که جرم گوش و سلول هاي مرده خود را بيرون مي ريزد، نهنگ جرم گوش خود را نگه مي دارد. اين جرم وقايع زندگي نهنگ را ثبت مي کند مانند حلقه هاي درخت که فصول خشک و مرطوب را در طول عمرش نشان مي دهد.
كمبود يد با بدن چه مي كند؟

يک کارشناس تغذيه کمبود يد در بدن را عامل مهمي در کم کاري تيروئيد، گواتر، اختلال عملکرد ذهني و افزايش استعداد به آسيب هاي ناشي از تشعشع هسته اي دانست و گفت: در حال حاضر کمبود يد در کشور به خاطر اقداماتي که صورت گرفته کنترل شده است. 
    سميه اسدي در گفت و گو با ايسنا، دراين باره گفت: کمبود يد در زنان باردار عوارض خطرناکي دارد و باعث سقط جنين، مرده زايي، ناهنجاري هاي مادرزادي، اختلال حرکتي، رواني، ذهني، کم کاري تيروئيد، ناشنوايي، عقب ماندگي رواني و ذهني مي شود. علاوه بر آن در افراد عادي باعث ايجاد گواتر، خواب آلودگي، بي حالي و سستي، اضافه وزن، چاقي، کمبود هوش، افت ضريب هوشي و همچنين کم کاري تيروئيد، اختلال عملکرد ذهني و افزايش استعداد به آسيب هاي ناشي از تشعشع هسته اي مي شود. 

    وي افزود: کمبود يد در بدن از طريق دو روش عمده شامل يددار کردن نمک و استفاده از محلول روغني يددار انجام مي شود که استفاده از نمک يددار کم هزينه ترين و مناسب ترين روش است. اما در مناطقي که کمبود شديد يد دارند، استفاده از تزريق عضلاني محلول روغني يددار مي تواند سه تا پنج سال و کپسول خوراکي آن تا يک سال يد بدن را به ميزان کافي تامين کند. مصرف محلول روغني و کپسول هم تنها با تجويز پزشک مجاز است. 

    اين کارشناس تغذيه، کمبود يد را در مناطق کوهستاني شايع تر عنوان کرد و ادامه داد: علت اصلي کمبود يد در مناطق کوهستاني، کمبود اين ماده در آب و خاک است، اما با توجه به اينکه افراد مختلف نسبت به کمبود يد واکنش يکسان نشان نمي دهند، احتمال دخالت عوامل ژنتيک نيز مطرح است. همچنين مصرف گياهان خانواده کلم، شلغم، بادام زميني و سويا نيز جذب يد را دچار اختلال مي کند. 

    اين کارشناس تغذيه بيمارستان فارابي با بيان اينکه کمبود يد در کشور به خاطر اقداماتي که صورت گرفته نسبت به سال هاي قبل کنترل شده است، گفت: کارخانه هاي توليد نمک در کشور ملزم به يددار کردن نمک هاي توليدي خود شدند که افزايش مصرف نمک يددار توسط خانواده ها را به دنبال داشت. امروزه ايران به عنوان يک کشور الگو در مهار آثار زيانبار ناشي از کمبود يد در جهان شناخته مي شود و در حال حاضر تعداد مبتلايان به گواتر در ايران به کمتر از 6/5 درصد رسيده است. کاهش چشمگير مبتلايان به گواتر در ايران نتيجه پوشش 98 درصد نمک يددار در ايران، اقدامات و اجراي برنامه جامع کنترل بيمار ي هاي ناشي از کمبود يد است.