گزیده ها 10 اسفند -94

در دیدار وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، یادداشت تفاهم 5 میلیارد یورویی تامین مالی به امضاء رسید.
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی طیب نیا با بیان اینکه این دیدار گام دیگری در توسعه روابط دو کشور خواهد بود، اظهار داشت: هدف از امضای این یادداشت تفاهم، ایجاد چارچوبی برای تعمیق همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی در حوزه اقتصادی از طریق تامین مالی پروژه های زیر بنایی، عمرانی و تولیدی توسط بانکها و موسسات مالی و شرکت های کره ای است.
وی افزود: شرکت بیمه تجاری کره جنوبی "کی شور" (K-Sure)، منابع مالی تا سقف 5 میلیارد یورو برای تامین مالی پروژه ها در ایران فراهم خواهد نمود.
وزیر اقتصاد کشورمان در ادامه این دیدار خاطرنشان کرد: ما علاقه مندیم روابطمان را در دوران پسا تحریم با کشورهای شرق آسیا توسعه دهیم و در این میان، کره جنوبی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
طیب نیا جمعیت 80 میلیونی ، بازار بزرگ داخلی، دسترسی به بازار 400 میلیونی کشورهای همسایه، ذخایر عظیم نفت و گاز، امنیت، نیروی کار متخصص، بهبود محیط کسب و کار، برخورداری از قوانین مترقی و حمایت از سرمایه گذاری را فرصت مناسبی برای شرکتهای کره ای برای سرمایه گذاری در ایران عنوان کرد.
وی در عین حال تصریح کرد: ما آمادگی کامل برای سرمایه گذاری شرکتهای کره ای در حوزه های صنعت، خودروسازی، صنایع وابسته به نفت و گاز و گردشگری در ایران را داریم و معتقدیم توسعه روابط اقتصادی می تواند زمینه ساز ایجاد روابط مستحکم سیاسی دو کشور نیز باشد.
در ادامه این دیدار، جو هیونگ وان، وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با وزیر اقتصاد کشورمان ، خواستار همکاری های مالی، اقتصادی و تامین مالی دو کشور شد.
هیونگ وان با اشاره به جایگاه ممتاز ایران در منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران برای ما یک شریک مطمئن بوده و همانگونه که در دوران تحریم روابطمان را با ایران حفظ کردیم این انگیزه و اراده وجود دارد که در دوران پساتحریم بتوانیم همکاری های اقتصادی جدیدی را آغاز کنیم.
گفتنی است در پایان این دیدار یادداشت تفاهم تامین مالی 5 میلیارد یورویی پروژه های زیربنایی ایران توسط محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران و مدیرعامل شرکت بیمه تجاری "کی شور" به امضاء رسید.
قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی از مشخص شدن قیمت 800 تومانی هر کیلوگرم گندم وارداتی خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار خرده‌فروشی‌ها نیست.
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر مهرفرد امروز در حاشیه نشست خبری وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: تاکنون بیش از دو میلیون تن گندم وارداتی ثبت سفارش شده و به تدریج وارد بنادر کشور می‌شود که البته قیمت آنها بسته به کیفیت و مبدأ تولید‌شان متفاوت است، اما به صورت میانگین قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی برای خوراک حدود 800 تومان است.به گفته وی، ثبت سفارش واردات برنج از دی‌ماه که فصل برداشت این محصول به پایان می‌رسد تا مرداد‌ماه سال آینده که برداشت برنج آغاز می‌شود آزاد است.
قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص قانون تمرکز بازرگانی بخش کشاورزی افزود: گرچه در دولت گذشته با این قانون مخالفت‌هایی شد و علی‌رغم تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ نشد، اما این قانون از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفته و اجرا شده است.
مهرفرد با اشاره به این‌که براساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی تنظیم بازار خرده‌فروشی برعهده وزارت جهاد کشاورزی نیست، تصریح کرد: براساس قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به تنظیم بازار خرده‌فروشی‌هاست و باید دستگاه‌های نظارتی این وزارتخانه با مشکلات موجود از جمله گرانفروشی برخورد کنند و وزارت جهاد کشاورزی موظف به تولید و تامین بازار محصولات کشاورزی تا مراکز عمده عرضه این محصولات است.
وی گفت: بسیاری از بخش‌های این قانون تاکنون اجرا شده است و حتی موارد اختلافی بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون حقوقی دولت تصمیم‌گیری و نهایی شد که می‌توان به واگذاری شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد کشاورزی، واگذاری صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی این وزارتخانه و غیره اشاره کرد که البته حدود 30 کد آی سیک صنایع تبدیلی و تکمیلی از حدود 1000 کد که قرار بود به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود باقی مانده که مقرر شده هیات دولت درباره آن تصمیم‌گیری کند.
قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ممکن است برخی با این قانون مخالف باشند که از ابتدای تصویب این قانون، مخالفت خود را اعلام کردند، اما همه باید به قانون تمکین کنیم و تاکنون نیز بخش‌های مهمی از این قانون اجرا شده است.
پروژه نصب قلاده‌های ردیاب روی پلنگ‌ها، پس از انتقادهای بسیاری که متوجه خود دید، حالا خبرهای جدیدی از وضع پلنگ‌ها و نگرانی‌هایی که می‌تواند بقای این‌گونه را تهدید کند، با خود همراه کرده است. نمایندگان پروژه تله متری پلنگ شمال‌شرقی ایران، حالا از بیماری خطرناکی حکایت می‌کنند که میان دام‌ها و سگ‌های زیستگاه پلنگ شیوع فراوانی دارد و بقای این‌گونه ارزشمند را به‌طور جدی تهدید می‌کند.
به گزارش مهر، آنها در بیست‌وپنجمین سمینار حیات‌وحش انجمن یوزپلنگ ایرانی، به ارایه این دستاوردها پرداختند که تنها یکی از این دستاوردها اعلام تهدید بزرگی بود که بر سر بقای این‌گونه ارزشمند و درمعرض خطر سایه افکنده است: بیماری مرگباری شبیه‌هاری خاموش.  محمدصادق فرهادی‌نیا، دانشجوی مقطع دکترا در رشته جانورشناسی که این طرح تحقیقاتی را به‌عنوان پایان‌نامه دوره دکترای خود به انجام می‌رساند، در این سمینار گفت: «مردم منطقه تندوره از کشته‌شدن سگ‌ها توسط پلنگ‌ها در روستاهای اطراف تندوره خبر داده بودند که بعد مشخص شد این تعارض جدی‌تر است
او ادامه داد: «ردیاب‌های ماهواره‌ای که روی پلنگ‌ها نصب شد، نشان داد برخی پلنگ‌ها گاهی به شکار سگ‌ها می‌پردازند و از آنها تغذیه می‌کنند. بلافاصله این نگرانی برای ما ایجاد شد که نکند سگ‌ها بیماری خاصی به پلنگ منتقل کنند
در ادامه این سمینار ایمان معماریان، دامپزشک حیات‌وحش که در این پروژه فرهادی‌نیا را همراهی می‌کرد، هم از نتایج تاسف‌آور مطالعات خبر داد، «از سگ‌های تندوره خون‌گیری کردیم. نتایج آزمایش‌های اولیه ‌درصد بالای آلودگی در سگ‌های مورد آزمایش را نشان می‌‌هد، یعنی وضع برای پلنگ خیلی خطرناک است.» او درباره بیماریCanine Distemper توضیح داد: «این بیماری در سگ‌ها علایم تنفسی و گوارشی دارد، باعث مرگ‌ومیر می‌شود. سگ‌های بزرگ‌تر بیماری را نشان نمی‌دهند اما ناقل آن هستند.» معماریان افزود: «بیماری درهمین فوک خزری خودمان و در گرگ دیده شده و در آفریقا هم تلفات گسترده در شیرها را به دنبال داشته است.» به گفته او در مورد ببر سیبری، ببرهایی با علایم کاملا سالم و وضع بدنی خیلی خوب دیده می‌شدند اما دیده می‌شد که ببر خیلی «مهربان» است و مدتی بعد می‌میرد! آزمایش‌ها نشان داد که حیوان به Canine Distemper مبتلا بوده که می‌توان آن را نوعی‌ هاری خاموش نامید. ‌
هاری خاموش یکی از انواع بیماری ‌هاری است که علایم آن شبیه به علایم دیستمپر در گربه‌سانان بزرگ است. او با تأکید بر این‌که این بیماری مرگ‌ومیر بسیار بالایی دارد و همه حیواناتی که به آن آلوده می‌شوند، می‌میرند، گفت: «در ایران پلنگ‌های مهربان دیده شده‌اند. در جاهای مختلف ایران هم دیده شده و وقتی گزارش شده نهایتا کمتر مورد بررسی بالینی و آزمایشگاهی قرار گرفته و به همین خاطر هنوز اقدام مناسبی صورت نگرفته است.» معماریان با بیان این‌که دلیل بی‌توجهی به‌ هاری خاموش مشترک نبودن این بیماری با انسان است، یادآوری کرد: «بیماری‌های متعدد دیگری هم هست که می‌تواند شکار پلنگ را تحت‌تأثیر قرار دهد.
بیماری‌هایی مثل PPR می‌تواند تا ۸۰‌درصد جمعیت طعمه را در یک نقطه از بین ببرد. ما اغلب از شکار و تصادفات جاده‌ای به‌عنوان عوامل مرگ پلنگ انتقاد می‌کنیم اما به بیماری‌هایی مثل تب برفکی و سل و... که واگیر دارند، اهمیت نمی‌دهیم. تمام اینها از دام اهلی به حیات‌وحش منتقل می‌شود اما الان چون PPR یا طاعون نشخوارکنندگان شیوع پیدا کرده آغاز به واکسیناسیون کرده‌ایم اما باقی بیماری‌ها کنترل نمی‌شود.» او تصریح کرد: «با توجه به این‌که حیات‌وحش قابل درمان و واکسیناسیون نیست، نهایتا راه مبارزه با بیماری، جلوگیری از ورود دام به زیستگاه‌های حیات‌وحش یا واکسیناسیون کامل دام‌هاست که هیچ یک متاسفانه انجام نمی‌شود.» البته فرهادی‌نیا با اعلام این‌که از دامپزشکی خواستیم واکسن‌های موجود را در مناطقی که به زیستگاه پلنگ نزدیک است، استفاده کند، تأکید کرد: «تنها با تعامل و بدون تحمیل بودجه اضافی توانستیم یک «بافر» امن پیرامون تندوره ایجاد کنیم
ردیاب می‌توانست جان «ایران» را نجات دهد
دامپزشک پروژه تله‌متری پلنگ ایران شمال‌شرقی در این سمینار درباره مرگ پلنگ ماده تندوره که «ایران» نام‌گذاری شده بود، نیز به ابهامات پاسخ داد.  ایمان معماریان در توضیح ماجرا گفت: «یک پلنگ نر، شکاری را گرفته بود. از روی ردپاها مشخص است که پلنگ ماده چندین‌بار رفته و آمده و تلاش کرده شکار را از چنگ پلنگ نر درآورد. سرانجام پلنگ نر با پلنگ ماده درگیر شده و گردن او را شکسته است.» او با بیان این‌که اعضای پروژه خیلی دوست داشتند، علت مرگ را بدانند، ادامه داد: «پیگیری‌های خیلی زیادی انجام شد و خیلی سریع لاشه را به تهران آوردیم تا با روزآمدترین امکانات، سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی، رادیوگرافی و... انجام شود.  مشخص شد مهره  C۳ و  C۴ و  C۵ آسیب دیده و آسیب اصلی را مهره C۳ دیده بود که در آن کانال نخاعی هم درگیر شده بودهیچ آسیبی به پلنگ‌ها نزدیم
دامپزشک پروژه نصب ردیاب روی پلنگ ایران شمال‌شرقی با تشریح اقدام‌های انجام‌شده برای پروژه روی پلنگ‌ها گفت:  «روش‌های زنده‌گیری حیات‌وحش به دو شکل گروهی و فردی متفاوت است و ما به دنبال روشی بودیم که هم بتواند حیوانی به بزرگی پلنگ ایرانی را بگیرد و هم تا حد ممکن به او آسیب نزند.  روشی انتخاب شد که کمترین آسیب را برساند و تمام پلنگ‌هایی که ما گرفتیم، طی زنده‌گیری کوچک‌ترین آسیبی ندیدندمنبعروزنامه شهروند

درگیری های نیروهای عراقی با گروه تروریستی داعش تا ساعات پایانی روز یکشنبه و پیش ازتاریکی هوا دربخش هایی ازمناطق کمربند بغداد ادامه یافت واین هنگام مقام های امنیتی ورسمی، بعد ازنزدیک به حدود 10 ساعت، ازکنترل اوضاع به دست نیروهای امنیتی خبر دادند.
به گزارش ایرنا، داعش حمله بزرگ خود را از الصبیحات والکرمه در شمال غرب بغداد شروع کرد و توانست خطوط دفاعی وموانع نیروهای امنیتی را پشت سر گذاشته وبا انتحاری ها و خودروهای بمب گذاری شده، وارد مناطقی از ابوغریب شود.
درادامه درگیری ها، تروریست ها وارد مناطق الهیتاوین والعبادی شده ودرگیری ها به این مناطق کشیده شد تا اینکه نیروهای مهاجم توانستند منطقه خان الضاری وسیلو(انبار غله) را درابوغریب به تصرف در آورند. انتشار اخبار اولیه ازدرگیری های ابوغریب شوک بزرگ محسوب می شد و به دنبال آن نیروهای کمکی بیشتری به منطقه اعزام شد.
منابع خبری گفتند که درگیری ها به روستای کاظم العذاب، الحمدانیه والحصوه وهمچنین ایستگاه قطار نیز کشیده شد وسرعت اولیه هجوم داعش آنچنان بود که برخی ها رااز رسیدن آنان به فرودگاه بین المللی بغداد بیمناک کرد.
سرانجام درساعات بعد ازظهر با رسیدن نیروهای کمکی ارتش، الحشدالشعبی، سازمان مبارزه با تروریسم ودیگر نیروهای امنیتی، اوضاع درمنطقه برگشت وبا محاصره منطقه وبرقراری مقررات آمد وشد نیروهای داعش دربرخی از این مناطق به تله افتادند، بطوری که بخشی از آنها در سیلو و بخشی دیگر در منطقه مسکونی خان ضاری محاصره شده و در درگیری های سنگین متعاقب آن کشته شدند.
نیروهای امنیتی عراق همچنین موفق شدند سیلو را بطور کامل پاکسازی کرده و یکی از مجتمع های مسکونی محاصره شده توسط داعش را نجات داده و خانواده های گرفتار در این واحدها را تخلیه کنند.
این درگیری ها که تا ساعات پایانی روزیکشنبه نیز بصورت پراکنده دربرخی مناطق ادامه یافت، بزرگترین عملیات داعش درحومه های شهر بغداد ازهنگام سقوط این شهر در 24 ژوئن 2014 محسوب می شود.
برخی منابع هم ازتلاش داعش برای نفوذ به اردوگاه وزندان ابوغریب خبر دادند واسکندر وتوت عضو کمیسیون امنیت ودفاع پارلمان عراق گفت آنها ازحمله به ابوغریب دو هدف را دنبال کرده اند؛ یکی کاستن ازفشارهای سنگین برنیروهایشان درفلوجه و الکرمه و دیگری آزاد کردن تعدادی از زندانیان خود از زندان ابوغریب.
درجریان نبردهای سخت روزیکشنبه آنطور که منابع امنیتی عراق گفته اند، بالگردهای ارتش نیز به صحنه آمدند واعلام شده که تعداد زیادی ازنیروهای داعش کشته شدند، اما از تلفات نیروهای عراقی خبری منتشر نشد.
حیدرالعبادی نخست وزیرعراق عصر یکشنبه یک جلسه فوق العاده با فرماندهان نظامی و مسئولان فرماندهی عملیات بغداد برگزار کرد.
وی با بیان اینکه حملات روزیکشنبه نیروهای ما اعم ازارتش والحشد الشعبی راازعزمشان برای آزادی شهرهای عراق از چنگ داعش باز نمی دارد، نیروهای امنیتی را به تشدید تدابیر و تلاش هایشان فراخواند.
اما همزمان با شدت گرفتن درگیری ها درروزیکشنبه عوامل انتحاری داعش به شهرک صدر و درمحله 'مریدی'، منطقه خرید مردمی ومحل تجمع دستفروشان حمله کردند. این منطقه که سال هاست، یکی ازاهداف گروه های تروریستی داعش والقاعده بوده ، ازپر ازدحام ترین مناطق شهر بغداد است.
دراین حادثه دوعامل انتحاری بصورت پی درپی خود را درمیان مردم منفجر کردند که تعداد زیادی غیر نظامی بویژه کودکان کشته شدند.
برخی خبرگزاری ها ازکشته شدن 30 وبرخی منابع ازکشته شدن بیش از50 تن خبر دادند و در عین حال آخرین آمار حاکی است که 33 تن کشته و بیش از 70 نفر نیز زخمی شده اند که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.
حوادث روزیکشنبه نشان داد که حضور داعش درفاصله هایی چون 25 تا 55 کیلومتری بغداد، درشهرهای الکرمه و فلوجه، همچنان پایتخت عراق را تهدید می کند.
فلوجه پس از27 ماه هنوز درکنترل داعش است وتاکنون چند خیز نیروهای امنیتی والحشد الشعبی برای آزادی آن، به سرعت متوقف شده است.
بسیاری ازفرماندهان نظامی و کارشناسان امنیتی معتقدند که گره شهرهایی مانند فلوجه سیاسی است و برخی جریان ها مانع پایان دادن به حضور داعش در این شهر هستند.