گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 10 اسفند -94
نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه گفت: اظهارات مقامات عربستانی درباره طرح "ب" در صورت شکست آتش بس در سوریه با همه قطعنامه‌های شورای امنیت مغایرت دارد.
 
نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور تاکید کرد که اظهارات مقامات عربستانی درباره طرح "ب" در صورت شکست آتش بس در سوریه با همه قطعنامه‌های شورای امنیت مغایرت داردمیخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه اظهار داشت: در مورد راهکار مقابله در صورت بروز هرگونه نقض آتش بس در سوریه توافق کرده‌ایم. همچنین نظامیان روسیه با همتایان آمریکایی خود در این موضوع ارتباط دارند. علاوه بر این وزارت دفاع روسیه کنفرانس‌های مطبوعاتی هر روزه‌ای را در این خصوص برگزار می‌کند.
این اظهارات بوگدانف در واکنش به اتهاماتی است که برخی طرف‌ها از جمله ریاض متوجه مسکو و دمشق کرده و این کشورها را به نقض شروط آتش بس در سوریه متهم کرده‌اند.
در همین راستا بوگدانف تاکید کرد که اظهارات مقامات عربستان مبنی بر وجود طرح "ب" در صورت شکست آتش بس در سوریه با قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه اخیر 2268 مغایرت دارد.
نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اظهارات اخیر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که این صحبت‌ها به طور کامل با قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقنامه‌های وین که در آن عربستان در کنار آمریکا، روسیه و ترکیه شرکت داشتند، مغایرت دارد.
نماینده ویژه پوتین افزود: ما در مورد همه چیز توافق کرده‌ایم و بسیار عجیب است که در این شرایط این صحبت‌ها مطرح می‌شوند؛ با این وجود ما طرح‌هایی دیگری داریم. در تمامی سطوح گفتیم که طرح "ب" وجود ندارد و همه ما باید آنچه را در موردش توافق کردیم به اجرا بگذاریم.
معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: بیانیه مشترک روسیه - آمریکا در مورد آتش بس در سوریه که از سوی شورای امنیت تایید شد شامل راهکاری برای مقابله با موارد نقض آتش بس در سوریه است و همه شرکا باید از جزئیات آن اطلاع یافته و به آن پایبند باشند.
بوگدانف با تاکید بر اینکه مشارکت در مذاکرات سوری - ‌سوری حق نمایندگان کردهای سوریه است، گفت: طبیعتا کردهای سوریه باید در روند مذاکرات شرکت کنند. نمایندگان کردهای سوریه در مذاکرات مسکو و قاهره شرکت کرده‌اند. همچنین قطعنامه 2254 شورای امنیت بر لزوم این مساله که مخالفان باید نمایندگان همه طیف‌ها و گروه‌های مذهبی و قومی در جامعه سوریه باشند، تاکید کرد.
این دیپلمات‌ روسیه در ادامه بر آمادگی مسکو برای ادامه روابطش با همه طرف‌های مربوطه در مورد سوریه تاکید کرد.
وی ادامه داد: این همان کاری است که روسیه در حال حاضر انجام می‌دهد. وزرای خارجه برخی کشورهای عربی و دبیرکل اتحادیه عرب به تازگی به مسکو سفر کرده‌اند.
همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تماس‌های تلفنی متعددی با پادشاه عربستان، رئیس جمهور سوریه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس جمهوری ایران و امیر قطر داشته‌ است.
پس از آنکه آمریکا به اجرای طرح "ب" به جای آتش بس را مطرح کرد، روسیه این مساله را تکذیب کرد. اما عادل الجبیر دوباره از اجرای طرح "ب" سخن گفت؛ موضوعی که باعث پاسخ سریع روسیه شد و مسکو آن را برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.
طرح آتش بس در سوریه از بامداد شنبه براساس قطعنامه 2268 شورای امنیت آغاز شده است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه صبح امروز یک تیم تروریستی از مرز غرب کشور (سومار) عبور کرده و قصد عملیات ترویستی داشتند، گفت: خوشبختانه با هوشیاری نیروهای امنیتی آنها به دام افتادند و دو نفر از آن‌ها به هلاکت رسیدند.
حسین ذوالفقاری امشب در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در حال بررسی هویت این دو نفر هستیم و قطعا جزییات نقشه آن‌ها را اعلام می کنیم اما هم اکنون می‌دانیم قصد آن‌ها تروریستی است.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: با همکاری مردم نامزدها و تلاش همه دست اندرکاران امنیت انتخابات به خوبی تامین شد و ما هیچ حادثه امنیتی در کشور نداشتیم. در چند شهر فقط دیروز تجمعاتی مقابل فرمانداری‌ها انجام شد اما با مدیریت موضوع استفاده از ظرفیت کاندیداها و متنفذین و اقدامات قانونی اجازه ندادیم تنشی ایجاد شود.
ذوالفقاری در ادامه با اشاره به اینکه در شبکه های اجتماعی اعلام شد که کاندیداهای پیروز قصد برگزاری جشن دارند افزود: براساس پیگیری‌ها ما مشخص شد که این اعلامیه توسط نامزدها نبوده و آن‌ها تکذیبیه خود را اعلام کردند. اگر کاندیدایی قصد برگزاری جشن داشته باشد در یک مکان مشخص و بسته‌ای باشد و هماهنگی های قبلی انجام شده باشد. امیدواریم این موضوع هم به نظم و قاعده مندی برسد تا شاهد درگیری و تنش نباشیم.
وی در ادامه گفت: در همین رابطه استانداران و فرمانداران کاندیداها را توجیه کردند. ناجا هم موظف است چنانچه افرادی بر خلاف قانون اقدامی انجام دهند با آن‌ها مقابله کنند. نامزدها ابتدا باید هماهنگی لازم را انجام دهند تا عده‌ای از جشن آن‌ها سواستفاده نکرده و به اموال آسیبی نرسد و برای مردم مزاحمت ایجاد نشود. ما قصد برخورد با جشن‌ها را نداریم اما از کاندیداها خواسته‌ایم تا با هماهنگی جشن های خود را انجام دهند.
معاون امنیتی وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه ما نگرانی امنیتی نداریم افزود: برخی کاندیداها به مناسبت ایام کاندیداها اطلاع دادند که جشن برگزار نمی‌کردند و برخی هم در مساجد مراسم شکرگذاری برگزار کردند. نامزدهای پیروز باید متوجه باشند که برخی افراد با اغراض خاص از تجمع شادی آنها سواستفاده نکنند.
در ادامه خبرنگاری پرسید آیا برخی اصلاحیه‌های ستاد انتخابات کشور و جابجایی برخی اسامی مشکلی در حوزه‌ها ایجاد نکرده است که ذوالفقاری گفت: مشکل خاصی به وجود نیامده البته بیش از 10 مورد بوده که استانداران به ما گزارش داده‌اند اما با توجه به اقدامات انجام شده و هماهنگی‌ها همه چیز به خیر گذشته است.
ذوالفقاری درباره شایعه ابطال آرا در مشهد و کرج گفت: این ها همه گمانه زنی است و من چیزی از ابطال آرا در کرج نشنیدم. در مشهد هم مشکل دسترسی به سیستم بوده که این مشکل حل شده است.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا تیم تروریستی که امروز کشف شده وابسته به داعش بوده است یا نه گفت: ما قبل از انتخابات در شرق کشور گروه های تروریستی را شناسایی کردیم که آن ها مربوط به شرق کشور بودند.
وی از توضیح بیشتر درباره ماهیت گروه تروریستی که امروز کشف شده خودداری کرد.
«کریس راک» مجری سیاه پوست مراسم امسال اسکار در آغاز مراسم اعطای جوایز، واکنش تندی به بحران عدم تنوع نژادی در هالیوود نشان داد.
این کمدین آمریکایی با اشاره به موضوع جنجالی امسال هالیوود و جوایز اسکار درباره نادیده گرفتن بازیگران سیاه پوست و نامزد نشدن حتی یک بازیگر غیر سفیدپوست در چهار بخش بازیگری با زبانی طنز عنوان کرد که"آیا هالیوود نژاد پرست است؟ شما هالیوودی‌ها نژادپرستان خوبی هستید".
او در ادامه تصریح کرد: ما (سیاه پوستان) فرصت می‌خواهیم؛ به بازیگران سیاه پوست فرصتی برابر با بازیگران سفید پوست بدهید. «لئو» (لئوناردو دی‌کاپریو) هر سال چند نقش عالی بازی می کند اما «جیمی فاکس» چطور؟
او همچنین گفت: جای تعجب است که چرا اینقدر درباره حضور من در مراسم اسکار جنجال به وجود آمد. بسیاری دیگر از مراسم‌های اسکار نیز "کاملا سفید" بوده است. امسال هشتادو هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار است و این به آن معناست که عدم حضور بازیگران سیاه پوست در میان نامزدهای بازیگری حداقل 71 بار پیش از این نیز تکرار شده است. در دهه 50 و 60 «سیدنی پواتیه» فیلم نداشت و سیاه پوستان آنقدر مشغول مورد تجاوز قرار گرفتن و مجازات شدن بدون محاکمه بودند که برایشان تفاوت نداشت چه کسی برنده فلان اسکار می‌شود.
به گزارش گاردین، «کریس راک» همچنین خطاب به «جادا پینکت اسمیت» همسر «ویل اسمیت» که از بایکوت کنندگان مراسم اسکار به سبب عدم تنوع نژادی در میان نامزدهای بازیگری بود نیز به طنز گفت: "تو به دلیل این که همسرت (ویل اسمیت) نامزد کسب جایزه نشده بود، مراسم را بایکوت کردی!
این صحبت با خنده فراوان حاضرین در مراسم روبه رو شد.
روزنامه خراسان نوشت: عقربه های ساعت 19 شب شنبه را پشت سر گذاشته بودند که چند جوان وارد یک «گیم نت» در شهرک نوید مشهد شدند.
آنان غرق در بازی های رایانه ای بودند که ناگهان چشمان 2 برادر رهگذر به داخل مغازه دوخته شد. سعید درحالی که با اشاره دست جوان 22 ساله ای را به برادرش نشان می داد گفت: او همان فردی است که چند روز قبل مرا کتک زد و زیر چشمانم را کبود کرد! این جمله خشم وحید را نیز برانگیخت چرا که آن ها از حدود 5 روز قبل در پی انتقام جویی از «حسین . د» بودند و حالا او را در «گیم نت» می دیدند.
سعید ادعا می کرد چند روز قبل در مغازه نشسته و پاهایم را روی هم انداخته بودم که حسین از آن جا عبور کرد و با دستانش پاهایم را آن طرفتر گذاشت همین موضوع موجب درگیری لفظی بین ما شد و او به همراه دوستش مرا کتک زد!
این گزارش حاکی است: درحالی که 2 برادر کنار مغازه بازی های رایانه ای ایستاده بودند وحید با یکی از دوستانش به نام محمدرضا تماس گرفت و از او خواست برای نزاع با کسی که سعید را کتک زده است به محل «گیم نت» بیاید. محمدرضا هم بی درنگ چماقی را برداشت و به راه افتاد.
چند دقیقه بعد محمدرضا با چماق کنار در گیم نت ایستاد تا کس دیگری وارد مغازه نشود در این هنگام 2 برادر خشمگین که  دشنه ای نیز در دست داشتند وارد مغازه شدند و حسین را که سرگرم بازی های رایانه ای بود با وارد آوردن ضربه ای عمیق به شکمش نقش بر زمین کردند در همین حال (محمد. م) دوست دیگر حسین نیز با ضربه کارد مجروح شد و 3 متهم از صحنه حادثه فرار کردند.
خون از شکم حسین بیرون می زد و «محمد. م» نیز از شدت درد و خونریزی به خود می پیچید که مصدومان حادثه با کمک نیروهای امدادی به بیمارستان رضوی مشهد منتقل شدند اما تلاش پزشکان برای نجات جان «حسین – د» به نتیجه نرسید و این جوان 22 ساله بر اثر عوارض ناشی از اصابت کارد جان سپرد.
بنابراین گزارش، لحظاتی بعد ماموران کلانتری آبکوه به فرماندهی سرگرد شکیبا وارد عمل شدند و ماجرای نزاع منجر به قتل را به قاضی ویژه قتل عمد اطلاع دادند.
به دنبال دریافت این خبر بلافاصله قاضی سید جواد حسینی در حالی شبانه عازم مرکز درمانی شد که گروهی از کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی نیز وی را همراهی می کردند.
بازجویی از «محمد- م» مصدوم بستری شده در بیمارستان مشخص کرد نزاع خونین در مغازه بازی های رایانه ای رخ داده است و ضاربان نیز 2 برادر به نام های وحید و سعید بوده اند که به همراه یکی دیگر از دوستانشان در محل جنایت حضور داشتند.
دقایق به تندی سپری می شد که کارآگاهان در کنار قاضی ویژه قتل عمد به تحقیق در این باره پرداختند. طولی نکشید که آدرس های متفاوتی از محل های سکونت بستگان نزدیک متهمان در نقاط مختلف شهر به دست آمد اما هیچ یک از آدرس های مذکور نتوانست گرهی از این پرونده جنایی بگشاید.
کارآگاهان گاهی در شرق و گاهی در غرب مشهد سرنخ های موجود را پی گیری می کردند ولی کسی از 2 برادر خبری نداشت. درحالی که جست وجوهای شبانه برای ردزنی ضاربان ادامه داشت، ناگهان خبر دیگری که به پلیس 110 گزارش شد ماجرای این پرونده جنایی را پیچیده تر کرد و بدین ترتیب چند تیم عملیاتی دیگر نیز به فرماندهی سرگرد بزی (رئیس کلانتری کاظم آباد) وارد عمل شدند.
خبر حاکی از آن بود که 2 جوان مسلح به سلاح کمری که مشخصات آن ها با متهمان تحت تعقیب مطابقت داشت، راننده پراید قرمز رنگی را به صورت مسلحانه متوقف و خودروی او را زورگیری کرده اند.
این گزارش در حالی حساسیت پرونده جنایی را مضاعف کرد که قاضی سید جواد حسینی دستورات ویژه ای را برای اجرای طرح مهار در مبادی ورودی و خروجی شهر صادر کرده بود. دقایقی بعد اوضاع باز هم وخیم تر شد.
مرد رهگذری که از مرگ نجات یافته بود در تماس با پلیس عنوان کرد: 2 جوان که قصد زورگیری از من داشتند با تهدید اسلحه کلت ، مرا روی زمین انداختند و گلوله ای به سرم شلیک کردند اما گلوله به کنار آسفالت اصابت کرد و من جان سالم به در بردم.
گزارش خراسان حاکی است: مشخصاتی که این مرد به پلیس ارائه کرد بیانگر آن بود که عاملان جنایت پس از ارتکاب قتل در گیم نت به سرقت مسلحانه روی آورده اند تا با تهیه پول بتوانند از چنگ قانون بگریزند. قاضی حسینی که تجربه خاصی در پرونده های جنایی دارد برای جلوگیری از وقوع جنایتی دیگر از ماموران انتظامی خواست تا شعاع عملیاتی خود را گسترده تر کنند.نیروهای پلیس که در کنار مقام قضایی انگیزه مضاعفی یافته بودند دامنه عملیاتی خود را به یکی از روستاهای قوچان کشاندند که محل سکونت پدر بزرگ متهمان تحت تعقیب بود.
با صدور دستور قضایی، کارآگاهان فرماندهی انتظامی قوچان نیز وارد عملیات مثلثی شدند اما باز هم توفیقی حاصل نشد تا این که ساعاتی بعد ماموران کلانتری کاظم آباد و کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی متهمان را در انتهای بولوار توس و سوار بر خودروی مسروقه ردزنی کردند و آن ها را به محاصره درآوردند.
برادران فراری که دیگر راه گریزی نمی دیدند دست به سلاح بردند و لحظاتی بعد صدای گلوله در فضای آرام شهر پیچید. شلیک آن ها موجب شد تا اسلحه پلیس نیز از غلاف خارج شود این گونه بود که با شلیک های متعدد به سوی خودروی دزدان مسلح، وحید با اصابت 2 گلوله مجروح شد اما از سعید خبری نبود او با استفاده از تاریکی شب و فضای ایجاد شده به  نقطه نامعلومی گریخته بود.
این گزارش حاکی است: با انتقال وحید به مرکز درمانی، تحقیقات برای دستگیری سعید درحالی ادامه یافت که بعدازظهر روز گذشته پدر وی به اتهام کمک در فراری دادن متهمان و با صدور دستور قضایی بازداشت شد و به پلیس آگاهی انتقال یافت.
عملیات 24 ساعته پلیس غروب روز گذشته درحالی وارد مرحله جدیدی شد که هنوز پی گیری سرنخ های موجود برای دستگیری سعید با صدور دستوراتی از سوی قاضی شعبه 211 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ادامه دارد.