گزیده خبرهای 3 اسفند قسمت -5

گزیده خبرهای 3 اسفند قسمت -5
 
نخست‌وزیر ترکیه از بکارگیری مکانیزم‌های جدید و سخت‌تر امنیتی در کشورش بخصوص پایتخت خبر داد.به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری حریت، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه پس از نشست پنج ساعته با مقام‌ها گفت: هر استانی نیازهای امنیتی ویژه‌ای دارد و از آنجایی که آنکارا به عنوان پایتخت میزبان ساختمان‌های دولتی و نمایندگان کشورهای بسیاری است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال هیچ طرح امنیتی‌ بدون حمایت مردم موفق نخواهد بود.به گفته نخست‌وزیر ترکیه، در پی حمله اخیر در نزدیکی کاروان خودروهای حامل پرسنل نظامی که 28 کشته برجای گذاشت، 22 مظنون بازداشت شده‌اند. به گفته وی، برخی از آنها به گروه پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) وابسته هستند و این حمله مستقیما از سوی این دو گروه طرح‌ریزی شده بود.رئیس دولت ترکیه در ادامه گفت که آنکارا انتظار دارد آمریکا هرگونه حمله به ترکیه را بدون هیچ توجیهی حمله به خود بداند. در حالی که ترکیه یگان‌های مدافع خلق را سازمانی تروریستی می‌داند، آمریکا با این گروه کرد در سوریه علیه داعش همکاری دارد.وی افزود: آنچه ما انتظار داریم، همبستگی با ترکیه بدون اما و اگر است. اختلاف عقیده بر سر سوریه عادی است اما زمانی که بحث امنیت ملی ترکیه پیش می‌آید دیگر هیچ سازشی وجود ندارد.احمد داووداوغلو همچنین خواستار حمایت بی قید و شرط از آنکارا در مبارزه با شبه‌نظامیان کرد سوریه شد. این سخنان از تشدید تنش‌ها میان آنکارا و واشنگتن بر سر سیاست در شمال سوریه حکایت دارد. نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: تدابیر امنیتی در سراسر ترکیه تشدید می‌شود. اگر جان 28 شهروند ترکیه در یک حمله تروریستی گرفته شده است، ما تنها می‌توانیم از آنها (آمریکایی‌ها) انتظار داشته باشیم که بگویند هر حمله علیه ترکیه حمله علیه ماست.در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه در سخنرانی‌اش در استانبول گفت که کشورش حق دارد عملیات‌هایی را در داخل و خارج علیه تهدیدات تروریستی انجام دهد. این سخنان از افزایش حملات ضد مواضع ی.پ.گ حکایت دارد. اردوغان تاکید کرد: ترکیه از حق خود برای گسترش قوانین تعامل فراتر از حملات واقعی علیه خودش و شامل شدن تمام تهدیدات تروریستی استفاده می‌کند.وی تاکید کرد: کشورش حق اجرای تمامی اقدامات مناسب دعلیه تهدیدهایی که آنها را به ضرر امنیت خود بداند دارد. وی افزود: ترکیه به هرگونه تهدیدی که از خاک سوریه روبرو شود پاسخ خواهد داد.
یک کا‌ر‌شناس‌ارشد بهداشت موادغذایی گفت: استفاده سموم در محصولات کشاورزی میان سازمان استاندارد، وزارت ‌بهداشت و جهادکشاورزی پاسکاری می‌شود و توپ را به زمین دیگری می‌اندازد و واقعاً مردم از این موضوع ضرر می‌کنند،حتی پیاز و سیب زمینی صادراتی برگشت می‌خورد.
به گزارش تسنیم، کاظم قوشچی درباره راهکار جلوگیری از استفاده از سموم در مواد غذایی اظهار داشت: میزان سموم کشاورزی در کشور ما اندازه‌گیری نمی‌شود، به عنوان مثال بسیاری از سبزیجات تولید داخل از جمله هویج و تربچه سموم زیادی جذب می‌کنند و این بی‌توجهی به میزان سموم باعث شده که در حال حاضر صادرات سبزیجات به خارج از کشور نداشته باشیم، حتی پیاز و سیب زمینی صادراتی ما برگشت داده شده است.
وی در ادامه افزود: میزان نیترات و نیتریت در سبزیجات ما بسیار بالا است و دلیل این موضوع استفاده از آب‌های فاضلابی، کودهای شیمیایی و حتی کود انسانی به ویژه در منطقه‌ای مانند تهران است.
این کا‌ر‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی با بیان اینکه باید مرجعی در کشور باشد تا آزمایشات لازم بر روی سبزیجات را در مراکز عرضه محصولات انجام دهد، تصریح کرد: وزارت کشاورزی باید سیاست‌هایش را به سمتی ببرد که محصول به شکل طبیعی تولید شود و تولیدکنندگان از نظر میزان استفاده از سموم در محصولات کشاورزی کنترل شوند.وی ادامه داد: سموم کشاورزی حتی در محصولات گلخانه‌ای نیز دیده می‌شوند به شکلی که بیشتر رنگ و لعاب ظاهری محصولات کشاورزی مورد توجه است اما کیفیت آن آزمایش نمی‌شود.قوشچی ادامه داد: نکته دیگر میوه‌هایی است که دستکاری ژنتیکی شده است به عنوان مثال گوجه فرنگی که پس از یک روز نگهداری خراب می‌شد اما امروزه به دلیل این دستکاری‌ها تا مدت‌ها خراب نمی‌شود و یا اینکه پرتقال‌هایی در بازار وجود دارد که بسیار بزرگ شده‌اند و هیچ کدام هسته ندارند.
عضو سازمان غذا و داروی استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اداره استاندارد اولین مرجع توجه به کیفیت محصولات کشاورزی است و باید بر روی محصولات کنترل داشته باشند، به بسیج پزشکی گفت: این موضوع در میان اداره استاندارد، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی دست به دست می‌شود و هر کدام توپ را به زمین دیگری می‌اندازد اما مردم هستند که از این موضوع ضرر خواهند کرد.قوشچی ادامه داد: میزان سموم در سبزیجات بالا است اما تاکنون هیچ نهادی پاسخگو نبوده است پس دولت باید این ارگان‌ها را یک سویه کند و یک ارگان متولی سلامت محصولات کشاورزی باشد به شکلی که نقش‌های مختلف را برای ارگان‌ها مشخص کند تا در برابر مشکلات مسئول و پاسخگو باشند.این کا‌ر‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی در پایان خاطرنشان کرد: مواد مضری که در سبزیجات و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود عوارض مهمی برجای می‌گذارد که این عوارض 5 تا 10 سال آینده مشخص می‌شود، حتی ممکن است ژن‌های ما را تغییر دهند و در نسل‌های آینده شاهد ژن‌های معیوب باشیم.
چهار انفجار که منطقه سیده زینب در حومه دمشق را لرزاند، بیش از 80 کشته و 120 زخمی برجای گذاشته است. گروه تروریستی داعش نیز مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفته است.به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، دو انفجار در نزدیکی بیمارستان صدر در منطقه سیده زینب در حومه دمشق رخ داد.شبکه الاخباریه سوریه نیز از وقوع سه انفجار در خیابان التین در منطقه سیده زینب خبر داده است.همزمان، شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد که این انفجارهای به صورت پی در پی رخ داده است.در همین حال، دیده بان حقوق بشر سوریه از وقوع چهار انفجار در منطقه سیده زینب خبر داد که یکی از آنها با خودروی بمب گذاری شده بوده است.شبکه اسکای نیوز گزارش دارد که آمار تلفات این انفجارها بیش از 80 تن اعلام شده است. در پی این انفجارها بیش از 120 تن نیز زخمی شده‌اند.در همین حال، گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجارهای منطقه سیده زینب را برعهده گرفت.خبرنگار روسیا الیوم گزارش داد که یک گروه وابسته به داعش که در انجام عملیات تروریستی در سیده زینب ناکام ماند، بازداشت شد.
ابوذر صفاریان گفت: فیلم «بیست و یک اینچ» نگاه استعاری به تلویزیون دارد.آیین دیدار با عوامل این فیلم به تهیه کنندگی فاطمه غفاری و کارگردانی ابوذر صفاریان شامگاه اول اسفند ماه در موزه سینما و با حضور برخی از هنرمندان برگزار شد.در ابتدا و قبل از شروع فیلم صفاریان این مراسم را شصت و ششمین آیین دیدار گروه «هنر و تجربه» خواند و بعد از تشکر از حاضرین به خاطر قبول این دعوت گفت:"بیست و یک اینچ" بعد از 15 سال بالاخره اکران شد، اما در این میان تعدادی می پرسند که چرا تا الان نمایش داده نشده؟جواب این است که دلیل خاصی ندارد و از طرفی ممیزی نیز به فیلم وارد نشده، فقط فیلم متفاوتی است.وی افزود:در اصل«بیست و یک اینچ»در مورد نماد تلویزیون و استعاره آن است ، تلویزیونی که ما با آن خاطره بازی می‌کردیم و در واقع استعاره‌ای از آن را به ما نشان می‌دهد. شاید به خاطر متفاوت بودن فضای فیلم درک و پذیرش آن تا حدودی سخت بوده باشد،اما امیدوارم اتفاق خوبی بیفتد و از حمایت‌های گروه هنر و تجربه هم تشکر می‌کنم و از طرفی اکران "بیست و یک اینچ" را نتیجه جنگیدن شهرام مکری می‌دانم و امیدوارم روز به روز فیلم‌های این بخش بیشتر اکران شود و فیلمهای دوست و همکارم یعنی محمد شیروانی نیز در همین گروه اکران شود.در بخشی از مراسم برخی از عوامل و بازیگران فیلم و مهمانان روی صحنه آمدند و عکس دسته جمعی گرفتند و همچنین یاد یکی از بازیگران فیلم که در فیلم پناه بر خدا رضایی در اثر سانحه‌ای جان خود را از دست داده بود را گرامی داشتند.سپس محمد شیروانی کارگردان فیلم سینمایی «لرزاننده چربی» به دعوت صفاریان روی صحنه آمد و گفت: من یک قصه تعریف می‌کنم از دیوید لینچ، زمانی که دیوید لینچ اولین فیلم بلند خود یعنی"کله پاک کن"را ساخت در خصوص این فیلم با او بدرفتاری کردند و در آن سال درک نشد و آن را نفهمیدند، اما او دست بر نداشت و بعد از بی‌مهری‌ها دومین فیلم خود با به نام"مرد فیل نما"را ساخت، فیلمی که برعکس فضای سورئال فیلم قبلی فضایی کلاسیک داشت و از آن استقبال خوبی شد.وی ادامه داد: لینچ نتیجه پافشاری و زحمات و خلاقیتش را به دست آورد و همه این صحبت‌ها به این خاطر بود که بگویم فیلم سازان برای ساخت فیلم اولشان تمام وجود و انرژی خود را می‌گذارند و ما هم در دوره‌ای عاشق حمله به پرده سینما و ورود به سینمای دیجیتال بودیم که ابوذر نیز آن زمان از این قاعده مستثنی نبود. او «بیست و یک اینچ» را با انرژی ساخت چنانکه همیشه از آن یاد میکنم.شیروانی در مورد اهمیت گروه «هنر و تجربه» عنوان کرد: هنر و تجربه غنیمتی است و محصول دولت فعلی قلمداد می‌شود، البته نقدهایی نیز بر آن وارد است، یعنی باید سعی کند تمام فیلمهایی را که مربوط به این بخش است در کشور اکران کند و برای آن‌ها بجنگد. آرتیست و فیلمساز نباید دنبال اکران شدن فیلمش برود، بلکه پخش کننده باید راهکارهایی در این خصوص بیندیشند تا فیلم و فیلمساز ضربه نبینند.وی افزود:اینکه شهرام مکری عضو شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه است،بسیار خوشایند است و باید بیشتر برای فیلم‌های این بخش بجنگد و تلاش کند.در این مراسم هنرمندانی چون اسدالله نیک‌نژاد،شهرام مکری،حسین مهری،امیر عابدی،امیر عزیزی و... حضور داشتند.
خودروسازان دولتی و خصوصی ایران در حالی این روزها مشغول مذاکره با شرکت‌های معتبر خارجی برای همکاری مشترک هستند که بخشی از خطوط تولیدشان را به محصولات چینی اختصاص داده‌اند و این موضوع یکی از چالش‌های آنها در آینده به‌شمار می‌رودچینی‌ها حدودا یک دهه است که در خطوط تولید خودروسازی ایران فعالیت می‌کنند و در حال حاضر نیز کمتر از 10 درصد بازار خودرو کشور را به دست گرفته‌اند. هرچند سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو) سهم اندکی از خطوط تولید خود را در اختیار چینی‌ها قرار داده‌اند، با این حال، بخش عمده خط تولید خودروسازان بخش خصوصی را این چشم‌بادامی‌ها اشغال کرده‌اند.این در شرایطی است که هم خودروسازان دولتی و هم خصوصی، این روزها مشغول مذاکره با خارجی‌ها برای همکاری مشترک بوده و اگر به توافق نهایی برسند، طبعا برای تولید محصولات جدید، نیاز به ایجاد ظرفیت دارند. با این حساب، چه خودروسازان دولتی و چه بخش خصوصی، هر دو مجبورند به سمت ظرفیت‌سازی برای پذیرایی از محصولات جدید بروند و در این شرایط، به‌نظر می‌رسد چینی‌ها گزینه اول (برای خروج از خطوط تولید) باشنداین در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، برای خروج چینی‌ها از خطوط تولید، دو راه وجود دارد؛ یکی فسخ قرارداد و دیگری حذف به واسطه بازار. کارشناسان بر این باورند که راه اول، سختی‌های خاص خود را داشته و چون کار به شکایت و دادگاه می‌کشد، حصول نتیجه سال‌ها به طول خواهد انجامید.با این حساب، به‌نظر می‌رسد آنچه برای آینده خودروهای تولیدی چینی در ایران تصمیم می‌گیرد، بازار است. بر این اساس، خودروهایی که فروش مناسبی دارند، طبعا تولیدشان ادامه خواهد یافت و آنها که چندان مورد استقبال مشتریان قرار نگرفته‌اند، از خط خارج و جایشان را محصولات جدید خواهد گرفت.
پایگاه خبری عربی البوابه امروز نوشت: دولت امارات یک روز پس از اعلام قطع کمک های عربستان به لبنان از اخراج 20 تبعه لبنانی شیعی از این کشور خبر داد.به گزارش ایرنا براساس این خبر، امارات به 20 لبنانی شیعه اهل مناطق جنوب، البقاع و بعلبک که در امارات مشغول به کار بودند 48 ساعت مهلت داد تا این کشور را ترک کنند.در این خبر آمده است: وزارت خارجه لبنان در گزارشی تعداد لبنانی هایی که از سال 2009 تاکنون مجبور به ترک امارات شده اند را بیش از یک هزار نفر اعلام کرد که اکثر آنها شیعه و از مناطق جنوبی لبنان بودند.عربستان سعودی در پی کاهش قیمت نفت و مشکلات اقتصادی که فراروی این کشور است چند روز پیش اعلام کرد که کمک های مالی به لبنان را قطع می کند.دولت امارات نیز ساعاتی پس از این اقدام سعودی ها اعلام کرد که از موضع عربستان در قطع کمک به لبنان بطور کامل و شامل حمایت می کند.کمک های چهار میلیارد دلاری عربستان قرار بود در تجهیز ارتش و پلیس لبنان مصرف شود.حدود پنج سال پیش نیز دولت امارات چندین شرکت لبنانی را تعطیل و شمار زیادی از لبنانی ها را از این کشور اخراج کرد و این در حالی است که طی سال های اخیر صهیونیست ها شمار زیادی شرکت در امارات به ثبت رسانده و به اصطلاح مشغول فعالیت های تجاری در این کشور کوچک عربی هستند.