گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها قسمت ششم

مطالعه روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که این جانوران پس از تنفس در هوای آلوده پکن، افزایش وزن پیدا کردند و پس از سه الی هشت هفته قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، به اختلالات قلبی تنفسی و سوخت و ساز بدن مبتلا شدند.
 
به گزارش پایگاه اینترنت ساینس نیوز لاین، در این مطالعه که در مجله فدراسیون جوامع آمریکا برای زیست شناسی تجربی (FASEB) منتشر شد، تعدادی از موش های باردار و نوزادان آنها در دو اتاق قرار داده شدند، یکی از این دو گروه در معرض هوای الوده پکن قرار گرفتند و اتاق دیگر به فیلتر هوا مجهز شد که از ورود عمده ذرات آلوده کننده هوا جلوگیری می کرد.
شش و کبد موش های باردار که در معرض هوای آلوده بودند، پس از 19 روز سنگین تر شدند و افزایش التهاب در بافت را نشان دادند.
میزان کلسترول بد (LDL) در این موش ها 50 درصد، تری گلیسیرید 46 درصد و مجموع کلسترول 97 درصد افزایش نشان داد. سطح مقاومت آنها در برابر انسولین نیز که پیش زمینه ای برای دیابت نوع دو است، بیشتر از موش هایی بود که از هوای پاک تنفس می کردند.
همه این معیارها موید نتیجه گیری این مطالعه است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با اختلالات سوخت و ساز در بدن ارتباط دارد که پیش زمینه ای برای چاقی است. در حقیقت با وجود یکسان بودن رژیم غذایی در هر دو گروه، موش های در معرض آلودگی هوا در پایان دوره بارداری شان به طور قابل ملاحظه ای سنگین تر بودند.
در خصوص نوزادان موش ها نیز که در همان اتاق ها همراه مادرانشان نگهداری شدند، نتایج مشابهی کسب شد.
با این حال، نتایج این مطالعه نشان داد که اثرات منفی آلودگی هوا در نوزادانی که تا سه هفته پس از تولد در معرض آلاینده ها قرار گرفتند، کمتر از تاثیرات مدت زمان هشت هفته بود، به این معنی که تغییرات التهابی و متابولیکی مستمر که در نهایت به افزایش وزن بدن منجر می شود، مستلزم قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده ها است. موش های مونث و مذکری که هشت هفته در معرض آلودگی هوا قرار گرفته بودند، به ترتیب 10 و 18 درصد از موش هایی که در هوای پاک قرار داشتند، سنگین تر شده بودند.
نتیجه این مطالعه با سایر پژوهش های به عمل آمده که حاکی از تاثیر آلودگی هوا بر افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب در اندام ها و دستگاه گردش خون است، مطابقت دارد.
استرس اکسیداتیو به وضعیتی اشاره دارد که توانایی سیستم بیولوژیک برای سم زدایی و یا ترمیم آثار مخرب انواع رادیکال های آزاد اکسیژن به قدر کافی نباشد، لذا آسیب های اکسیداتیو به سلول، بافت یا ارگان های بدن را به دنبال خواهد داشت.
یافته های جدید همچنین موید مطالعات قبلی است که آلودگی هوا را با افزایش مقاومت در برابر انسولین و جایگزینی بافت چربی مرتبط دانستند.
'
جانفنگ جیم ژانگ' نویسنده ارشد این مقاله و استاد سلامت و بهداشت جهانی در دانشگاه دوک گفت: با توجه به این که التهاب مزمن به عنوان یک عامل دخیل در چاقی تشخیص داده شد و از آنجا که اختلالات متابولیک مانند انواع دیابت ها و بیماری چاقی ارتباط تنگاتنگی دارند، نتایج تحقیق جدید مدرک روشنی دال بر افزایش خطر ابتلا به چاقی بر اثر قرار گیری طولانی مدت در معرض هوای آلوده است.
ژانگ گفت: با توجه به تبعات فزاینده حاصل از چاقی در جهان به شدت آلوده امروز، اگر نتایج این تحقیق در مورد انسان نیز تایید و راستی آزمایی شود، تاکیدی بر ضرورت کاهش فوری آلودگی هوا خواهد بود.منبعخبرگزاری ایرنا
صادق زیباکلام در روزنامه شرق نوشت: رد صلاحیت‌ها یک حالتی در میان برخی به وجود آورده که «آیا رأی‌دادن به‌راستی فایده‌ای هم دارد؟» این نگاه به‌خصوص در میان نسل‌های بعد از انقلاب، دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها، خیلی بیشتر هم به چشم می‌خورد. این روزها در شبکه‌های مجازی پرسش‌ها و گزاره‌هایی از این دست بسیار ردوبدل می‌شوند: «داستان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، یک نمایش است برای سرگرم‌کردن مردم و برای سرکارگذاشتن آنها»، «حالا چه فرقی می‌کند که مجلس دست اصولگراها نباشد و دست به قول خودشان اصلاح‌طلبان باشد؟»، «مگر اصلاح‌طلب‌ها زمانی که بر سر کار بودند چه کار توانستند برای مملکت بکنند؟» و گزاره‌هایی شبیه اینکه «یک‌سری سیاست‌های کلی در این مملکت قرار است اجرا شوند، صرف‌نظر از اینکه دولت در دست کدام جناح است یا در مجلس چه کسانی اکثریت دارند، تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شوند و مجلس و دولت و انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس هم صرفا برای سرگرم‌نگه‌داشتن مردم است و ادای دموکراسی و مردم‌سالاری درآوردن».
هرکدام از ما با این دست گزاره‌ها کم‌وبیش برخورد می‌کنیم. البته در کنار «ناامیدها» یک جریان دیگر نیز وجود دارد که بسیار سیاسی- اعتراضی است. این جریان معتقد است رأی‌دادن یعنی پذیرش «رد صلاحیت‌ها». به عبارت دیگر برای گروه دوم «رأی‌ندادن» از سر ناامیدی در اینکه امکان تغییر وجود ندارد، نیست بلکه «رأی‌ندادن» به‌مثابه اعتراض سیاسی است. مخاطب من در این یادداشت بیشتر «ناامیدها» هستند.
 
همان‌ها که معتقدند «مگر فرقی هم می‌کند مجلس در دست اصلاح‌طلبان باشد یا اصولگرایان؟» آری دوستان خیلی فرق می‌کند که مجلس توسط چه کسانی اکثریت پیدا کند و حتی چه کسانی به عنوان اقلیت در آن حضور داشته باشند. آری خیلی فرق خواهد کرد که ما نمایندگانی را برگزینیم که در بهارستان صرفا تاییدکننده باشند. یا نمایندگانی را به مجلس بفرستیم که از خود اراده، فکر و نظر داشته باشند. فرق میان مجلس ساکت با مجلس «مستقل و فعال» این است که اولی مجلس و جایگاه آن را در قعر امور کشور نگاه می‌دارد.
اما نمایندگان مستقل برعکس، مجلس و جایگاه آن را سوق می‌دهند به جایگاهی که در نظام و قانون اساسی‌مان برای آن تعریف شده است؛ یعنی در رأس امور کشور. مجلس در فاصله هشت‌سالی که اصولگرایان از ١٣٨٤ تا ١٣٩٢ قدرت را در دست داشتند، یک بار هم نخواستند از مسئولان بپرسند که در برنامه‌های هسته‌ای چه می‌کنند؟ چه برنامه‌هایی را دارند پیش می‌برند و علت نزاع و رویارویی کشورهای غربی و غیرغربی دیگر با برنامه‌های هسته‌ای ما کدام است؟ مجلس مدل اول در شش‌سالی که دکتر «سعید جلیلی» با خانم «کاترین اشتون» و ١+٥ مذاکره می‌کردند، یک بار هم از ایشان نپرسیدند که گره کار شما در کجاست؟ و شما چه می‌گویید و آنها چه می‌گویند و جناب آقای جلیلی چرا به‌صورت منظم بر حجم تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی افزوده می‌شود؟ مجلس مدل اول یک بار از دولت و سایر نهادهای مسئول نمی‌پرسد که چرا این همه پرونده فساد اقتصادی کشور را در خود فرو برده است؟
مجلس مدل اول  در قبال بیش از هفت میلیون بی‌کار احساس مسئولیت می‌کند، نه در قبال رکود اقتصادی سنگین که کشور را عملا فلج کرده است، نه در قبال تورم ٤٠ درصدی در پایان دولت محمود احمدی‌نژاد، نه در قبال فرار ٣٠٠ هزار فارغ‌التحصیل این مملکت از کشور، نه در قبال پایین‌رفتن سن اعتیاد و فحشا احساس مسئولیت می‌کند، نه در قبال گسترش باورنکردنی خط فقر در کشور، نه در قبال آمار باورنکردنی شمار زندانیان کشور (آمار مجرمان به نسبت کل جمعیت کشور در ایران نسبت به سال‌های اوایل انقلاب ٢١ برابر شده است)، نه در قبال خشک‌شدن جنگل‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌های کشور و تبدیل رودخانه‌های بزرگ کشورمان به کانال‌های فاضلاب احساس مسئولیت می‌کند و نه هیچ احساس مسئولیتی در برابر مسائل کلان کشور می‌کند. گویی این مشکلات در کشورهای دیگری هستند. نه دوستان، خیلی فرق می‌کند که چه کسی به مجلس راه یابد. ما زمانی می‌توانیم مدعی شویم که فرقی نمی‌کند که اگر نمایندگان مسئول و متعهد را راهی مجلس کردیم، جایگاه مجلس به جای اینکه در رأس امور قرار گیرد، همچنان در قعر امور باقی بماند.

محققان آزمایش خون ساده ای معرفی کرده اند که می تواند روند تشخیص سل فعال را تسهیل کند.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، سل بیماری است که توسط میکروب میکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد شده و از طریق هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.
سل اغلب ریه ها را درگیر می کند ولی سایر قسمت های بدن نظیر مغز، کلیه ها و مهره ها نیز درگیر می شوند.
در فرد مبتلا به سل در هنگام سرفه و عطسه قطرات تنفسی حاوی باسیل پخش می شوند که با استنشاق این ذرات، افراد سالم را نیز مبتلا می کند.
به واقع، همه افراد آلوده شده به باکتری سل بیمار نمی شوند. دو مرحله سل نهفته و سل فعال در بیماری سل دیده می شود.
در سل نهفته بیمار احساس ناخوشی ندارد و هیچ علامتی نیز ندارد، این افراد آلوده به باسیل هستند ولی سل فعال ندارند.
در بعضی افراد باسیل سل بر سیستم ایمنی افراد غلبه می کند و باسیل شروع به تکثیر می کند و سل نهفته به سل فعال تبدیل می شود.
آزمایش جدیدی که توسط محققان دانشگاه استنفورد ابداع و در مطالعه ای در مجله Lancet Respiratory Medicine منتشر شد، علامت مشخصه یک بیان ژنی که نشان دهنده سل فعال است، تشخیص داده می شود و به این ترتیب دیگر نیازی به جمع آوری نمونه های خلط حاصل از سرفه بیمار نیست.
در سال 2014، سازمان جهانی بهداشت از دانشمندان خواست تا آزمایش های بهتری را برای تشخیص سل فعال ابداع کنند.
'
پوروش خاطری' از دانشگاه استنفورد و سرپرست تیم تحقیق گفت: این بیماری 240 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می کند.
آزمایش خاطری 86 درصد ضریب موفقیت در کودکان دارد و تشخیص عفونت های سل در بیماران مبتلا به اچ.آی.وی نیز از دیگر قابلیت های این آزمایش است.
این آزمایش در مورد اغلب مبتلایان به سل نهفته و یا افرادی که واکسن سل زده اند، نتیجه مثبت اشتباه ندارد و به گفته محققان، روند تشخیص و درمان سل را متحول می کند زیرا در مورد بیمارانی نیز که در حال سپری کردن دوران نقاهت هستند، دقیق است و به پزشکان کمک می کند که تاثیر درمان های خود را رصد و کنترل کنند.
محققان خاطرنشان کردند که انجام این آزمایش نسبتا ساده است و می تواند در مکان های روستایی و دورافتاده نیز انجام شود.
گرچه روش فعلی گردآوری خلط بیماران مشکوک در تشخیص این بیماری کمک می کند، اما تداوم نظارت ها در این زمینه با بهبودی بیماران دشوار می شود.
در این مطالعه جدید، سه ژن انسانی شناسایی شدند که نحوه تغییر بیان آنها، حضور سل فعال را نشان می دهد. محققان کارآیی این آزمایش را از طریق بررسی هزار و 400 نمونه خون انسان راستی آزمایی کردند.

یادگار گرامی امام با تأکید بر اینکه انتخابات امسال به هیچ بهانه نباید مورد غفلت واقع شود، گفت: همه کسانی که نسبت به روند این انتخابات گله و شکایت دارند باید در آینده اعتراض خود را دنبال کنند، ولی این هفته باید در میان همین بزرگواران حاضر به انتخاب بهترین و لایق ترین افراد اقدام کنند.به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار جمعی از مدیران رسانه های کشور در جماران، شرکت در انتخابات را هم یک وظیفه و هم یک حق خواند و اظهار داشت: حضور در انتخابات یک وظیفه نسبت به گذشتگانی است که باید دین آنها را ادا کنیم و زحماتشان را پاس بداریم تا از این طریق اجازه ندهیم انقلاب و ارزش هایی همچون دین داری، مردمسالاری، ظلم ستیزی، حق مداری، صداقت، اعتلای نام اسلام و ایران و... که آنها برایش تلاش کردند، به تعبیر امام به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.
وی تأکید کرد: شرکت در انتخابات ادای دین نسبت به امام و شهدا است.
یادگار امام همچنین شرکت در انتخابات را یک وظیفه نسبت به مردم امروز کشورمان خواند که با انتخاب صحیح، معیشت، آرامش و امنیت بیشتر و بهتری پیدا می کنند و افزود: امروز مشکلات اقتصادی، بیکاری، تورم و گرانی از یکسو و تبعیض و اجحاف و حق کشی ازسوی دیگر و اعتیاد و ناهنجاری های فرهنگی از جهت سوم، جامعه را آزار می دهد.سید حسن خمینی گفت: با رأی و انتخاب صحیح می توانیم در مسیر حل این مشکلات گام برداریم و بنابراین قهر با صندوق های رأی حتی اگر خود را محق بدانیم راه حل نیست و به استدامه اشتباه می انجامد.یادگار امام در ادامه، با ابراز نگرانی نسبت به اینکه امروز جهات دینی در جامعه کمرنگ شده و باید ظواهر دینی را هم پاس بداریم، شرکت در انتخابات را انجام وظیفه نسبت به نسل های بعدی نیز دانست و یادآور شد: قافله تمدن بشری با شتاب حرکت می کند و هر اشتباه امروز، ما را به پله های متعدد عقب می راند.وی هشدار داد: اشتباه ما خدای نکرده می تواند امنیت کشور را که امروز در سطح خوبی است به خطر اندازد و طمع دشمنان را برانگیزد؛ لذا در قضیه حضور در انتخابات، نسبت به نسل آینده نیز وظیفه داریم.سید حسن خمینی سپس با اشاره به اینکه انتخاب حق ماست و نباید نسبت به حق خود بی تفاوت باشیم، اظهار داشت: کسی که حق خود را نمی ستاند، مجبور به پذیرش ظلم می شود؛ بنابراین حق را باید شناخت و عاقلانه بر وجود و مطالبه آن پای فشرد.
وی افزود: چشم پوشی نسبت به حق شخصی اگر منجر به این شود که دیگران اصل آن حق را نفی کنند، گناه است و به هیچ عنوان مصداق کرامت و بزرگی نیست.
یادگار امام با تأکید بر اینکه انتخابات هفتم اسفند به هیچ بهانه نباید مورد غفلت واقع شود، گفت: همه کسانی که نسبت به روند این انتخابات گله و شکایت دارند باید در آینده اعتراض خود را دنبال کنند، ولی این هفته باید در میان همین بزرگواران حاضر به انتخاب بهترین و لایق ترین افراد اقدام کنند.
وی همچنین در پاسخ به سخنان برخی حضار در خصوص موضوع عدم امکان حضور در انتخابات خبرگان، گفت: در مورد مسائل گذشته در فرصتی مناسب میتوان به تفصیل سخن گفت، اما امروز نگاه من به آینده است و در این راستا آنچه باید مورد توجه ما باشد انتخابات هفتم اسفند است که اهمیت بالایی دارد.
سید حسن خمینی تأکید کرد: درس بزرگ امام این است که به فهم مردم اعتماد کنیم و بدانیم که نمی توان آنان را فریب داد و حتی اگر در موضوعی نقطه مبهمی وجود داشته باشد حقایق روزی برای همگان عیان خواهد شد.
وی تأکید کرد: باید به کسانی رأی دهیم که وظیفه امروز و فردای خود را بشناسند، نسبت به دیروز جامعه اسلامی احساس دین کنند، حق را پاس بدارند و به هیچ بهانه ای چشم بر روی ظلم و اجحاف نبندند.
سید حسن خمینی در پایان از مردم خواست در هر جایی که به این مهم اقدام می کنند، به تمام ظرفیت رأی دادن توجه داشته باشند.