سرمقاله : روزی نامه ی جمهوری اسلامی "سوریه، تحولات پرشتاب "

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 2 شنبه 3 اسفند ماه سال 1394
سرمقاله : روزی نامه ی جمهوری اسلامی "سوریه، تحولات پرشتاب "

چرا وارونه گویی شده است چون تروریست آنانی یا پاسداران وبسیجیان واعضای حزب الشیطان لبنان است که در دفاع ازبشار اسد جنایتکار ودرراستای اهداف تز پلیدشان که بایددربرون از خانه با دشمن جنگنیدتادرون خانه سوریه را اشغال کرده اند وباوجود اینکه مدام کشته می د هند بااین وجود دست بردار نیستند وهمچنان با هذیان گویی لغزخوانی وفرافکنی می کنند.
یک ستون از تروریست‌های مورد حمایت آنکارا در میان اسکورت نظامیان ترکیه به درون مرزهای مشترک با سوریه نفوذ و تا عمق 10 کیلومتری خاک سوریه پیشروی کردند. این تروریست‌ها باید جایگزین تروریست‌های شکست خورده‌ای شوند که با مشاهده ضعف حمایت‌های لجستیکی و تشدید حملات هوائی مشترک روسیه، سوریه و نیروهای مقاومت، فرار را برقرار ترجیح داده‌اند و از منطقه گریخته‌اند.
ارتش ترکیه ماموریت دارد با تشدید بمباران و حملات توپخانه‌ای علیه مواضع کردهای سوریه، دیوار دفاعی اطمینان بخشی را ایجاد کند که در پناه آن تروریست‌های تازه نفس بتوانند وارد صحنه شوند و به انجام عملیات علیه ارتش سوریه و محور مقاومت بپردازند. ترکیه با وقاحت اعلام کرده است این عملیات برای سرکوب تروریست‌ها صورت می‌گیرد!
بطور همزمان عربستان سعی دارد نیروهائی را برای نقش آفرینی در مناطق جنوبی سوریه به نفع تروریست‌ها وارد عمل کند و آنرا «عملیات زمینی برای سرکوب ترویست ها»! معرفی کرده است ولی تاکنون ریاض نتوانسته حمایت و پشتیبانی آمریکا از طرح‌های خائنانه خود را دریافت کند.
در همین حال، منابع سازمان ملل قویاً درخصوص اقدامات تحریک آمیز ترکیه و عربستان در سوریه هشدار می‌دهند و خاطرنشان کرده‌اند که این اقدامات می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج کند و زمینه‌های درگیری با روسیه و آغاز جنگ بی‌پایان باشد. ترکیه برای پنجمین روز پیاپی به حملات توپخانه‌ای علیه کردهای سوریه ادامه داده و حتی بخشی از خاک سوریه را نیز اشغال کرده است. احمد داود اوغلو، عملیات تجاوزکارانه را در پوشش کمک رسانی به پناهجویان سوری توجیه می‌کند و مایل است کمپ اسکان موقت پناهجویان را در خاک سوریه مستقر سازد تا در پناه آن امکان کمک رسانی به تروریست‌ها، جابجائی نیروهای تروریستی و هدایت عملیات از فاصله‌ای نزدیکتر، میسر باشد. اما روسیه، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت ضمن بی‌اعتنائی به ادعاهای به ظاهر انسان دوستانه در ترکیه، توانسته‌اند خط ارتباطی تروریست‌ها با مرز ترکیه را قطع نمایند و حداقل آنرا ناامن سازند.
برای روسیه و سایر نیروهای ائتلاف 1+4 پاکسازی کامل مناطق آزاد شده، اولویت نخست محسوب می‌شود و آنها نگرانند با پیشروی‌های بدون مطالعه، ممکن است فرصتی برای نفوذ تروریست‌ها و حامیان محلی از حمله ترکیه و عربستان پدید آید و ناگهان در پشت نیروهای خود، متجاوزین و تروریست‌ها را ببینند و برای سرکوب آنها با مشکلاتی مواجه شوند.
مذاکرات تلفنی جان کری و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه برای برقراری آتش بس اگرچه مثبت ارزیابی شده ولی با شروط پیشنهادی مسکو هنوز دارای ابهاماتی است. از جمله اینکه عملیات بمباران مواضع تروریست‌ها قطع نخواهد شد و دیگر آنکه ارسال جنگ افزار برای تروریست‌ها نیز باید متوقف شود.
با این حال، در مقر سازمان ملل و در واشنگتن و مسکو مذاکرات فشرده برای نهائی کردن موضوع آتش بس در جریان است. آمریکا، عربستان و ترکیه را بخاطر ترک مذاکرات وین شماتت کرده و می‌گوید این اقدام آنها به نفع روسیه و ائتلاف 1+4 تمام شده و آنها فرصت‌های بیشتری برای تار و مار کردن جبهه تروریست‌ها به دست آورده‌اند به ویژه آنکه چون دست بالا را دارند، شروط جدیدی مطرح کرده‌اند که امکان دستیابی به شرایط دو هفته قبل را هم غیرممکن ساخته است. از جمله قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت عملاً تمامی دستاوردهای 5 ساله تروریست‌ها و حامیان غربی – عبری – عربی را یکسره به باد فنا می‌دهد و به همین دلیل مورد مخالفت آمریکا و فرانسه قرار گرفته است.
بان کی مون آشکارا ترکیه و عربستان را ملامت کرده که به ناآرامی‌ها در سوریه دامن می‌زنند. بعلاوه اتحادیه اروپا نگران سرازیر شدن موج جدید پناهجویان به اروپا است و برای برقراری فوری آتش بس اصرار می‌ورزد. حتی اقدامات مشترک اتحادیه اروپا برای مهار موج پناهجویان در پشت مبادی مرزی اروپا از جمله اردن، ترکیه، لبنان و یونان به نتایج دلخواه و ملموسی منجر نشده و مشخصاً فرصت‌هائی را در اختیار ترکیه قرار داده که از یکطرف برای باج خواهی از اروپا تلاش کند و از سوی دیگر در پناه موج جدید مهاجرین سوری، بتواند برای ایجاد «نطقه حائل» درون مرزهای سوریه وارد عمل شود.
اتحادیه اروپا برای مهار بحران هر لحظه پیشنهاد و تصمیم جدیدی را مطرح می‌سازد. از جمله «آنگلا مرکل» پیشنهاد قدیمی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز مرزهای مشترک ترکیه سوریه و ایجاد «منطقه حایل» را خواستار شده که بلافاصله با مخالفت جدی مسکو مواجه گردیده است.
در واقع جبهه غربی – عربی حامی تروریست‌ها مایلند تمامی آنه در صحنه نظامی از دست داده‌اند و حتی بالاتر از آن، تمامی آنچه می‌خواسته‌اند به دست آورند ولی موفق نشده‌اند، اکنون از طریق مذاکرات سیاسی مایل هستند همانها را مطالبه کنند که البته با پاسخ منفی مواجه گردیده‌اند. همین تاخیر حاصل از «مذاکرات فرسایشی» که غرب مرتباً از خواسته‌های قبلی خود عقب‌نشینی می‌کند و در فکر برقراری آتش بس به هر قیمت ممکن است، زمان بر خواهد بود. جبهه غرب سعی دارد در این فرصت به بازسازی جبهه از هم پاشیده تروریست‌های اعزامی از 85 کشور بپردازد و آنها را با آرایش جنگی جدید، سازماندهی کند. در آنسو هم ائتلاف 1+4 سعی دارد از همین فرصت‌ها برای آزادسازی هرچه بیشتر اراضی و مناطق استراتژیک اطراف حلب، حسکه، لاذقیه، ادلب و حتی رقه، بهره‌گیری کند.
اصرار سوال برانگیز عربستان برای تجهیز تروریست‌ها به موشک‌های ضدهوائی با هدف زمین‌گیرکردن نیروی هوائی روسیه مطرح می‌شود. اگرچه سران آمریکا قلباً آرزوی شکست و ناکامی روس هارا دارند ولی جان کری می‌گوید سلاح‌های آمریکائی دردست هر ابلهی که باشد، مسئولیتش با آمریکاست و دو قدرت را رو در روی هم قرار می‌دهد که به مصلحت نیست. اکنون ارتش سوریه با استقرار در فاصله 10 کیلومتری مرز با ترکیه، عملاً تا مرزهای مشترک را با آتش توپخانه در تیررس خود قرار داده و حمایت لجستیگی از تروریست‌ها را با مشکلات جدیدی مواجه ساخته است. همین تحولات پرشتاب بر روی زمین و در صحنه عملیاتی میدانی که مرتباً صورت مسئله سوریه و بلکه سرنوشت این کشور را تغییر می‌دهد و جبهه غربی – عربی را وادار به عقب نشینی می‌کند.