گزیده ها 8 شهریور - 96

گزیده ها 8 شهریور - 96
خبر ويژه 
افزايش 12 درصدي واردات مصرفي رشد اقتصادي را تهديد مي كند
رشد 12 درصدي واردات مصرفي، رشد اقتصادي کشور را تهديد مي کند.
    
روزنامه اقتصاد در گزارشي خاطرنشان کرد: بررسي عملکرد تجاري کشور نشان مي دهد در سال گذشته واردات کالاهاي مصرفي چه به لحاظ ارزش و چه به لحاظ وزن رشد زيادي را تجربه کرده است؛ رشدي که از افزايش واردات کالاهاي سرمايه اي و واسطه اي نيز بيشتر است. تداوم اين روند مي تواند موجب کاهش رشد اقتصادي شود.
    
اهميت طبقه بندي کالاها و خدمات وارداتي بر حسب کاربرد آن از اين جهت است که افزايش و کاهش واردات در هر طبقه به گونه اي متفاوت بر اقتصاد اثرگذار است. رشد واردات کالاهاي سرمايه اي به معني رشد سرمايه گذاري در کشور است. افزايش واردات کالاهاي واسطه اي به منزله افزايش توليد به ويژه در بخش صنعت مي تواند قلمداد شود؛ در حالي که رشد واردات کالاهاي مصرفي مي تواند ضمن اينکه تهديدي براي توليد اين کالاها در داخل باشد، از کاهش مزيت توليد اين کالا در داخل کشور خبر مي دهد. البته تفاسير جنبه بلندمدت داشته و نمي توان با نوسانات کوتاه مدت اين نتيجه گيري را به قطعيت رساند.
    
براساس گزارش وزارت اقتصاد و دارايي در سال 1395 از مجموع کالاهاي وارداتي، اقلام سرمايه اي به لحاظ وزني افتي نزديک به 0/5 درصد و به لحاظ ارزشي رشد 9/16 درصدي را نسبت به سال 1394 تجربه کرده اند.
    
براساس آمار واردات کالاهاي مصرفي در سال 1395 رشد نزديک به 9/42 درصدي به لحاظ وزني و رشد نزديک به 12/3 درصدي به لحاظ ارزشي را تجربه کرده است.
خبر ويژه 
به جهرمي راي نداديم وزير شد به بيطرف راي داديم و نشد!
عضو هيئت رئيسه فراکسيون اميد مي گويد برخي اعضا جلسات فراکسيون را ترک مي کنند اما مي گويند تشخيص خودمان را داريم.
    
محمدرضا تابش در گفت وگو با سايت اميد گفته است: فراکسيون اميد موافق راي به جهرمي نبود ولي دليل راي آوري او اين بود که برخي فراکسيوني به او راي ندادند و طبق نظر و برداشت خودشان و براساس سوگندي که خورده اند تصور کردند بايد برخلاف نظر فراکسيون به او راي بدهند و باز برخي مسائل منطقه در راي آوردي او دخيل بود.
    
وي مي افزايد: همانطور که اشاره کردم آقاي بيطرف اصلاح طلبي است که کاملا به اصول پايبند است و فرد منحصر به فرد و سالمي است که هر کجا رفته منشا خير بوده است، ولي قدرت لابي گري او کم است و تيمي که با ايشان کار مي کردند تيم قدرتمندي نبودند که بتوانند جلسات زيادي برگزار کنند و نظر آنها را با ارائه برنامه ها و توضيحاتش جلب کنند. به عنوان مثال يکي از وزرا خودش و مشاورانش براي متقاعد کردن نمايندگان به هر يک از آنها بيش از 20 بار زنگ زد و صحبت کرد ولي آقاي بيطرف نه خودش و نه مشاورانش حتي يک بار هم اين کار را نکردند.
    
بارها گفته شده که راي اعضاي فراکسيون اميد به وزرا صددر صد فراکسيوني نبوده است، اين موضوع را قبول داريد؟
    
من به راي فراکسيوني معتقد هستم اما درصدي بودند که فراکسيوني راي ندادند. اينها در جلسات فراکسيون شرکت مي کنند ولي مي گويند راي مان تشخيص خودمان است زيرا بايد پيش خدا جوابگو باشيم. البته اين مغاير کار تشکيلاتي است و از نظر کار فراکسيوني نقص است ولي به هر حال ما حزب نيستيم که بتوانيم نظرمان را تحميل کنيم.
    
وي تلويحا با بي شناسنامه خواندن اعضاي فراکسيون اميد گفت: وقتي شوراي نگهبان همه اصلاح طلبان شناسنامه دار را رد صلاحيت کرد و از بين افرادي که حداقل گرايش و نگرش اصلاح طلبانه داشته اند فراکسيون اميد را تشکيل داده ايم، که البته برخي از آن افراد از همان ابتدا از فراکسيون جداشدند و بايد خودشان به افکار عمومي پاسخ بدهند که چرا با اسم اين فراکسيون آمدند و بعد از پيروزي از آن جدا شدند؛ کساني که ماندند گرايش حزبي جناحي صد در صد تشکيلاتي ندارند. بنابراين فراکسيون اميد متشکل از کادر احزاب نيست بلکه متشکل از افرادي است که شايد در برخي جاها حداقل هاي اصلاح طلبي را داشتند.
    
تابش مي گويد با معجوني که در فراکسيون اميد داريم، عارف بهترين شيوه مديريت را دارد.
خبر ويژه 
صفايي فراهاني: دولت دوم روحاني نمره اي بهتر از دولت اول نمي گيرد
عضو مرکزيت حزب منحله مشارکت گفت کابينه دوم روحاني مانند کابينه اول او، دولت متوسطي خواهد بود.
    
صفايي فراهاني در گفت وگو با آرمان و در پاسخ اين سوال که «آيا تغييرات در تيم اقتصادي دولت دوازدهم مي تواند نويد تغييرات مهمي در بهبود وضعيت اقتصادي مردم را در چهار سال آينده بدهد؟» اظهار داشت: مجموعه کابينه دوازدهم در نهايت نمره بيشتري از دولت يازدهم نمي گيرد. به نظر من عملکرد دولت دوازدهم نيز مانند دولت يازدهم متوسط خواهد بود. سازمان برنامه و بودجه در دولت اصلاحات، برنامه چشم انداز تهيه و آن برنامه به تصويب تمامي مراجع و نهايتا مقام رهبري رسيد.
    
وي مي افزايد: در برنامه ششم توسعه ميزان رشد اقتصادي 8درصد در نظر گرفته شده است. در نتيجه اگر قرار است در 8 سال آتي يعني تا سال1404به طور متوسط به اين ميزان از رشد اقتصادي دست پيدا کنند دولت آقاي روحاني برنامه ريزي ويژه اي براي حصول آن داشته باشد، وزير اقتصاد، معاون اقتصادي رئيس جمهور، دستيار ويژه اقتصادي رئيس جمهور، رئيس کل بانک مرکزي و رئيس سازمان برنامه با چه مکانيزمي در شرايط کنوني که نزديک به دو سال ازتوافق برجام گذشته است شرايط پيشرفت را در دستور کار مي گذارند و چه کسي هماهنگ کننده است، آنها بايد به تحليل و بررسي برجام بپردازند که آيا در طول اين دو سال برنامه ها به نتيجه رسيده است و از مواهب برجام به سود اقتصاد استفاده شده است يا خير. اگر اين اتفاق رخ نداده و يا کافي نبوده است به اين معناست که برنامه هاي اقتصادي نتوانسته خود را با توجه به تحولات داخلي و جهاني تطبيق بدهد. به همين دليل آقاي روحاني و اين تيم بايد هرچه سريع تر اين نقايص را مرتفع کنند و رويکرد جديدي را اتخاذ نمايند.
    
وي همچنين از کهنسالي اعضاي کابينه و عدم جوانگرايي در آن انتقاد کرد.
فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران: دشمن به دنبال گرفتن تفكر بسيجي از جوانان با تهاجم فرهنگي است

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران، گفت: دشمن همه تلاش خود را بر اين موضوع متمرکز کرده تا با تهاجم فرهنگي، تفکر بسيجي را از جوانان کشورمان بگيرد و به جاي آن تفکري را براي به زنجير کشيدن جوانان جايگزين کند.
    
به گزارش مهر، سردار محمدرضا يزدي فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران در اولين همايش فرماندهان بسيج دانش آموزي تهران اظهار داشت: دشمن از سلاح ها و موشک هاي ما به طور حتم مي ترسد اما آنچه دشمن را به شدت به هراس مي اندازد، تفکر بسيجي است که در ذهن جوانان وجود دارد.
    
سردار يزدي تصريح کرد: گاهي تصور مي کنند اين فکر از جامعه دور شده و فتنه ۷۸ و ۸۸ را به وجود مي آورند و وقتي که از مردم سيلي مي خورند، مجبور به عقب نشيني مي شوند. دشمنان از اين نگران هستند که در خليج فارس ناوهايشان به وسيله موشک هايي منهدم شود که با تفکر بسيجي هدايت مي شوند.
    
فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران ادامه داد: وقتي مجاهدي از کشورمان در دفاع از حرم اهل بيت به شهادت مي رسد، تلاش مي کنند به وسيله رسانه هايشان عنوان کنند اين عزيزان براي دفاع از سوريه و عراق کشته شده اند، در صورتي که آنها در سوريه و عراق از فکر ايراني و اسلامي دفاع مي کنند؛ اين دفاع امنيت آور است و موجب شکست دشمن مي شود.
    
سردار يزدي گفت: دشمن همه تلاش خود را بر اين موضوع متمرکز کرده تا با تهاجم فرهنگي، تفکر بسيجي را از جوانان کشورمان بگيرد و به جاي آن تفکري را براي به زنجير کشيدن جوانان جايگزين کند؛ چرا که اگر تفکر اسلامي و بسيجي در اذهان جوانان شکل گيرد چيزي شبيه دفاع مقدس مجدد مقابل آنها به وجود مي آيد و بدين ترتيب حرفشان ديگر در جهان به جايي نخواهد رسيد.