دولت با راي اعتماد رسميت يافت/حالا نوبت كار براي مردم است

اوین نامه ی کیهان 30 مرداد -96
دولت با راي اعتماد رسميت يافت/حالا نوبت كار براي مردم است
سنگ تمام مجلس براي كابينه دوازدهم

چگونه دولتی که سرمقاله روزی نامه جمهوری اسلامی اعتراف کرده ناکارآمد است وجوابگوی مطالبات رأی دهند گان و برطرف کننده بحران اقتصادی  و حص معضل بیکاری نیست. همچنین  مواجه با موج مخالفت های حامیان خامنه ای وپاسداران به خصوص همین اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری است  قادر می باشد  تاکاربرای مردم کند؟ مشروط براینکه مگر دولت مردان قبلی درمدت 39 سال برای مردم کار کردندوازمنافع ملی کشور دفاع  نمودندد که انتظاراست دولت دوازدهم دست به معجزه بزند وبرای مردم کار کند؟

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از ۵ روز بحث و بررسي برنامه وزيران پيشنهادي به جز وزير پيشنهادي نيرو به بقيه وزرا راي اعتماد داده و بدين ترتيب دولت دوازدهم با راي اعتماد مجلس رسميت يافته و از امروز نوبت کار و تلاش براي حل مشکلات مردم فرا رسيده است.
    
مراسم راي اعتماد به وزراي دولت دوازدهم ظهر ديروز پس از بررسي برنامه هاي پيشنهادي وزرا در خانه ملت به پايان رسيد. پس از اتمام بررسي برنامه ها و اظهارات موافقان و مخالفان کار راي گيري براي اعتماد و يا عدم اعتماد به وزرا آغاز و پس از شمارش راي نمايندگان مشخص شد به جز وزير پيشنهادي نيرو مجلس به بقيه وزراي پيشنهادي رئيس جمهور راي اعتماد داده است.
    
در پايان شمارش آرا، نمايندگان مجلس به 16 وزير پيشنهادي اعتماد کردند و تنها به حبيب الله بي طرف وزير پيشنهادي نيرو راي اعتماد ندادند.
    
از ميان 17 وزير پيشنهادي دولت يازدهم، امير حاتمي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، سيدعليرضا آوايي وزير پيشنهادي دادگستري و مسعود سلطاني فر وزير پيشنهادي ورزش و جوانان مخالف نداشتند و اغلب وزرا نيز راي بالايي را از نمايندگان کسب کردند.
    
حبيب الله بي طرف وزير پيشنهادي نيرو با 133 راي موافق، 132 راي مخالف و 17 راي ممتنع نتوانست اعتماد نمايندگان مجلس را جلب و به عنوان وزير جديد نيرو از بهارستان عازم پاستور شود.
    
به اين ترتيب سيدمحمد بطحايي با 238 راي موافق، 35 مخالف و 13 ممتنع به عنوان وزير آموزش و پرورش، محمد جواد آذري جهرمي با 152 موافق، 120 مخالف و 7 ممتنع به عنوان وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، سيدمحمود علوي با 252 راي موافق، 22 راي مخالف و 13 راي ممتنع به عنوان وزير اطلاعات، مسعود کرباسيان با 240 راي موافق، 31 راي مخالف و 15 راي ممتنع به عنوان وزير امور اقتصادي و دارايي، محمدجواد ظريف با 236 راي موافق، 26 مخالف و 26 ممتنع به عنوان وزير امورخارجه، سيدحسن قاضي زاده هاشمي با 253 راي موافق، 18 راي مخالف و 14 راي ممتنع به عنوان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، علي ربيعي با 191 راي موافق، 79 مخالف و 15 ممتنع به عنوان وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و محمود حجتي با 164 موافق، 94 مخالف و 23 ممتنع به عنوان وزير جهاد کشاورزي انتخاب و کار خود را آغاز کردند.
    
همچنين سيدعليرضا آوايي با 244 راي موافق، 18 مخالف و 23 ممتنع به عنوان وزير دادگستري، اميرحاتمي با 261 موافق، 10 مخالف و 13 ممتنع به عنوان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، عباس آخوندي با 188 راي موافق، 75 مخالف و 14 ممتنع به عنوان وزير راه و شهرسازي، محمد شريعتمداري با 241 راي موافق، 25 مخالف و 20 ممتنع به عنوان وزير صنعت، معدن و تجارت، سيدعباس صالحي با 242 راي موافق، 25 مخالف و 21 ممتنع به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، عبدالرضا رحماني فضلي با 250 موافق، 25 مخالف و 13 ممتنع به عنوان وزير کشور، بيژن زنگنه با 230 موافق، 35 مخالف و 23 ممتنع به عنوان وزير نفت و مسعود سلطاني فر با 225 راي موافق، 39 مخالف و 20 ممتنع به عنوان وزير ورزش و جوانان کار خود را آغاز کردند.
    
    
نوبت رسيدگي به مشکلات مردم است
    
کابينه دوازدهم با تمام فراز و نشيب هاي آن بدون دو وزير علوم و نيرو رسميت يافته است و امروز ليستي از وعده هايي موجود است که رئيس جمهور در دوران تبليغات انتخاباتي از آنها سخن گفته است و اميد مي رود اين دوره روحاني به جاي سياست انکار، عمل به اين وعده ها را پيشه گيرد، وعده هايي که ثبت و ضبط شده است و نمي توان پس از گذشت چهار سال در برابر مطالبه عمومي از دو کلمه نگفتم و نتوانستم استفاده کرد!
    
    
مواردي از قبيل؛ 
    -
بايد براي محرومان فکر بيشتري شود.
    -
اگر طرف مقابل در مذاکرات بدعهدي کند ما بايد آماده باشيم، ما خودمان را براي شرايط ديگر هم بايد آماده کنيم که اين آمادگي را داريم.
    -
بدون هيچ ملاحظه اي بايد با فساد مقابله شود.
    -
همه افراد در برابر قانون مساوي خواهند بود.
    -
ما نمي خواهيم جوان ترک و کرد ما در مرز کولبري کند، ما مي خواهيم صادرات کنيم.
    -
طرح کارورزي در صد روز اول دولت دوازدهم اجرا مي شود.
    -
پرداخت وام زوجين به دويست ميليون افزايش خواهد يافت.
    -
پرداخت يک سوم حقوق به بيکاران در طرح کارورزي صورت خواهد گرفت.
    -
فقر مطلق تا پايان دولت دوازدهم برطرف خواهد شد.
    -
ساخت مسکن اجتماعي محرومان آغاز خواهد شد.
    -
حذف قاچاق تا پايان دولت دوازدهم.
    -
دو برابر کردن صادرات غيرنفتي.
    -
ايجاد سالانه 950 هزار شغل ثابت و پايدار
    
از جمله وعده هايي هستند که روحاني در کنار همه وعده هاي محقق نشده خود در دوره قبل به مردم داد و با نويد تحولات بنيادين در عملکرد دولت خود از مردم راي گرفت و امروز که قطار وعده هاي دولت به ايستگاه دوازدهم رسيده و دولت جديد با راي نمايندگان کار خود را به صورت رسمي آغاز کرده است حداقل انتظار مردم از دولت دوازدهم تحقق وعده هاي گذشته و حال خود است.
    
    
خزانه و صندوق ها خالي بود شرايط سختي داريم!
    
حسن روحاني رئيس جمهور ديروز با حضور در صحن علني مجلس در دفاع از وزاري پيشنهادي کابينه دوازدهم با اظهار رضايت از روش نمايندگان در بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي گفت : شاهد يک کار حرفه اي مجلس در اين دوره بوديم هميشه مجلس اصول قانوني و اخلاقي را مورد مراعات قرار مي دهد و اين بار بيشتر اين کار صورت گرفت.
    
وي افزود: 40 ميليارد تومان در سال گذشته براي صندوق هاي بازنشستگي اختصاص گرفت در صورتي که اين صندوق ها مربوط به دولت و بودجه هم نيست، يکبار گفتم خزانه خالي تحويل گرفتم، صندوق هاي ما هم علاوه بر خزانه، خالي بود، هيچ صندوقي امروز قادر نيست به تعهداتش عمل کند.
    
روحاني در ادامه با اشاره به تقسيم بودجه در بخش هاي مختلف گفت: با اين شرايط چيزي از بودجه باقي نمي ماند، ما شرايط سختي پيش رو داريم و در اين شرايط در مجلس و دولت تصميم گرفتيم از فرصتي که خدا به ما داده استفاده کرده و به مردم خدمت کنيم. اين توفيق هم بر دوش وزرا، هم معاونين و هم نمايندگان مجلس است.
    
رئيس جمهور تاکيد کرد: اينکه نمايندگان به وزرا راي اعتماد مي دهند به معني اين است که ما با همکاري هم کار را شروع کرده ايم، از مجلس مي خواهيم همانطور که به وظايف نظارتي خودش به خوبي عمل مي کند به همان اندازه به وزرا هم کمک کند، آنها را تشويق کند، وزرا نيازمند کمک هاي مادي و معنوي نمايندگان مجلس هستند.
    
    
در بحث اشتغال عقب هستيم
    
رئيس جمهور اظهار داشت: چه کنيم که قبل از دولت يازدهم آمار اشتغال صفر شد و همه بار به دوش دولت افتاد، ما با توجه به نياز کشور و برنامه ششم در بحث اشتغال عقب هستيم. با تک تک وزرا صحبت کردم و يکي از بحث هاي من با آنها مسئله اشتغال بوده است.
    
وي افزود: برنامه دولت يازدهم امنيت، آزادي، آ رامش و پشت سر آن پيشرفت است، 8 سال بيشتر تا چشم انداز باقي نمانده، ما بايد گام هاي بيشتري را برداريم. يک زمان دري قفل شده به نام تحريم در مقابل ما بود حالا اين در باز شده و همه بايد به صحنه بياييم، تلاش کنيم، حالا ديگر موافق و مخالف اين جناح و آن جناح نداريم.
    
روحاني تصريح کرد: دولت دوازدهم فرااصولگرايي، فرا اصلاح طلبي و فرا اعتدال گرايي است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهميت خواهد داد و دولتي است که با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن ميانه روي که مورد انتظار است، بکار بگيرد
    
وي تاکيد کرد: براساس چشم انداز بايد در 1404 کشور پيشرفته باشيم و بيش از نيمي از زمان چشم انداز از دست رفته است. تقريباً 12 سال آن گذشته و 8 سال بيشتر باقي نمانده است لذا بايد گام هاي بلندتري برداريم.
    
    
مشکل تحريم ها برطرف شده است!
    
رئيس جمهور بدون اشاره به افزوده شدن تحريم هاي ضدايراني از سوي آمريکا و نقض مکرر برجام از سوي اين کشور اظهارداشت: يک وقتي بود مي خواستيم بدويم روبروي ما در قفل شده اي به نام تحريم وجود داشت و امروز اين در باز شده و اين قفل شکسته شده است.
    
روحاني با تاکيد بر اينکه تحول در کشور جز از طريق صادرات غيرنفتي امکان پذير نيست، گفت: نمي توانيم همواره به نفت و درآمد نفت متکي باشيم، بلکه بايد با توسعه صادرات، ارزآوري داشته باشيم.
    
وي با بيان اينکه بدون تکنولوژي نمي توان با دنيا رقابت کرد، چراکه امروز در يک جاده اي راه نمي رويم که تنها باشيم بلکه در يک ميدان رقابت در حال حرکت هستيم، اظهار داشت: بدون تکنولوژي بسيار خوب، تا 20 الي 30 سال ديگر از يک ميدان نفتي روزانه 50 هزار بشکه نفت استخراج مي شود و بعد تمام مي شود، در دنياي امروز نبايد با مسائل شوخي کنيم، اگر مي خواهيم از منابع نفتي مان درست استفاده کرده و منابع گازي و نفتي ما تحرک پيدا کند، نيازمند تکنولوژي و سرمايه هستيم.
    
    
وزير خارجه بايد کنار برجام بايستد
    
وي با بيان اينکه بايد براي جوانان اشتغال ايجاد کنيم و در اين مسير هرگز شوخي نداريم، افزود: اشتغال به فناوري و سرمايه چه داخلي و چه خارجي نياز دارد؛ هيچ کشوري با انزوا پيشرفت نکرده و لذا يکي از بزرگترين وظايف وزارت خارجه ما در اين دوره فعاليت اقتصادي است.
    
رئيس جمهور بدون اشاره به اين واقعيت که با نقض هاي مکرر از سوي آمريکا ديگر اثري از برجام باقي نمانده است که بتوان از آن دفاع کرد و سخن گفت خاطرنشان کرد: بزرگترين وظيفه وزير خارجه در اين دوره، اولاً اين است که کنار برجام بايستد و نگذارد آمريکا و دشمنان ايران موفق شوند. آن کسي که براي برجام سينه سپر مي کند يعني در برابر دشمنان ايران و در برابر آمريکا و اسرائيل و برخي از کشورهاي کوچک منطقه که اخلال مي کنند مي ايستد و ما اين افراد را قهرمان ميدان مبارزه در برابر استکبار مي دانيم.
    
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه امروز بزرگترين ماموريت وزارت خارجه حراست از نهال نوپاي برجام است، اظهار داشت: وزارت خارجه بايد روبروي آمريکا و آنهايي که در برابر منافع ملي ايران حرکت مي کنند، بايستد و از شوخي برخي ها هم نترسد چراکه بعضي ها به بيان برخي جملات عادت دارند، اما نبايد بترسيم و بايد کار خودمان را انجام دهيم.
    
    
وزراي ما بايد برند باشند!
    
وي با اشاره به اصرار براي تصدي وزارت نفت توسط مهندس زنگنه خاطرنشان کرد: البته در ابتدا مهندس زنگنه پيشنهاد ديگري به من داشت، جواني را به من معرفي کرده بود تا به عنوان وزير نفت انتخاب کنم همان جا به ايشان گفتم که من صد ميليارد دلار سرمايه خارجي مي خواهم، اين جوان مي تواند بياورد؟ به ترديد افتاد؟ من يک وزيري مي خواهم که اسمش برند باشد. براي جذب سرمايه و من اين را تعارف و شوخي نمي کنم اسامي برخي از وزراي ما در دنيا برند جذاب است.
    
روحاني افزود : امروز دکتر ظريف در دنياي سياست يک چهره جذاب است همه افتخار مي کنند با آقاي ظريف صحبت کنند و اين براي حيثيت و کشورمان مهم است. براي من مهم است که وزير نفت من کسي باشد که بتواند سرمايه خارجي را بياورد و وزير راه من کسي باشد که بتواند 18 ميليارد دلار سرمايه خارجي را به کشور بياورد بدون اينکه از دولت گارانتي بخواهد
    
رئيس جمهور با اشاره به اينکه معرفي يک جوان براي تصدي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اولين تجربه در اين زمينه است، افزود: هميشه بعضي ها فکر مي کردند بين امنيت و آزادي سازگاري نيست و در حالي که قانون اساسي بر اين تاکيد دارد که استقلال، امنيت و آزادي بايد در کنار هم باشند، اما بعضي ها مي گويند که اگر امنيت مي خواهيم بايد آزادي را برايش قرباني کنيم.
    
رئيس جمهور اضافه کرد: ما قبول نداريم که آزادي به خاطر امنيت و يا امنيت، به خاطر آزادي ذبح شود اين دو بايد در کنار هم قرار بگيرند. ما آزادي مسئولانه را مي خواهيم ما امنيتي را مي خواهيم که اين امنيت بر دوش هوشياري و آگاهي ملي يک ملت باشد. امنيت تنها با تفنگ و اسلحه نيست؛ با اعتماد، حضور و مشارکت اجتماعي است، البته سلاح هم نياز داريم دنبالش هستيم و خواهيم بود.
    
وي درباره وزير پيشنهادي ارتباطات خاطرنشان کرد: علت اينکه بايد مسايل امنيتي را بلد باشد اينست که اگر بلد نباشد همان روز اول گيرش مي اندازند و چون مخالفند استدلال امنيتي مي کنند، البته من اگر خودم حضور داشته باشم، منم به اندازه آنها مسايل امنيتي را بلدم و جواب مي دهم ولي اگر در جلسه حضور نداشته باشم، بايد يک کسي باشد که مسايل امنيتي را هم بلد باشد، تا بتواند از آزادي مردم، از شبکه هاي اجتماعي و از اشتغال مردم در فضاي مجازي حراست کند. ما بايد همه ابعاد مسئله را در نظر بگيريم.
    
    
موافقان و مخالفان وزير نيرو چه گفتند؟!
    
در روز پاياني بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي محسن عليجاني نماينده تهران در موافقت با وزير پيشنهادي نيرو با بيان اينکه «بيطرف» از تمامي مشکلات و چالش هاي پيش روي وزارت نيرو مطلع است، گفت: برنامه هاي وزير پيشنهادي نيرو بسيار جامع و منطبق با اسناد بالادستي است.
    
حسين اميري خامکاني نماينده زرند نيز در موافقت با بيطرف با بيان اينکه وزير پيشنهادي نيرو فردي متخصص، باتجربه، بدون حاشيه و اجرايي است، گفت: طبق نص صريح آمار و اطلاعات، «بيطرف» از مديران موفق وزارت نيرو است.
    
هادي قوامي نماينده اسفراين نيز در مخالفت با وزير پيشنهادي نيرو گفت: آقاي بيطرف! دولت اصلاحات از مجموع شاخص هاي اجتماعي با ثبات ترين دولت ها محسوب مي شود، اما شما در اين دولت به عنوان وزير نيرو دچار خطاي تشخيص در سرمايه گذاري شديد.
    
سيد ابوالفضل موسوي بيوکي نماينده يزد نيز در مخالفت با بيطرف گفت: مشکلات انرژي در بخش آب و برق در چند سال اخير به سمت حل شدن نرفت و لذا بايد راه حل هاي اساسي صورت گيرد اما در برنامه هاي آقاي بيطرف چنين موضوعي ديده نشده است.
    
وزير پيشنهادي نيرو نيز طي سخناني خطاب به نمايندگان گفت: مخالفي به 4 شرکت اشاره و گفتند دهها شرکت ديگر نيز دارم اولاً به هر حال من بايد قبل از مسئوليتم در جايي ايفاي نقش کنم البته آن 4 شرکت دو اسمش مربوط به يک شرکت بوده و فقط هم عضو هيئت مديره غيرموظف بوده ام و از سه شرکت قبلاً در مورد دو تاي آن استعفا داده ام و در حال حاضر عضو هيئت مديره شرکت مولد نيروگاه جهرم متعلق به بانک سپه، تجارت، ملي و ملت هستم در صورتي که شما راي اعتماد بدهيد همين امروز انصراف خواهم داد و اعلام خواهم کرد در هيچ پست و سمتي شرکت نخواهم داشت.
    
محمد مهدي برومندي نماينده مردم مرودشت نيز در دفاع از وزير پيشنهادي ورزش و جوانان با اشاره به اينکه سلطاني فر ميان حوزه ورزش و جوانان توازن ايجاد کرد، گفت: در دوران وزارت وزير پيشنهادي ورزش فدراسيون هاي ورزشي سامان يافت و انتخابات مجامع ورزشي برگزار شد.
    
قرجه طيار نماينده گنبد کاووس نيز با اشاره به مديريت بدون حاشيه سلطاني فر در طول ۳۰ سال، گفت: در دوران تصدي وزارت ورزش و جوانان از سوي ايشان شاهد آرامش در ورزش کشور و صعود با اقتدار تيم ملي به جام جهاني بوديم.
    
محمد قمي نماينده پاکدشت نيز تاکيد کرد: مسعود سلطاني فر در برخورد با ورزش نگاه سياسي نداشته و عدالت محوري را در سرلوحه کار قرار داده است.