گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها  قسمت دوم 9 آذر -96
«پدرم ۹۷ سال عمر کرد و من می‌خواهم رکورد او را بشکنم.»

به گزارش روزنامه ایران، «خانم بِلا پیونیزِر ۸۹ ساله معتقد است که کار سخت کلید طول عمر است. او به خبرنگار نیویورک تایمز می‌گوید: «من تمام زندگی‌ام سخت کار کرده‌ام. برای همین است که تا حالا در این دنیا باقی مانده‌ام. به نظر من کار کردن فو‌ق‌العاده جذاب و لذتبخش است.»

البته او در سال ۲۰۰۲ عمل قلبی را پشت سر گذاشته که این فرضیه را تا حدی متزلزل کرده است. «من در سن ۷۴ سالگی بازنشست شدم. اگر به خاطر آن جراحی نبود، شاید سال‌های بیشتری کار می‌کردم. من عاشق کار کردن بودم. حالا چه می‌توانم بگویم؟»

روحیه جنگجو و سرسختانه او در زندگی به سال‌های جوانی‌اش برمی‌گردد و در آن سال‌ها شکل گرفته است. در سال ۱۹۴۱ او دختری نوجوان بود. وقتی ارتش نازی هیتلر به بلاروس حمله کرد، او از کشورش فرار کرد. پدر و مادر و یکی از خواهرهایش هم فرار کردند اما بسیاری از فامیل‌ و دوستان و آشنایانش موفق به فرار نشدند. پدربزرگ و مادربزرگ و خواهر کوچکترش توسط نیروهای نازی قتل عام شدند. بعد از سفر طولانی و طاقت‌فرسای ۸۰۰ کیلومتری آنها به پناهگاهی در قزاقستان رسیدند. آنها سال‌های زیادی را با کمبود غذا و مایحتاج زندگی سپری کردند. او یادش می‌آید که آن سال‌ها پابرهنه روی برف‌ها راه می‌رفت. پدرش که قبل از جنگ خیاط بود، با گونی‌های آرد برای اعضای خانواده‌اش لباس می‌دوخت تا در هوای سرد یخ نزنند و برهنه نمانند.

خانم پیونیزِر ادامه می‌دهد: «ما مثل کولی‌ها از این طرف به آن طرف می‌رفتیم تا زنده بمانیم. زندگی واقعاً سختی بود و تحمل کردنش سخت‌تر.»

بعد از پایان جنگ، خانواده در کشور اوکراین ساکن شد. آنها در زیرزمین آپارتمانی کوچک زندگی می‌کردند. آنها روی تخت‌های آهنی می‌خوابیدند و از قالیچه‌های کهنه به جای تشک استفاده می‌کردند. خانم پیونیزِر برای سال‌ها فقط یک جفت دمپایی به پا می‌کرد و یک پیراهن گیلاسی رنگ با نقطه‌های سفید می‌پوشید. او می‌گوید: «من هر روز لباسم را می‌شستم و هر روز آن را می‌پوشیدم و سر کار می‌رفتم.»

او در یک کتابفروشی کار می‌کرد. در سال ۱۹۵۳ با مردی آشنا شد و ازدواج کرد. سال بعد پسر آنها به دنیا آمد. مدت کوتاهی پس از مرگ مادرش، خانم پیونیزِر که حالا ۵۰ ساله شده بود، با همسر و پسرش به آمریکا مهاجرت کرد. او یک کلمه هم زبان انگلیسی بلد نبود، برای همین وقتش را تلف نکرد و دست به کار شد. «یاد گرفتن زبان انگلیسی آن هم با استفاده از فرهنگ لغت برایم خیلی سخت بود. برای همین تصمیم گرفتم بین مردم بروم و با حرف زدن کارم را پیش ببرم. در بروکلین، وقتی در خیابان‌ها راه می‌رفتم و با یهودی‌ها روبه‌رو می‌شدم، آنها شروع به حرف زدن با زبان خودمان می‌کردند، اما من با آنها مخالفت می‌کردم.»

به آنها می‌گفتم: «ببینید من زبان مادری‌ام را بلدم و هیچ وقت آن را فراموش نمی‌کنم اما الان زبان من انگلیسی است. من برای زندگی کردن به این زبان احتیاج دارم. پس لطفاً انگلیسی حرف بزنید.» در این زمینه، یک قدم هم از مواضعم عقب نشینی نمی‌کردم.»

او تا اواسط ۷۰ سالگی در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف کار کرد. او هم کتابفروش بود و هم دوره‌ای به عنوان حسابدار کار کرد. خودش اعتقاد دارد که حسابداری و کار با اعداد و ارقام ذهنش را فعال و پویا نگه داشته است.

او می‌گوید: «من همه چیز را ذهنی حساب می‌کردم. راستش حال قلبم هم خوب بود. البته الان هم حالش خیلی بد نیست.»

او حالا خوشحال است که پسر ۶۳ ساله‌اش در آپارتمانی در نزدیکی‌های خودش در بروکلین زندگی می‌کند. شوهرش در سال ۲۰۱۱ بر اثر ابتلا به سرطان کبد از دنیا رفت. حال خودش هم گرفتار بیماری‌های زیادی شده. از دیابت و بیماری‌های تنفسی گرفته تا فشار خون و مشکلات تیروئید.

«من با انواع و اقسام بیماری‌ها زندگی می‌کنم. اسم هر بیماری را که بگویید، بدن من درگیرش است. خیلی سخت است اما من باهاش کنار آمده‌ام و تمام تلاشم را می‌کنم از زندگی لذت ببرم.»

بازنشستگی باعث شده تا خانم پیونیزِر علاقه‌های جدیدی را در وجودش کشف کند. او در سن ۸۰ سالگی و طی بازدیدی که از یک آسایشگاه سالمندان داشت به نقاشی علاقه‌مند شد. او بیشتر به کشیدن منظره و حیوانات مختلف علاقه دارد و بیشتر تابلوهایش هم روی دیوارهای خانه خودش خودنمایی می‌کنند. البته چند تابلوی ناتمام هم دارد که امیدوار است چشم هایش اجازه بدهند تا آنها را تمام کند.با وجود بیماری‌های مختلف، او امیدوار است بیش از یک قرن عمر کند.

«پدرم ۹۷ سال عمر کرد و من می‌خواهم رکورد او را بشکنم.» او در پایان حرف هایش به خبرنگار نیویورک تایمز می‌گوید: «من زندگی سختی داشته‌ام و روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته‌ام اما هیچ وقت امیدم را از دست ندادم. بدون امید آدم کار نمی‌کند و بدون کار از زندگی لذت نمی‌برد. پس همیشه امیدوار باشید.»
با فعال‌سازی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس رکورد تولید بنزین در کشور شکسته شد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس در این خصوص گفت: با این فعال‌سازی تولید روزانه این پالایشگاه از ۹ میلیون لیتر به 12 میلیون لیتر افزایش یافت.

محمدعلی دادور افزود: از ساعت یک بامداد سه‌شنبه ٧ آذر خوراک به واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تزریق و این واحد برای تولید بنزین با استاندارد یورو ٤ آماده شد.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این واحد روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید می‌شود که در صورت راه‌اندازی دو واحد دیگر٬ مجموع تولید بنزین به ۳۶ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

دادور با اشاره به اینکه مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اردیبهشت امسال با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید، اضافه کرد:  عملیات ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت از بهمن 85 آغاز شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس تصریح کرد: خوراک (میعانات گازی) موردنیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 388 کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تأمین می‌شود.

به گزارش ایسنا، پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان به لحاظ وسعت بوده و مساحت 700 هکتاری پیش‌بینی‌شده قابلیت توسعه آن در آینده را فراهم کرده است. در این پالایشگاه روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، یک‌میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک‌میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال
پی جی) یورو ٤ تولید می‌شود. 
و درخواست‌های مردم را می شنوند و به آنها توجه می کنند. در تهران نیز این اقدام انجام می شود و در مجموع آثار خوبی به همراه دارد.
روزنامه واشنگتن پست از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به این دلیل که منطقه نفوذ این کشور در خاورمیانه را به تدریج به نفع روسیه رها می‌کند، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست با طرح این امر، اشاره کرد که نقش برجسته روسیه در حل و فصل درگیری‌ها در سوریه به صورت عجیبی مورد استقبال گسترده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفت.

از روز سه‌شنبه جلسه جدیدی از مذاکرات پیرامون سوریه با نظارت سازمان ملل برگزار شده که این امر پس از کنفرانس‌های برگزار شده در روسیه و عربستان سعودی طی هفته اخیر و همچنین گفت‌وگوی تلفنی طولانی میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست.

اظهارات مطرح شده پیرامون آنچه که در جریان آن مذاکرات عنوان شد ضد و نقیض مانده‌ است اما مساله‌ای که شفاف است عبارت است از اینکه حمایت گسترده روسیه از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در عرصه دیپلماتیک نیز ادامه خواهد یافت.

واشنگتن پست به دیدار پوتین و اسد در مسکو پرداخت و تاکید کرد که تصویر منتشر شده از این دیدار نقش روسیه را تشریح می‌کند و نشان می‌دهد که مسکو موفق شد که اسد را از شکست نظامی نجات دهد و روسیه همچنین در محقق ساختن پیروزی‌های متعددی علیه مخالفان مورد حمایت غرب ظرف دو سال گذشته نقش داشته است.

همچنین نشست‌هایی که به میزبانی روسیه پس از دیدار پوتین با اسد برگزار شد تاکید مجددی بر این است که اقدامات دیپلماتیک مسکو پس از پیروزی نظامی بر ماندن بشار اسد در قدرت تا اطلاع ثانونی متمرکز خواهد بود که این مساله عرصه جدیدی را برای روسیه در خاورمیانه به ارمغان می‌آورد و آمریکا را به صورت بیشتری به حاشیه می‌راند.

واشنگتن پست نوشت که متاسفانه کسی که از طرح روسیه در حمایت از اسد بیشترین خرسندی را دارد، دونالد ترامپ است و این علی رغم آن است که طرح روسیه، نفوذ ایران در سوریه را بیشتر خواهد کرد.

دونالد ترامپ پس از تماس تلفنی‌اش با ولادیمیر پوتین نسبت به طرح روسیه در سوریه حمایت کرد که براساس این طرح، مذاکراتی میان اسد و مخالفان برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه صورت می‌گیرد و این طرحی است که ترکیه و ایران نیز از آن پشتیبانی کردند.

این در حالی است که عربستان با برگزاری کنفرانس گسترده مخالفان سوری در ریاض از این طرح حمایت کرد که در جریان این کنفرانس تمامی طرف‌های سوری مخالف ماندن اسد را به حاشیه راند.

مسؤولانی در دولت ترامپ گفته‌اند که پوتین تعهد داده است انتخاباتی با نظارت سازمان ملل در پایان کار با مشارکت تمامی سوری‌ها از جمله نیمی از ساکنان آواره شده برگزار شود.

آنطور که واشنگتن پست نوشته است حتی اگر انتخاباتی آزاد و سالم برگزار شود اسد هیچ جایی نخواهد داشت که مسکو نیز این مساله را می‌داند و به همین دلیل مسکو و تهران تکمیل این طرح را نخواهند پذیرفت.

پنتاگون تلاش می‌کند نفوذ خود را از طریق این روند سیاسی حفظ کند و آمریکا معتقد است که این روند سیاسی این امکان را فراهم می‌کند که حمایت طولانی‌تری از نیروهای کرد و عرب در شمال سوریه که میدان‌های اصلی نفتی در سوریه را تحت تصرف دارند، صورت بگیرد.

این در حالی است که ترامپ به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه وعده داده است که ارسال محموله‌های سلاح به نیروهای کرد را متوقف خواهد کرد و این اظهاراتی است که برای تیم امنیت ملی آمریکا غافلگیرکننده بوده است.

این روزنامه نوشت: با وجود ضعف مخالفان اما پوتین نخواهد توانست که یک شهرک روسی را در سوریه ایجاد کند که این امر دلیل به تعویق افتادن کنفرانسی است که امید می‌رفت پوتین آن را در سوچی در هفته جاری برای بررسی پیشنهادها پیرامون قانون اساسی برگزار کند.

مخالفان سوری با این کنفرانس مخالفت کرده و ترجیح دادند که مذاکره در ژنو صورت بگیرد و این در حالی است که اردوغان به مشارکت کردها اعتراض کرده است.

اما با وجود این شکستی که یک شکست زودهنگام برای تلاش‌های پوتین به نظر می‌رسد مساله قطعی این است که روسیه جای ایالات متحده را در حال حاضر به عنوان قدرتی برای حل و فصل مهمترین درگیری‌ها در خاورمیانه گرفته است.

همچنین استقبال ترامپ از این نقش روسیه پس از کارنامه فاجعه بار باراک اوباما در سوریه منجر به این خواهد شد که فروپاشی رهبری جهانی آمریکا سریع‌تر صورت بگیرد.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از برقراری جو پایدار در کشور طی امروز و فردا خبر داد و گفت: در روز جمعه بارش‌ها در سواحل دریای خزر تشدید می‌شود و در ارتفاعات تعدادی از استان‌ها بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، احد وظیفه اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی امروز تا ظهر فردا (پنجشنبه ۸ آذرماه)، در غالب مناطق کشور جو پایدار است و تنها در بعدازظهر امروز سواحل غربی خزر بارش پراکنده خواهد داشت.

وی افزود: از بعدازظهر روز پنجشنبه با نفوذ جریان‌های شمالی بر مقدار بارش‌ها در سواحل غربی خزر افزوده می‌شود. فردا در غرب خلیج فارس نیز رشد ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: روز جمعه با تقویت جریان‌های شمالی و گذر موج تراز میانی، بارش‌ها در سواحل دریای خزر به ویژه مناطق میانی و شرق آن تشدید می‌شود و در ارتفاعات البرز، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و مناطقی از اردبیل بارش برف و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وظیفه، از جمعه تا شنبه گستره منطقه بارش به تدریج نوار شمال شرق کشور شامل خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را در بر خواهد گرفت. در این مدت به تدریج کاهش دما در نیمه شمالی و شرق کشور قابل توجه خواهد بود و از بعدازظهر پنجشنبه تا جمعه دمای هوا در نوار شمالی کشور (استان‌های گلستان، مازندران و گیلان) ۲ تا ۸ درجه کاهش یافته و کمینه دما در مناطق جلگه‌ای به ۱ تا ۳ درجه سلسیوس در روزهای شنبه و یکشنبه خواهد رسید.

این کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: در شمال شرق کشور و در خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی از اواخر وقت جمعه دمای هوا بین ۶ تا ۱۰ درجه کاهش یافته و انتظار می‌رود کمینه دما طی روز شنبه تا دوشنبه صبح در این مناطق به منفی ۳ تا منفی ۶ درجه سلسیوس برسد.

وی وضعیت جوی استان‌های متاثر از این سامانه را پیش بینی کرد و گفت: در روز جمعه (۱۰ آذرماه)، بارش باران در مناطق جلگه‌ای گیلان، مازندران و گلستان و بارش برف در دامنه‌های شمالی ارتفاعات البرز رخ خواهد داد. همچنین در ارتفاعات شمالی استان‌های البرز، تهران، سمنان و از اواخر جمعه در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و کولاک برف به سبب وزش باد و بارش برف در جاده‌های کوهستانی خراسان شمالی و شمال سمنان و جاده‌های کوهستانی البرز پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تاکید کرد: افت دما و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی مهم‌ترین تاثیر این سامانه شمالی خواهد بود و از اواخر پنجشنبه تا روز شنبه برای تردد در جاده‌های کوهستانی البرز و شمال شرق کشور در مناطق یاد شده به همراه داشتن زنجیر چرخ و وسایل زمستانی توصیه می‌شود.

وظیفه افزود: خلیج فارس طی سه روز آینده و دریای خزر روز جمعه مواج پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی درمورد شرایط جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (پنجشنبه ۹ آذرماه) صاف، همراه با غبار صبحگاهی، در بعدازظهر وزش باد خواهد بود که بیشترین و کمترین دمای آن بین ۱۵ و ۳ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین تهران در روز جمعه (۱۰ آذرماه) کمی ابری، همراه با وزش باد با بیشینه و کمینه دمای ۱۳ و ۳ درجه سانتیگراد خواهد بود.