گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها  قسمت ششم 9 آذر -96
روز گذشته، دلار با دومین افزایش قیمت پیاپی به سطح اسمی رسید که تاکنون آن را تجربه نکرده بود.
افزایش قیمت دلار، بازار سکه را نیز تحریک کرد و فلز گرانبهای داخلی با یک کانال رشد به قیمت یک میلیون و ۳۶۹ هزار تومان رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته، دلار با دومین افزایش قیمت پیاپی به سطح اسمی رسید که تاکنون آن را تجربه نکرده بود. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی ۱۶ تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۴ هزار و ۱۴۰ تومان رسید. به گفته فعالان، ورود درهم به محدوده جدید و افزایش تقاضا از جمله عوامل اثرگذار در این افزایش بود. افزایشی که به رکوردشکنی در قیمت دلار منجر شد. افزایش قیمت دلار، بازار سکه را نیز تحریک کرد و فلز گرانبهای داخلی با یک کانال رشد به قیمت یک میلیون و ۳۶۹ هزار تومان رسید.

روز گذشته، دلار به آستانه مرز ۴ هزار و ۱۵۰ تومان و سکه به کانال یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان نزدیک شد. در پنجمین روز هفته، دلار ۱۶تومان افزایش را ثبت کرد و به قیمت ۴ هزار و ۱۴۰ تومان رسید.

شاخص ارزی در ادوار گذشته روی سطح اسمی بالاتری از این نقطه به کار خود پایان نداده بود. به اعتقاد فعالان، عبور نرخ حواله درهم از محدوده هزار و ۱۳۰ تومان در کنار رشد تقاضا در بازار داخلی و کاهش عرضه در بازار از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در رکوردشکنی دلار بود. به گفته یکی از بازیگران ارزی، روز گذشته نرخ حواله درهم به هزار و ۱۳۲ تومان رسید و علامتی افزایشی به بازار داخلی داد.

البته عده زیادی اعتقاد داشتند، یکی از صرافی‌های بانکی عرضه درهم مناسبی داشت و همین مانع از رشد بیشتر این ارز شد، چرا که تقاضا برای آن نسبتا بالا بود. در بازار داخلی نیز بیشتر صرافی‌های بانکی به تنهایی در سمت عرضه قرار داشتند و معامله‌گران غیررسمی و دیگر صرافی‌های بازار بیشتر در موقعیت خرید قرار گرفته بودند. در این روز بسیاری از صرافی‌ها نرخ فروش دلار را از روی تابلوی خود برداشتند و عده زیادی نیز با وجود ثبت قیمت روی تابلو، اقدام به فروش نکردند.

در روزی که دلار رکوردشکنی کرد، یورو نیز رو به سوی قیمت‌های بالاتر آورد و با ۲۶ تومان افزایش به بهای ۴ هزار و ۹۹۴ تومان رسید. این بیشترین قیمت یورو نسبت به متوسط قیمت آن از بهمن سال ۹۱ بود. به گفته فعالان، معامله‌گران ارز اروپایی با جوسازی پیرامون رشد دلار و کاهش عرضه یورو قیمت را بالا آوردند. این در حالی بود که یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر تقویت خاصی نشده بود.

همسو با افزایش قیمت دلار و یورو، در هشتمین روز آذرماه، سکه تمام بهار آزادی نیز رشد کرد و به آستانه کانال یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، سکه تا ساعت ۲ بعدازظهر به نقطه یک میلیون و ۳۶۳ هزار تومان رسیده بود.

با این حال، پس از آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی قیمت‌ها در بازار بالاتر رفتند. به گفته یکی از بازیگران، روز گذشته حجم دلالان در حراج سکه بالاتر بود و این دسته سعی می‌کردند با خرید در سطوح بالاتر، سطح قیمت‌ها در بازار سبزه میدان را تحت‌تاثیر قرار دهند.

در واقع، سکه‌بازان سعی می‌کردند از قیمت سکه در حراج به‌عنوان سیگنال به بازار استفاده کنند. البته با اینکه یکی از معاملات در ابتدای حراج بالای یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان انجام شد، در ادامه قیمت‌ها پایین‌تر آمدند. در این میان، عده زیادی افراد خانه‌دار در حراج حضور داشتند که بیشتر تمایل به خرید بسته‌های ۲۰ تایی سکه داشتند. این عده بیشتر خریداران ناآگاه حراج بودند، چرا که حتی برخی از قیمت‌های همزمان بازار اطلاع چندانی نداشتند.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در رابطه با روند سکه از کاهش نرخ این فلز گرانبها تا تخلیه کامل حباب قیمتی ایجاد شده خبر داد. به گزارش «ایبنا» ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: قیمت طلا تغییر خاصی نکرده و متناسب با طلای جهانی است اما یک شکاف قیمتی بین سکه و طلا ایجاد شده که موجب حباب شده است.

وی ادامه داد: برای تخلیه حباب ایجاد شده از طریق بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه کردیم و اقدامات بانک مرکزی تا تخلیه حباب سکه ادامه خواهد داشت. قیمت سکه پس از آغاز حراج حدود ۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد، ولی افزایش ۲ روز اخیر کمی قیمت را تعدیل کرد.
به گزارش ایران، با انتشار فیلمی در فضای مجازی و دست به دست شدن آن در شبکه‌های اجتماعی، بار دیگر موضوع حفظ حریم خصوصی در کانون توجه قرار گرفت؛ فیلمی که ادعا می‌شود روایتگر آن یک هکر است که نسبت به‌دسترسی‌های بیش از اندازه یکی از اپلیکیشن های‌ تاکسی‌های آنلاین به بخش‌های مختلف تلفن هوشمند کاربران انتقاد دارد.

در این فیلم عنوان شده است در حالی که دو اپلیکیشن تاکسی آنلاین، دسترسی‌هایی معقول به‌کاربران خود دارند ولی یک تاکسی آنلاین با ایجاد دسترسی‌هایی‌ غیرضروری می‌تواند گالری، لیست مخاطبان، کارت حافظه و حافظه داخلی گوشی هوشمند کاربر را در اختیار بگیرد.

در پی انتشار این فیلم روزنامه ایران سراغ فعالان تاکسی‌های آنلاین و همچنین کارشناسان امنیت سایبری در مرکز ماهر و... رفته و نظر آنان را درباره این فیلم ومیزان دسترسی اپلیکیشن‌ تاکسی‌های آنلاین به حریم خصوصی کاربران جویا شده است.

فیلمی غلط با تفسیری نادرست
فیلم منتشر شده در فضای مجازی، در حالی برخی کاربران را نگران کرده است که «محمد تسلیمی» یکی از کارشناسان امنیت مرکز ماهر(مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای)، معتقد است این فیلم تفسیر نادرستی از لحاظ فنی ارائه داده است و محتوا و اظهارنظرهای غلط زیادی در آن دیده می‌شود.

از نگاه وی، حتی می‌توان این فیلم را مغرضانه دانست چون شخصی که به‌عنوان هکر معرفی شده، تنها با مقایسه‌ای ساده با اپلیکیشن‌های دیگر می‌توانست متوجه شود که هر اپ برای کارکرد خود، به چه میزان دسترسی از سیستم عامل نیاز دارد و البته مشابه این دسترسی‌ها را در بیشتر اپلیکیشن‌های دیگر هم می‌توان دید. تسلیمی می‌افزاید: فردی که این فیلم را ارائه داده، اطلاعات فنی دقیقی روی این موضوع نداشته است.

 وی یادآور شد که در این فیلم، برخی گزینه‌ها به اشتباه تفسیر شده به‌عنوان مثال درخصوص مکان(
location) در فیلم با اشاره به 2 آیتم، عنوان شد که در یک مورد حتی اگر اپلیکیشن، بسته هم باشد سرور می‌تواند مکان کاربر را پیدا کند. باید گفت که این تفسیر کاملاً اشتباه است و درواقع این دو آیتم، دسترسی به مکان تقریبی و آیتم دسترسی به مکان دقیق است که از دو منبع مختلف تأمین می‌شود.

به‌عنوان مثال یکی از این لوکیشن‌ها ازطریق «جی پی اس» خود گوشی و دیگری از لوکیشن سرویس گوگل ارائه می‌شود و درواقع اطلاعات تکمیلی می‌دهد که هر اپلیکیشنی که بخواهد لوکیشن دقیق به شما بدهد مجبور است از هر دوی این سرویس‌ها استفاده کند.

این کارشناس امنیت مرکز ماهر درباره دسترسی اپلیکیشن به حافظه داخلی یا جانبی نیز با اشاره به اینکه مرکز ماهر در این زمینه بررسی دقیقی انجام نداده است گفت: هرچند ما هنوز دلیل این دسترسی را نمی‌دانیم و باید مطالعه شود ولی باید گفت که نیاز به چنین مجوزی، موضوع عجیب و غیررایجی برای اپ‌ها نیست. به هرحال هرکدام از دسترسی‌های اپ تاکسی‌های آنلاین، کاربردی ویژه دارد و توجیه دقیق‌تر برای وجود آن را باید خود شرکت تولیدکننده ارائه دهد.

تسلیمی با اشاره به اینکه توسعه‌دهنده‌ نرم‌افزار معمولاً دسترسی‌ها را در مراحل مختلف کار ممکن است کم و زیاد کند به «ایران» گفت: نمی‌توان تنها به صرف وجود یک دسترسی اضافه، قضاوت کرد که این شرکت درحال سوء‌استفاده است. در مواردی حتی ممکن است در کدنویسی، اشتباهی رخ داده باشد که این موضوع با یک تذکر و اطلاع‌رسانی حل می‌شود.

وی البته در پاسخ به سؤال روزنامه ایران درباره متولی این امر اظهار داشت: هنوز متولی مشخصی در این زمینه وجود ندارد و به طور مستقیم وظیفه ما نیست ولی اگر مرکز ماهر به موردی برخورد و صحتش را تأیید کند حتماً تذکر می‌دهد.

تسلیمی البته افزود: مرکز ماهر و سازمان فناوری اطلاعات با مستندات مرجع، الزاماتی را برای مارکت‌هایی که این اپ‌ها را توزیع می‌کنند، تهیه و تدوین کرده و در این زمینه، جلساتی هم با این تیم‌ها و شرکت‌ها برگزار و دستورالعمل‌ها ابلاغ شده است که این موارد نیز جزو فرآیند ارزیابی‌هایی‌ محسوب می‌شود که این توزیع‌کنندگان باید روی اپ‌هایشان انجام دهند هرچند پیش از این نیزخود شرکت‌ها، سیاست‌هایی در فرآیندهای امنیتی داشتند.

این کارشناس امنیت اطلاعات همچنین عنوان کرد که برای کاربران هیچ جای نگرانی نیست و فکر نمی‌کنم هیچ نقض حریم خصوصی صورت گرفته باشد، حتی در نگاه اولیه این دسترسی‌ها را غیرطبیعی نمی‌دانم ولی بررسی‌هایی دقیق‌تر انجام خواهد شد.

وی در پایان از کاربران خواست هرگونه اپلیکیشنی را فقط از مراکز مجاز و مارکت‌های شناخته شده، دانلود کنند و هرگز سراغ سی دی، فلش، کانال‌های تلگرام و... نروند. تسلیمی همچنین یادآور شد که کاربران باید به موضوع آپدیت و به روز‌رسانی اپلیکیشن‌ها نیز توجه کافی داشته باشند.

امکان غیرفعال‌سازی دسترسی‌ها
مدیر روابط عمومی یکی از تاکسی‌های آنلاین که با انتشار این فیلم متهم شده است در پاسخ به این اتهام گفت: سامانه هوشمند حمل‌ونقل ما فقط اطلاعات مربوط به حساب کاربر (از جمله شماره تلفن، آدرس ایمیل و مشخصات هر سفر) را ذخیره می‌کند و در نسخه اندروید مسافر هم سه نوع دسترسی به موقعیت مکانی، فون و حساب کاربری دیده می‌شود.

وی در توضیح این دسترسی‌ها نیز اظهار داشت: دسترسی به موقعیت مکانی (Location) برای تعیین دقیق مبدأ مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسافر هم بعد از تعیین مبدأ خود می‌تواند موقعیت‌یاب دستگاهش را خاموش کند. دسترسی به فون(Phone) هم برای راحت‌ کردن عملیات شارژ حساب کاربری از طریق کدهای USSD استفاده می‌شود. به گفته وی، دسترسی به حساب کاربری (Contacts) برای ذخیره استاندارد اطلاعات حساب در گوشی کاربران به کار می‌رود.

مدیر روابط عمومی این تاکسی آنلاین در ادامه با بیان اینکه گوگل از اندروید ۶به‌بعد، امکان فعال یا غیرفعال کردن دسترسی‌های هر اپلیکیشن را در اختیار کاربرانش قرار داده است، گفت: بنابراین فعال یا غیرفعال‌سازی دسترسی‌های اپلیکیشن، به‌طور مستقیم از سوی کاربران صورت می‌گیرد و ما دخالتی در آن نداریم.

هر سه مورد این دسترسی‌، اختیاری بوده و برای راحت‌تر کردن کار با اپلیکیشن مربوطه است و کاربران با غیر فعال کردن آنها همچنان می‌توانند از اپلیکیشن ما استفاده کنند. وی ادامه داد: اپلیکیشن تاکسی آنلاین ما به‌هیچ عنوان به حافظه داخلی، گالری، لیست مخاطب‌ها، شماره تلفن‌ها، اطلاعات حساس و سایر اپلیکیشن‌های گوشی مسافران خود دسترسی ندارد و تنها برخی از اطلاعات سفر کاربران در دیتاسنترهای امن و به‌ صورت کاملاً محرمانه ذخیره‌سازی می‌شود. این اطلاعات نیز طبقه‌بندی‌شده و فوق‌محرمانه هستند و دسترسی لایه لایه به آنها وجود دارد.

این مدیر روابط عمومی همچنین یادآور شد که بزودی در نسخه جدید نرم‌افزار مسافران این امکان ارائه می‌شود که دسترسی به تاریخچه سفر کاربران تنها از طریق رمز عبوری (
Pin Code) که خودشان در اپ تعریف می‌کنند امکان‌پذیر باشد.

مقابله نادرست کسب وکار سنتی با آنلاین
به دنبال انتشار این فیلم، علیرضا رمضانی مدیر روابط عمومی یکی دیگر از تاکسی‌های آنلاین  گفت: نرم‌افزار ما به‌لحاظ فنی به اطلاعات کاربران دسترسی ندارد و درحقیقت می‌توان گفت این سیستم عامل اندروید است که دسترسی‌های کلی را در گوشی‌های هوشمند خود قرار داده است و اپلیکیشن‌ها می‌توانند دسترسی‌های خود را محدودتر از آنچه هست، بکنند.

شرکت ما نیز دسترسی به اطلاعات را بسیار محدود کرده و درواقع به حداقل اطلاعات مورد نیاز کاربران و رانندگان دسترسی دارد به طوری که با نبود این اطلاعات، بخش فنی دچار اختلال می‌شود. وی ادامه داد: تاکسی آنلاین ما تنها از بخش دسترسی به لوکیشن‌ها استفاده می‌کند بنابراین به‌هیچ وجه به حریم شخصی و خصوصی کاربران دسترسی ندارد.

مدیر روابط عمومی این شرکت تاکسی آنلاین با بیان اینکه انتشار چنین فیلم‌هایی صرفاً برای ایجاد اختلال در روند فعالیت کسب و کارهای نوین است، گفت: از زمانی که کسب و کارهای آنلاین و تکنولوژی‌های جدید وارد بازار شده‌اند، کسب و کارهای سنتی، آنها را رقیب خود می‌دانند و احساس خطر می‌کنند.

به هرحال وقتی تکنولوژی وارد کسب و کار می‌شود تغییر بازار کار غیرممکن است و این طبیعت تکنولوژی است. رمضانی افزود: درباره تاکسی‌های آنلاین نیز همین اتفاق افتاده است از وقتی تکنولوژی وارد کار حمل و نقل داخل شهری شده است نه تنها هزینه‌ها را کاهش داده است بلکه سیستم را نیز بهینه کرده و اشتغالزایی را به‌دنبال داشته است ولی این موضوع به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده و برخی به کارشکنی می‌پردازند.

ضرورت وجود آزمایشگاه‌های ارزیابی
درباره انتشار این فیلم سراغ یکی دیگر از کارشناسان امنیت سایبری رفتیم. «امید توکلی» طراح و راهبر راهکارهای امنیت اطلاعات و عملیات نیز در این باره گفت: فیلمی که منتشر شده است با دسترسی‌هایی که در نسخه فعلی این تاکسی آنلاین وجود دارد، متفاوت است. از این‌رو به نظر می‌رسد این کلیپ روی نسخه‌های قدیمی‌تر آن تهیه شده است.

وی ادامه داد: قبلاً این اپلیکیشن دسترسی‌های بیشتری روی گوشی‌ها تعریف کرده بود که در نسخه فعلی و به‌روزرسانی شده، دیگر وجود ندارد. توکلی افزود: اکنون دسترسی به فایل‌ها وجود ندارد، ولی اگر فرض کنیم کاربران یا راننده‌ها نیاز دارند که عکس پروفایل آنها روی اپلیکیشن آپلود شود، باید اپ دسترسی به مدیا و فایل‌ها وجود داشته باشد ولی این لزوماً به معنای جاسوسی اپ از فایل‌های کاربر نیست.

وی در ادامه گفت: عملاً برنامه نویس اپ، دسترسی‌های مورد نیاز اپ را تعریف کرده و از اندروید می‌گیرد. نکته بسیار مهم این است که به ساز‌و‌کار ارزیابی و بررسی دسترسی‌ها و آسیب‌پذیری‌های اپ‌های پرکاربرد نیز نیاز داریم ولی متأسفانه هنوز زیرساخت آنها در کشور مهیا نشده است، به عبارتی نیازمند وجود آزمایشگاه‌هایی هستیم که کار آنها ارزیابی و تأیید امنیتی اپ‌های گوشی‌های هوشمند باشد.

این طراح و راهبر راهکارهای امنیت اطلاعات و عملیات با اینکه دسترسی‌های اپ‌ها در زمان نصب به کاربر نشان داده می‌شود، گفت: اگر کاربر آموزش دیده باشد، می‌تواند اجازه یا عدم اجازه دسترسی‌ها را با توجه به کاربرد اپ تنظیم کند مثلاً من به شخصه دسترسی‌های این تاکسی‌های آنلاین را غیرفعال کردم، ولی اپ همچنان کار می‌کند. توکلی به کاربران توصیه کرد برای حفظ حریم خصوصی و اطلاعات در زمان نصب اپ به دسترسی‌هایی که اپ از آنها اجازه می‌گیرد توجه داشته باشند و در عین حال از نصب اپ‌ها از منابع غیرقانونی اجتناب کرده و در گوشی‌های خود ضد بدافزار نصب کنند.

یک کارشناس امنیت سایبری دیگر نیز با رد این موضوع که دسترسی‌های اپلیکیشن‌های مختلف ازجمله تاکسی‌های اینترنتی به سیستم عامل اندروید بازمی‌گردد به «ایران» گفت: اگر اندروید بخواهد به این مقوله وارد شود اصلاً معنای امنیت و حریم خصوصی از بین می‌رود. درواقع کسی که اپ را می‌نویسد این دسترسی‌ها را تعریف می‌کند که به‌عنوان مثال به گالری، مکان شخص، مخاطبان و... دسترسی داشته باشد. از نگاه این کارشناس، درواقع اندروید یک سیستم عامل و بستر است و کسی که برنامه می‌نویسد روی این بستر، دسترسی‌ها را مشخص می‌کند و کاربران هم می‌توانند هنگام نصب به این اجازه‌های دسترسی جواب مثبت یا منفی بدهند.

 وی البته اشاره کرد که گاه اگر این دسترسی‌ها را کاربر نپذیرد عملاً نمی‌تواند اپلیکیشن را نصب کند که در این صورت باید در مراحل بعد به‌عنوان مثال در گالری خود عکس‌های مهم و خاص را ذخیره نکند تا مشکلی پیش نیاید. این کارشناس افزود: برای برنامه‌های پرکاربرد که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد حتماً باید سازمان‌هایی ازجمله وزارت ارتباطات، اپ استورها(فروشگاه‌های توزیع‌کننده این برنامک‌ها) که متولی این بحث هستند نظارت بر موضوع داشته باشند ولی گاه این فروشگاه‌ها چندان راغب نیستند به این حوزه ورود کنند چون می‌گویند مسئولیت به خود سازنده اپ بازمی‌گردد. وی در پایان یادآور شد: این فیلم هشدار خوبی برای 3 ذینفع یعنی کاربر، مسئولان نظارت بر این موضوع و نیز شرکت‌های ارائه دهنده این سرویس‌هاست تا امکان هر مشکلی به حداقل برسد.

ضرورت حفظ حریم خصوصی
موضوع سوء‌استفاده اپلیکیشن‌های مختلف از کاربران، موضوعی نیست که مختص ایران باشد وآن را می‌توان یک دغدغه جهانی دانست. در همین راستا به‌تازگی خبری منتشر شد که نشان می‌داد بیشتر برنامه‌های اندرویدی بعد از نصب، از کاربران خود جاسوسی کرده و اطلاعات خصوصی آنها را بررسی می‌کنند.

طبق این گزارش، بخش اعظم برنامه‌های اندرویدی حاوی ابزار ردگیری و کنترل فعالیت‌های کاربران هستند. بنابراین نصب این برنامه‌ها برای افراد تبعات امنیتی دارد. از نگاه محققان حاضر در این گزارش، هدف اصلی از این نوع جاسوسی‌ها شناسایی سلایق و علایق کاربران به‌منظور ارسال تبلیغات و آگهی‌های دیجیتال مرتبط برای هر فرد است.

براساس بررسی یادشده از هر چهار برنامه اندرویدی، سه برنامه به ابزار ردگیری و کنترل کاربران مجهز هستند و البته بیشتر مشتریان از این امر آگاه نیستند. گفتنی است که این مشکل حتی در برنامه‌های فروشگاه گوگل پلی نیز وجود دارد و برنامه‌هایی مانند اسپاتیفای، اوبر،
OKCupid و تیندر هم اطلاعات خصوصی کاربران را جمع‌آوری می‌کنند.

البته باید گفت که تاکسی‌های آنلاین که خود بخشی از این اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شوند برای رفع هرگونه شبهه‌ای تلاش‌های متعددی داشته‌اند. به‌عنوان مثال یکی از شرکت‌های تاکسی آنلاین در راستای امن‌تر کردن سفرهای خود و ارج نهادن به حریم خصوصی کاربرانش (اعم از مسافر و راننده) از سیستم جدیدی به نام «پنهان‌سازی شماره تلفن» رونمایی کرده است که این قابلیت از شهر مشهد آغاز شده و در آینده‌ای نزدیک در سایر شهرهای محل فعالیت شرکت اجرایی می‌شود. نکته حائز اهمیت در خصوص مزیت پنهان‌سازی شماره تلفن در سفر با سرویس‌های آنلاین این است که این امکان کمک شایانی به حفظ حریم خصوصی کاربران می‌کند و گام مهمی در جهت امنیت سفرهای درون‌شهری به شمار می‌رود.

نیم نگاه
با انتشار فیلمی در فضای مجازی و دست به دست شدن آن درشبکه‌های اجتماعی، بار دیگر موضوع حفظ حریم خصوصی در کانون توجه قرار گرفت؛ فیلمی که ادعا می‌شود روایتگر آن یک هکر است که نسبت به دسترسی‌های بیش از اندازه یکی از اپلیکیشن‌ تاکسی‌های آنلاین به بخش‌های مختلف تلفن هوشمند کاربران انتقاد دارد.

فیلم منتشر شده در فضای مجازی، در حالی برخی کاربران را نگران کرده است که «محمد تسلیمی» یکی از کارشناسان امنیت مرکز ماهر(مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای)، معتقد است این فیلم تفسیر نادرستی از لحاظ فنی ارائه داده است و محتوا و اظهارنظرهای غلط زیادی در آن دیده می‌شود.

توصیه کارشناسان امنیتی به کاربران این است که هرگونه اپلیکیشنی را فقط از مراکز مجاز و مارکت های شناخته شده،دانلود کنند و هرگز سراغ سی دی، فلش و... نروند و این اصل را همیشه به خاطر داشته باشند که همیشه به روز رسانی اپ های سیستم خود را در اولویت قرار دهند چرا با این کار به نوعی دسترسی های غیر مجاز توسط هکرها گرفته میشود.

مدیر روابط عمومی یکی از تاکسی های آنلاین که با انتشار این فیلم مورد حمله قرار گرفته است درواکنش به این موضوع گفت: سامانه هوشمند حمل‌ونقل ما فقط اطلاعات مربوط به حساب کاربر (از جمله شماره تلفن، آدرس ایمیل و مشخصات هر سفر) را ذخیره می‌کند و در نسخه اندروید مسافر هم  سه نوع دسترسی به موقعیت مکانی، فون و حساب کاربری  دیده می‌شود.
گزارشی از وضعیت معیشتی مردم مناطق زلزله‌زده
خسارات ناشی از زلزله مهیب غرب کشور هنوز هم به‌درستی تعیین نشده است، زیرا بررسی‌های کارشناسانه دقیق‌تر، برآوردهای اولیه را کاملا زیر سؤال برده است.
زلزله فقط جان مردم را تهدید نمی‌کند، بلکه در جریان این بلای طبیعی، بخش زیادی از سرمایه‌های مردم با آوارشدن ساختمان‌ها از دست می‌رود. خسارات ناشی از زلزله مهیب غرب کشور هنوز هم به‌درستی تعیین نشده است، زیرا بررسی‌های کارشناسانه دقیق‌تر، برآوردهای اولیه را کاملا زیر سؤال برده است.

به گزارش شرق، بخش‌های زیادی از باغات، مراکز پرورش ماهی، مشاغل روستاییان و سرمایه‌های مردم غرب کشور در جریان زلزله ٢١ آبان از دست رفته است و کسانی‌ که عزیزی را در این زلزله از دست نداده‌اند، بیش از گذشته دغدغه نان دارند. مردم روستاهای زلزله‌زده از آنجا که شغل‌های خود را که عموما کارگری است، از دست داده‌اند، به‌شدت به یارانه‌ها وابسته شده‌اند و آنها ناگزیرند، همان اندک پول یارانه را هم صرف خرید سوخت و مایحتاج اولیه زندگی کنند.

در مناطق زلزله‌زده غرب کشور، روزگار اقتصادی مردم خوش نیست و آنها به‌شدت دغدغه تأمین مالی برای پرداخت قبض‌های برق، خرید آذوقه و سایر هزینه‌هایی را دارند که بدون داشتن شغل و درآمد، روی سر آنها آوار شده است.

بسیاری از باغات و منازل مسکونی بیمه ندارند و مردم هم امیدی به پوشش‌های بیمه‌ای به‌موقع ندارند. مشاغل موقت کارگری به‌دلیل زلزله از دست رفته‌ است و مردم چشم انتظار نظر کارشناسانی هستند که خسارات وارده به زندگی آنها را برآورد كنند. شاید کمک‌های دولتی بخشی از مشکلات آنها را حل کند.

رشته کوه‌های شاهو که حد فاصل بین بیستون و کرمانشاه قرار دارند، پوشیده از برف شده است. سوز سرما به مناطق زلزله‌زده پیش از موعد رسیده و زمین‌ها به‌دلیل بارش‌ باران‌های اخیر خیس است. امدادرسانی‌های مردمی در این روزها همچنان ادامه دارد و بیشتر معطوف به توزیع پلاستیک برای کشیدن روی چادرهاست اما مشکلات و دغدغه‌های مردم مناطق زلزله‌زده، فراتر از چیزی است که در ذهن‌ بگنجد.

قبل از رسیدن به سرپل ذهاب، به منطقه ریجاب که بخشی از شهرستان دالاهوست، می‌رویم. در مسیر، از شهر اسلام‌آباد غرب می‌گذریم که بیمارستان نوسازش، به‌دلیل تخریب‌شدن در زلزله مشهور شده است. بیمارستان امام خمینی(ره)، اگرچه پلمپ شده اما چادرهای امدادی در حیاط این بیمارستان ناایمن مشغول خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان هستند.

با وجود آنکه می‌گویند شهرستان دالاهو در این زلزله کم خسارت دیده، اما برخی روستاهای این منطقه تا صددرصد هم تخریب شده‌اند. ١٢ روزی از زمان وقوع زلزله می‌گذرد و مردم روستای داراب، که در زیر چادرهایی با آرم هلال احمر ساکن شده‌اند، سه روزی هست که به آب دسترسی پیدا کرده‌اند. برخلاف گفته‌های مسئولان وزارت نیرو، از تانکرهای آبرسانی روستایی خبری نیست. آنچه به دست مردم می‌رسد، آب معدنی‌های بسته‌بندی‌شده‌ای است که به همت خیران در بین روستاییان توزیع می‌شود.

مردم روستای زرده بابایادگار که همه خانه‌های‌ آنها ترک برداشته است هم جرئت حضور در خانه‌های‌ خود را ندارند. مسیر روستای زرده به زیارتگاه بابایادگار با سنگ‌های درشتی که از کوه ریزش کرده، کاملا بسته شده و چهار خانواری که خادمان این زیارتگاه بودند، پشت این سنگ‌های بزرگ هستند. مردم روستای زرده بابایادگار، به‌صورت داوطلبانه برای این خانواده‌ها آ‌ذوقه و آب می‌برند. در هر چادر، پنج تا شش خانوار مردم روستایی مستقر شده‌اند. آنها از یک کنتور با هزینه‌های خود چند رشته سیم برق به سمت چادرها کشیده‌اند تا بتوانند از هیتر برقی برای گرمایش استفاده کنند. البته این دغدغه را دارند که کنتورها آتش بگیرد و البته سیم و کابل کافی هم در اخیتار ندارند، به‌همین‌دلیل برخی چادرها از چراغ‌های نفتی استفاده می‌کنند و دچار بیماری‌های تنفسی شده‌اند.

در مسیر روستاهای زلزله‌زده درختان قطع‌شده زیادی به چشم می‌خورد که در کنار چادرهای هلال‌احمر روی هم انباشته شده‌اند. مردم می‌گویند سوخت‌رسانی پس از وقوع زلزله انجام نشده و محدود به چند تانکر رایگان به دست خیران بوده است. برخی روستاها هم که دولت به آنها سوخت‌رسانی کرده است، مردم باید پول آن را پرداخت می‌کردند به‌همین‌دلیل برخی روستاییان ترجیح داده‌اند از چوب برای گرمایش استفاده ‌کنند.

نگرانی از قبض‌های برق نجومی
در روستای شالان که یکی از روستاهای ریجاب است، از تانکرهای آبرسانی دولتی و سوخت‌رسانی وزارت نفت خبری نیست. این درحالی است که وزارت نفت و نیرو از اعضای ستاد بحران هستند و موظف به خدمات‌رسانی به مناطق زلزله‌‌زده‌اند. چادرهای مردم روستای شالان که در دامنه کوه واقع شده‌ است، در پیاده‌روی باریک روستا مستقر شده‌اند و پس‌لرزه‌های شدید، ممکن سنگ‌های کوه را بر سر چادرها خراب کند. اما ساکنان روستا می‌گویند که روستایشان از یک طرف به رودخانه منتهی می‌شود و از سوی دیگر به کوه. از آنجا که زلزله منازل را تخریب کرده است آنها نمی‌توانند وسایل و زندگی خود را در این خانه‌های ترک‌خورده رها کننده و به مناطق ایمن‌تر دشت‌ها بروند، به همین دليل در این باریکه نسبتا ناایمن ساکن شده‌اند.

حیدروند، عضو شورای شهر شالان، با اشاره به اینکه هلال احمر در میان چادرهای زلزله‌زدگان هیتر برقی توزیع کرده است، از دغدغه مردمی می‌گوید که کنتورهای برق آنها تأمین‌کننده نیازهای انرژی چادرها شده است. صاحبان این کنتورها می‌ترسند که با قبوض برق نجومی از سوی وزارت نیرو روبه‌رو شوند.

وی همچنین به ازدست‌رفتن مشاغل روستاییان اشاره و بیان می‌کند: «بخش عمده سرمایه‌های مردم در استخرهای پرورش ماهی قزل‌آلا، به دلیل زلزله نابود شده است. باغات در جریان زلزله و ریزش کوه آسیب جدی دیده و سنگ‌چین‌های باغات به دلیل زلزله اخیر ریزش کرده‌اند». به گفته این عضو شورای شهر شالان، ریجاب از پنج ده تشکیل شده است و فاصله این منطقه با سرپل‌ذهاب به‌عنوان مرکز زلزله، ١٦ کیلومتر است اما از آنجا که ریجاب جزء بخش دالاهو به حساب می‌آید، مسئولان تصور می‌کنند خسارات وارده به این منطقه کم بوده است.

ستاد بحران بحران‌زده سرپل‌ذهاب
اگر از ارتفاع به سرپل‌ذهاب نگاه کنید، منظره شهر شبیه مناطقی است که به جنگ‌زده‌ها پناه داده است. به ظاهر همه خانه‌ها سر جای خود هستند. در بخش‌هایی از شهر، خانه‌ها ریخته‌اند و در تمام پیاده‌روها، بلوارها و پارک‌های شهر، چادرهایی با آرم هلال احمر استقرار یافته‌اند. سرپل‌ذهاب مملو از بنرهایی است که روی آنها از همراهی ارتش، سپاه و بسیج با مردم خبر داده است. برخی بنرها برای تسلیت به مردم زلزله‌زده نصب شده و گروهی هم دولت را خدمتگزار مردم معرفی کرده است.

در میان انبوهی از بنرهای تبلیغاتی، معدود بنرهایی هم هستند که به مردم زلزله‌زده آموزش می‌دهند که به سیم‌های بدون پوشش و وسایل فلزی دست نزنند که خطر برق‌گرفتگی آنها را تهدید نکند. برخی بنرها هم توجه مردم را به تاریخ مصرف موادغذایی جلب کرده‌اند. در ورودی شهر، چادر ستاد بحران ارتش مستقر شده است. یک سرباز ارتشی می‌گوید در سه نقطه شهر، چادرهای ستاد بحران ارتش، سپاه و بسیج مستقر هستند و فرمانداری، مرکز اصلی ستاد بحران است.

برای اطلاع‌یافتن از شرایط شهر و میزان خسارات وارده به مناطق زلزله‌زده، به فرمانداری مراجعه می‌کنم. در فرمانداری، روز جمعه سوم آذرماه به روی مراجعه‌کنندگان بسته است و برخی مراجعه‌کنندگان پشت در انتظار می‌کشند. خدامرادی از اهالی سرپل‌ذهاب با نامه‌ای در دست،‌ می‌گوید: برای تخفیف شهریه دانشگاه فرزندم باید نامه‌ای به دانشگاه بفرستم كه شاید شهریه‌اش کم شود تا این شرایط بحرانی را سپری کنیم. اما هیچ‌کس در ستاد بحران حضور ندارد و معمولا در ستاد، بسته است.

شهرک تازه‌آباد سرپل‌ذهاب در زلزله خسارات زیادی دیده و لودرهای ارتش در حال آواربرداری منازل این منطقه هستند. برخی صاحبان خانه‌ها هم به سرعت در حال تخلیه وسایل سالم‌مانده منازل خود هستند تا کار آواربرداری توسط لودرها به سرعت پیگیری شود. مردم سرپل‌ذهاب می‌گویند که برق آنها وصل شده، اما گاز در برخی نقاط شهر با وجود اينکه لوله‌های گاز هیچ اشکالی ندارند، قطع است. آب شهر گل‌آلود است و سردی هوا، مردم را آزار می‌دهد.

حین گفت‌وگو با مردم در میان خرابه‌های سرپل‌ذهاب، اکبر سنجابی فرماندار این شهر را به همراه گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران ملاقات کردم. وی درباره دلیل عدم حضور خود در فرمانداری می‌گوید: «همکاران من در سطح شهر تقسیم می‌شوند و امروز هم روز تعطیل است. ضمن آنکه همکاران من هم جزء زلزله‌زدگان هستند و یک روز تعطیل را به بخشی از دوستان که منازلشان آسیب دیده و بچه‌های مجروح دارند، فرصت دادیم که به زندگی‌شان برسند. من و معاونم نیز در خدمت دوستان سازمان ملل برای بازدید از مناطق زلزله‌زده هستیم».

اگرچه گری لوئیس نماینده سازمان ملل نیز از حضور فرماندار در شهر تعجب کرده بود و از وی سؤال کرد که چرا در ستاد بحران مستقر نیست اما سنجابی عدم حضورش در ستاد بحران را امری عادی می‌دانست.

وی به سؤال دیگری درباره دلیل عدم پاسخ‌گویی ستاد بحران به مراجعه‌کنندگان، می‌
گوید: «ستاد بحران همیشه فعال است اما بخش اعظم جمعیتی که آنجا می‌بینید، مشتری هرروزه ما هستند. نکته‌ای را بگویم. کسانی که بلندتر می‌گریند، کم‌دردتر هستند. افرادی که در ستاد تجمع کردند، کسانی هستند که بخشی از آنها ممکن است ساکن سرپل‌ذهاب نباشند. چهره‌هایی که امروز شما دیدید و من هر روز می‌بینم، تکراری هستند»!

لباس‌های دست‌دوم و نان مازاد، معضل مناطق زلزله‌زده
گوشه‌ گوشه شهر مملو از لباس‌های دست‌دومی است که لابه‌لای کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده رسیده و مردم این مناطق مایل نیستند به دلیل مسائل بهداشتی از این لباس‌ها استفاده کنند. انباشت این لباس‌ها، بر حجم زباله‌های مناطق زلزله‌زده اضافه کرده است.

نان مازادی هم که در میان مردم، توسط خیرین توزیع شده، در گوشه‌های شهر روی گونی‌های سفید انباشته شده است. دختری که در یکی از توالت‌های سیار مستقر در مناطق زلزله‌زده، مشغول شانه‌کردن موهای خود است، می‌گوید: به کارمندان سرپل‌ذهابی گفته شده که باید در محل‌های کاری در شهرهای اطراف حضور یابند. وی به «شرق» می‌گوید همسر برادرش که پرستار است، ناگزیر است به بیمارستان قصر شیرین برای ارائه خدمت مراجعه کند.

زن دیگری نیز از پیامک‌هایی سخن می‌گوید که برای ساکنان مسکن مهر آمده و به آنها اخطار داده است که اگر بدهی‌های خود را به‌موقع پرداخت نکنند، مشمول پرداخت هزینه دیرکرد خواهند شد. داخل شهر، با وجود گذشت دو هفته از زلزله، هنوز هم خودروهای کمک‌های مردمی که در بین زلزله‌زدگان اقلام مختلف را توزیع می‌کنند، به چشم می‌خورد. برخی نهادهای بیمه‌ای هم چادرهای توزیع غذا در سرپل‌ذهاب راه‌اندازی کرده‌اند و روزانه ١٠‌ هزار غذا بین مردم توزیع می‌شود. برق شهر در تمام نقاط وصل است.

خودپردازها فعال است و مردم برای دریافت پول پشت آن صف کشیده‌اند. در آسمان سرپل‌ذهاب بالونی به چشم می‌خورد که مردم می‌گویند برای پوشش خدمات مخابراتی، به هوا فرستاده شده است.

شرط عجیب بنیاد مسکن برای زلزله‌زده‌ها
در جاده سرپل‌ذهاب-ازگله روستاهای زیادی هستند که صددرصد تخریب شده‌اند. بعضی از این روستاها هیچ تلفاتی نداشته‌اند. مردم روستاها در چادرهای هلال‌احمر و چادرهای اهدایی از سوی خیرین ساکن شده‌اند. زمین این روستاها به دلیل بارش گل‌آلوده و سرد است و مردم به وسایل گرمایشی نیاز دارند. توزیع سوخت در روستاها مختل شده و استفاده از لوازم گرمایشی نفتی، برای آنها مشکلات تنفسی ایجاد کرده است. برق پاک‌ترین سوختی است که می‌تواند در اختیار آنها قرار گیرد اما روستاییان وسایل گرمایشی برقی ندارند. کابلی هم ندارند که برق را به سمت چادرها بکشند.

روستاییان قبل از مردم شهری آستین‌ها را بالا زده و تلاش می‌کنند خود آواربرداری محل سکونتشان را پیگیری کنند.

در مسیر جاده به روستای کوئیک محمود می‌رویم. سپاه نبی‌اکرم در این روستا قرار است آواربرداری را انجام دهد اما عثمان حاتمی دهیار کوئیک محمود می‌گوید: بنیاد مسکن قصد ندارد به روستاییان قواره‌های زمین قبلی را تحویل دهد. وی بیان می‌کند: این روستا قبل از جنگ جای دیگری مستقر بوده و با اتمام جنگ، روستا جابه‌جا شده و مراتع عرفی روستاییان به‌عنوان زمین، بین روستاییان تقسیم شده است. پس از زلزله بنیاد مسکن قصد دارد از فرصت پیش‌آمده استفاده کرده و زمین هر روستایی را کمتر از قواره قبلی، به روستاییان تحویل دهد.

دهیار کوئیک محمود اضافه می‌کند: در جلسه‌ای که با بنیاد مسکن لرستان داشتیم، این بحث مطرح شد. قرار است پنج‌ میلیون تومان کمک بلاعوض و ٢٥‌ میلیون تومان وام به هر روستایی بدهند اما وقتی مساحت حیاط من که هزارو ٢٠٠ متر است، کوچک شود، ‌من به‌عنوان یک دامدار، چگونه می‌توانم در یک حیاط کوچک به زندگی خود ادامه دهم؟  

وی با اشاره به اینکه منازل روستايیان کوئیک محمود هنوز سند ندارد، تصمیم دولت برای کوچک‌کردن خانه‌های روستايیان را اقدامی در راستای تأمین مسکن نسل جوان اعلام می‌کند.

سوزاندن چوب جزئی از فرهنگ مردم!
در مسیر بازگشت از مناطق زلزله‌زده، بعدازظهر روز جمعه باز هم سری به فرمانداری سرپل‌ذهاب زدیم تا بدانیم که آیا واقعا کسی در ستاد مستقر هست؟ در جریان زلزله ٢١ آبان غرب کشور، هفت شهر و هزار و ٩٣٠ روستا خسارت دیده‌اند و ساماندهی این تعداد شهر و روستای آسیب‌دیده، به پوشش ٢٤ساعته یک ستاد بحران پویا و فعال نیاز دارد. اما باز هم شاهد بودم که در فرمانداری روی مراجعه‌کنندگان بسته است و سرباز مستقر در حیاط فرمانداری می‌گوید که فقط معاون فرماندار در ساختمان حضور دارد.

ساختمان فرمانداری سوت و کور است و تمام دیوارهای آن ترک برداشته است. معاون فرماندار در طبقه دوم پشت یک دیوار شیشه‌ای مستقر شده و به نظر می‌رسد این ستاد اصلا جای ایمنی برای هدایت شهر نیست. عزیز کرمی معاون فرماندار هم به غیرایمن‌بودن ستاد اذعان دارد ولی می‌گوید: چاره‌ای جز استقرار در این ساختمان نداریم و کارمندان زن فرمانداری، در جریان پس‌لرزه‌های صبح، از ترس به خارج از ساختمان گریخته‌اند.

اگرچه وی بر فعال‌بودن ستاد بحران تأکید دارد اما اثری از حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و لیست بلندبالایی که در ستاد بحران نام آنها درج شده، به چشم نمی‌خورد. با وجود آنکه پیش‌تر معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه خسارات اولیه زلزله غرب کشور را دو‌هزارو ٦٠٠‌ میلیارد تومان برآورد کرده بود (که ٨٠٠‌ میلیارد تومان از این رقم خسارات وارده به مناطق مسکونی، خدماتی و تجاری و ‌هزارو ٨٠٠‌ میلیارد آن خسارت به ساختمان‌های دولتی و زیرساخت‌ها اعلام شده بود) اما کرمی می‌گوید: برآورد دقیقی از میزان خسارات در دست نیست و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد خسارات بیش از میزانی است که برآورد شده است.

وی با اعلام خبر آغاز آواربرداری در شهر سرپل‌ذهاب، درباره وضعیت همکاری سپاه و ارتش می‌گوید: با بازگشت شهر به وضعیت عادی و انتقال مجروحان و متوفیان، نیروهای ارتش از شهر خارج خواهند شد. نیروهای سپاه بازسازی روستاها را بر عهده می‌گیرند و بنیاد مسکن نیز در بازسازی شهر به مناطق زلزله‌زده کمک خواهد کرد. کرمی، نان مازاد انباشته‌شده در شهر سرپل‌ذهاب را ناشی از ازدحام کمک‌های مردمی اعلام کرده و ادامه می‌دهد: شهرداری نان‌های در حال فساد را برای تغذیه دام‌ها جمع‌آوری خواهد کرد.

اگرچه مردم مناطق روستایی توزیع سوخت را نامناسب دانسته و می‌گویند از سوخت رایگان در روستاها خبری نیست و دولت سوخت را به آنها می‌فروشد اما معاون استانداری بیان می‌کند: پیش از زمستان نفت تمام روستاها تأمین شده و هر نقطه‌ای هم که سوختش به اتمام رسیده باشد، از طریق شرکت توزیع و پخش فراورده‌های نفتی، سوخت به منطقه ارسال خواهد شد. وی قطع درختان جنگلی در روستاهای زلزله‌زده را نیز ناشی از کمبود سوخت نمی‌داند و معتقد است مصرف چوب جزء فرهنگ مناطق روستایی است و این چوب‌ها در خارج از چادر، برای پخت‌وپز استفاده می‌شود. 
حتما این روزها در فضای مجازی با هشتگ «#باید-ببازی» روبه‌رو شده‌اید. اتفاقی که در مسابقات جهانی کشتی آزاد زیر ٢٣‌سال جهان رخ داد، باعث شد تا چنین هشتگی در فضای مجازی دست به دست شود.
فکرش را هم نمی‌کردیم کشتی‌گیر آمریکایی از نماینده اسراییل شکست بخورد امیدوارم مسئولان ورزش تقدیر ویژه‌ای از علیرضا کریمی داشته باشند

به گزارش شهروند، حتما این روزها در فضای مجازی با هشتگ «#باید-ببازی» روبه‌رو شده‌اید. اتفاقی که در مسابقات جهانی کشتی آزاد زیر ٢٣‌سال جهان رخ داد، باعث شد تا چنین هشتگی در فضای مجازی دست به دست شود. این جمله از دهان علیرضا رضایی، سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد امید خارج شده بود که در شرایطی سخت و به ناچار مجبور شد از شاگردش بخواهد تا کشتی را مقابل حریف روسی ببازد.

در شرایطی که برخی انتقادات متوجه سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد شده، او خودش را در این مسأله بی‌تقصیر دانسته است. در ادامه گفت‌وگو با علیرضا رضایی را بعد از بازگشت به ایران می‌خوانید:

  نتایجی که در مسابقات کشتی آزاد زیر ٢٣‌سال جهان گرفتید، تحت‌تأثیر اتفاقی که برای علیرضا کریمی رخ داد، قرار گرفت.
بله، دقیقا همین‌طور است. با این‌که ما با تیم آماده‌ای به مسابقات جهانی اعزام شده بودیم و امید داشتیم که با مدال‌های رنگارنگ برگردیم، در روز نخست مسابقات اتفاقی افتاد که تمام تیم را تحت‌تأثیر خود قرار داد. بعد از شکست‌خوردن علیرضا کریمی برابر حریف روس، همه کشتی‌گیران مات و مبهوت بودند که چه اتفاقی برای او رخ داده است. همچنین برخی از نفرات ما می‌خواستند به او روحیه بدهند و به همین دلیل در مجموع این شکست روی روحیه سایر کشتی‌گیران هم تأثیر منفی گذاشت.

  حالا با وجود اتفاقاتی که افتاد، از نتیجه‌ای که گرفتید، راضی هستید؟
من در مجموع راضی هستم. با وجود این‌که از چند ملی‌پوش توقع بیشتری داشتیم اما گرفتن یک طلا و ٢برنز در ٧وزن نتیجه بدی نبود. من می‌گویم، ٧وزن چون در یکی از اوزان علیرضا کریمی اگر می‌خواست کشتی بگیرد، قطعا شانس نخست رسیدن به مدال طلا بود. او از حریف روس پیش بود، درحالی‌ که کشتی‌گیر مقابلش اصلا نای ایستادن هم نداشت و می‌توانست امتیازات بیشتری هم بگیرد. اگر کریمی یک مدال طلا به کارنامه ایران در این مسابقات اضافه می‌کرد، ما با ٢ طلا و ٢ برنز عملکرد قابل قبولی داشتیم و حداقل سوم جهان می‌شدیم.

به ماجرای کشتی علیرضا کریمی با حریف روس برسیم. دقیقا توضیح می‌دهید چه اتفاقی رخ داد؟
وقتی شب قبل از مسابقه فهمیدیم که برنده کشتی کریمی با حریف روس به برنده نمایندگان آمریکا و اسراییل برخورد می‌کند، اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم که کشتی‌گیر آمریکایی در این مصاف شکست بخورد. ٢مسابقه این وزن تقریبا به صورت همزمان آغاز شد و کریمی هم با انگیزه بالا و جنگندگی خودش تا آستانه شکست حریف روس پیش رفت. تقریبا ٥دقیقه از زمان کشتی سپری شده بود که به من اطلاع دادند، کشتی‌گیر اسراییلی برنده شده است. در آن شرایط بهترین تصمیم این بود که کریمی بازنده شود تا از رویارویی او با نماینده رژیم صهیونیستی جلوگیری کنیم.

  شما به کشتی‌گیر خودتان گفتید که باید ببازی و این جمله که در فیلم منتشر شده هم به گوش می‌رسید، به هشتگی برای حمایت از کریمی تبدیل شده است؟
بهترین تصمیم ممکن در آن شرایط شکست علیرضا مقابل نماینده روس بود. لحظه اول به خود من هم شوک وارد شد اما سریعا تصمیم گرفتم که به کریمی بگویم نتیجه را واگذار کند. اگر کشتی‌گیر ما در این مسابقه برنده می‌شد و در دور بعدی طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران مقابل نماینده رژیم صهیونیستی به روی تشک نمی‌رفت، اتفاقات خیلی بدی برای کشتی ما رخ می‌داد. در آن صورت کشتی‌گیر روس حذف می‌شد و آنها به دنبال این می‌افتادند تا با استفاده از قدرت خود کشتی ایران و علیرضا کریمی را با محرومیت سنگین روبه‌رو کنند.

  اما در روزهای اخیر برخی از کادرفنی تیم‌ملی به‌ویژه شما انتقاد کردند که چرا کشتی‌گیر خودی را وادار به شکست کردید؟
اگر من نمی‌گفتم، بباز؛ چه کسی باید می‌گفت؟ مگر راه دیگری هم داشتیم؟ همان‌طور که گفتم، اگر این کار را نمی‌کردیم، برای ما تبعات سنگینی داشت. باور کنید برای من از همه سخت‌تر بود که چنین اتفاقی رخ دهد. افرادی که از این تصمیم انتقاد می‌کنند، چیزی از ورزش نمی‌دانند و تخصصی ندارند. من برای همه دوستان احترام قایل هستم اما بهتر است تحت‌تأثیر احساسات قرار نگیریم و کمی منطقی فکر کنیم. مثلا اگر کریمی آن مسابقه را می‌برد و بعدا محروم می‌شد، همه‌ چیز خوب بود؟ برای کشتی‌گیر ما فرقی نمی‌کرد، چون در هرصورت یا باید در دور اول حذف می‌شد یا در دور دوم. تنها تفاوت این بود که این مسیر باعث شد محروم نشویم.

  علیرضا کریمی یک‌بار هم با این بدشانسی روبه‌رو شده بود. شما چه درخواستی از مسئولان برای حمایت از او دارید؟
تنها کاری که ما می‌توانستیم برای این کشتی‌گیر کنیم، این بود که نگذاریم محروم شود. به زحمت و بعد از چند ساعت کلنجاررفتن توانستیم گواهی پزشکی برای او بگیریم تا با استفاده از آن مجوز کشتی‌نگرفتن مقابل کشتی‌گیر اسراییلی را داشته باشد. کریمی زحمات زیادی در سال‌های اخیر کشیده و با بدشانسی مواجه شده است. امیدوارم مسئولان ورزش کشور تقدیر ویژه‌ای از این جوان داشته باشند تا انگیزه خود را برای آینده حفظ کند.