گزیده ها قسمت هفتم

گزیده ها  قسمت  هفتم 9 آذر -96
آن طور که رئیس جمهوری اعلام کرده است دولت مبنایی برای افزایش یارانه نقدی ندارد. بر این اساس همچنان از حدود هفت سال گذشته تاکنون و در ادامه مبلغ پرداختی به یارانه بگیران ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، حدود هفت سال است که قانون هدفمندی یارانه‌ها به مرحله اجرا در آمده و طی آن در هر ماه تعدادی که عمدتا بیش از ۷۵ میلیون نفر بوده‌اند یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این مبلغ برای هر نفر از همان ابتدا ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد که با وجود گذر زمان و در نوسان اقتصاد و حتی در برهه‌ای که تورم از ۴۰ درصد نیز عبور کرده بود، هیچ تغییری نکرد.

گر چه طی سال‌های اخیر انتقاداتی نسبت به مبلغ دریافتی یارانه برای هر نفر وجود داشته و برای پرداخت هدفمند آن مباحث زیادی مطرح شده است، ولی در هر صورت دولت هیچ‌گاه نسبت به این موضوع اقدام نکرد. این در حالی است که رییس جمهور در تازه‌ترین اظهارات خود به گونه‌ای در این باره اتمام حجت کرده و گفته که دولت مبنایی برای افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی ندارد.

در توضیحات روحانی آمده که دولت از طریق یارانه‌ها به بخش‌های مختلف کمک می‌کند به عنوان مثال در چهار سال گذشته توانسته تقریبا پول خرید تضمینی گندم را به دو برابر برساند و یا لایحه‌ای برای ایجاد اشتغال در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر و روستاها به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار تهیه کردیم.

اما دلیل عدم تغییر مبلغ یارانه نقدی را نمی‌توان جز افزایش هزینه سرسام‌آور آن دانست، چرا که در سوی مقابل از تعداد افراد یارانه‌بگیر کم نشد و برای پرداختی به بیش از ۷۵ میلیون نفر یارانه‌بگیر هزینه‌ تا ۳۴۰۰ میلیارد تومان در ماه و در مجموع ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال باید پرداخت شود که در حال حاضر کسری قابل توجهی برای دولت به همراه دارد.

این در حالی است که برای افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی اگر قرار باشد محل افزایش منابع رشد نکند یعنی حامل‌های انرژی گران نشود تنها یک راه برای دولت باقی می‌ماند و آن هم حذف یارانه‌بگیران نیازمند است. اکنون و براساس آخرین آماری که از گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها تا پایان نیمه اول امسال منتشر شده، از جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی کشور بیش از ۹۵ درصد یعنی حدود ۷۶ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این تعداد با وجود تکالیفی که هر ساله مجلس در قانون بودجه به عهده دولت می‌گذارد که نسبت به حذف یارانه‌بگیران اقدام کند تغییر محسوسی نداشته است و با این که حدود سه میلیون نفر را در چند سال گذشته حذف کرده، با توجه به محل‌های ورودی از جمله تولدهایی که شکل می‌گیرد مجموع یارانه‌بگیران همچنان تا مرز ۷۷ میلیون نفر است که به طور حتم در بین آنها افراد غیرنیازمند به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به وفور دیده می‌شود.

رئیس جمهوری در سخنانش به موضوع حذف نیز اشاره داشته و از مشکل دولت در این مورد سخن گفت. وی اعلام کرده با وجود تکالیفی که مجلس برعهده دولت گذاشته تا افراد غیرنیازمند را شناسایی و یارانه آنها را قطع کند، اما این کار ساده‌ای نبود و وزارت رفاه مسئولیت آن را برعهده گرفت. روحانی به این هم اشاره داشته که یارانه تعدادی را هم حذف، اما مجددا با اعتراض‌هایی که مطرح شد برقرار شده است.

به هر صورت در آستانه هفت سالگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با وجود تاکید قانون بر اختصاص ۵۰ درصد از منابع ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به توزیع نقدی و غیرنقدی بین خانوارها، ۳۰ درصد برای بخش‌های تولیدی و رفاه اجتماعی و ۲۰ درصد برای تامین هزینه‌های دولت، هیچ‌گاه نتایج عملکرد نشانی از اجرای دقیق قانون در دولت‌های قبل و فعلی نداشته است.

در طول سال حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان از محل افزایش حامل‌های انرژی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌رسد که از این مبلغ باید سهم خانوارها در پرداخت‌های نقدی، تولید و سهم دولت پرداخت شود، اما نه تنها این پاسخگوی این سه بخش نیست، بلکه تا حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و حتی بیشتر در سال از خزانه عمومی دولت برداشت شده و صرف پرداخت‌های نقدی می‌شود.
ژنرال متیس، ریاست پنتاگون، ژنرال مک‌مستر، ریاست شورای امنیت ملی آمریکا و جان کلی، ریاست ستاد کاخ سفید را برعهده دارند. در گذشته این سه پست کلیدی معمولا در اختیار غیرنظامی‌ها بوده است.
سیدحسین موسویان* در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

چند تحول بی‌سابقه یا کم‌سابقه در سیستم تصمیم‌گیری آمریکا رخ داده که تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیمات مرتبط با ایران در واشنگتن داشته و خواهد داشت: ١-در چند دهه گذشته در هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی آمریکا، تا این حد نظامیان عالی‌رتبه مناصب کلیدی قدرت را در دست نداشته‌اند.

ژنرال متیس، ریاست پنتاگون، ژنرال مک‌مستر، ریاست شورای امنیت ملی آمریکا و جان کلی، ریاست ستاد کاخ سفید را برعهده دارند. در گذشته این سه پست کلیدی معمولا در اختیار غیرنظامی‌ها بوده است.

ژنرال الکساندر هیگ بیش از ٤٠ سال پیش در زمان نیکسون، رئیس ستاد کاخ سفید بود و بعد از آن همیشه غیرنظامی‌ها متصدی این پست بوده‌اند. جول ری‌بورن یک افسر عالی‌رتبه نظامی است که در شورای امنیت ملی آمریکا مسئولیت مهمی برعهده دارد. در دوران بعد از انقلاب همه این ژنرال‌ها در عراق، افغانستان و لبنان عهده‌دار پست‌های فرماندهی بوده که عموما تجربیات تلخی از ایران داشته‌اند. 

دو، سه سال پیش در دوران اوباما، سرهنگ جول ری‌بورن منزوی و در دانشگاه براون آمریکا به کار آکادمیک مشغول بود. در آن مقطع، برای اولین‌بار او را در سمیناری دیدم که با احساسات خاصی تجربیات خود در عراق را برای جمع بازگو و ضدایران فضاسازی کرد. پاسخ او را دادم. بحث طرفینی در گرفت.

ناگهان در حالتی که بغض گلویش را گرفته بود، گفت: آقای موسویان! شما از بحران عراق چه می‌دانید؟ من در صحنه عملیات بوده‌ام.

هم‌رزمان من در جلو چشم خودم توسط عناصر مورد حمایت نیروی قدس شما کشته شده‌اند و من شاهد جان‌کندن آنها بوده‌ام و... به او گفتم برادر و سه پسرعمه من هم در جنگ عراق شهید شدند؛ جنگی که آمریکا پشت آن و حامی صدام بود.

ادعای شما درباره حمایت نیروی قدس از کشته‌شدن نظامیان آمریکایی مستند نیست اما ادعای من درباره حمایت آمریکا از تجاوز به ایران مورد اعتراف خود آمریکایی‌ها و مستند است... مدیر جلسه بحث طرفینی را متوقف کرد و گفت باید بپذیریم که دشمنی آمریکا و ایران، قربانی‌های زیادی از دو طرف داشته است. 

اما آن سرهنگ خشمگین دیروز، امروز در شورای امنیت ملی آمریکا مسئولیت امور ایران، عراق، سوریه و لبنان را برعهده دارد و نقش او درباره سیاست‌های ایران از دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا هم بیشتر است.  

٢- وزارت خارجه آمریکا و دیپلمات‌های ارشد آن به‌گونه‌ای در حاشیه و انزوا قرار گرفته‌اند که بی‌سابقه است. بنابراین دیپلمات‌های مجرب، نقش و نفوذ «حداقلی» در سیستم تصمیم‌گیری فعلی آمریکا دارند.  

٣-ترکیب ایوانکا، دختر ترامپ و همسرش، جرد کوشنر، در کاخ سفید و نقش کلیدی آنها در تصمیم‌گیری‌ها با تجربه صفر سیاسی و دیپلماتیک، یک پدیده بی‌سابقه‌ای است که خشم ژنرال‌های ساکن کاخ سفید و پنتاگون و نیز دستگاه دیپلماسی آمریکا را برانگیخته و موجب اصطکاک و درگیری در سیستم تصمیم‌گیری آمریکا شده است. ذکر این نکته هم مهم است که کوشنر از یک خانواده معروف صهیونیست آمریکایی است که نتانیاهو از دوران تحصیلاتش در آمریکا، روابط خانوادگی فوق‌العاده نزدیک با آنها داشته است. برای نتانیاهو، کوشنر کوتاه‌ترین، سریع‌ترین و کارآمدترین مسیر نفوذ و تأثیرگذاری بر تصمیمات کاخ سفید است. روابط ویژه کوشنر با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، هم از همین طریق ساماندهی شد.  

٤- سه تحول اشاره شده باعث درهم‌ریختگی و سردرگمی عجیبی در روند تصمیم‌گیری‌های مهم سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا شده است. این وضعیت یک فرصت طلایی برای لابی‌ها به وجود آورده است. لابی تل‌آویو در واشنگتن در چند دهه گذشته همیشه نفوذ فوق‌العاده قدرتمندی در تصمیم‌گیری‌های آمریکا داشته اما نهایتا تل‌آویو از تصمیمات واشنگتن تبعیت کرده است. اما تحولات مذکور در دوره ترامپ، موجب شده که این ورق برگردد. این نکته مهمی است که شاید پذیرش آن برای خیلی‌ها دشوار باشد.  

٥- سعودی‌ها و سایر متحدان عرب آمریکا نیز از سال‌ها قبل لابی فعال و تأثیر‌گذاری را در واشنگتن داشته‌اند. اما در گذشته، بالانس سیاست‌های واشنگتن در روابط اعراب – تل‌آویو، هدف اصلی و تقویت سیاست‌های ضدایرانی هدف فرعی لابی اعراب بود. با آغاز بحران هسته‌ای ایران، این دو لابی به هم نزدیک شدند. در دوره اوباما و با مشاهده چرخش در سیاست آمریکا در رابطه با ایران، لابی صهیونیست‌ها و اعراب تکفیری متحد شدند اما در تغییر سیاست اوباما درباره ایران شکست خوردند. اما در دولت ترامپ و با استفاده از فرصت به‌هم‌ریختگی مذکور، لابی متحد تل‌آویو - ریاض - ابوظبی تاکنون کاملا در تحمیل خواسته‌های خود بر سیستم تصمیم‌گیری در واشنگتن علیه ایران موفق بوده و با موانع جدی هم مواجه نیستند.  

دو، سه هفته پیش جمعی از مقامات ارشد سابق آمریکا از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بی‌سروصدا به تل‌آویو رفتند؛ افرادی که پست‌هایی همچون معاون رئیس‌جمهور، وزیر دفاع، وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی آمریکا و سفارت را در کابینه‌های قبلی عهده‌دار بودند. این گروه جلسه بحث و گفت‌وگوی مفصلی با همتایان سابق تل‌آویوی خود درباره ایران و منطقه داشته‌اند.

تمام تلاش تیم آمریکایی این بوده که طرف مقابل را درباره اعمال سیاست «چماق و هویج» درمورد ایران قانع کند. اما تل‌آویونشین‌ها بر سیاست «چماق بدون هویج»، آن هم چماقی شاخدار، علیه ایران اصرار داشته و کوتاه هم نیامده‌اند. این نوع جلسات بین سیاست‌مداران دو طرف، بی‌سابقه نیست منتها آنچه طرف‌های آمریکایی را متحیر کرده بود، حضور ترکی‌الفیصل، رئیس پیشین سازمان امنیت عربستان، در جلسه تل‌آویو بوده است. تل‌آویوی‌ها او را به این منظور دعوت کرده بوده که در سخنانی فوق‌العاده خصومت‌آمیز علیه ایران، نظرات ولیعهد جوان سعودی را ارائه کند و به طرف آمریکایی بفهماند که متحدان عرب آمریکا در قایق تل‌آویو نشسته‌اند.  

٦- در گذشته آمریکا حملات نظامی به کشورهای منطقه را مستقیما انجام می‌داد مانند حمله به افغانستان و عراق. اما استراتژی جدید واشنگتن این است که حمله نظامی را خود متحدانش انجام دهند و آمریکا حمایت کند، خون و پول آمریکایی هزینه نشود یا با حداقل ممکن باشد و هزینه حمایت‌ها هم باید دریافت شود آن هم چند برابر.

نمونه آن را در جنگ علیه یمن مشاهده می‌کنیم. تل‌آویو هم سعی می‌کند مستقیما وارد جنگ نشود. بنابراین ریاض با متحدان عرب خود باید مسئولیت هرگونه اقدام نظامی را بر عهده گرفته، از حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی بهره‌مند شوند؛ ضمن اینکه هزینه این حمایت‌ها را نیز بپردازد.بنابراین هر جنگی خلق شود، کشورهای اسلامی هزینه‌های مالی و جانی آن را خواهند داد.  

٧-ترامپ پدیده‌ای است که نمونه آن را در تاریخ رؤسای‌ جمهور آمریکا نمی‌توان یافت. شخصیتی کاملا غیرقابل پیش‌بینی که روند تصمیم‌گیری‌هایش اکثر قریب‌به‌اتفاق سیاست‌مداران هر دو حزب آمریکا را به حدی آشفته و نگران کرده که سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت سیاست‌های ترامپ می‌تواند آمریکا را در خطر سوق‌دادن به جنگ جهانی سوم قرار دهد.

رتبه محبوبیت ترامپ در پایین‌ترین درجه در کل دوران ۷۰ساله ریاست‌جمهوری آمریکا قرار دارد. بزرگان حزب جمهوری‌خواه در جلسات داخلی به این نتیجه رسیده‌اند که پدیده ترامپ، موجب شکست تاریخی آنها در انتخابات آتی کنگره آمریکا و ریاست‌جمهوری بعدی خواهد شد. درعین‌حال توجه به یک واقعیت مهم است که تاکنون عمده تصمیمات ترامپ در سیاست داخلی و خارجی جنجال‌برانگیز بوده به جز تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کرده است!

در چنین اوضاع آشفته‌ای، جنگ تبلیغات، لابی‌گری‌ها و دیپلماسی عمومی برای پیشبرد سیاست‌های ضدایرانی در واشنگتن غوغا کرده و روند تصمیم‌گیری‌ها علیه ایران را به قدری تسهیل و تسریع کرده که باورکردنی نیست. جمع این هفت تحول با مطالبی که در مقاله مورخ ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ در دنیای اقتصاد تحت عنوان «ضرورت توجه به تهدید مثلث» تشریح کردم، معنی و مفهوم خاصی را می‌رساند. امید است تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان جمهوری اسلامی مدبرانه اوضاع را مدیریت کنند.  
رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ اختلافی نه در این سه ماه گذشته بلکه چهار سال و سه ماه گذشته میان و آقای جهانگیری نبوده است و بهترین رابطه را با هم داریم.

به گزارش ایلنا، سیدمحمود واعظی در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره انتقاداتی به عملکرد رییس دفتر رئیس‌جمهور می‌شود، گفت: این مطالبی که مطرح می‌شود هیچ پایه و اساسی ندارد یعنی اینکه مطرح می‌کنند میان من و آقای جهانگیری اختلاف است.

اختلافی با جهانگیری ندارم
وی با بیان اینکه هیچ اختلافی نه در این سه ماه گذشته بلکه چهار سال و سه ماه گذشته میان و آقای جهانگیری نبوده است و بهترین رابطه را با هم داریم، اظهار داشت: به نظر می‌رسد عده‌ای که نمی‌دانم چه در ذهنشان است و چه هدفی دارند، مسیری را دنبال کرده و چیزی می‌نویسند که پایه و اساس ندارد لذا من فکر می‌کنم برخی این آرامشی که در کشور است را که براساس آن می‌توان کشور را اداره کرد و در این فضا می‌شود به نوعی معیشت مردم تامین کرد و اشتغال و تولید را بالا برد، برنمی‌تابند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: ٱنها فکر می‌کنند باید حتما بین رییس‌جمهور، وزرا و مسئولان اختلاف باشد و این حزب و آن حزب درگیر باشند.

از رسانه‌ها خواهش می‌کنم وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند
واعظی با اشاره به تفاوت فضای انتخاباتی و فضای پس از انتخابات تصریح کرد: فضایی داریم که در همه کشورها است و آن فضای دوران انتخابات است که فضای رقابتی است اما دوران بعد از انتخابات، فضای رفاقت و همکاری است و در فضای رفاقت و همکاری، هرکسی می‌تواند دیدگاه‌ها و اندیشه‌های خود را داشته باشد ولی باید باهم همکاری کنیم تا کشور را بسازیم.

وی با بیان اینکه مطالبات مردم بالا است و مشکلات اقتصادی زیادی داریم، خاطرنشان کرد: شب گذشته رییس‌جمهور  درباره کارهای انجام شده و هم کارهای بسیار مانده‌ای که باید انجام شود، توضیح دادند بنابراین از رسانه‌ها خواهش می‌کنم وارد مسایل حاشیه‌ای نشوند به ویژه درباره چیزی که اصلا وجود ندارد.

درب دفتر رییس‌جمهور روی تمامی گروه‌ها و جناح‌ها باز است
رییس دفتر رییس‌جمهور درباره اینکه آیا در دفتر رییس‌جمهور با اصلاح‌طلبان مشکل وجود دارد؟ ابراز داشت: باید بگویند که مثلا در کدام مورد؟ در چه موضوعی؟ دفتر رییس‌جمهور، دفتری است که دربش به روی همه تفکرات مختلف، احزاب، گروه‌ها و اندیشه‌ها و فراکسیون‌ها باز است.

واعظی با بیان اینکه من بهترین روابط را با همه گروه‌های مختلف دارم، عنوان کرد: دلیل این است که دولت روحانی، دولت حزبی و متعلق به یک گروه و حزب نیست و متعلق به همه ۲۴ میلیونی است که رای دادند و همه کسانی که حتی رای ندادند ولی الان می خواهند با دولت همکاری کنند.

هدف همه در دولت تحقق وعده‌های روحانی است
وی اضافه کرد: فکر می‌کنیم آنچه که رییس‌جمهور در مبازرات انتخاباتی به مردم قول دادند و وعده کردند چه وعده‌هایی اقتصادی و چه اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و... همه آنها باید انجام شود؛ بنابراین و همه در دولت و ریاست‌جمهوری هدف‌شان این است که همه وعده‌های آقای رییس‌جمهور تحقق پیدا کند. 

صحن علنی مجلس امروز شاهد برخی جدال های لفظی بین نمایندگان بود.

به گزارش خبرآنلاين، نادر قاضي‌پور چهره‌اي بود كه در جريان بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، زماني كه صحبت‌هايش از سوي يكي از نمايندگان مورد نقد قرار گرفت با عصبانيت خاص خود گفت:«شما بشين سرجاتون.»

موسوي لارگاني كه وزير كشور را براي پاسخ به سئوالي در مورد توسعه روستاها به مجلس فراخوانده بود، چهره ديگري بود كه اين درگيري لفظي را ايجاد كرد. زماني كه فرصت او براي بيان دلايل سئوالش به پايان رسيده بود،‌ در برابر تذكر رنجبرزاده عضو هيئت رئيسه با عصبانيت گفت: چرا تذكر ميدهيد؟ چرا وزير يك دقيقه بيشتر صحبت كرد و شما تذكر نداديد.

در اين ميان پزشكيان براي آرام شدن فضا گفت: وزير يك دقيقه بيشتر صحبت نكرد. يك دقيقه به شما بيشتر وقت ميدهيم كه صحبتتان را كامل كنيد.

اين نكته سنجي پزشكيان موجب شد تا در نهايت لارگاني با معذرت خواهي از رنجبرزاده بحث را تمام كند.

از ديگر حاشيه‌هاي جالب امروز مجلس، لحظات پاياني نطق علی کُرد نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت‌آباد بود. او  كه با وجود تمام شدن زمان نطقش، چندان به پايان دادن صحبت‌هايش راغب نبود، در نهايت با برخورد عملي پزشكيان مواجه شد. نائب رئيس مجلس دستور داد تا ميكروفون نماينده مردم خاش را قطع كنند تا شايد او رضايت دهد.

نكته جالب اين بود كه اين نماينده با وجود قطع بودن ميكروفون همچنان به خواندن نطق ادامه مي‌داد و موجب خنده همكارانش شد.

اما حاشيه سازي برخوردهاي لفظي نمايندگان به همين جلسه ختم نشد، چه آنكه برخورد ميان پزشكيان و كريمي قدوسي در جلسات گذشته مجلس موجب شد تا محسن كوهكن نسبت به لزوم استفاده از ادبيات درست در مجلس، تذكر بدهد.

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در جلسه علنی امروز و با ارائه تذکر آیین نامه ای به استناد ماده ۷۹ قانون آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در جلسه چهارشنبه هفته گذشته اتفاقی در مجلس افتاد که در مشروح مذاکرات نیز ثبت شده است.

او در توضیح ماجرا گفت: یکی از همکاران نطقی داشت و در آخر صحبتش رئیس جلسه می خواست صحبت کند؛ برای اینکه تذکر ما به گوش ایشان برسد فریاد زدیم که شما حق صحبت ندارید و استناد هم داشتیم؛ ایشان هم در پاسخ به ما گفت «بگیر بنشین سرجات، من جواب شما را نمی دهم، اگر می خواهید دعوا کنید بفرمایید بیرون!» این برای دیگران که مطالب را می شنیدند ذهنیت ایجاد می کند، در حالی که ما به شما ارادت داریم و هر زمانی که احساس کنیم باید به دو نایب رئیس محترم مجلس تذکر دهیم کنار گوش شان گفته ایم.

کوهکن خطاب به لاریجانی تاکید کرد: از شما درخواست می کنم این مساله را بررسی کنید که در هیات رئیسه از ادبیات فاخر استفاده شود؛ «دست شما درد نکنه» و «قرآن بخون» اینها ادبیات زیبنده مجلس نیست. البته اینها در تذکرهای خصوصی نیز گفته شده است. اگر نماینده ای آرام صحبت کند و به گوش رئیس جلسه نرسد اگر فریاد بزند چطور باید با او برخورد شود!؟ این نکته را هم مشخص کنید که اگر حین نطق نماینده ای، حرف رئیس جلسه تحریف شد و یا به وی توهین شد آیا در جایگاه رئیس جلسه امکان اینکه هم تشخیص بدهد که تذکر حق او است و هم به عنوان رئیس به خودش وقت صحبت بدهد، چنین امکانی وجود دارد یا خیر؟

پس از تذکر محسن کوهکن، نماینده لنجان علی لاریجانی رئیس مجلس درباره درگيري لفظي ميان كريمي قدوسي و پزشكيان گفت: در این چند دوره مجلس که من حضور داشته ام چنین مساله ای نداشته ایم و اداره کنندگان جلسه از این مسائل عبور می کنند، اما اینکه آیا رئیس جلسه حق پاسخ دادن دارد یا خیر باید آیین نامه را بررسی کرد اما به طور کلی کسی که جلسه را اداره می کند نیز مثل بقیه حق دارد که اگر تهمتی به او زده شد یا حرفش تحریف شد بتواند تذکر دهد؛ در عین حال بنای کار ما این نبوده است.

البته اين تذكر كوهكن موجب شد تا كواكبيان در پايان جلسه در حمايت از پزشكيان بگويد:«ما با همه تواضع و فروتني همينجوري دوستت داريم! حالا بعضي از همكارها دوستت ندارم، اشكال ندارد. »