بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان فقیر هستند


آیت‌الله اعرافی در همایش سالانه زکات:

بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان فقیر هستند 9اذر-96

این آخوند امام جمعه قم بااین ادا واطواری که  پس ازتوصیه مهم بودن زکات که خامنه ای کرده است دارد تمرین ولی فقیه می کند چون گفته می شود احتمال دارد وی نامزد جانشینی خامنه ای شود.

آیت الله اعرافی
مدیر حوزه های علمیه گفت: امروزه حدود ۸۰ درصد از ثروت‌های مادی جهان در اختیار چند کشور محدود است و بار اصلی سرمایه‌گذاری‌ها نیز در همین چند کشور خلاصه شده و این همان نکته‌ای بود که امام راحل در برابر آن فریاد برآورد و در برابر تمدن مادی غرب جنگ بین فقر و غنا را مطرح کرد.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله اعرافی  روز پنجشنبه (۹ آذر) در پنجمین همایش سراسری زکات که در سالن ساختمان معصومیه کمیته امداد در قم برگزار شد، اظهار کرد: باید مبحث شکاف‌ها و گسست‌های اجتماعی به صورت جدی در جامعه مورد اهتمام باشد، چرا که خطرات ناشی از آنها بسیار ویرانگر است.
وی با اشاره برخی از مهمترین گسست‌ها و شکاف‌های اجتماعی عنوان کرد: شکاف نسلی و فاصله افتادن در عقاید و باورها، گسست قومی منطقه‌ای و مذهبی، گسست ملت دولت، شکاف سیاسی جناحی، گسست گسترش طبقاتی،  گسست خانوادگی، گسست‌های فرهنگی علمی و گسست‌هایی شخصی از جمله مهمترین گسست‌هایی هستند که می‌توانند جامعه را در خطر نابودی قرار دهد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: گسست فقر و فاصله طبقاتی مهمترین گسست و شکافی است که گسترش آن می‌تواند کمر یک جامعه را شکسته و آن را با انبوهی از مشکلات و گرفتاری ها روبه رو کند که مهمترین پدیده های ناشی از آن هم اصطلاحات بالا و پایین و جنوب و شمال و.. است.
آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: در جهان معاصر بیش از یک میلیارد انسان فقیر در دنیا وجود دارد که حقیقتا فقیر هستند و در کنار این یک میلیارد انسان گرسنه عملا بیش از ۱۰۰ کشور جهان نیز دچار انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و فقر بوده که حاصل استعمار و سیطره تمدن غرب در آنها با آن نگاه تمام مادی آنهاست.
وی ادامه داد: امروزه قریب به ۸۰ درصد از ثروت‌های مادی جهان در اختیار چند کشور محدود است و بار اصلی سرمایه‌گذاری‌ها نیز در همین چند کشور خلاصه شده و این همان نکته‌ای بود که امام راحل در برابر آن فریاد برآورد و در برابر تمدن مادی غرب جنگ بین فقر و غنا را مطرح کرد.
امام جمعه قم عنوان کرد: در زمینه فقر موجود در جامعه دو مسئله بسیار آزار دهنده است که نکته نخست آن ذات سیاه و تاریک فقر و نکته دوم نیز فاصله های طبقاتی است همچنین  در زندگی اجتماعی و در منطق اسلام همه در برابر فقر جامعه مسئول هستند و خداوند نیز خمس و زکات را به همین وضع کرده  و حاکمیت نیز می تواند از توان حکومتی خود برای دریافت مالیات استفاده کند، اما در این بین نیز نباید نسبت به تنبلی برخی افراد در گسترش دامنه فقر گرفتار در آن غافل بود.
وی ادامه داد: در منطق دین اسلام تلاش‌های اقتصادی مانند عبادات واجب است و هدف اسلام نیز ارج نهادن به مسئولیت‌پذیری افراد و رفع هرگونه فقر و مشکلاتی است که ممکن دامن جامعه را در بر گیرد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد:  برای رفع، بهترین زمینه شناسایی و توانمند کردن افراد است و در بین ساز و کارهای اقتصادی و اجتماعی اسلام نیز زکات جایگاه ویژه‌ای دارد که از قدرت عبادی، مالی و حاکمیتی برخوردار است.
وی تاکید کرد: اگر واجب فراموش شده زکات در جامعه احیا شود، حقیقتا فقر جامعه از بین می‌رود، چرا که عرصه‌های ورود و قدرت اجرایی این فریضه الهی بسیار فراوان است