گزیده ها قسمت نهم

گزیده ها   قسمت نهم 5  آذر -96
پيام فرافكني وزير نفت براي فرانسوي ها؛ زنگنه به جاي برخورد با توتال داخلي ها را متهم مي كند
سکوت وزير نفت درباره اظهارات مکرر مديران ارشد توتال درباره احتمال خروج از قرارداد توسعه پارس جنوبي همزمان با برخورد شديد با کارشناسان و رسانه هاي داخلي، حاوي اين پيام است که توتال فرصت کافي براي استمرار اين فضاي مبهم دارد.
    
به گزارش خبرگزاري فارس، هفته گذشته، بيژن زنگنه، وزير نفت با حضور فعالانه در رسانه ها و مجلس شوراي اسلامي، تلاش کرد تا جو مبهم و نگران کننده اي که با توجه به اظهارات مديران ارشد شرکت فرانسوي توتال درباره سرنوشت قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي بوجود آمده بود، تا حدود زيادي مرتفع کند.
    
ابتداي هفته قبل، وزير نفت ازبکستان درباره اخبار ضد و نقيضي که از توسعه فاز 11 پارس جنوبي و توتال مطرح است، گفت: «ما قرارداد معتبر قانوني با توتال، سي ان پي سي و پتروپارس داريم و در آن مشخص شده است که اين شرکت در چه شرايطي مي تواند از اين پروژه کنار برود. توتال در شرايطي ميتواند از اين پروژه کنار برود که تحريم هاي بين المللي از سوي شوراي امنيت عليه ايران اعمال شود». زنگنه با بيان اينکه متاسفانه عدهاي مي خواهند که توتال از اين پروژه کنار برود تا بگويند پيش بيني ما درست از آب در آمد، افزود: «يک عده هم مرتبا خبرهاي مربوط به حضور توتال در ايران را غلط ترجمه مي کنند تا نگراني ايجاد کنند؛ آدم که از ترس مرگ خودکشي نمي کند».
    
دو روز بعد هم وزير نفت در اين مورد گفت: «بحث مخالفت با قرارداد توتال، بيمار گونه شده است». زنگنه با بيان اينکه يک مريضي است که عده اي مرتب مي گويند مرد يا نه؟ گفت: «يک قرارداد معتبر با توتال داريم که در حال پيشرفت است».
    
نهايتا زنگنه روز سه شنبه هفته گذشته به کميسيون انرژي مجلس رفت و گزارشي درباره آخرين وضعيت اجراي قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي با شرکت توتال ارائه داد.
    
اظهارات وزير نفت درباره مدل برخورد شرکت فرانسوي توتال با قرارداد 4/8 ميليارد دلاري ابهامات جدي دارد که بايد از سوي زنگنه روشن شود؛
    1-
در حالي که مديرعامل شرکت توتال و برخي ديگر از مديران ارشد اين شرکت، «بارها» صراحتا از تصميم گيري درباره چگونگي ادامه قرارداد فاز 11 پارس جنوبي با توجه به تصميمات کنگره آمريکا سخن گفته اند، مشخص نيست منظور وزير نفت از اشتباه در ترجمه برخي رسانه ها چيست؟ بايد زنگنه در اين زمينه دقيق تر صحبت کند تا مشخص شود رسانه ها «بارها» اشتباه کرده اند يا ايشان اصرار دارد که به مردم آدرس غلط بدهد؟
    2-
با توجه به اظهارات زنگنه درباره جزئيات قرارداد توتال که صرفا در صورت بازگشت تحريم هاي بين المللي از سوي شوراي امنيت، اين شرکت فرانسوي مي تواند از قرارداد خارج شود، اين سوال مطرح است که چرا وزير نفت، مديرعامل توتال را خطاب قرار نمي دهد و از او نمي پرسد که چه لزومي دارد هر روز درباره تبعات تصميم احتمالي کنگره آمريکا بر روي تصميم اين شرکت براي اجراي قرارداد فاز 11 پارس جنوبي سخن بگويد؟ آيا مي توان قبول کرد که زنگنه نمي داند اين اظهارات دو پهلو و مکرر مديران ارشد شرکت توتال درباره سرنوشت يکي از مهم ترين قراردادهاي پسابرجامي ايران، چه هراس و ترديدي در دل سرمايه گذاران براي ورود به کشورمان ايجاد خواهد کرد؟
    3-
سوال اصلي اين است که چرا وزير نفت به جاي اعمال فشار و بازخواست توتال به صورت مخفيانه يا علني، تلاش مي کند با تاکيد بر اشتباه بودن ترجمه ها و همچنين استفاده از تعابيري مانند «يک مريضي است که عده اي مرتب مي گويند مرد يا نه؟» يا «آدم که از ترس مرگ خودکشي نمي کند»، صورت مسئله را پاک کند و فضاي داخلي را مديريت کند؟
    
در هر صورت، شخص وزير نفت بهتر از هر فرد ديگري مي داند که عليرغم تمامي انتقادهايي که به امضاي قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي با شرکت فرانسوي توتال از طرف برخي کارشناسان و رسانه ها وارد شده بود و در زمان امضاي اين قرارداد هم مطرح شد، هيچ کدام از آنها مخالف اجراي اين قرارداد نيستند و آرزو نمي کنند اين قرارداد 4/8 ميليارد دلاري نيمه کاره بماند زيرا اين امر را در راستاي منافع ملي نمي دانند. به همين دليل، برخورد شديد زنگنه با اين کارشناسان و رسانه ها به جاي ارائه کوچکترين تذکري به مديران ارشد شرکت توتال، صرفا يک پيام براي اين شرکت فرانسوي دارد: «براي وزارت نفت بيش از اجراي موفق اين قرارداد، موفق نشان دادن خودش در فضاي داخلي مهم است و در نتيجه، توتال فرصت کافي براي استمرار دادن به فضاي مبهم درباره قرارداد فاز 11 پارس جنوبي دارد».

فاضل میبدی:
«چرا رییس‌جمهور که نفر دوم اجرایی کشور است، حتی یک بار هم در نماز جمعه حاضر نشود و صحبت نکند؟ حتی این تریبون به معاون اول ایشان هم نمی‌رسد.»

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم‌، در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: «فلسفه نماز جمعه در اسلام این است که مردم به اخلاق و تقوا دعوت شوند و با مسائلی که مربوط به دنیای اسلام است آشنا شده و در جریان مسائل روز قرار گیرند. این مهم بر عهده خطیب نماز‌ جمعه است. در نماز جمعه ممکن است خطیب محترم مردم را به اخلاق و تقوا دعوت کند و حتی مردم را در جریان مسائل روز نیز قرار دهد اما اگر احساس شود موضوعات و خبر‌هایی که از این تریبون مطرح می‌شود، بر خلاف گروهی از مردم است این مهم بر خلاف تقواست. تقوا ایجاب می‌کند در نماز جمعه جانبداری صورت نگیرد و انسان‌ها به یک چشم نگاه شوند. خطیب نماز جمعه مانند قاضی است. قاضی باید عادلانه عمل کند اما ما شاهدیم چه در سخنرانی‌های خطبه، چه پیش از خطبه یک جریان سیاسی صاحب این تریبون است و جریان دیگر محروم شده است. بر این اساس در شهرستان‌ها کسانی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند، یک عده معدود و کم‌شماری هستند. نگاهی به صف‌های نماز‌ جمعه نشان می‌دهد که صف‌ها خلوت شده و جوانان نیز به این امر مقدس اهمیت لازم را نمی‌دهند. شاید یکی از علت‌ها همین باشد که در نماز جمعه حقایقی که باید، گفته نشده و مسائل یک‌جانبه مطرح می‌شود.

برای ارایه راهکار نخست باید بررسی کرد آیا اراده‌ای برای حل این مشکل وجود دارد یا خیر که متاسفانه ما شاهد اراده‌ای برای حل این مشکل نیستیم. ستاد نماز جمعه می‌داند صف‌های نماز خلوت شده است. مثلا در تهران نزدیک به ١٠ میلیون جمعیت چه کسانی شرکت می‌کنند؟ آیا دانشجویان و نخبگان شرکت می‌کنند؟ خیلی از مسئولان نیز دیگر علاقه‌ای به شرکت ندارند. چرا رییس‌جمهور که نفر دوم اجرایی کشور است، حتی یک بار هم در نماز جمعه حاضر نشود و صحبت نکند؟ حتی این تریبون به معاون اول ایشان هم نمی‌رسد. بنابر‌این باید اراده‌ای در کار باشد تا بتوان این موضوع را برطرف کرد که همچین اراده‌ای در کار نیست.»
قاسمی: از ارسال کمک‌ به یمن استقبال می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از هر ابتکاری در ارسال کمک‌های بشردوستانه برای کاهش آلام مردم یمن استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی با اشاره به بیانیه کاخ سفید در خصوص اقدام و ژست سیاسی عربستان سعودی در بازگشایی یک بندر و فرودگاه   برای کمک رسانی در یمن، ضمن رد اتهامات مطرح شده نسبت به کشورمان مبنی بر نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کوششی برای انعکاس طنین هر چه بیشتر فریاد داد خواهی و مظلومیت مردم یمن به تمامی جهانیان و مجامع بین‌المللی دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: بارها و در مناسبت های مختلف همواره اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباط نظامی با یمن ندارد و توانمندی‌های  دفاعی و موشکی این کشور موضوعی کاملا داخلی و صرفا مربوط به خود آن کشور است.

قاسمی خاطر نشان‌ ساخت: آمریکا در اقدامی سیاسی و هدفمند و با طرح اتهامات کاملا واهی و دروغین علیه ایران، همچون همیشه سعی دارد اذهان عمومی و جامعه بین المللی را از جنایات غیرانسانی و ضد بشری ائتلاف متجاوزین علیه یمن به سمت و مسیر دیگری منحرف کند و بجای درخواست از عربستان برای خاتمه دادن به بمباران اهداف غیرنظامی و کشتار مردم بی گناه و بی دفاع در یمن، با صراحت تمام در حمایت از این کشور برای ادامه جنایات وحشتناک خود سخن می گوید. 

این دیپلمات ارشد کشورمان  تاکید کرد: بدون شک بیانیه کاخ سفید مشارکت و مسئولیت آمریکا در جنایات عربستان سعودی علیه یمن را آشکارا به اثبات می‌رساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است از هرگونه ابتکاری که منجر به ارسال کمک‌های انساندوستانه به یمن شده و باعث کاهش رنج و آلام مردم این کشور شود، استقبال می‌کند.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر اطلاعات درباره علت شکایت این وزارتخانه از پرستو فروهر که منجر به تشکیل پرونده در دادگاه انقلاب برای وی شده، طرح سوال کردند.

سیدفاطمه حسینی با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: سوال من، خانم‌ها مافی، سیاوشی، اولادقباد و آقایان پارسایی و محمود صادقی از آقای علوی این است که چرا وزارت اطلاعات به جای رسیدگی و تعقیب و مجازات قاتل یا قاتلان مرحوم داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری، از دختر ایشان که برای برگزاری مراسم بزرگداشت آنها فعالیت کرده شکایت کرده است.

به گفته فاطمه حسینی در شرح این سوال آمده است:

«بنا بر شواهد و دلایل موجود آقای داریوش فروهر و همسرش در تاریخ اول آذر 77 توسط بعضی از ماموران وزارت اطلاعات به طرز فجیعی در منزل ایشان به قتل رسید. این عمل که آشکارا و خلاف موازین شرعی، قانونی، انسانی و اخلاقی بود و همان زمان صریحا مورد مذمت و تقبیح رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت آسیب زیادی را به وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی وارد کرد. رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه مورخ 18 دی 77 فرمودند مرحوم فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود، بعد از پدید آمدن فتنه‌های سال 60 دشمن ما شد اما دشمن بی‌خطر و دشمن بی‌ضرر، دشمن بی‌خطری بود، انصافا آدم نانجیبی هم نبود، حالا شما فکر می‌کنید کسی که مثل فروهر را می‌کشد آیا این فرد می‌تواند دوست نظام باشد؟

متاسفانه وزارت اطلاعات و بعضی از مراجع امنیتی دیگر که باید حافظ امنیت و آزادی‌های مشروع شهروندان باشند طی سال‌های گذشته نه تنها در کشف و تعقیب رسیدگی و برخورد با آن جنایت دهشتناک که قلم از بیان آن شرم دارد کوتاهی کرده بلکه همه ساله از برگزاری مراسم یادبود برای ایشان جلوگیری کرده است.

البته امسال خوشبختانه اجازه برگزاری مراسم را داده‌اند ولی بنابر اظهار خانم پرستو فروهر فرزند ایشان، سه روز پس از سالگرد آنها وزارت اطلاعات از او شکایت کرده و پرونده‌ای برای رسیدگی به اتهامات مطروحه در شعبه 28 دادگاه انقلاب تشکیل داده‌اند. اکنون سوال از وزیر محترم اطلاعات این است که اولا وزارت اطلاعات تاکنون چه اقدامی برای شناسایی، تعقیب و مجازات عامران و مباشران آن جنایت فجیع انجام داده است و ثانیا چرا به جای دلجویی از بازماندگان همه ساله برای بازماندگان ایشان مزاحمت ایجاد می‌کند و چرا پس از برگزاری مراسم از دختر ایشان در دادگاه انقلاب شکایت کرده است؟»