حسن عباسی: آمریکا دارد برگه کاغذ می‌دهد و گل ثروت ما را می‌گیرد

پرونده «باجِ‌باجه» در تسنیم ــ ۱۱۵
حسن عباسی: آمریکا دارد برگه کاغذ می‌دهد و گل ثروت ما را می‌گیرد  7 آذر-96
چرا پاسدار حسن عباسی بطور عمد  آدرس غلط می دهد ووارونه گویی می کند؟ چون در 4 دهه چه کسانی درایران قدرت داشته وحکومت کرده و شعارهای ضدآمریکایی سر داده اند وتأکید برنابودی اسراییل کرده اند وکشورهای منطقه را تهدید وجنگ خانمانسوز8 ساله را موهبت الهی نامیدند؟
دراین مدت چقدر نفت فروخته شده ودرآمدش کجا رفته است .چون اوضاع اقتصادی کشور وامور معیشتی مردم  خیلی بدترازقبل انقلاب شده است؟
 فعالیت اوضاع کنونی  و دارایی و ثروت آخوندهاو پاسداران حکومتی وشرکای شان اوایل انقلاب چه میزان بود واکنون چقدر است؟ سهم قرارگاه خاتم پاسداران از اقتصادکشور چیست؟
 چرا روحانی پاسداران را دولت باتفنگ وموشک واقتصاد ورسانه خطاب قرار داد؟
هزینه جنگ 8 ساله وپس ازآن تاحال همراه با هزینه های بهدررفته هسته ای وموشکی پاسداران چقدر بوده است و....؟
بازهم پول ها راآمریکا برده است یا سیاست مماشات آمریکا منجر شد تاپول ها به حساب اطرافیان خامنه ای وپاسداران و شرکای شان واریز شود وملت محروم وکشور نابود گردد؟
سخنرانی حسن عباسی در دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران
حسن عباسی، استاد دانشگاه، در گفتگوی مشروح با تسنیم، بصورت مفصل به نقد نظام پولی جهانی پرداخت. با توجه به طولانی بودن مصاحبه، چکیده آن در گزارش پیش رو درج شده است.
حسن عباسی، رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درخصوص موضوع «پول» خاطرنشان کرد: یک سنجه بنام پول داریم، این سنجه که آمده تا معیار ارزیدن باشد باید چند ویژگی داشته باشد؛ اول باید ذخیره ارزش باشد. سپس باید معیار ارزیدن باشد، چون خیلی چیزها معیار ارزیدن هستند مانند طلایی که دفرمه شده و له شده که معیار ارزیدن نیست؛ باید عیار و حجم و اندازه و قیمتش مشخص باشد. سوم کالا نباشد و خرید و فروش نشود و کار نشود. اگر قرار باشد خرید و فروش نشود نباید کالا باشد. چهارم اینکه تحت تأثیر حجم اقتصاد کشور متبوع و تراکنشهای مالی و بده بستانها قرار نگیرد.
وی با تأکید بر اینکه «بارها گفته‌ام که ایالات متحده پدیده‌ای به‌نام ابَر ربای جهانی را رقم زده» انتشار پول بدون پشتوانه را ربا دانست و تصریح کرد: ممکن است این تعاریف از پول، در نگاه فقهای متقدم ما نیامده باشد، اگر آن روز با این سازوکار نظام بانکی و سیستم چاپ پول بدون پشتوانه آشنا می‌شدند، قطعاً دامنه تعریف ربا را موسع می‌گرفتند.
رئیس اندیشکده یقین افزود: من از منظر فقه اسلامی به این نگاه نمی‌کنم، من از منظر فقه یهود و از منظر تفکر مسیحی و از منظر اندیشمندان خود غرب در نگاه خود غرب که با این حجم گسترده می‌گویند این رباست نگاه می‌کنم؛ دامنه تفقه و اجتهاد در بسیاری از بزرگان ما محدود به اندیشه بزرگانی مثل صاحب جواهر ــ رضوان الله علیه ــ و صاحب مکاسب است، یعنی اینکه دامنه بیع را محدود می‌گیریم، دامنه حدود الهی را محدود می‌گیریم، دامنه ربا را محدود می‌گیریم، این برمی‌گردد به اینکه فقه ما قبل از شکل‌گیری حکومت اسلامی، پاسخگوی نیازهای فردی در سطح تکنیکی و تاکتیکی بوده، اما فقه ما در معدود مواردی درگیر مسائل استراتژیک شده، مانند اقدام بزرگی که مرحوم میرزای شیرازی در فتوایش انجام داد.
وی اضافه کرد: در نظام‌سازی دامنه فقه ما در حیطه تبیین حدود ربا، نمی‌تواند با اتکا به سازوکارهایی که از گذشته وجود داشته، حجم ربای سازمان‌یافته کنونی را پوشش دهد. فقه ما باید تکلیفش را با این حوزه مشخص کند، یعنی باید خیلی صریح و روشن مشخص کند این چیزی که الآن بصورت پول بدون پشتوانه رواج دارد ربا هست یا نه؟
عباسی خاطرنشان کرد: امام راحل می‌فرمودند پویایی فقه ما، فقه جواهری، این فقه پویا این افتخار را دارد که در شرایط هر عصری اقتضائات آن عصر را تبیین می‌کند و نیازهای آن عصر را پاسخ می‌دهد.
وی در پاسخ به این سؤال که «چرا شما می‌فرمایید که این ساز و کار پولی با این شکل همان رباست؟» گفت: تلقی بزرگان ما از ربا این است که یک چیزی را به کسی می‌دهیم و یک چیزی را مضاف بر آن از فرد می‌گیریم. خب؛ آمریکایی‌ها یک برگه کاغذ به جهان می‌دهند و گل ثروت و ماحصل زحمات دیگران را می‌گیرند و استثمار می‌کنند.
رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با اشاره به اینکه «بسته به حجم اقتصاد، هر کشور تورم آمریکا را جذب اقتصاد خودش می‌کند» ادامه داد: در آمریکا چهارصد درصد تورم وجود دارد اما نمود ندارد؛ زیرا اگر صد کشور هر کشور متوسط چهار درصد از تورم آمریکا را جذب کند، تورم آمریکا تک‌رقمی می‌شود.
وی متذکر شد: وقتی مبنای مراودات اقتصادی جهان ارز مرجع یعنی دلار ایالات متحده است، آمریکا پول بدون پشتوانه را در بازار جهانی به‌عنوان اعتبار می‌ریزد و متقابلاً ثروت عظیمی را جذب می‌کند.
عباسی با اشاره به عدم موضوع‌شناسی برخی افراد که اتفاقاً از درجه اجتهاد نیز برخوردارند، خاطرنشان کرد: یک فردی با درجه آیت‌اللهی و دکترا حرفی می‌زند و نشریات لیبرال آنقدر خوششان می‌آید که روی جلدشان می‌زنند که ایشان به وزیر اقتصاد گفتند سیستم اقتصادی ما ربوی نیست، و وزیر اقتصاد هم گفته که حاج آقا شما خودتان بروید در جامعه این را بگویید.
استاد جلسات کلبه کرامت تصریح کرد: مادامی که معیار ارزیدن در معیشت بشر پولی است که به معنی اخص کلمه «کارنسی» است و نه «مانی»، این پول، ذخیره ارزش نیست وفقط معیار ارزیدن است و با وجود اینکه ذخیره ارزش نیست، ضمناً کالا هم هست و خرید و فروش می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: امپریالیزم زبان انگلیسی، امپریالیزم سیاسی آمریکا، امپریالیزیم نظامی آمریکا، امپریالیزم هنری و هالیوودی آمریکا، کنار مفهومی بنام امپریالیزم مالی آمریکا قرار می‌گیرند.
رئیس اندیشکده یقین با مخاطب قرار دادن فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: من اعتراض دارم که چرا فرهنگستان زبان فارسی متعرض «اس‌ام‌اس» می‌شود که آن را بکند «پیامک»، یا متعرض «هلی‌کوپتر» می‌شود که آن را بکند «بالگرد»، متعرض «کامپیوتر» می‌َشود که آن را بکند «رایانه»، ولی متعرض کلمه «فلسفه» که یک واژه یونانی است نمی‌شود، متعرض کلمه «بانک» نمی‌شود. خطر واژه اس‌ام‌اس برای زبان فارسی بیشتر است یا خطر واژه بانک برای زبان فارسی و زبان قرآن؟ بعضی چیزهایی که اولویت ندارد و درجه اهمیت کمتری دارد برای ما اصل می‌شود آن مواردی که برای ما حیاتی‌تر هستند در لایه‌های بعدی قرار می‌گیرد.++ از سایر بخشهای پرونده «باجِ باجه» با موضوع «پول و بانک» اینجا دیدن کنید