گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت  چهارم 9 اردیبهشت - 97
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که «هیچ راه‌حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد»، گفت که مذاکرات آستانه تنها راهی بود که توانست به برقراری صلح پایدار در سوریه منجر شود.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که «هیچ راه‌حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد»، گفت که مذاکرات آستانه تنها راهی بود که توانست به برقراری صلح پایدار در سوریه منجر شود.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در یک نشست سه‌جانبه با سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو همتایان روس و ترکیه‌ای خود به مسکو سفر کرده است، پس از برگزاری این نشست در یک کنفرانس خبری مشترک تاکید کرد که هیچ راه‌حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد.
وی با بیان این‌که «مذاکرات آستانه تنهای راهی بود که توانست به برقراری صلح در سوریه منجر شود»، تصریح کرد: در نشست بعدی آستانه در ماه مه قرار است درباره مسائل سیاسی شامل تبادل زندانیان گفت‌وگو شود.
وی در ادامه گفت که ایران به عنوان یک قربانی تسلیحات شیمیایی در گذشته استفاده از این سلاح‌ها را به شدت محکوم می‌کند و امیدوار است که سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحقیقاتی درست و عادلانه در سوریه انجام دهد و به حقیقت دست یابد.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: آن کشورهایی که از عراق هنگام استفاده از تسلیحات شیمیایی حمایت کردند، امروز هیچ حقی برای متهم کردن دمشق ندارند.
جامعه جهانی مسئولیت دارد که به سوریه که در مقابله با گروه‌های تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و بازسازی کشورش موفقیت‌آمیز عمل کرده، کمک کند.
ظریف در ادامه آمریکا را به تفرقه‌افکنی میان گروه‌ها و فرقه‌های مختلف در سوریه متهم کرد و گفت که سیاست‌های واشنگتن غیرسازنده بوده و موجب گسترش هر چه بیشتر افراطی‌گرایی در منطقه از عراق گرفته تا افغانستان شده است.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضع دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و خواسته‌های وی درباره این توافق را نقض الزامات بین‌المللی واشنگتن توصیف کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: خواسته‌های آمریکا برای تغییر توافق هسته‌ای از نظر مردم ایران غیرقابل پذیرش است.
وزیر امور خارجه روسیه نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد که همکاری تهران، مسکو و آنکارا به شکل قابل توجهی به سوریه برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی کمک کرده است.
همچنین وزیر امور خارجه ترکیه گفت که هدف مشترک این سه کشور تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه، فراهم کردن یک زندگی عادی برای سوری‌ها، ارائه کمک‌های بشر دوستانه و یافتن فوری راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران سوریه است.
چاووش اوغلو تصریح کرد: نشست بعدی آستانه گامی دیگر در جهت تقویت آتش‌بس و برقراری صلح در سوریه است.
این مقام ارشد ترکیه‌ای با اشاره به برخی تلاش‌ها برای تضعیف مذاکرات آستانه، اظهار داشت: کشورهای تضمین‌کننده (آتش‌بس) به تلاش و همکاری خود ادامه می‌دهند و سعی در افزایش این همکاری دارند.
وی از تمام بازیگران در جامعه جهانی به ویژه آنهایی که تلاش می‌کنند روند سیاسی را مختل کنند، خواست تا به جای این اقدامات با این فرآیند همکاری کنند.
تا ابتدای دی‌ماه حدود ۳۶ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به این بیماری تشخیص داده شده که ۵۰ درصد آن در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال اتفاق افتاده است. موارد شناسایی شده ۴۰ درصد آمار مبتلایان هستند و ۶۰ درصد آنها هنوز از وضعیت خود آگاهی ندارند.
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ضمن اعلام آخرین موارد ابتلا به این بیماری در کشور، برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری در جوانان را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر پروین افسرکازرونی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت درباره برنامه این وزارتخانه برای پیشگیری و کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی در جوانان توضیح داد و گفت: طبق برنامه چهارم استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز، ۱۱ استراتژی در این زمینه وجود دارد که اطلاع رسانی و آموزش به جوانان و نوجوانان محور اصلی این فعالیت‌ها قرار دارد. به همین منظور آموزش و کسب مهارت توسط نوجوانان و جوانان درباره شناخت این بیماری و چگونگی پیشگیری از ابتلا به آنها در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به همکاری وزارت آموزش و پرورش برای ارائه این برنامه‌ها به دانش آموزان و نوجوانان ادامه داد: هدف ما تا پایان سال ۹۸ این است که ۷۰ درصد دانش آموزان آموزش‌های لازم را در این زمینه کسب کنند. علاوه بر آموزش و پرورش با هلال احمر و وزارت علوم نیز تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه امضا شده است تا نوجوانان و جوانان بتوانند آموزش ببینند و به عنوان مربی، این دانسته‌ها را به همسالان خود منتقل کنند. با نیروهای مسلح نیز تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش به سربازان در هنگام ورود به خدمت و همچنین در طول آن امضا شده است.
راه‌اندازی باشگاه‌های سلامت جوانان و نوجوانان برای پیشگیری از ایدز
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت افزود: یکی از برنامه‌های ما آموزش به نوجوانان و جوانانی است که به دلیل زمینه خانوادگی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند یا به رفتار پرخطر گرایش دارند و آن را انجام می‌دهند. در این زمینه برنامه‌ای به نام باشگاه سلامت جوانان و نوجوانان اجرا می‌شود که در نظر داریم فعالیت‌های آن را گسترش دهیم. یکی از شرکای اصلی ما برای تعالی فرهنگی، روحانیون و رهبران مذهبی هستند و امیدواریم امسال بتوانیم اجرای این بخش از برنامه‌ها را در اولویت خود قرار دهیم.
آخرین آمار ابتلا به ایدز تا ابتدای دیماه ۹۶
کازرونی در خصوص آخرین آمار ابتلا به اچ آی وی/ایدز در کشور نیز توضیح داد و گفت: تا ابتدای دی‌ماه حدود ۳۶ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به این بیماری تشخیص داده شده که ۵۰ درصد آن در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال اتفاق افتاده است. موارد شناسایی شده ۴۰ درصد آمار مبتلایان هستند و ۶۰ درصد آنها هنوز از وضعیت خود آگاهی ندارند. شاخص‌ها نشان می‌دهند که ما این موارد را دیر شناسایی می‌کنیم. به همین دلیل احتمال اینکه افراد ۲۱ تا ۳۵ ساله در سنین نوجوانی به این بیماری مبتلا شده باشند، وجود دارد. همچنین بیشتر موارد ابتلا به اچ آی وی/ایدز در سنین کمتر از ۱۵ سال به دلیل انتقال بیماری از مادر به کودک درگیر آن شده‌اند.
وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های ما در زمینه درمان افرادی که وارد مرحله ایدز شده‌اند، آغاز درمان به محض تشخیص است. چون درمان امروز به عنوان راهکاری برای پیشگیری محسوب می‌شود و فرد زندگی عادی‌تری خواهد داشت. علاوه بر آن با توجه به اینکه حجم ویروس در بدن بیمار کاهش پیدا می‌کند، از انتقال به دیگران نیز جلوگیری می‌شود.
گزارش کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمای شرکت آسمان نهایی شد.
حسن رضایی‌فر – مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این خبر، اظهار کرد: گزارش این کمیسیون به مرحله نهایی خود رسیده، اما پیش از انتشار نیاز به بررسی آن با طرف فرانسوی وجود خواهد داشت، زیرا هنوز دو طرف درباره یک تا دو مورد کوچک در این گزارش اختلاف‌نظر دارند.
به گفته وی، به منظور بررسی این اختلاف‌ها و البته دریافت متن گزارش انگلیسی از سوی طرف فرانسوی هیاتی از سوی این کشور امشب شنبه وارد ایران می‌شود و ظرف روزهای آینده در جلساتی این گزارش تحویل خواهد شد.
مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: پس از انجام این بررسی‌ها پیش بینی می‌کنیم که ظرف روزهای آینده گزارش و نظر نهایی این کمیسیون به طور رسمی منتشر شود.
رضایی‌فر با بیان این که این فرصت برای طرف‌های دخیل در این حادثه وجود خواهد داشت که نظرات و توضیحات را ارائه کنند، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت هواپیمایی آسمان بخشی از این طرف‌ها هستند که در صورت نیاز به ارائه‌ی توضیحات جدیدتر این فرصت در اختیار آنها قرار داده می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که واکنش فرانسوی‌ها نسبت به این گزارش چگونه خواهد بود نیز توضیح داد: طبق قوانین بین‌المللی پس از این‌که گزارش کمیسیون ایرانی منتشر شد، از زمانی که فرانسه گزارش را دریافت می‌کند حداکثر تا ۹۰ روز زمان دارد که نظر نهایی خود را در این رابطه اعلام کند از این‌رو پس از آنکه گزارش در روزهای آینده نهایی شد فرانسه می‌تواند از سه ماه فرصت خود در این زمینه استفاده کند.
پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان که ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرده بود در ۹ مایلی خود تا این شهر و در اثر برخورد با ارتفاع دنا سقوط کرد.
این هواپیما ۶۶ سرنشین داشت که تمامی آنها در جریان این سانحه جان خود را از دست دادند.
هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان از خانواده ای تی آر ۷۲ بود که پرواز آن برای مدتی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری متوقف ولی پس از آن دوباره از سر گرفته شد.
پس از این حادثه رییس جمهوری مسئولیت بررسی ابعاد این ماجرا را به وزیر راه و شهرسازی واگذار کرد و آخوندی نیز در حکمی سازمان هواپیمایی کشوری را مسئول تشکیل کمیسیون بررسی سانحه و مشخص کردن علل آن کرد.
اعلام مصوبه هیأت وزیران برای افزایش شش تا ۱۲ درصدی حقوق کارکنان در سال جاری با واکنش‌های متفاوتی همراه شد. معاون رئیس جمهور می‌گوید این رشد در حقیقت ۱۶ درصد است نه ۱۲ درصد.
به گزارش ایسنا، از همان زمان ابلاغ بخشنامه لایحه بودجه ۱۳۹۷ ، افزایش حقوق کارکنان در سال جاری با حاشیه پیش رفت. زمانی که دولت به دستگاه‌های اجرایی تکلیف کرد درصد افزایش حقوق را تا پنج درصد پیش‌بینی کنند؛ با این توضیح که دستگاه‌هایی که بودجه خود را بر اساس بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه کنند، می‌توانند معادل پنج درصد از محل صرفه‌جویی و اجرای این نوع از بودجه‌ریزی به عنوان سایر پرداختی‌ها پیش بینی و برای حقوق تعیین کنند. در این حالت درصد افزایش حقوق بین پنج تا ۱۰ درصد تعیین شد ولی طولی نکشید که با توجه به بحث‌هایی که در این مورد مطرح شد، دولت در لایحه پیشنهادی خود به مجلس درصد افزایش حقوق را تا ۱۰ درصد پیش‌بینی کرد و هزینه جاری خود را طبق آن پیش برد.
اما در جریان بررسی لایحه در مجلس، مباحثی در مورد افزایش پلکانی حقوق پیش آمد و پیشنهاد رشد تا ۱۸ درصدی نیز مورد بررسی قرار گرفت، ولی درنهایت نحوه رشد پلکانی تعیین نشد. دولت حقوق فروردین را هم ظاهرا بر اساس روال سال گذشته پرداخت کرد تا اینکه در جلسه اخیر هیات دولت نحوه افزایش پلکانی و درصد آن تعیین و تصویب شد. براساس این مصوبه درصد افزایش حقوق کارکنان دولت به تناسب حقوقی که در سال گذشته دریافت کرده‌اند به صورت پلکانی بین ۶ تا ۱۲ درصد افزایش می‌یابد و طبق مصوبه هیچ یک از کارکنان دولت برای امسال کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق نخواهند گرفت.
اعلام این مصوبه هیأت دولت و قیاس آن با آنچه که در مورد افزایش حقوق مطرح بود و تا ۲۰ درصد هم می‌رسید، ابهاماتی ایجاد کرد که با واکنش‌هایی هم همراه بود. برخی نمایندگان مجلس در واکنش به این مصوبه معتقدند که دولت برخلاف قانون عمل کرده است؛ چرا که در قانون بودجه امسال سقف افزایش حقوق ۲۰ درصد و به صورت پلکانی تعیین شده و نمی‌توان براساس قانون افزایش حقوق را بین شش تا ۱۰ درصد تعیین کرد بلکه باید بین دو تا ۲۰ درصد باشد.
دولت خلاف قانون عمل نکرده است
مدیران مربوطه در این خصوص می‌گویند در مجلس نحوه افزایش حقوق یعنی درصد اختصاص یافته به هر گروه مصوب نشد بلکه حداکثری برای آن تعیین شده که دولت باید در محدوده آن و طبق منابع جاری در اختیار خود اقدام کند. این در حالی است که بر اساس جزء(۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه ۱۳۹۷ دولت موظف است حقوق‌ها را به گونه‌ای افزایش دهد که طبقات پایین‌تر از درصد حقوق بیشتری برخوردار شوند؛ در عین حال که درصد افزایش حقوق حداکثر ۲۰ درصد تعیین شده است. بنابر این اگر دولت بیش از این رقم اعمال می‌کرد به طور حتم تخلف بود اما آنچه که اتفاق افتاده در دامنه تعیین شده است و تخلفی صورت نمی‌گیرد. در عین حال که تغییرات طبق منابع جاری که مصوب شده و با بررسی‌های انجام شده در رابطه با میزان حقوقی که دولت پرداخت می‌کند، بوده است.
در این رابطه انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت که دولت طبق یک فرمول پیش‌بینی شده در رابطه با درصد افزایش حقوق اقدام کرده که بعد از صادر شدن مصوبه جزئیات آن مشخص می‌شود.
معاون رئیس جمهور اعلام کرد که سقف افزایش حقوق در واقع ۱۶ درصد است نه ۱۲ درصد؛ چرا که حداقل حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده که با توجه به اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۳۵ هزار تومان بود این رشد تا ۱۶ درصد می‌رسد.
در حالی درصد افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم تعیین می‌شود که همزمان با روند کاهشی نرخ تورم در اولین بودجه دولت یازدهم، درصد افزایش حقوق ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۳، ۱۴ درصد سال ۱۳۹۴، ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵ و ۱۰ درصد برای سال ۱۳۹۶ بوده است.