گزیده ها قسمت دوم


گزیده ها قسمت دوم 7 آذر-97

مشاور وزیر نیرو خواستار پاسخگویی به ابهامات شوک بنزینی شد

مشاور وزیر نیرو هم طرح گران کردن ناگهانی بنزین بدون سنجیدن بقیه ابعاد اصلاحات ضروری اقتصادی در دولت را مورد نکوهش قرار داد.
محمد فاضلی در یادداشتی خواستار پاسخگویی به سؤالاتی از این قبیل درباره افزایش قیمت بنزین شد: چرا فقط افزایش مشمول قیمت بنزین شده و کل نظام مصرف و حامل‌های انرژی را شامل نشده است؟ آیا افزایش قیمت بنزین بخشی از یک برنامه «اصلاحات اقتصادی» است یا فقط اقدامی برای جبران کسر بودجه دولت است؟ چرا بنزین و نه سایر حامل‌های انرژی مشمول این افزایش قیمت شده‌اند؟ اگر این طرح بخشی از اصلاحات اقتصادی است، کلیت آن اصلاحات چیست؟ چگونه اصلاحات انجام می‌گیرد و شاخص‌های مورد انتظار برای نتیجه اصلاحات چیست؟ سیاست‌گذار چه طرح‌های دیگری برای افزایش قیمت بنزین و همزمان توسعه تور حمایت اجتماعی (متفاوت از طرح دادن یارانه به 18 میلیون خانوار) روی میز داشته است؟ به چه دلایل و عللی طرح فعلی انتخاب شده است؟ تیم اصلی ارزیابی و انتخاب طرح فعلی چه کسانی بوده‌اند؟ محاسبات اقتصادی مربوط به اثرات این طرح را چه کسی/کسانی انجام داده‌اند؟ متن قابل انتشار محاسبات و ارزیابی‌های این طرح توسط چه کسی/کسانی تهیه شده و در چه مراجعی ارزیابی شده است؟ تجارب گذشته از افزایش قیمت بنزین چگونه در این طرح لحاظ شده‌اند؟
درباره نسبت این طرح با اهدافی نظیر حمایت اجتماعی از خانواده‌های کم‌درآمد، بهبود محیط‌زیست (مشخصاً آلودگی هوا)، افزایش سرمایه‌گذاری بلندمدت از منبع سرمایه‌ بین‌نسلی نفت، و جلوگیری از فساد ناشی از قاچاق بنزین چه محاسبات و ارزیابی‌هایی انجام شده و نتیجه آنها چیست؟ سیاست‌گذار چگونه به این نتیجه رسیده که دادن مبالغی از محل افزایش قیمت بنزین به خانوارها به شیوه‌ای که اعلام شده، مؤثرترین راه- از میان راه‌های روی میز سیاست‌گذار- برای مقابله با آثار سوء این طرح بر معیشت اقشار ضعیف است؟ سیاست‌گذار غیر از دادن یارانه به 18 میلیون خانوار، چه امتیازات دیگری از جمله شفافیت، پاسخ‌گویی یا اجازه بیشتر دادن برای مشارکت سیاسی مؤثر به مردم می‌دهد؟
وی ادامه می‌دهد: من از طرفداران اصلاح قیمت‌های انرژی هستم، اما «اصلاح قیمت انرژی» بسته سیاستی بسیار بزرگی است که فقط در افزایش قیمت حامل‌های انرژی خلاصه نمی‌شود. بدون دادن گزارشی که نوشتم- و متخصصان می‌توانند سؤالات آن‌را بیشتر کنند- سیاست‌گذار هیچ‌گاه تن به پاسخ‌گویی نخواهد داد و تا ابد این داستان افزایش قیمت بدون آن‌که روشن باشد چشم‌انداز اصلاحات اقتصادی چیست، می‌تواند ادامه یابد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران:
مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه هر کیلوگرم دام زنده نسبت به ابتدای سال بین 30 تا ۴۰ درصد افت قیمت داشته است، گفت: دلالان و واسطه‌ها اجازه کاهش قیمت گوشت در بازار را نمی‌دهند.
سعید سلطانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه زنگ خطر تولید گوشت در کشور به صدا درآمده است، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو دام گوساله نسبت به ابتدای سال ۴۰ درصد و دام سبک ۳۰ درصد افت داشته، این در حالی است که قیمت گوشت به همین نسبت در بازار کاهش نیافته است.
وی نرخ کنونی هر کیلو دام سنگین را ۲۵ هزار تومان و دام سبک را ۳۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اگرچه قیمت گوشت گوساله از ۱۰۰ هزار تومان ابتدای سال باید به ۶۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی از ۱۱۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان کاهش می‌یافت، اما این اتفاق در بازار خرده‌فروشی رخ نداده است و مسئولان و فروشندگان اذعان می‌کنند که گوشت مشمول قیمت گذاری نیست.
مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: علیرغم شرایط سخت اقتصادی و کاهش قدرت خرید خانوار، دلالان و واسطه‌ها اجازه کاهش قیمت گوشت در بازار را نمی‌دهند و هم اکنون تشکیلاتی نیست که بر این روند نظارت داشته باشد تا اجحافی در حق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت نگیرد.
سلطانی با انتقاد از این مسئله که گوشت مشمول قیمت گذاری نیست، بیان کرد: مسئولان امر اذعان می‌کنند که قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضاست، این درحالی است که در مواقعی که قیمت گوشت در بازار افزایش می‌یابد، مسئولان ذی ربط به سراغ اتحادیه می‌آیند، اما در شرایط کنونی که دامداران با مازاد دام سنگین در واحد‌ها رو‌به‌رو هستند، کسی به داد تولیدکنندگان نمی‌رسد که این امر زنگ خطر جدی برای تولید به شمار می‌رود.
به گفته وی، در مواقعی که بازار با کمبود تصنعی گوشت رو‌به‌رو می‌شود، مسئولان ذی ربط مجوز واردات گوشت گرم را صادر می‌کنند، در حالی که این امر تاثیری در بازار ندارد و تنها منجر به خروج ارز از کشور می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران گرانی ۳۰ درصدی گوشت در بازار را ناشی از وجود واسطه‌ها و دلالان دانست و تأکید کرد: این در حالی است که اگر صفر تا صد تولید داخل، واردات و صادرات به اتحادیه واگذار شود تا مدیریت واحدی صورت گیرد، این اطمینان را به مسئولان دولتی می‌دهم که قیمت گوشت در طول سال حداکثر پنج درصد نوسان خواهد داشت، در حالی که در شرایط فعلی علیرغم شرایط مساعد تولید و کاهش چشمگیر قیمت دام زنده، نرخ گوشت تغییر چندانی برای مصرف‌کننده نداشته است.
در جلسه شورای نگهبان
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه هرکس قصد ثبت‌نام دارد خوب قانون را مطالعه کرده و از شرایط ثبت‌نام آگاه شود، گفت: آن‌هایی که شرایط قانونی را دارند برای نمایندگی ثبت‌نام کنند بنابراین افرادی که آلوده به فسادند باید بدانند مجلس جای آنها نیست.
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با گرامیداشت هفته بسیج، گفت: تشکیل نهاد مقدس بسیج از ابتکارات حضرت امام خمینی(ره) است و این شجره طیبه در طول تاریخ انقلاب و در عرصه‌های گوناگون همچون ۸ سال دفاع مقدس، مقابله با بحران امنیتی، خدمت‌رسانی در اتفاقات طبیعی نظیر سیل و زلزله همواره کنار مردم و پیشگام بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی در ادامه به آشوب‌های اخیر در کشور‌ اشاره کرد و اظهار داشت: حجم تخریب‌ها، شدت خشونت و اعمال‌ تروریستی و میزان خسارت وارده به اموال مردم و کشور توسط آشوبگران و حمایت دشمنان ایران همچون آمریکا و اسرائیل از آنها، همه و همه بیانگر این مسئله است که طراحی و برنامه‌ریزی این اتفاقات از قبل انجام شده بود که البته در بستر اعتراض به افزایش قیمت بنزین زودتر عملیاتی شد.
آیت‌الله جنتی تأکید کرد: البته حضور مردم در راهپیمایی‌های خودجوش در شهر‌های مختلف کشور و تلاش‌های دستگاه‌های انتظامی ‌و امنیتی طراحی دشمنان را ناکام گذاشت.
دبیر شورای نگهبان ضمن قدردانی از تلاش‌های نیروی انتظامی ‌و نهاد‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی برای شناسایی و دستگیری عاملان و سرشبکه‌های ایجاد آشوب در کشور، از این نهاد‌ها خواست با دقت نسبت به تفکیک معترض از اغتشاشگر اقدام کنند.
وی در عین حال متذکر شد: البته مسئولان می‌توانستند به شیوه بهتری درباره طرح افزایش سوخت اطلاع‌رسانی و افکار عمومی ‌را اقناع کنند که متأسفانه این کار نشد؛ با این حال تمام دقت و تلاش خود را بکنند تا ‌اشکالات اجرایی این طرح مرتفع شود.
آیت‌الله جنتی افزود: گزارش‌های میدانی از افزایش قیمت برخی کالا‌های ضروری مردم و در پی آن احتکار برخی اقلام از سوی عده‌ای سودجو حکایت دارد که مسئولان باید مراقبت و نظارت جدی داشته باشند تا قیمت‌ها بالا نرود.
دبیر شورای نگهبان با‌ اشاره به انتخابات پیش‌رو، یادآور شد: همه مسئولان باید تلاش کنند تا انتخابات اسفندماه همچون گذشته، سالم و با حضور گسترده مردم برگزار شود.
وی افزود: از ابتدای هفته آینده ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس آغاز می‌شود و من توصیه می‌کنم که هرکس قصد ثبت‌نام دارد، خوب قانون را مطالعه کرده و از شرایط ثبت‌نام آگاه شود.
آیت‌الله جنتی تصریح کرد: آن‌هایی که شرایط قانونی را داشته باشند و انگیزه‌ای جز خدمت و رفع مشکل مردم را ندارند برای نمایندگی ثبت‌نام کنند و افرادی که آلوده به فسادند و انگیزه‌های سوء دارند باید بدانند مجلس جای آنها نیست.
دبیر شورای نگهبان در ادامه با انتقاد از کنار گذاشتن اصلاحیه قانون انتخابات از دستور کار مجلس طی روز‌های گذشته، تأکید کرد: از مجلس گلایه دارم که چرا اهتمام ویژه‌ای برای تصویب و به سرانجام رساندن این طرح ندارد در حالی که در صورت تصویب این طرح بخش قابل توجهی از مشکلات و نواقص فعلی قانون انتخابات حل می‌شود.
17 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان، آذربایجان غربی و خوزستان فوت کردند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از فوت ۱۰ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت : این افراد در بیمارستان‌های سطح شهر تبریز از جمله بیمارستان امام رضا(ع)، کودکان، سینا و شمش به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای نوع A فوت شده‌اند.
روزبه رجایی اضافه کرد: فوت‌شدگان از گروه سنی بزرگسالان و کودکان هستند. هم اکنون چند نفر مشکوک به علائم آنفلوآنزا در بیمارستان‌های تبریز بستری بوده و تا زمان اعلام نتایج آزمایشات نمی‌توان به طور قطعی اعلام نظر کرد.
وی با اشاره به علایم اولیه آنفلوآنزا بیان کرد: تب بالا، سرفه‌های مکرر، بی حالی و بدن درد، از علایم اولیه بیماری بوده و در مراحل پیشرفته بیماری نیز سرفه‌های خونی و اسهال خونی در بیماران مشاهده می‌شود.
2
نفر در کرمان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا فوت کردند
به گفته معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان بر اثر بیماری آنفلوآنزا H۱N۱ دو نفر در این شهرستان فوت کردند
 
محمد موقری پور ، گفت: در حال حاضر اسامی افزون بر  ۳۰۰ نفر با علت بیماری آنفلوآنزا در سامانه بیماری مذکور ثبت شده، که ۹ نفر در آی.سی.یو و تعداد دیگری هم در بخش‌های مربوطه در بیمارستان‌های سیرجان بستری هستند. به گفته وی یک نفر از بیماران فوت شده در سیرجان بر اثر بیماری آنفلوآنزا H۱N۱ مسن  و در عین حال بیماری ریوی داشت و دیگری که با رضایت خانواده به یزد عزیمت کرده بود، نیز در بیمارستان یزد فوت کرده است.
۳ شهروند آذربایجان‌غربی
 
بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا فوت کردند
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی از فوت سه شهروند اهل این استان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا خبر داد.
 
رسول انتظارمهدی، افزود: این بیماری سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت استان  و کشور را مبتلا می‌سازد و همین امر نشان دهنده همه‌گیر بودن این بیماری است.
وی بدون اعلام جزئیاتی از شهرهای محل سکونت، جنسیت و سن این فوت‌شدگان اضافه کرد: در منطقه مدیترانه شرقی از جمله کشور ما این بیماری چهار تا شش هفته زودتر شروع شده و افزایش یافته است.
مرگ یک مادر باردار در شادگان به علت آنفلوآنزا
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از مرگ دو بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در آبادان و شادگان خبر داد و بر لزوم تزریق واکسن این بیماری در گروه‌های پرخطر به ویژه زنان باردار تاکید کرد.
شکرالله سلمان‌زاده ، با بیان اینکه تعداد موارد مرگ ناشی از آنفلوآنزا در حوزه این دانشکده در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش زیادی نیافته است، گفت: سال گذشته یک مورد مرگ به دلیل آنفلوآنزا در حوزه شهرهای تابعه دانشکده علوم پزشکی آبادان رخ داد و در سال جاری دو مورد مرگ به دلیل آنفلوآنزا داشته‌ایم.
سلمان‌زاده ادامه داد: فوت‌شدگان به دلیل بیماری آنفلوآنزا در سال جاری یک مادر باردار در شادگان و یک مرد در آبادان بوده‌اند.
وی تصریح کرد: همیشه توصیه می‌کنیم که مادران باردار حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند اما متاسفانه این زن باردار برای تزریق واکسن اقدام نکرده بود.
سلمان‌زاده تصریح کرد: کودکان زیر سه سال، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی، بیماران مزمن داخلی، دیابت، قلبی و عروقی، کلیوی و کبدی، افرادی که به صورت مزمن آسپرین مصرف می‌کنند و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.