سفر مرگ در کنار گذر شمالی اراک


مقصر رژیم تخریب گر وغارتگر ولایت فقیه ضد ایران وایرانی است . چون طی بیش از 4 دهه هیچ اقدام  آبادانی  و سازنده ای درکشور و رفع مشکلات مردم نه  نکرده اند که وارونه اش را انجام داده اند.
سفر مرگ در کنار گذر شمالی اراک
اراک - ایرنا - کنار گذر شمالی اراک بخشی از آزادراه شمال به جنوب کشور در مسیر سلفچگان - اراک - خرم‌آباد است که از منطقه مالک‌آباد تا محدوده پتروشیمی شازند را به طول حدود ۵۰ کیلومتر شامل می‌شود و شاهد سفرهای زیادی است که تعداد زیادی از آنها به مرگ ختم می‌شود.
تردد روزانه در مسیر کنارگذر شمالی اراک به بیش از هفت هزار خودور در باندهای رفت و برگشت می رسد و به نوعی به یک جاده اصلی تبدیل شده اما به نظر می‌رسد استانداردهای مورد نیاز برای این میزان تردد نیازمند بررسی و کارشناسی است.
این مسیر تاکنون شاهد جان باختن شماری از هموطنان بر اثر حوادث رانندگی بوده و آمار کشته‌شدگان این حوادث در این جاده روز به روز در حال افزایش است و سایه مرگ برای مسافرانی که از این مسیر تردد می‌کنند، سنگینی می کند.
۲بانده و باریک بودن باندهای رفت و برگشت، کمبود و نبود علایم راهنمایی و رانندگی در برخی نقاط، نبود دوربین کنترل سرعت و نداشتن روشنایی لازم از مهمترین مشکلات و عواملی است که باید در این مسیر مورد واکاوی قرار گیرد.
کشته شدگان حوادث رانندگی در کنارگذر شمالی اراک پنج برابر افزایش یافته‌است
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: ۱۱ فقره حادثه رانندگی منجر به فوت در سال ۹۷ در کنارگذر شمالی اراک به وقوع پیوست که بر اثر آن ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند.
سرهنگ «ایرج کهریزی» افزود: وقوع حوادث منجر به فوت این جاده از ابتدای سال جاری تاکنون به نسبت مشابه آن سه برابر و تعداد کشته شدگان بیش از پنج برابر افزایش یافته است.
وی بیان کرد: ۱۰ فقره تصادف منجر به فوت از ابتدای سال جاری تاکنون در کنارگذر شمالی اراک اتفاق افتاده که ۱۶ نفر قربانی این حوادث شده‌اند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: عامل و خطای انسانی مهمترین علل حوادث رانندگی است اما وضعیت جاده‌ها نیز در وقوع این حوادث نقش موثری دارد و کنارگذر شمالی اراک یکی از نقاط پرتصادف در استان مرکزی است که باید برای رفع مشکلات آن تدابیر ویژه اندیشده شود.
کنارگذر شمالی اراک پاسخگوی حجم تردد خودروها نیست
کارشناس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: کنارگذر شمالی اراک از جاده‌های ۲ طرفه حادثه خیز است که مسافران جنوب و غرب کشور از این مسیر تردد می‌کنند.
ستوان یکم «مجید غلامی» افزود: تردد خودرو در این مسیر بالا است و به یک جاده اصلی تبدیل شده و این مسیر پاسخگوی این میزان تردد نیست.
وی بیان کرد: بسیاری از نقاط کنارگذر شمالی اراک شانه خاکی مناسب ندارد و نبود روشنایی در طول مسیر از دیگر نقایصی است که موجب افزایش حوادث رانندگی منجر به فوت در آن شده‌است.
کارشناس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: تقاطع روستاهای گاوخانه، ساقی، نمک‌کور و تقاطع فرودگاه نیز در این مسیر است که روزانه شماری زیادی از اهالی بومی نیز در این جاده تردد می‌کنند و اصلاح این تقاطع‌ها امری ضروری است.
ستوان یکم مجیدی اظهار داشت: کنارگذر شمالی اراک باید هرچه سریعتر به یک مسیر چهار خطه تبدیل شود تا حوادث رانندگی منجر به فوت در این جاده کاهش یابد.
وی گفت: افزایش دوربین‌های کنترل سرعت در کنارگذر شمالی اراک از دیگر موارد ضروری است که تسریع در نصب آنها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
فقر علامت و تابلوهای هشدار دهنده در کنارگذر شمالی اراک
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی نیز گفت: کنارگذر شمالی اراک یک باند ایجاد شده از آزادراه خرم‌آباد به تهران است که عملیات اجرایی باند دوم این آزادراه توسط جهاد نصر آغاز شده‌است.
«علی زندی‌فر» افزود: این آزادراه مسیر اهواز، اندیمشک، خرم‌آباد، بروجرد، شازند و ساوه به سلفچگان را شامل می‌شود که طول کنارگذر شمالی اراک ۲۶ کیلومتر است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی ادامه داد: علاوه بر مسافران استان مرکزی، مسافران استان‌های خوزستان، همدان و ایلام روزانه از این مسیر تردد دارند.
زندی‌فر اظهار داشت: تردد روزانه کنارگذر شمالی اراک به طور میانگین هفت هزار خودرو در رفت و برگشت است.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات این مسیر نداشتن پل و نزدن تقاطع‌ها در مسیر فرودگاه اراک و روستاهای گاوخانه، ساقی و نمک‌کور است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: نقاط حادثه‌خیز این مسیر رفع شده و هم‌اکنون فقر علامت و تابلوهای هشدار دهنده به عنوان یکی از مهمترین مشکلات این مسیر است.
زندی‌فر یادآور شد: تاکنون بارها چراغ‌های چشمک‌زن و تابلوها و علایم مورد نیاز راهنمایی و رانندگی در این مسیر نصب شده اما بلافاصله و در کوتاه‌ترین زمان ممکن علایم نصب شده سرقت شده است.
وی گفت: ورودی و خروجی این مسیر بالا است و سرعت زیاد نیز بر دیگر مشکلات این مسیر اضافه کرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی اضافه کرد: در مسیر کنارگذر شمالی اراک باغ‌های زیادی ایجاد شده که بسیاری از آنها مسیرهای فرعی غیرمجاز مختلفی را ایجاد کرده‌اند که این مسیرها می‌تواند در بروز حوادث رانندگی موثر باشد.
زندی فرد تصریح کرد: روشنایی جزء الزامات ایمنی راه‌ها نیست اما در جهت افزایش ایمنی موثر است و اگر بودجه کافی اختصاص یابد این مهم در مسیر کنارگذر شمالی اراک ایجاد می‌شود.
اعتبارات آزادراه کنارگذر شمالی اراک ملی است
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز گفت: جهاد نصر سرمایه گذار آزادراه شمال و جنوب است و کنارگذر شمالی اراک نیز بخشی از این آزادراه است.
«احمد مرزبان» افزود: این پروژه ملی است و اعتبارات و نظارت بر آن نیز از سوی تهران انجام می‌شود.
وی بیان کرد: طول کنارگذر شمالی اراک حدود ۵۰ کیلومتر است و در این مسیر علایم و تابلوهای مرود نیاز راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی وجود ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: ایجاد روشنایی در این مسیر نقش موثری در کاهش حوادث راهنمایی و رانندگی و فوت شدگان این حوادث دارد.
۲۹۲ نفر از ابتدای امسال تاکنون بر اثر حوادث رانندگی در جاده‌های استان مرکزی جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش یافته است.