«بسته خبری ۲۴» استان‌ها

از تداوم آلودگی هوا و تعطیلی مدارس پایتخت تا اعلام کنارگیری لاریجانی از شرکت در انتخابات
استان‌ها- ایرنا- اظهارات شهردار تهران در باره نقش شهرداری در کاهش آلودگی هوا، اختصاص ۵۴۶ میلیارد تومان از سوی دولت برای جبران خسارات سیل کرمانشاه، بومی سازی ناوشکن در ایران، افتتاح ۷۰۰ طرح ورزشی تا پایان سال، اجرای طرح احیای اراضی جنگلی ریگان، امضای تفاهمنامه مرزی بین ایران و پاکستان، پاکسازی آلودگی های نفتی خلیج فارس، مصرف ۲۱ برابری بنزین سه دهک اول جامعه و اعلام کناری گیری لاریجانی از انتخابات جدید مجلس، مهمترین عناوین خبری سایت استانی سراسری ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته است.
سایت سراسری استان‌های ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که شامگاه هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین آن‌ها منتشر می‌شود:
نقش شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا حداکثر ۱۵ درصد است
شهردار تهران با اشاره به قانون هوای پاک گفت: اگر بخواهیم با تعیین درصد در مورد نقش شهرداری در کاهش آلودگی هوا صحبت کنیم باید گفت که ما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نقش داریم.
پیروز حناچی با بیان این که اجرای قانون هوای پاک وظیفه همه دستگاه‌هاست و در این قانون با جزئیات وظایف همه مشخص شده است، خواستار شد: بقیه دستگاه‌ها به ماموریت‌های خود در کاهش آلودگی هوا عمل کنند.
 
مدارس استان تهران یکشنبه هم تعطیل شد
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: در پی تداوم آلودگی هوا در سطح استان فردا یکشنبه مدارس سطح این استان در تمامی مقاطع به غیر از شهرستان فیروزکوه، دماوند و پردیس تعطیل است.
هزینه‌کرد بیش از ۵۴۶ میلیارد تومانی دولت برای جبران خسارات سیل کرمانشاه
جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت که در مجموع تاکنون دولت ۵۴۶ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض و زیرساخت برای جبران خسارت ناشی از سیل در استان اختصاص داده است که از این مبلغ ۲۲۶ میلیارد تومان تسهیلات، ۱۴۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۱۷۷ میلیارد تومان نیز مربوط به اعتبارات زیرساخت است.
 
ساخت ناو آموزشی لقمان در منطقه یکم امامت نداجا آغاز شد
ساخت ناو آموزشی لقمان توسط منطقه یکم امامت نداجا آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا ۴ سال آینده به آب انداخته شود.
ناخدا یکم عباس فاضل‌نیا فرمانده کارخانجات نداجا با اعلام این خبر گفت: از ویژگی‌های این ناو، ابعاد دوبرابری نسبت به ناو سهند و یکی از فناوری‌های جدیدی به شمار می‌رود که بر اساس دستورات فرماندهی معظم کل قوا و فرمانده کل ارتش در راستای ارتقا دوام رزم گام دوم انقلاب کارخانجات شروع شده است.
وی افزود: همه شناورهایی که توسط کارخانجات نداجا ساخته می‌شود، صددرصد بومی و با استفاده از ظرفیت نیروهای داخل کشور صورت می‌گیرد و اکنون در حوزه ساخت ناوشکن‌ها و زیردریایی‌های سبک و نیمه سنگین کاملا به خودکفایی رسیده‌ایم و جزو معدود کشورهایی هستیم که فناوری و چرخه تولید این آرایه‌ها را در اختیار داریم
 
ساخت ناوشکن در ایران بومی سازی شده است
 
امیر تکاور سید مرتضی درخورانفرمانده پایگاه دریایی راهبردی خرمشهر با اشاره به بومی سازی علمی ساخت ناوشکن گفت: ساخت انواع قایق های تندرو ضربتی تا ۶۵ پایی و ناوچه های توپ دار در خرمشهر در حال انجام است.
وی  افزود: در حال حاضر ساخت قایق های تندروی ضربتی توپ دار، رزم ناو و ناوچه در تناژهای متفاوت در صنعت جمهوری اسلامی در حال ساخت است و در زمان آب اندازی اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
وزیر ورزش: ۷۰۰ طرح ورزشی امسال در کشور افتتاح می‌شود
مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان گفت: پارسال ۵۰۰ طرح در بخش ورزش و تربیت بدنی در کشور افتتاح شد و امسال نیز ۷۰۰ طرح دیگر ورزشی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ورزش را ارزان‌ترین ابزار برای پرکردن اوقات فراغت و سلامت جسم و روان افراد دانست که هر چه در این بخش هزینه شود به نفع جامعه است
 
پروژه احیای اراضی جنگلی ریگان به مرحله اجرا درآمد
ثمره هابیلی کارشناس پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته سایت شهرستان ریگان گفت: این پروژه با مدیریت اصلی دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مشارکت اجرایی این سازمان و تسهیلات جهانی محیط زیست (جف)، سازمان خوارو بار کشاورزی و سازمان ملل متحد( FAO) در شرق استان کرمان اجرایی شده است.
 
مرز مهران برای فعالیتتجاری باز است
مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: مرز تجاری مهران بدون هیچ مشکل خاصی همچنان در حال انجام مراودات بازرگانی با کشور عراق است و برای انجام فعالیت تجاری باز است.
به گفته روح‌الله غلامی؛با وجود بسته بودن مرز مهران برای تردد زائران و مسافران ایرانی اما مرز تجاری این پایانه کماکان همچون گذشته به فعالیت‌های تجاری با کشور عراق می‌پردازد.

امضای تفاهم‌نامه مشترک مرزی بین ایران و پاکستان
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: تفاهم‌نامه هفتمین کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان با ۲۲ بند به امضای طرفین رسید.
نادر میرشکار با بیان این که مذاکرات با هیات پاکستانی به طور فشرده و با جوی دوستانه به مدت ۲ روز در زاهدان برگزار شد، ادامه داد: سیستان و بلوچستان در ایران و ایالت بلوچستان در پاکستان نقش ویژه‌ای در مبادلات اقتصادی و بازرگانی بین ۲ کشور دارند.
میرشکار گفت: در همین ارتباط مباحثی از قبیل بررسی فعالیت سامانه‌های الکترونیکی و برقراری تبادلات بین سامانه‌ها، حمل و نقل در توسعه زیرساخت‌های ریلی و زمینی مطرح شده است

آلودگی‌های نفتی خلیج فارس پاک‌سازی شد
در یکی از گسترده‌ترین عملیات‌های دریایی در آب‌های این استان ( محدوده جزیره خارگ ) با مشارکت ۱۳ شناور، نشت نفت خام مهار و لکه‌های نفتی شناور روی آب دریا پاک‌سازی شد.
احسان گلستانی رئیس اداره حفاظت و ایمنی اداره کل بنادرو دریانوردی استان بوشهر در باره  این عملیات افزود: از ۲۹ آبان ماه گذشته آلودگی از خط لوله انتقال نفت ( از میدان نفتی ابوذر واقع در هشت مایلی غرب جزیره خارگ) گزارش و به دنبال اقدامات صورت گرفته ۶ آذر ماه این نشتی  مهار شد.
آب دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
 
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه این دریاچه هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد، افزود: حجم آب این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته سه برابر شده است.
فرهاد سرخوش با بیان اینکه مساحت نگین آبی آذربایجان نیز طبق آخرین پایش به ۲ هزار و ۷۸۵ کیلومترمربع رسیده، بیان کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۲ کیلومترمربع افزایش داشته است.
طرح بوم‌ بازار با هدف توسعه پایدار در روستاها اجرا می‌شود
 موسس بوم‌بازار ایران گفت: ایده و طرح بوم‌بازار با هدف توسعه پایدار روستایی مبتنی بر اشتغال و تولید ثروت از سال گذشته به صورت پایلوت در خراسان جنوبی آغاز شد و در روستاهای سایر نقاط کشور هم مراحل مطالعاتی و اجرایی خود را سپری می‌کند.
لاریجانی:‌برنامه‌ای برای حضور مجدد درمجلس ندارم
 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به طور کل در انتخابات دوره جدید مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نخواهد کرد، گفت: برنامه‌ای برای حضور مجدد در مجلس ندارم.
سه دهک اول ۲۱ برابر سه دهک پایین جامعه بنزین مصرف می‌کنند
علی لاریجانی همچنین با بیان اینکه سه دهک اول، ۲۱ برابر بیشتر از سه دهک پایین جامعه بنزین مصرف می‌کنند، گفت: بیشترین استفاده از یارانه بنزین نصیب دهک‌های بالای جامعه است.
به گفته وی  ۴۵ درصد مردم خودروی سواری نداشته و اصولا استفاده‌ای از یارانه  بنزین نمی‌کنند.
دولت بیش از هزار میلیارد تومان به مترو پایتخت اختصاص داد
 استاندار تهران با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های متولی باید برای رفع مشکل آلودگی هوای پایتخت کمک کنند، به تخصیص اعتبار بیش از هزار میلیارد تومانی دولت اشاره کرد که برای سرعت بخشی به روند احداث متروی این کلانشهر در اختیار شهرداری قرار گرفته است.
گزارش ها:
اصفهان/ اصلاح سبک زندگی و ورزش مداوم راه درمان بیماری‌های غدد و متابولیسم
شماری از پزشکان می‌گویند با اصلاح سبک زندگی، تغذیه مناسب و ورزش کردن می‌توان از ابتلا و پیشرفت دیابت و تیروئید به عنوان شایع‌ترین بیماری غدد و متابولیسم در کشور منجمله استان اصفهان جلوگیری کرد.
شهر کرد/ خُلق تنگ دشت
این دشت‌ها با این وضعیت بی‌آبی و خشکسالی برای آیندگان چه چیزی را به ارمغان خواهند گذاشت؟ زمان این بی‌آبی دشت‌های ممنوعه کی به پایان می‌رسد.
البرز/ طرح رتبه بندی مطالبه دیرینه معلمان
طرح رتبه بندی معلمان براساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی از جمله در استان البرز یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.
بیرجند/ حوله جهانی در دست واسطه‌ها
یک سال از ثبت جهانی حوله‌بافی روستای خراشاد در خراسان جنوبی می‌گذرد و در این مدت تولیدکنندگان این هنر ۳۰۰ ساله مواد اولیه را از چند دست واسطه تهیه می‌کنند که هزینه تولید را افزایش و سود آن را کاهش داده است.