مقام آمریکایی: ایران از هر فرصتی برای اقدامات تحریک آمیز در خاورمیانه استفاده می‌کند»


مقام آمریکایی: ایران از هر فرصتی برای اقدامات تحریک آمیز در خاورمیانه استفاده می‌کند»  8دی-98
توماس مادلی
توماس مادلی، وزیر موقت نیروی دریایی آمریکا گفته است که به رغم آرامش فعلی، ایران می تواند در تنگه هرمز و سایر نقاط منطقه خاورمیانه دست به «اقدامات تحریک‌آمیز» بزند.
به گزارش رویترز، توماس مادلی جمعه ششم دیماه گفته است، فکر می‌کنم آنها به انجام اقدامات تحریک آمیز در آنجا ادامه خواهند داد ... فکر می‌کنم آنها به دنبال استفاده از هر فرصتی هستند که بتوانند دست به چنین اقداماتی بزنند.

یک عضو ارتش عراق در این تصویر از سال ۲۰۱۷ در کنار پاسگاهی اطراف کرکوک



طبق این گزارش، وزیر موقت نیروی دریایی آمریکا توضیح بیشتری در خصوص زمان یا مکان اقدامات احتمالی ایران ارائه نکرد.
توماس مادلی اضافه کرده است: چیزی کمتر از تغییر نظام که بر مبنای آن رهبرانی با لحن متفاوت سرکار باشند به نظر من باعث نخواهد شد که آنها این اقدامات را متوقف کنند.
به دنبال تشدید تنش ها در منطقه از اردیبهشت سال جاری، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون ۱۴ هزار نیروی جدید برای مهار اقدامات ایران به خاورمیانه اعزام کرده است.
این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرده است، واکنش آمریکا به اقدامات ایران در منطقه می‌تواند باعث شود که تمرکز پنتاگون از اولویت‌هایی مانند مقابله با چین دور شود.
وزیر موقت نیروی دریایی آمریکا در ادامه تاکید کرده است، واکنش ما به شرارت‌های آنها در آن منطقه این است که یک ناو هواپیمابر را برای ۱۰ ماه به آنجا می‌فرستیم.
وی اضافه کرد: چنین واکنشی چه تأثیری بر آمادگی ناو هواپیمابر ما خواهد داشت؟ هر چه بیشتر این ناو در آنجا باشد از آمادگی آن کاسته می‌شود.
بعد از حمله به چندین نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد، آمریکا و عربستان، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند. تهران اتهام دست داشتن در این حملات را رد کرده است
پس از این حملات٬ ایالات متحده برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران ائتلافی را تشکیل داده است. کشورهایی مانند عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر، بریتانیا، آلبانی و استرالیا در این ائتلاف حضور دارند.
آمریکا در اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد و چند ماه بعد تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت. این تحریم ها که هدف اصلی آن قطع صادرات نفت است به اقتصاد ایران به شدت لطمه زده است.
علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران حملات ماه سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان یکی دیگر از دلایل افزایش تنش در منطقه است. آمریکا و عربستان سعودی، ایران را مسئول این حملات معرفی کرده اند ولی حکومت ایران هرگونه دخالت در این حملات را رد کرده است.
با استفاده از رویترز و رادیو فردا