جهیزیههایی
با ماستبند برقی و ... 10دی-98
«برخی رسوم عجیب و بیفایده خرید جهیزیه
در این روزها و توجه به این رسوم نه تنها نفعی برای زندگی ما ندارد که باعث هدر
رفتن پول ما و البته اعصابخردی و کلافگی ما میشود.»
به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان نوشت:
«زمانی خانههای نقلی تروتمیز بهعنوان خانههای مناسب زوجهای جوان آگهی میشد.
وقتی هم عروس و داماد تصمیم میگرفتند سر خانه و زندگی خودشان بروند، بسته به سنتهای
خانوادگی، خانواده عروس بهتنهایی یا با مشارکت خانواده داماد مقداری از وسایل
ضروری برای شروع زندگی را تهیه و به این ترتیب کمک میکردند تا عروس و داماد با
دغدغه کمتری زندگی مشترک خود را آغاز کنند. اما آرامآرام اوضاع تغییر کرد. حالا
خانههای مناسب عروس و دامادها بهعنوان خانههای مناسب جهیزیه آگهی میشوند؛ چرا
که موضوع جهیزیه و نمایش آن به شکلی که جلوه کند، انگار اهمیت بیشتری از خود موضوع
آغاز زندگی مشترک دو جوان پیدا کرده است. البته این فقط داستان آگهی آپارتمانها
نیست که تغییر کرده، حالا داستان خرید جهیزیه در بسیاری از مواقع، از کمک والدین
به زوج جوان، تبدیل به موضوعی برای نمایش، چشم و هم چشمی و خودنمایی شده است. در
نتیجه این تغییر اشتباه هم این روزها گاهی هزینه تهیه جهیزیه به بالای ۳۰۰ میلیون
تومان رسیده و شامل خرید وسایلی میشود که بسیاری از آنها برای شروع زندگی مشترک
ضروری نیستند.
در این پرونده نگاهی انداختهایم به
برخی رسوم عجیب و بیفایده خرید جهیزیه در این روزها و در کنار آن، به این موضوع
پرداختهایم که چرا توجه به این رسوم نه تنها نفعی برای زندگی ما ندارد که باعث
هدر رفتن پول ما و البته اعصابخردی و کلافگی ما میشود.
چرا باید به این سبک تهیه جهیزیه نه
بگوییم؟
خرید اتوبخار وقتی اتوی معمولی خریداری
شده، لباسشویی سطلی وقتی ماشین لباسشویی اتوماتیک هم خریداری شده و ... از یک طرف،
خرید یخچال برای اتاق خواب در آپارتمانی که متراژش به صد متر هم نمیرسد از سوی
دیگر و خرید ملافه گلدار از فلان برند چون الان در اینستاگرام مد شده و ... همه و
همه رفتارهای غلط و اغراقآمیزی است که این روزها در موضوع جهیزیه شاهد آن هستیم.
این سبک تهیه جهیزیه در عین حال که هزینه بسیار زیادی را به خانوادهها تحمیل و
استرس و فشار زیادی را به عروس و داماد وارد میکند متاسفانه در حال تکرار است.
شاید توجه به چند نکته در خصوص برخی
خریدها به برخی عروس خانمها انگیزه دهد تا با هوشیاری بیشتری به دنبال خرید
جهیزیه بروند.
صرف پول برای خرید وسایلی غیر قابل
استفاده
تزیین جارودستی، حکاکی روی صابون، میوهآرایی
و مواردی از این دست، تنها باعث میشود شما نتوانید از وسایل به جای خودشان
استفاده کنید؛ چراکه استفاده از جاروی تزیین شده یا صابون حکاکی شده، از بین بردن
تزییناتی است که انجام شده است. نتیجه هم این که بسیاری از افرادی که چنین هزینههایی
می کنند، این موارد را مدتی نمایش می دهند و سپس در بهترین حالت ناچار به استفاده
از آن هستند البته اگر هنوز قابل استفاده باشد!
وسایلی که خاک خواهند خورد
در بازار وسایل برقی، گزینههای زیادی
وجود دارد؛ از موارد پرکاربردتر مانند مخلوطکن و همزن بگیرید تا وسایلی با کاربرد
بسیار محدود مانند ماستبند برقی، بستنیساز یا تخم مرغ آبپزکن! آیا غیر از این
است که خرید این وسایل با کاربرد بسیار محدود به نوعی دور ریختن پول است؟ آخر وقتی
قرار است طی چند سال بعد از عروسی، از یک وسیله دو - سه نوبت استفاده شود، خرید آن
واقعا چه ضرورتی دارد؟
وسایل تکراری با کاربردی یکسان
چند سری قابلمه، چند دست سرویس چینی،
چند دست لیوان، چندین قوری در کنار چندین دست تشک و لحاف و ... وسایلی که احتمال
استفاده از آنها طی یک سال یا حتی چند سال اول زندگی یک زوج جوان، بسیار کم است.
در واقع در شرایطی که طی چند سال، در یک خانه به یک یا نهایت دو قوری نیاز است،
خرید شش، هفت قوری انتخاب هوشمندانهای نیست. در عوض خریدهای تکراری و بدون
استفاده، پول خود را صرف انتخابهای بهتری کنید یا آن را به شکلی هوشمندانهتر
سرمایه زندگی خود قرار دهید.
وقتی بهزودی از مد خواهند افتاد
بخشی از وسایل خانه مانند میز کنسول، ست
صبحانهخوری گلدار، وسایل دکوری و ... وابستگی زیادی به مد دارند و با تغییر آن،
تبدیل به وسایلی بدون استفاده خواهند شد. توجه به مد و خرید متناسب با آن، اشتباه
نیست اما وقتی خانوادهای خود را تحت فشار می گذارد و چند ۱۰ میلیون تومان هزینه
اضافه برای چنین خریدهایی میکند، قطعا یک جای کار ایراد دارد. از طرفی خرید وسایل
بر مبنای مد، گاهی هزینههای اضافه بیفایدهای را به خانوادهها تحمیل میکند؛ به
عنوان مثال قیمت رنگهای متفاوت در برخی مدلهای یخچال - فریزر تا نزدیک یک میلیون
تومان اختلاف دارد. این در حالی است که سایر ویژگیهای یخچال مانند موتور و ...
کاملا یکسان است.
هزینهای برای تزیین چند روزه
این روزها که عکس گرفتن و به اشتراک
گذاری آن، جزئی از زندگی روزمره ما شده، موضوع عکس گرفتن از جهیزیه و خانه عروس و
داماد اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. وجود صفحاتی که چنین عکسهایی را در شبکههای
مجازی به اشتراک میگذارند، بیشتر به این وضعیت دامن زده است. آن قدر که گاهی حتی
کار به تزیین سرویس های بهداشتی هم میرسد! البته در این بین تزیین یخچال و فریزر
و چیدن وسایل آشپزخانه به شکلی نمایشی و گرفتن عکس از زوایای مختلف، بخش دیگری از
کار است. تزییناتی که تنها کاربردی چند روزه دارند اما برای آنها انرژی، وقت و
هزینه زیادی صرف میشود.
خریدهایی که پیش از مصرف، خراب خواهند
شد
از قدیم رسم بوده که برای جهیزیه مقداری
مواد غذایی، شوینده و مایحتاج روزمره تهیه میشد. فلسفه پشت آن نیز کمک به زوج
جوان و بینیاز کردن آنها از رفتن به خرید برای یکی دو ماه بعد از عروسی بود. اما
حالا متاسفانه این خرید کردن چنان شکل افراطی و اغراقآمیزی به خود گرفته است که
گاهی اوقات نه بهقدر مصرف یک ماه که بیش از مصرف یک سال، مواد غذایی یا شوینده
خریداری میشود. نتیجه این خریدهای افراطی نیز گاهی اوقات خراب شدن این مواد پیش
از مصرف و دور ریخته شدن آنهاست.
رسومی با دلخوریهای فراوان
رسم جهیزیه بردن، چیدن و دیدن آن، این
روزها گسترش زیادی پیدا کرده است. رسمی که هر کسی یک بار در آن شرکت داشته است، میتواند
اعتراف کند که دلخوری و ناراحتی از اظهار نظرها و صحبتها، پای ثابت چنین رسومی
است. اگر به فکر آرامش خود هستید، برگزار کننده چنین مراسمی نباشید و به جنبههای
اشتباه آن هم دامن نزنید. یادمان باشد سرک کشیدن در جزئیات زندگی افراد و اظهار
نظر کردن درباره آن، در نهایت هم آرامش خود ما را به هم میزند و هم تاثیر منفی بر
اطرافیان ما خواهد داشت.
۵ نکته برای مشارکت کمتر در این فرهنگ
اشتباه
اولویتهای خود برای خرید جهیزیه بر
مبنای نیازهای واقعی را مشخص کنید. توجه بیش از حد به مد، خرید دیگران و تبلیغات،
تنها میزان هزینه کردن شما را افزایش میدهد.
از دیگران در زمان خرید مشورت بخواهید
اما درباره هر تکه از وسایل خود نظرخواهی نکنید.
مراقب تاثیر منفی و مخرب شبکههای
اجتماعی و به ویژه صفحات تبلیغ و نمایش جهیزیه باشید.
از فرستادن عکس جهیزیه خود در شبکههای
اجتماعی یا دعوت دیگران برای نظر دادن درباره آن خودداری کنید.
اگر ناچار به شرکت در مراسم بازدید از
جهیزیه شدید، لطفا از اظهارنظر درخصوص وسایل خودداری کنید.»