آمریکا یک سازمان شبه‌نظامی چین را تحریم کرد


آمریکا یک سازمان شبه‌نظامی چین را تحریم کرد   11-مرداد-99

یکی از کمپ‌های «بازتعلیم» در استان شین‌جیانگ که مسلمانان اویغور در آن زندانی شده‌اند
ایالات متحده روز جمعه ۱۰ مرداد ضمن اعمال تحریم‌هایی علیه یک گروه شبه‌نظامی در استان شین‌جیانگ چین، واقع در شمال غربی این کشور، این گروه را به آزار اویغورها و دیگر مسلمانان اقلیت متهم کرد.
طبق اطلاعیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، تمام دارای‌های سپاه تولید و سازندگی شین‌جیانگ در خاک آمریکا به خاطر نقض حقوق بشر ضبط خواهد شد، سازمانی که از نهادهای اصلی اداره کننده استان شین‌جیانگ محسوب می‌شود.
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این اطلاعیه می‌گوید: «ایالات متحده خود را متعهد می‌داند که تمام قدرت اقتصادی کشور را به کار بگیرد تا متجاوزان حقوق بشر در شین‌جیانگ و سراسر جهان را پاسخ‌گو کند
نقض حقوق اقلیت اویغور در ایالت سین کیانگ سال هاست که اعتراض مجامع حقوق بشر و کشورهای غربی را برانگیخته است

سپاه تولید و سازندگی شین‌جیانگ که در دهه ۱۹۵۰ با فرمان مائو تسه‌تونگ، بنیان‌گذار جمهوری خلق چین، تاسیس شد در ابتدا سربازان مرخص‌شده از خدمت را در مزارع شین‌جیانگ به کار گرفت.
این سازمان اما رفته رفته به نهاد اصلی اداره کننده مزارع استان تبدیل شد و همزمان راه خود را به عرصه‌های دیگر تجارت از جمله خرید و فروش املاک، بیمه و پلاستیک‌سازی گشود.
گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که چین در سال‌های اخیر ‌مهاجرت اعضای قوم «هان» به منطقه را شتاب بخشیده و تلاش کرده اویغورها و دیگر ترک‌های مسلمان را با جامعه اکثریت همگن بکند.
به گفته فعالان حقوق بشر، حدود یک میلیون اویغور و دیگر گروه‌های ترک تبار در کمپ‌های مخصوص زندانی شده و آنها را مغزشویی می‌کنند.
ایالات متحده این رخداد را شبیه هولوکاست دانسته است، اما چین می‌گوید که این کمپ‌ها مراکز تعلیمی هستند و با آموزش اویغورها سعی می‌کنند مانع آن شوند تا آنها به دام اسلام‌گرایی رادیکال بیفتند.
خبر تحریم سپاه تولید و سازندگی شین‌جیانگ را مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در توییتر اعلام کرد و این سازمان را به نقض جدی حقوق بشر در شین‌جیانگ متهم ساخت.
آقای پومپئو همچنین از تمام جهان خواست که در کنار ایالات متحده این اقدامات سپاه تولید و سازندگی شین‌جیانگ را محکوم کنند.
دولت ایالات متحده ماه گذشته دستور به ضبط دارایی‌های شماری از مقام‌های چینی در رابطه با نقض حقوق بشر در شین‌جیانگ ‌داد.