پژوهش: دو سوم مبتلایان اولیه به کرونا به چین، ایران و ایتالیا سفر کرده بودند


پژوهش: دو سوم مبتلایان اولیه به کرونا به چین، ایران و ایتالیا سفر کرده بودند   11-مرداد-99
به دلیل اعمال سیاست پنهانکاری و عدم  اطلاع رسانی  وقطع سفر پرواز ورود وخروج  توریست ومسافران  به چین  که  تبدیل به عامل انتقال دهنده ویروس بیماری کرونا در جهان شد  و تبدیل به فاجعه جهانی شده است .می بایست سازمان ملل و شورای امنیت  سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت  چین را وادار به پرداخت غرامت جانباختگان کرونا درهرجا ونقطه ای از جهان کنند.
سنجش دمای بدن مسافران به هنگام ورود به فرودگاه امام خمینی در تهران.
نتایج یک پژوهش که توسط «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» آمریکا انجام شده نشان می‌دهد دو سوم مبتلایان اولیه در کشورها به ویروس کرونا طی ۱۱ هفته ابتدایی شیوع آن، به چین، ایران و ایتالیا سفر کرده بودند.
این گزارش که پنج‌شنبه ۹ مرداد منتشر شده می‌گوید از ۳۱ دسامبر پارسال تا ۱۰ مارس ۲۰۲۰ بیش از ۳۲ هزار مورد مبتلا به ویروس کرونا در ۹۹ کشور، خارج از خاستگاه ویروس در چین، تایید شد و ۵۷ کشور از ۹۹ کشور یاد شده گزارش داده‌اند که موارد اولیه ابتلا در کسانی بوده که به چین، ایران و ایتالیا سفر کرده بودند.
چین ژانویه امسال رسما اعلام کرد که ویروس کرونا در ووهان و برخی دیگر از شهرهای کشور انتشار یافته؛ اگرچه تحقیقات متعددی نشان می‌دهد شیوع کرونا ماهها قبل از اعلام رسمی چین آغاز شده بود.
۲۷ درصد از کشورهایی که تا ۱۰ مارس با کرونا مواجه شدند، می‌‌گویند اولین موارد ابتلا در کسانی بوده که به ایتالیا سفر کرده‌اند و ۲۲ درصد آنها منشا ورود کرونا به کشورشان را چین و ۱۱ درصد ایران معرفی کرده‌اند.
ایران نیز اول اسفند رسما اعلام کرد که ویروس کرونا به کشور وارد شده، اما گزارشهای متعددی از شیوع کرونا در ایران هفته‌ها قبل از اعلام رسمی آن منتشر شده است و در مواردی برخی مقامات ایران نیز این موضوع را تایید کرده‌اند.
در ماه‌های اخیر همواره در مورد صحت آماری که وزارت بهداشت ایران اعلام می‌کند تردیدهای زیادی وجود داشته است که عمده دلیل آن به عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی، نحوه آزمایش‌ها و پایین بودن میزان تست‌ یا اعلام درست و دقیق دلیل مرگ‌ومیر برمی‌گردد.
مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که کرونا دست‌کم دو برابر آمار رسمی در ایران قربانی گرفته است.
بر اساس آمارهای رسمی تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۶ هزار و ۷۶۶ نفر آنها جان باخته‌اند.
در میان همسایگان ایران، عربستان، عراق، کویت، جمهوری آذربایجان و افغانستان جزو کشورهایی هستند که اولین مورد مثبت ابتلا به کرونا را در کسانی گزارش کرده بودند که از ایران به این کشورها سفر کرده بودند.
چند روزی بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، تقریبا همه همسایه‌ها مرزهای خود با جمهوری اسلامی را بستند و کماکان مرزها برای تردد مسافرین بسته است.
نتایج تحقیقات «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» آمریکا نشان می‌دهد نیمی از مبتلایان اولیه در آفریقا، ۳۶ درصد مبتلایان اولیه در اروپا و ۳۸ درصد از مبتلایان اولیه در آمریکا کسانی بوده‌اند که به ایتالیا سفر کرده بودند.
شمار کل مبتلایان جهان روز جمعه به ۱۷.۵ میلیون نفر و شمار فوتی‌های ثبت شده به بالای ۶۷۷ نفر رسید.
طی هفته‌های گذشته نقطه داغ شیوع کرونا در آمریکای جنوبی، هند و آفریقای جنوبی بوده است و شمار مبتلایان روزانه ایالات متحده نیز بین ۵۶ تا ۷۹ هزار نفر در نوسان بوده است.
منابع: مجله علمی بیماری‌های واگیردار لیسنت، رادیو فردا. ف.ق