تعویق انتخابات در هنگ کنگ؛نامزدهای مخالف رد صلاحیت شدند


تعویق انتخابات در هنگ کنگ؛نامزدهای مخالف رد صلاحیت شدند    11-مرداد-99
معلوم است که چین اجازه نمی دتدتا  نامزدان مخالفات هنگ کنگی در انتخابات تأیید صلاحیت شوند .
کری لام، رییس دولت محلی هنگ کنگ
کری لام، رییس دولت محلی هنگ کنگ روز جمعه ۱۰ مرداد انتخابات مجلس قانونگذاری این قلمرو را که قرار بود روز ۱۵ شهریور برگزار شود به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا یک سال به تاخیر انداخت. این اقدام به نیروهای طرفداری دمکراسی که امیدوار بودند در این انتخابات نتایج خوبی کسب کنند ضربه بزرگی خواهد زد.
به گزارش خبرگزاری رویترز مخالفان امیدوار بودند که با تکیه بر نارضایتی گسترده از قانون امنیتی جدید چین که یک ماه پیش به اجرا گذاشته شد آرا فراوانی به دست آورند.
نیمی از اعضای مجلس قانونگذاری هنگ کنگ در انتخابات مستقیم و نیمی دیگر از میان سیاستمداران طرفدار چین انتصاب می شوند.
قبل از اعلام این تصمیم صلاحیت ۱۲ نامزد طرفدار دمکراسی به دلایلی نظیر اقدام به سرنگونی، مخالفت با قانون امنیتی جدید و یا شرکت در کارزار انتخاباتی با هدف کسب اکثریت در مجلس محلی هنگ کنگ رد شده بود.
کری لم با اعلام خبر برگزاری انتخابات در روز ۵ سپتامبر سال آینده گفت این دشوارترین تصمیمی است که طی ۷ ماهه اخیر گرفته و هدف آن حفاظت از سلامت ساکنان هنگ کنگ است.
او افزود:«سه میلیون رای دهنده در یک روز در سراسر هنگ کنگ باید به حوزه‌های رای گیری بروند. جابجایی مردم در چنین ابعاد گسترده‌ای خطر ابتلا به ویروس را به شدت افزایش می دهد
دولت چین ضمن حمایت از تصمیم خانم لم گفت تعویق اتنخابات انگیره و ملاحظات سیاسی ندارد. پارلمان چین در مورد پر کردن خلاء ناشی از این اقدام در کرسی‌های مجلس محلی هنگ کنگ تصمیم گیری خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت دلیل تعویق انتخابات ملاحظات مربوط به شیوع ویروس کرونا و در نتیجه یک عامل داخلی بوده است.
خبر تعویق انتخابات همزمان با پایان مهلت ثبت نام نامزدها اعلام شد.
یکی از نامزدهایی که صلاحیت او رد شده جاشوا وونگ است که در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و در سن نوجوانی به عنوان یکی از رهبران اعتراضات هنگ کنگ به شهرت رسید. او که اکنون ۲۳ ساله است گفت:«رد صلاحیت من مبارزه برای دمکراسی را متوقف نخواهد کرد
جاشوا وونگ که حکومت چین او را «دستان سیاه» قدرت‌های خارجی می نامد گفت رد صلاحیت او «بی اعتبار و مسخره» است و قانون امنیتی جدید «سلاحی است که علیه مخالفان به کار برده می شود
دولت هنگ کنگ به کارگیری سانسور و سرکوب با هدف رد صلاحیت نامزدهای مخالف را تکذیب می کند.
دولت هنگ‌کنگ درعین حال صلاحیت تعدادی از نامزدهای حزب مدنی، یک گروه میانه رو و همينطور افرادی که در اجتماعات مخالفان رای کافی برای نامزدی در انتخابات را به دست آورده بودند، رد کرده است.
بریتانیا اعلام کرد که این نامزدها به دلیل دیدگاه‌های سیاسی رد صلاحیت شده‌اند.
موارد ابتلا به ویروس کرونا در هنگ کنگ از ماه ژانویه تاکنون حدود ۳ هزار نفر بوده که از تعداد مبتلایان در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان کمتر است. ولی طی ده روز گذشته موارد جدید ابتلا سه رقمی بوده است.
با این همه مخالفان حکومت به دلایلی که برای تعویق انتخابات ارائه شده اعتماد ندارند.
به عنوان نمونه سنگاپور که تعداد مبتلایان آن بسیار بیشتر از هنگ کنگ بوده چندی پیش انتخابات سراسری را برگزار کرد.
آمارهای موسسه پژوهش دمکراسی و مشارکت انتخاباتی نشان می دهد که از فوریه امسال انتخابات سراسری و محلی در ۶۸ کشور و قلمرو به تعویق افتاده ولی در ۴۹ کشور و قلمرو دیگر برگزار شده است.
منبع: رویترز؛ ش.ر