تهران - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه
تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: اکنون ۱۹۲ هزار از ۳۱۸ هزار دستگاه تاکسی فعال در
کشور فرسوده است.
مرتضی ضامنی روز چهارشنبه در گفت و گو
با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان فرسودگی ناوگان تاکسیرانی در سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲
هزار دستگاه خواهد رسید و نیاز است که در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی یک عزم ملی
باشد.
وی
ادامه داد: براساس اعلام خودروساز، این آمادگی وجود دارد تا در سال جاری در ادامه
روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی، ۴۰ هزار دستگاه تاکسی جدید در حوزه تاکسیرانی تحویل
شود، حتی اگر این ۴۰ هزار خودرو نیز نوسازی شود باز انباشت زیادی از تاکسی های
فرسوده خواهیم داشت.
ضامنی
تاکید کرد: اما مصوباتی از جمله ارتقای سطح آلاینده ها از یورو ۴ به یورو ۵ وجود
دارد که می تواند مانعی باشد برای تحقق نوسازی این تعداد تاکسی و نیازمند مشارکت و
هماهنگی دولت و محیط زیست و شرکت خودروسازی و تاکسیرانی است.
وی گفت: نوسازی ناوگان فرسوده
تاکسیرانی، یک کار فراسازمانی است و با همکاری چندین سازمان باید شکل بگیرد که
بانکها تسهیلات را فراهم کنند، خودروساز خودرو را تأمین کند و فرایند اسقاط توسط
ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور انجام شود که در این صورت شاهد کاهش انباشت
فرسودگی ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود.
مدیرعامل
اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: درخصوص میزان تسهیلاتی که به مالکان خودرو
داده میشود یک ظرفیت قانونی در خصوص ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر
داریم و همه تلاش ما این است تا بتوانیم از منابع قانونی که پیش بینی شده
استفاده کنیم.
وی
ادامه داد: در سال گذشته یکصد دستگاه به عنوان پایلوت از محل قانون ماده ۱۲ (قانون
رفع موانع تولید رقابت پذیر) تامین شده است و یارانه دولتی مشمول این ناوگان شد که
به این ترتیب بخشی از قیمت تاکسی به واسطه صرفه جویی که در مصرف سوخت توسط سازمان
بهینه سازی مصرف سوخت پرداخت خواهد شد.
ضامنی
با بیان اینکه به دنبال این موضوع هستیم با توجه به افزایش قیمتی که در حوزه تاکسی
اتفاق افتاده بتوانیم درصدی از افزایش قیمت شکل گرفته را از این محل جبران کنیم،
تاکید کرد: میزان ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی تاکسی ها فرسود نیز باید
بازنگری شود و مبلغ ارائه این نوع تسهیلات افزایش یابد.
وی
ادامه داد: اکنون شهرداری های شهرهایی مانند مشهد، تهران و اصفهان از محل منابع
شهرداری مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای نوسازی تاکسی ها به متقاضیان وام می دهند
و شهرداری همدان نیز ارائه این تسهیلات را در دستور کار خود دارد.
وی ادامه داد: براساس اعلام خودروساز، این آمادگی وجود دارد تا در سال جاری در ادامه روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی، ۴۰ هزار دستگاه تاکسی جدید در حوزه تاکسیرانی تحویل شود، حتی اگر این ۴۰ هزار خودرو نیز نوسازی شود باز انباشت زیادی از تاکسی های فرسوده خواهیم داشت.
ضامنی تاکید کرد: اما مصوباتی از جمله ارتقای سطح آلاینده ها از یورو ۴ به یورو ۵ وجود دارد که می تواند مانعی باشد برای تحقق نوسازی این تعداد تاکسی و نیازمند مشارکت و هماهنگی دولت و محیط زیست و شرکت خودروسازی و تاکسیرانی است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: درخصوص میزان تسهیلاتی که به مالکان خودرو داده میشود یک ظرفیت قانونی در خصوص ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر داریم و همه تلاش ما این است تا بتوانیم از منابع قانونی که پیش بینی شده استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته یکصد دستگاه به عنوان پایلوت از محل قانون ماده ۱۲ (قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر) تامین شده است و یارانه دولتی مشمول این ناوگان شد که به این ترتیب بخشی از قیمت تاکسی به واسطه صرفه جویی که در مصرف سوخت توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت پرداخت خواهد شد.
ضامنی با بیان اینکه به دنبال این موضوع هستیم با توجه به افزایش قیمتی که در حوزه تاکسی اتفاق افتاده بتوانیم درصدی از افزایش قیمت شکل گرفته را از این محل جبران کنیم، تاکید کرد: میزان ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی تاکسی ها فرسود نیز باید بازنگری شود و مبلغ ارائه این نوع تسهیلات افزایش یابد.
وی ادامه داد: اکنون شهرداری های شهرهایی مانند مشهد، تهران و اصفهان از محل منابع شهرداری مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای نوسازی تاکسی ها به متقاضیان وام می دهند و شهرداری همدان نیز ارائه این تسهیلات را در دستور کار خود دارد.