عید قربان، خود و دیگران را قربانی نکنیم

کرونا صدها هزار انسان را قربانی کرده است؛

عید قربان، خود و دیگران را قربانی نکنیم 9مرداد-99

عید قربان، خود و دیگران را قربانی نکنیم
ایسنا/زنجان استان زنجان از لحاظ شیوع بیماری کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد، بنابراین شهروندان زنجانی از دید و بازدید در عید قربان و قربانی کردن دام در منازل خود به جد خودداری کنند، زیرا کرونا در کمین همه خانواده‌ها است.
عید سعید قربان یکی از اعیاد مهم مسلمانان بوده که در میان مردم زنجان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به ‌طوری که در این روز همانند عید نوروز به دیدن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌روند و مدتی را در کنار آنان به جشن و شادی می‌گذرانند و با گوسفند قربانی شده، غذاهای لذیذی درست کرده و در کنار یکدیگر میل می‌کنند ‌و به نوعی سنت این روز را به جا می‌آورند.
عید سعید قربان امسال با شیوع بیماری کرونا همراه شده و همه خانواده‌ها را از این لحظه‌های خوبی که در کنار اقوام سپری می‌شد، محروم کرده است. باید پذیرفت انسان غذای ویروس کرونا است که از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود و تاکنون بسیاری از افراد جامعه را قربانی کرده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با عید سعید قربان، اظهار می‌کند: هدف عمده مراسم عید قربان، به جا آوردن استحباب شرعی است ولی اگر عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، رعایت مسائل بهداشتی نیز ریشه در مسائل شرعی داشته و منبعث از آموزه‌های دینی است؛ در واقع ذبح دام در همه مراحل با سلامت انسان ارتباط دارد و عقل و شرع حکم می‌کند که برای برگزاری مراسم عید قربان، بهداشت نیز به اندازه مسائل شرعی رعایت شود.
محمدباقر حاج‌کاظمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که به حفظ ضوابط بهداشتی در مراسم عید قربان منتج می‌شود، تامین دام از میادین عرضه مجاز احشام است که چند روز قبل از عید قربان در شهرستان‌ها دایر می‌شود، می‌افزاید: در همه این میادین، کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و به افراد کمک می‌کنند که دام‌هایی با درصد سلامت بالا بخرند.
وی با اشاره به اینکه برخی از علائم بیماری را فقط کارشناسان دامپزشکی تشخیص می‌دهند، تصریح می‌کند: اگر شهروندان دام خریداری شده را برای ذبح به کشتارگاه ببرند، ناظران بهداشتی و شرعی آمادگی دارند که در همه مراحل ذبح نظارت داشته و اگر اندام و یا لاشه مشکل داشته باشد، اصلاح‌سازی یا سایر راهنمایی‌های لازم را انجام دهند.
این مسئول با اشاره به اینکه حین ذبح دام باید همه ضوابط بهداشتی از جمله پوشیدن دستکش، چکمه و لباس مناسب رعایت شود، ادامه می‌دهد: لاشه دام قربانی شده قبل از مصرف حتما باید ۲۴ ساعت در قسمت یخچال (نه فریزر) قرار بگیرد، زیرا طی این مدت دمای یخچال، اسیدیته گوشت را بالا می‌برد و همین موضوع باعث می‌شود که میکروب بیماری‌های احتمالی از جمله تب کریمه کنگو از بین برود.
مدیرکل دامپزشکی استان با تاکید بر اینکه ذبح‌کنندگان پس از اتمام کار خود باید همه وسایل‌شان از جمله کارد و سینی را با شوینده‌های قوی (از جمله وایتکس) و آب جوش بشویند، می‌گوید: متاسفانه علائم تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است به راحتی قابل تشخیص نبوده و تنها با رعایت ضوابط بهداشتی می‌توان از شیوع آن پیشگیری کرد.
حاج‌کاظمی در رابطه با بیماری کرونا، خاطرنشان می‌کند: انتقال بیماری کرونا از دام به انسان می‌تواند از طریق فیزیکی در حین حمل، کشتار و تقسیم لاشه اتفاق بیفتد، پس تاکید می‌شود همشهریان در حین توزیع گوشت دام حتما از دستکش و ماسک استفاده کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا را رعایت کنند تا سلامت شهروندان تهدید نشود.
ده‌ها بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که از طریق گوشت‌های قربانی، قابل انتقال به انسان است که می‌توان به سل، بروسلوز (تب مالت)، تب کریمه کنگو، هاری، سالمونلوز، سیاه زخم، تب کیو، توکسوپلاسموز، سیستی سرکوس بوویس (کرم کدو) و غیره اشاره کرد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه بازرسی‌ از میادین عرضه دام زنده این استان، اظهار می‌کند: بازرسی بهداشتی قبل از کشتار دام‌های قربانی در میادین این استان به مناسبت فرا رسیدن عید قربان آغاز شده است.
علی اشرفی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک، دستکش و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در میادین دام و کشتارگاه‌های استان، می‌افزاید: در میدان دام زنجان و خرم‌دره، بازرسان دامپزشکی بر سلامت دام‌های قربانی قبل از کشتار نظارت می‌کنند.
وی با بیان اینکه اکیپ بازرسی قبل از کشتار دام‌های قربانی از دو روز قبل از عید قربان در میادین دام زنده حضور پیدا کرده‌اند و در روز عید قربان نیز همه ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها دایر هستند، خاطرنشان می‌کند: کارشناسان ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها به همراه روحانیون ناظر شرعی از ساعت ۷ صبح روز عید قربان تا ساعت ۱۳ در محل کار خود حضور دارند و آماده پاسخ‌گویی به مسایل بهداشتی و شرعی مردم خواهند بود.
بر اساس مصوبه ابلاغ شده از سوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کروناویروس مبنی بر اینکه ذبح دام در منازل ممنوع بوده و با توجه به اینکه استان از لحاظ بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد، شهروندان زنجانی می‌توانند از روش‌های جایگزین برای تهیه دام قربانی استفاده کنند.