۷۷ زلزله در ۷ ماه گذشته‌ تهران

 ۷۷ زلزله در ۷ ماه گذشته‌ تهران  9-دی-99

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی گفت: از اردیبهشت تا کنون ۷۷ زلزله بالای ۲.۵ ریشتر بر روی گسل فیروزکوه رخ داده است که می‌تواند مقدمه یک زلزله بزرگتر باشد.

۷۷ زلزله  در ۷ ماه گذشته‌ تهران

مهدی زارع هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره دو زلزله اخیر فیروزکوه که به بزرگی ۴ و ۳ ریشتر در طول هفته گذشته اتفاق افتاد، اظهار کرد: این دو زمین لرزه که بر روی گسل فیروزکوه رخ داده در ادامه خوشه لرزه‌‌ای است که بر روی این گسل اتفاق افتاده و از ۱۹ اردیبهشت امسال که زلزله ۷ ریشتری معروف را داشتیم تاکنون ۷۷ زلزله بالای دو و نیم ریشتر در آن رخ داده است.

وی با اشاره به سابقه این گسل، گفت: از سال ۸۸ هرساله در مقطعی شاهد زمین لرزه‌های متعددی با بزرگی ۳ و ۴ و حداکثر ۵ ریشتر بر روی این گسل بوده‌ایم، لکن زلزله بزرگی رخ نداده و زلزله‌ها ساکن شده‌اند.

هر سه گسل اطراف تهران فعال هستند

هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی افزود: البته اینکه این زلزله‌های کوچک باعث آزاد شدن انرژی‌های درون زمین و کم شدن احتمال زلزله بزرگ می‌شود نیز محتمل است اما این نظر هیچ اطمینانی ایجاد نمی‌کند و ممکن است هر لحظه آزادسازی انرژی ناگهانی و زلزله بزرگ نیز داشته باشیم.

زارع در ادامه با تأکید بر فعال بودن سه گسل اطراف تهران، گفت: خطرناک‌ترین گسل قطعه مرکزی گسل مشاء است که از شمال تهران رد می‌شود؛ چراکه تنها ۱۴ کیلومتر با شمال تهران فاصله دارد و گسل قطعه شرقی نیز که از دماوند، مشا و روستای مبارک‌آباد رد می‌شود و ۷۵ زلزله اخیر و همین زلزله چند روز پیش بر روی این گسل و گسل فیروزکوه بوده است در ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد.

وی در خصوص امکان پیش‌بینی دقیق‌تر وقوع زلزله در تهران، اظهار کرد: ما مطالعه‌ای مفصل پس از زلزله ۵ ریشتری ادیبهشت ۹۹ که بر روی گسل مشا انجام دادیم و از آن بررسی‌ها این نتیجه حاصل شد که احتمال وقوع یک زلزله بزرگتر از ۷ ریشتر بر روی قطعات گسل مشا بیشتر شده است ولی ما برای پیش‌بینی دقیق‌تر نیاز به داده‌های انبوه داریم که لازمه‌اش افزایش تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری و نقشه نگاری دقیق به صورت مستمر است که هم اکنون امکان آن وجود ندارد. 

زلزله ۷ ریشتری تهران را با بحران جدی روبه‌رو می‌کند

هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی درباره تخمین میزان خسارت احتمالی در صورت وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران، گفت: اگر زلزله‌ای ۷ ریشتری در گسل فیروزکوه رخ بدهد می‌تواند به ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه در مرکز و جنوب تهران آسیب جدی بزند و اگر آن ساختمان‌ها فرسوده و یا دارای مشکل باشند امکان آسیب جدی و یا تخریب کامل ساختمان‌ها نیز وجود دارد لکن گسل شرقی مشا که زلزله اردیبهشت ماه نیز بر روی آن رخ داد در فاصله بسیار کمتری قرار دارد و به ۵۰ کیلومتری شرق تهران نیز می‌رسد و وقوع زلزله بر روی آن می‌تواند خسارت‌ها و تخریب‌های بسیار بزرگی را هم در ساختمان بلند و هم ساختمان‌های کوتاه به بار بیاورد.

وی در پایان با تأکید اینکه زلزله در تهران با زلزله در شهرهای دیگر بسیار متفاوت است، تشریح کرد: زلزله تهران بسیار ویژه است زیرا ما در تهران با مشکلات بزرگی از جمله تراکم جمعیت بالا به علاوه خاک نرم و ساختمان‌های فرسوده مواجهیم که در صورت وقوع زلزله می‌توانند بسیار بحران آفرین و خطرناک باشند.