نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ملزم به معرفی مشاور و ارائه برنامه نیستند

 در زمان ثبت‌نام

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ملزم به معرفی مشاور و ارائه برنامه نیستند  8-دی-99

بدون شک برنامه ریزی مرتبط به طرح مهندسی 1400 پاسداران جنایتکاراست .چون قراراست یک پاسدار رئیس جمهوری 1400 شود . برای همین مقدمه چینی شده است تا الزام مشاور و ارائه برنامه از سوی نامزدان ریاست جمهوری حذف گردد.

طبق مصوبه دیروز مجلس نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از این پس در هنگام ثبت‌نام ملزم به معرفی مشاور و ارائه برنامه نیستند و انجام این امور برای افرادی لازم است که تایید صلاحیت می‌شوند.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف در حالی آغاز شد که ادامه رسیدگی به اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در دستور کار صحن علنی بود.
محمدباقر قالیباف دیروز در نطق پیش از دستور مجلس با بیان اینکه فرارسیدن ایام فاطمیه را تسلیت عرض می‌کنم، گفت: اولویت و تأکید اصلی ما روی سلامت مردم و رفع هرچه سریع‌تر مشکلات و محدودیت‌ها است و هر مسیری که ما را سریع‌تر و مطمئن‌تر به هدف رفع دغدغه‌های مردم درخصوص کرونا برساند، باید در دستور کار قرار گیرد. مردم عزیز ما مطمئن باشند که مجلس در این موضوع با استفاده از توان کارشناسی متخصصان برای تأمین مالی تولید واکسن داخلی و یا خرید و یا وارد کردن واکسن با دولت همکاری لازم را خواهد کرد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه سال آینده نیز، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع این روزها مسئله بررسی لایحه بودجه سال آینده است که بودجه مهم‌ترین سند سالانه حکمرانی کشور است که هم جهت‌گیری‌های کلان و اساسی اقتصادی در آن نمود پیدا می‌کند و هم در زندگی جاری مردم تأثیر ملموس می‌گذارد.
قالیباف گفت: ما معتقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد چرا که کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل، ۱۱۷ درصد رشد داشته است و هزینه‌ها ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که درآمدها حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. کشور ما فرصت‌هایی چون سه هزار میلیارد نقدینگی، اموال، املاک و دارایی‌های دولتی، معادن و منابع طبیعی بیشمار، سرمایه انسانی و علم و دانش تخصصی بسیار زیادی دارد و چنین کشوری می‌تواند حتی در همین بودجه، کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وابستگی بودجه به نفت باید به حداقل و بلکه به صفر برسد، گفت: منابع نفتی نباید صرف هزینه‌های جاری کشور شود. پیشران‌هایی که تولید و ‌اشتغال را رونق می‌دهند، باید از این منبع تامین شوند و دولت منابع پایداری را باید ایجاد کند که به معیشت و کسب‌وکار مردم و تولید کشور لطمه نزند و شکاف طبقاتی را کاهش و عدالت اجتماعی را گسترش دهد.
ارجاع به کمیسیون
محسن زنگنه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری طی اخطار قانون اساسی، گفت: در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تأکید شده است که تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و همچنین مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فقط باید از سوی شورای نگهبان انجام شود.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این اخطار قانون اساسی، گفت: بنده هفته گذشته هم گفتم که دوستان به این مسئله توجه کنند که تعریف و تطبیق معیارهای رجال مذهبی و سیاسی و مدیر و مدبر بودن جزو اختیارات شورای نگهبان است. حتی بنده گفتم اگر ما وقت مجلس را بگیریم و در این باره بحث و تبادل نظر کنیم، در نهایت شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد و آن را رد می‌کند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده اخطار شما را وارد می‌دانم و به رأی نمایندگان می‌گذارم که در صورت موافقت آنان، این ماده به کمیسیون شوراها ارجاع و اصلاح شود.
در ادامه جلسه، این اخطار به رأی وکلای ملت گذاشته شده و نمایندگان به آن رأی دادند و بر این اساس ماده معروف به تعریف معیارهای رجال سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور جهت اصلاح، ارجاع شد.
ارائه برنامه
فقط برای نامزدهای
تایید صلاحیت شده
محمد حسین فرهنگی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری پیشنهاد حذف ماده ۵ این طرح را مطرح کرد و گفت: در این ماده آمده است که داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری باید هنگام ثبت‌نام برنامه مکتوب خود در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ارائه کنند. امکان ارزیابی برنامه همه داوطلبین انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد و از سوی دیگر این برنامه‌ها در زمان مناسب قطعاً در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌گیرد.
در ادامه جلسه، محمد جواد کولیوند، معاون پارلمانی وزارت کشور در موافقت با این پیشنهاد، گفت: طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور باید برنامه‌های خود را ارائه کند اما وزارت کشور در زمان ثبت‌نام انتخابات صرفاً می‌تواند برنامه داوطلبان را دریافت و به شورای نگهبان ارسال کند. بر این اساس و جهت جلوگیری از انتشار برنامه‌های متعدد، بهتر است فقط نامزدهایی که تأیید صلاحیت می‌شوند، برنامه‌های خود را پس از احراز صلاحیت منتشر کنند.
سپس نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۰ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر در جلسه با حذف ماده ۵ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر ضرورت ارائه برنامه داوطلبان هنگام ثبت‌نام در انتخابات، موافقت کردند.
همچنین در مورد لزوم ارائه 5مشاور در هنگام ثبت‌نام نیز مجلس با حذف آن موافقت کرد. نمایندگان موافق حذف این ماده می‌گویند در زمان ثبت‌نام لزومی به معرفی مشاور نیست و پس از آنکه مشخص شد چه کسانی تایید صلاحیت شده‌اند آنگاه آن افراد مشاوران خود را معرفی خواهند کرد.
ضرورت نقد افکار حاکم بر دولت غرب‌گرا
نماینده مردم شریف کرج، فردیس و ‌اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: سستی در مدیریت، خودکامگی در سیاست، وادادگی در دیپلماسی، خودتحقیری و بی‌خیالی در فرهنگ و رهاسازی، دلالی و سوداگری در اقتصاد، از جمله ویژگی‌های الگوی مدیریت غرب‌گرایان است که باید از دستگاه حکمرانی زدوده شود.
وی در ادامه سخنانش به مطالبه مردم درخصوص استیضاح رئیس‌دولت ‌اشاره کرد و گفت: در طول ماه‌های گذشته بسیاری از مردم استیضاح رئیس‌دولت را از ما مطالبه کرده‌اند، گلایه‌های مردم به حق است، اما صرف‌نظر از دلایل زمانی و موقعیتی، از این نکته نگذریم؛ آنچه راهگشاست استیضاح یک فرد نیست، بلکه استیضاح مردمیِ افکار حاکم بر این دولت غرب‌گراست.