شرکت ملی گاز ایران در مورد کاهش صادرات گاز به عراق: ۶ میلیارد دلار بدهی دارن

 شرکت ملی گاز ایران در مورد کاهش صادرات گاز به عراق: ۶ میلیارد دلار بدهی دارند  9-دی-99

اعمال سیاست باج دادن و باج وگروگان گیری رژیم تروریستی ولایت فقیه  نسبت به عراق که پس از اشغال نظامی این کشور دنبال می شود چون ربط به نزدیکی وحمایت و دوری وفاصله گیری دولت عراق نسبت به  گروه های مسلح تروریستی عراق دارد که زیر کنترل و سازماندهی شدن سپاه قدس اند و اهداف تروریستی ضدآمریکایی اش  در عراق و کشورهای منطقه  را اجرا می کنند.

پالایشگاه گاز طبیعی در منطقه پارس جنوبی در عسلویه؛ عکس از بایگانی

شرکت ملی گاز ایران، روز دوشنبه هشتم دی، از کاهش صادرات گاز به عراق پس از اخطارهای چندباره قراردادی به دلیل پرداخت نشدن بیش از شش میلیارد دلار طلب ایران خبر داد.

شرکت ملی گاز ایران در واکنش به سخنان دیروز سخنگوی وزارت برق عراق درباره کاهش صادرات گاز ایران به این کشور، توضیحاتی در این‌باره ارائه و تاکید کرد این اقدام پس از «اخطارهای چندباره قراردادی» انجام گرفته است.

ایران بیش از شش میلیارد دلار از عراق طلبکار است.

وزارت برق عراق روز یکشنبه هفتم دی اعلام کرد که حجم گاز وارداتی از ایران طی دو هفته گذشته از ۵۰ میلیون متر مکعب به پنج میلیون متر مکعب در روز سقوط کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است که ایران می‌خواهد حجم گاز تحویلی را حتی به سه میلیون متر مکعب در روز کاهش دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها به میلیاردها دلار بدهی انباشته شده عراق به دلیل واردات گاز از ایران اشاره کرده‌اند.

در بیانیه اخیر شرکت ملی گاز ایران نیز آمده است: «صادرات گاز توسط شرکت ملی گاز ایران به عراق، موضوعی اقتصادی و تجاری است، در حالی که طرف ایرانی با بستانکاری بیش از ۶ میلیارد دلاری از طرف عراقی، از هیچ منفعتی برخوردار نشده است.»

این بیانیه که در خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، منتشر شده است، می‌افزاید: «هدف از صادرات درآمد است و این پول برای غذا و دارو مصرف می‌شود، از این رو این شرکت پس از اخطارهای مکرر قراردادی که متاسفانه با بی‌توجهی طرف عراقی روبه‌رو شده، طبق مفاد قرارداد، نسبت به کاهش مقدار گاز صادراتی اقدام کرده است.»

بر اساس تحریم‌های آمریکا، عراق پول گاز تحویلی از ایران را به حسابی در بانک «تجارت عراق» واریز می‌کند و جمهوری اسلامی از این منابع فقط قادر به خرید کالاهای انسان‌دوستانه از خود عراق است.

در همین حال، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، از سفر رضا اردکانیان وزیر نیرو ایران به بغداد در روز سه‌شنبه خبر داده است.

دو طرف قرار است درباره موضوع بدهی‌های گازی مذاکره کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری شانا، رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ پ.پ