نهم دی‌ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

 نهم دی‌ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها 9-دی-99

نهم دی‌ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

استانها- ایرنا- سرعت ابتلا به کرونا در کشور به استناد آمارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و به مدد اجرای محدودیت‌ها و رعایت شیوه نامه ها مسیری رو به کاهش را طی می‌کند که تداوم این روند نیازمند رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی است.

به گزارش ایرنا، همچنان که روند نزولی بودن ابتلا به ویروس کرونا در مناطق زیادی از کشور قابل توجه و مسرت بخش است ولی در روزهای گذشته اخبار شیوع ویروس کرونای انگلیسی سبب شده موجی از نگرانی بر بسیاری از کشورها و از جمله ایران حاکم شود به گونه ای که بسیاری مرزهای خود را بر  پروازهای ورودی و خروجی با این کشور بسته اند و اکنون این کشور به منطقه ممنوعه برای ترددهای بین‌المللی تبدیل شده است.

اما مقابله با کرونا در کشورمان ادامه دارد و این در حالی است که احتمال موج زمستانی شیوع کووید ۱۹، کاهش حساسیت عمومی بر دغدغه های شیوع ویروس انگلیسی افزوده و مسوولان و کارشناسان حوزه درمان را در این زمینه به تکاپو انداخته است.

مشاور معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی طرح شهید قاسم سلیمانی در دزفول شرایط کنونی کشور را در مقابله با ویروس کرونا شکننده ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت کل استان‌های کشور به غیر از گیلان و مازندران از نظر شیوع کرونا سیر نزولی دارد.

محمداسماعیل مطلقوی اضافه کرد: باید از این فرصت برای مدیریت و کنترل بیماری درصورت پیک استفاده کنیم تا بتوانیم  زنجیره را قطع و حداقل تلفات را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طبق آمار ۴۸ درصد مردم ایران در دورهمی‌های شب یلدا شرکت کردند که احتمال بروز پیک کرونا ۲ هفته بعد از آن وجود دارد، افزود: احتمال تجمع برای سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی، ایام فاطمیه و انتخابات شوراها وجود دارد که باید برای این موارد برنامه‌ریزی شود.

با تمام این تفاسیر؛ مردم بیش از هر زمانی این شرایط حساس بهداشتی را درک می کنند و نیک می دانند که اگر غفلت و یا عادی انگاری کنند تجربه کردن موج چهارم ویروس کرونا دور از انتظار نیست.

با این حال خبرهای رسیده از خبرنگاران ایرنا از استانها حاکی از این است که اغلب شهرها اکنون در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند و بیمارستان ها به مدد تلاش کادر درمان و همراهی مردم تا حدود زیادی خالی از بیماران بدحال کرونایی است و در شرایطی که با اوج گرفتن بیماری کووید ۱۹ انتظار می رفت زمستان سختی داشته باشیم، اینگونه نشد و هر روز با کاهش تعداد افراد مبتلا و فوتی امید است به روزهای پساکرونا نزدیک شویم.

با این وجود هنوز محدودیت های کرونایی در شهرهای مختلف بر اساس وضعیت زرد یا نارنجی بودن برقرار است و صنوف و بسیاری از مشاغل همچنان باید پایبند رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشند تا بار دیگر به روزهای قرمز و تلخ افزایش مرگ و میرها بازنگردیم.

تازه ترین گزارش ها از استانها حاکی از این است که آمار بستری شدگان کرونایی کاهش یافته است و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این زمینه از ثبت ۴۸ ساعت بدون فوتی کرونا در استان خبر داد و گفت: خوشبختانه در روزهای هفتم و هشتم دیماه هیچ مورد فوتی کرونا در استان ثبت نشده است.

دکتر فاطمه نوروزیان شمار مبتلایان بستری کرونا در بیمارستان های هرمزگان را ۱۱۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار ۳۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال ۱۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس پایش های صورت گرفته از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت تمام شهرستان های هرمزگان زرد است و فعالیت مشاغل و محدودیت های کرونا نیز بر مبنای همین وضعیت است.

اما در استان اردبیل طرح شهید قاسم سلیمانی به خوبی در حال اجراست و بنا به گفته فرماندار اردبیل؛ ۸۶ درصد جمعیت اردبیل غربالگری کرونا شدند.

مسعود امامی گفت: تاکنون در این طرح ۵۲۵ هزار و ۹۱ نفر معادل ۸۶ درصد از جمعیت این شهرستان غربالگری کرونا شده‌اند و سه هزار و ۹۴۴ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس کرونا شناسایی و  قرنطینه شده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، هشت شهرستان نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و سه شهرستان اردبیل، پارس‌آباد و مشکین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

خوشبختانه سیر نزولی بستری‌های کرونا در مهاباد پابرجاست و مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با اشاره به کاهش شمار بستری‌های مبتلا به کرونا در این شهرستان گفت: هم اکنون ۱۸ بیمار در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری هستند که نسبت به ماه گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

امیر بهزاد افزود: در مدتی که شیب مبتلا به کرونا در مهاباد روندی نزولی داشته، کادر درمان شهرستان نیز فرصت یافته‌اند تا نفسی تازه کنند و رعایت پروتکل‌ها از سوی شهروندان بهترین اقدام برای حمایت از آنها خواهد بود.

در استان آذربایجان شرقی نیز وضع به همین منوال است و آمار فوتی های کرونا در این استان۷۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به سیر نزولی ابتلا به بیماری کویید ۱۹ گفت: تعداد بستری های کرونایی در استان کاهش یافته و به ۱۰۰ نفر در روز و به یک سوم کاهش یافته است.

سیمین خیاط زاده افزود: آذربایجان شرقی از ابتدای شیوه کرونا تا آغاز اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، غیر از ۲ماه نخست، در بقیه ماه ها از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار داشته است. 

اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی سبب شد که تعداد بستری های کرونایی آذربایجان شرقی از یکهزار و ۶۰۰ نفر به رقم بسیار کمتری کاهش یابد. 

خبرهای رسیده از گلستان نیز حاکی از این است که سیر نزولی شیوع کرونا در این استان نیز همچنان ادامه دارد و  رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تقدیر از همراهی مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت که این سیر با کاهش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این ویروس همچنان ادامه دارد.

 عبدالرضا فاضل اظهار داشت: در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان استان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند که در این میان وضعیت بندرگز کماکان نگران کننده و نیازمند همراهی بیشتر مردم برای کاهش تعداد مبتلایان و جان باختگان است.

وی در ادامه از تثبیت وضعیت کرونا در مناطق شمال و شرق استان خبر داد و گفت: با همراهی مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی، وضعیت شیوع کرونا در علی‌آبادکتول، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله، مراوه تپه و گمیشان به رنگ زرد تغییر یافته و گرگان و آق‌قلا در مرکز به همراه بندرگز، کردکوی و بندرترکمن در غرب استان با داشتن روند ثابت مبتلا و جان باخته در وضعیت نارنجی قرار دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز در مورد وضعیت این استان اظهار داشت که اکنون وضعیت ابتلا و گردش ویروس کرونا در این استان شکننده گزارش شده لذا انتظار داریم مردم کماکان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک حال ستاد استانی در مدیریت بیماری کووید ۱۹ باشند.

محمدابراهیم زارعی گفت: در ابتدای آذر بواسطه داشتن ۶ شهرستان قرمز و چهار شهرستان نارنجی، وضعیت این استان از نظر شیوع ویروس کرونا در مجموع قرمز بود که با اعمال طرح جامع محدویت‌های پویا ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا هم اکنون این وضعیت به سطح زرد بازگشته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این محدودیت تردد شبانه در هشت شهر این استان شامل سنندج، سقز، دیواندره، کامیاران، بیجار، بانه، قروه و مریوان تا اطلاع ثانوی تداوم دارد.

خبرهای خبرنگاران ایرنا از استان ایلام نیز حاکی از این است که سرانجام پس از چند هفته ترس و دلهره‌ که بوی مرگ تمام استان را پر کرده بود، تب تند کرونا و آمار مرگ و میرهای دو رقمی در ایلام فروکش کرد و این روزها که دیگر از شدت همه‌گیری کرونا کاسته شده، آمار افراد مبتلا و بستری از اعداد ترسناک سه رقمی و ۲ رقمی روزانه به کمتر از ۱۰ نفر رسیده و رخسار استان از قرمز تند به زرد مبدل شده است.

استاندار ایلام نیز در این زمینه اظهار داشت که تغییر وضعیت ایلام به زرد و ایجاد آرامش نسبی نباید باعث ایجاد غفلت شود، کوچکترین سهل‌انگاری ما را به روزهای بحرانی کرونا باز می‌گرداند.

سلیمانی‌دشتکی با تاکید بر اجرای کامل دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در استان اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های بعمل آمده استان ایلام یکی از موفق‌ترین استان‌های کشور در کنترل  کرونا بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان نیز خبر از کاهش ۷۶ درصدی آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در ماه جاری نسبت به ماه گذشته داد و افزود: آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در خوزستان تا پیش از اجرای طرح قاسم سلیمانی ۹۸ مورد بود که این آمار بعد از اجرای طرح در دی‌ماه به ۲۳ مورد رسیده و کاهش ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد این در حالی است که طبق برنامه کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر مورد انتظار بود.

سیدمحمدعلوی ادامه داد: تا پیش از این طرح، آمار هفتگی تست‌های مثبت کرونا در استان خوزستان ۲هزار و ۲۴۳ مورد بود که با اجرای این طرح از اول آذرماه تا پنجم دی‌ماه این آمار به ۴۹۷ تست مثبت رسیده که کاهش ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

از کرمانشاه نیز خبر می رسد که این استان دومین روز بدون فوتی را در دی ماه سپری کرد و بنا به گفته رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی استان؛ فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان در ۲۴ ساعت گذشته به صفر رسید.

مهدی محمدی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه تاکنون هزار و ۴۲۳ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند.

وی از بستری شدن ۴۰ نفر و ترخیص ۴۷ نفر در شبانه روز گذشته در کرمانشاه خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۷۶ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.
 

تازه ترین آمار وزارت بهداشت 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران گفت: با فوت ۱۳۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر رسید.

  سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۹ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۱۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون ۹۶۹ هزار و ۴۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، گفت : همچنین ۵۱۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۵۳۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۸۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در سطح دنیا به وجود آورده است.