ترکیه از بازداشت «دست راست» البغدادی، رهبر داعش، در استانبول خبر داد

 ترکیه از بازداشت «دست راست» البغدادی، رهبر داعش، در استانبول خبر داد13-اردیبهشت-1400

یک عضو گروه داعش

ترکیه اعلام کرد یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی خلافت اسلامی موسوم به داعش در استانبول بازداشت شده است.

روزنامه دیلی صباح ترکیه روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت گزارش داد که فرد بازداشت شده با نام مستعار «بسیم» به‌عنوان «دست راست» ابوبکر البغدادی رهبر سابق داعش فعال بود و روز چهارشنبه در منطقه آتاشهر استانبول بازداشت شده است.

پلیس استانبول نام واقعی این فرد را منتشر نکرده، اما گفته است او شهروند افغانستان است و عملیات بازداشتش با همکاری آژانس امنیت ملی ترکیه انجام شده است.

این گزارش می‌گوید آقای بسیم در عملیات مخفی کردن البغدادی در منطقه ادلب سوریه بعد از شکست این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۹ نیز نقش داشته است.

عملیات کشتن ابوبکر البغدادی در اکتبر ۲۰۱۹ و در روستای «باریشا» در شمال ادلب سوریه و در چند کیلومتری مرز ترکیه توسط نیروهای آمریکایی صورت گرفت.

ارتش ترکیه همان زمان گفته بود پیش از آغاز عملیات کشتن البغدادی، با مقام‌های نظامی آمریکایی «همکاری و مبادلات اطلاعات» وجود داشته و در مشخص کردن محل دقیق اختفای البغدادی به آمریکا کمک کرده است.

پلیس استانبول می‌گوید آقای «بسیم» مظنون به سازماندهی آموزش‌های نظامی در سوریه و عراق است و با یک گذرنامه و هویت جعلی وارد استانبول شده است. ترکیه تاکنون ۸۵۰ نفر را به ظن همکاری با داعش بازداشت کرده است.

با استفاده از گزارش‌های دیلی صباح و رادیو فردا/ف.ق/ک.ر