بحران کرونا؛ هند رکورد جدیدی در زمینه شمار قربانیان برجای گذاشت

 بحران کرونا؛ هند رکورد جدیدی در زمینه شمار قربانیان برجای گذاشت13-اردیبهشت-1400

تعداد قربانیان کرونا در هند طی ۲۴ ساعت گذشته به ۳۶۸۹ نفر رسید که بالاترین میزان از زمان شیوع کرونا در این کشور است.

روز جمعه نیز شمار مبتلایان به کرونا در این کشور رکورد تازه‌ای برجای گذاشت. طی روز گذشته ابتلای بیش از ۳۹۲ هزار نفر به کرونا در هند ثبت شده است. اواخر زمستان پارسال شمار مبتلایان روزانه به کرونا در این کشور کمتر از ۲۰ هزار مورد بود، اما طی حدود یک ماه این رقم به بالای ۳۰۰ هزار نفر رسید و طی چند روز گذشته حول ۴۰۰ هزار نفر در نوسان بوده است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت گزارش داد در حالی که سیستم بهداشتی و بیمارستان‌های هند جوابگوی خیل عظیم بیماران مبتلا به کرونا نیست، ایالت‌های بیشتری در این کشور وارد قرنطینه شده و محدودیت‌های اجتماعی سخت‌تری اعمال شده است.

تاکنون بیش از ۱۹ میلیون و ۵۶۰ هزار نفر در هند به کرونا مبتلا شده و بیش از ۲۱۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که بیمارستان‌ها، سردخانه‌ها و محل‌های سوزاندن اجساد مردگان طبق آیین هندی‌ها مملو از جنازه است و بیمارستان‌های کشور نیز با کمبود شدید اکسیژن و دارو مواجه شده‌اند.

طی هفته گذشته ده ها نفر تنها در دهلی نو به خاطر کمبود اکسیژن جان خود را از دست دادند.

دولت هند هم اکنون در ۱۰ ایالت و برخی مناطق محدودیت‌های اجتماعی وضع کرده، اما دولت فعلا در اعمال قرنطینه عمومی کشور مردد است.

روزنامه ایندین اکسپرس نیز گزارش داده که سیستم بهداشتی کشور به دولت فدرال توصیه کرده که در کل کشور محدودیت‌های اجتماعی اعمال کند. با این‌حال، دولت هند از تاثیر بسیار مخرب محدودیت‌های اجتماعی بر اقتصاد کشور نگران است.

در دور اول خیز کرونا در هند، در فاصله ماه‌های آوریل تا ژوئن پارسال، دولت مقررات سفت و سختی برای محدودیت‌های اجتماعی وضع کرد اما تولید خالص داخلی کشور در همین دوره ۲۴ درصد سقوط کرد.

رسانه‌های هند می‌نویسند نه تنها دارو، اکسیژن و واکسن در کشور دچار کمبود شده، بلکه سیستم بهداشتی کشور با کمبود کادر درمانی نیز مواجه است. دولت در نظر دارد دانشجویان پزشکی و پرستاری را نیز برای کمک به بیمارستان‌ها جلب کند.

در این میان برخی کشورها، از جمله آمریکا و آلمان نیز کمک‌های بهداشتی، اکسیژن و دارو به هند ارسال کرده‌اند و بریتانیا نیز گفته است تعدادی کادر پزشکی داوطلب را به هند اعزام خواهد کرد.

دولت هند متهم به عدم سخت‌گیری و مماشات با عدم استفاده میلیون‌ها نفر از ماسک در آیین‌های مذهبی و تجمعات گسترده سیاسی طی ماه‌های مارس و آوریل در پنج ایالت کشور است. شیوع کرونا در همین ایالات به شدت اوج گرفته است.

هند، بزرگترین تولید کننده واکسن دنیا همچنین با کمبود واکسن کرونا مواجه شده است. اگرچه هند از لحاظ شمار واکسیناسون در دنیا بعد از کشورهای چین و آمریکا در مقام سوم قرار گرفته، اما تاکنون تنها دو درصد از جمعیت کشور دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

بنا به گفته متخصصان، ویروس جهش‌یافته در هند از میزان سرایت‌پذیری و کشندگی بیشتری در مقایسه با گونه‌های قبلی برخوردار است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایندین اکسپرس، وورلد او مترز/د.خ/ک.ر