روند ابتلا به کرونا در خراسان رضوی همچنان صعودی است

 روند ابتلا به کرونا در خراسان رضوی همچنان صعودی است11-اردیبهشت-1400

روند ابتلا به کرونا در خراسان رضوی همچنان صعودی است

مشهد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند ابتلای به کرونا در این استان همچنان صعودی است اما این افزایش نسبت به فروردین ماه با سرعت کمتری به پیش می‌رود.

دکتر مهدی قلیان اول روز شنبه در نشست هفتگی ستاد کرونای خراسان رضوی با خبرنگاران افزود: در موج چهارم در این استان هنوز به اوج نرسیده‌ایم و دوره اوج را پشت سرنگذاشته ایم.

وی ادامه داد: هم اینک هزار و ۴۱۱ نفر در شهرهای مختلف خراسان رضوی بستری هستند و از این تعداد ۳۳۶ نفر در بخش مراقبتهای ویژه به سر می‌برند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کردند این در حالی است که در هفته نخست فروردین تعداد فوتیها پنج تن، هفته دوم ۹ تن و هفته سوم و چهارم ماه گذشته به ترتیب ۱۵ و ۲۴ تن بود.

قلیان افزود: میانگین بستری جدید در هفته نخست فروردین ماه ۱۲۹ نفر در هفته دوم ۱۷۷ نفر، در هفته سوم ۳۰۲ نفر، در هفته آخر ماه گذشته ۳۴۰ نفر و در هفته نخست اردیبهشت ماه هم به طور میانگین ۳۴۴ نفر بوده است.

وی ادامه داد: در شهرهای خراسان رضوی هم روند ابتلا در گناباد، نیشابور و تربت جام کاهشی و در تربت حیدریه، سبزوار و مشهد افزایشی بوده است و با توجه به این که بیشترین تعداد شهرهای خراسان رضوی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد است این روند افزایشی ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال هم گفت: این مرحله از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است و تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد این گروه واکسن را دریافت کرده اند و اگر کسی در این گروه واجد شرایط است با شماره ۱۹۱ تماس بگیرد تا نزدیکنترین محل مراجعه به او معرفی شود.

قلیان افزود: همچنین بیش از ۸۰ درصد کادر بهداشت و درمان نیز واکسینه شده‌اند و تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیت واکسینه نشوند رعایت پروتکلها همچنان باید انجام شود و تزریق واکسن جنبه محافظتی از شدت بیماری دارد. تب و لرز و حالت تهوع نیز از علایم شایع واکسن است اما حالت سخت و پیش رونده در افراد واکسن زده تا این لحظه گزارش نشده است.

وی در خصوص تخلفات احتمالی در تزریق واکسن هم گفت: اگر ادعای تخلفی اثبات شود به هیچ عنوان از آن چشم پوشی نخواهیم کرد.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۳۳۲ تن دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۲ هزار و ۹۰ تن رسید.

بر اساس اعلام رسمی و معیارهای قطعی تشخیصی، تاکنون مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر  رسیده است.

همچنین تا کنون یک میلیون و ۹۷۱ هزار و ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. پنج هزار و ۴۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.