10 داروی پرمصرف در نسخه بیماران ایرانی

سئوال است اگرچنانچه  جنگ خانمانسوز 8 ساله ی ایران و عراق که هزار میلیارد هزینه وخسارات داشت موهبت  الهی نامیده نمی شد و اتفاق نمی افتاد یا  بستر سازی برای وقوعش  نمی شد . یا سال دوم جنگ آتش بس وصلح پذیرفته می شد تا پس از 8 سال شاهد ویرانی کشور نبودیم و در نهایت به شکست وسر کشی جام زهر منتهی نمی شد؟ یا اگر چنانچه  غیر قابل باور هزینه های  سر سام آور صرف برنامه ی هسته ای  واقدامات تروریسی برون مرزی در دفاع از آن نمی شد . یا اگر چنانچه رژیم از صدر تا ذیل آلوده به فساد نبود و اختلاس های مالی- اقتصادی- بانکی- زمین خواری  آنچنانی به وقوع نمی پوست که برای تصیفه های جناحی و باندی دادگاه های نمایشی-فرمایشی برپا شد و.....  در عوض در آمد نفت و سرمایه های ملی کشور  صرف زیر ساخت های کشور می شد تا میزان تولیدات کشاورزی و مواد غذایی ودارویی  تأمین  کننده ی نیاز های داخلی کشور  باشد . آیا آن موقع بازهم شاهد تحریم وبحران اقتصادی و رشد تورم وگرانی و فقر وبیکاری  و این لیست بودیم  . بدتر اینکه آیا نیاز بود تا از سوی سازمان غذا و دارو  فهرستی  انتشار  داده شود  که شامل اعلام  ۱۰ قلم دارویی است که بیشتر از سایر داروها توسط پزشکان کشور تجویز شده است . البته گفته شده  برخلاف تصورات، مسکن ها در صدر نیستند اما آمپول دگزامتازون با ۱۲.۱ درصد، بیشترین سهم را از داروهای تجویزی پزشکان ایرانی را به خود اختصاص داده است.همچنین، قرص ادالت کولد یا همان سرماخوردگی بزرگسالان با ۶.۲ درصد و کپسول آموکسی سیلین نیز با ۵.۶۵ درصد، به ترتیب در رده های دوم و سوم  در فهرست این جدول قرار دارند.
سازمان غذا و دارو با انتشار فهرستی ۱۰ قلم دارویی که بیشتر از سایر داروها توسط پزشکان کشور تجویز شده است را اعلام کرد.به گزارش خبرآنلاین، بر اساس جدولی که سازمان غذا و دارو تهیه کرده است و البته برخلاف تصورات، مسکن ها در صدر نیستند؛ آمپول دگزامتازون با ۱۲.۱ درصد، بیشترین سهم را از داروهای تجویزی پزشکان ایرانی را به خود اختصاص داده است.همچنین، قرص ادالت کولد یا همان سرماخوردگی بزرگسالان با ۶.۲ درصد و کپسول آموکسی سیلین نیز با ۵.۶۵ درصد، به ترتیب در رده های دوم و سوم این جدول قرار دارند.در جدول زیر ۱۰ قلم داروی اول تجویز شده توسط پزشکان ایرانی در سال ۹۰ را می بینید؛
ردیف
نام دارو
درصد تجویز شده
۱
آمپول دگزامتازون
۱۲.۱
۲ 
قرص ادالت کولد (سرماخوردگی بزرگسالان)
۶.۲
۳
کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰
۵.۶۵
۴
قرص مترونیدازول ۲۵۰
۴.۷۱
۵
قرص سفکسیم ۴۰۰
۴.۵۶
۶
آمپول پنی‌سیلین ۶-۳-۳
۴.۱۵
۷
شربت دیفن هیدرامین
۴.۱۴
۸
شربت دیفن هیدرامین کامپاند
۴.۱۲
۹
کپسول امپرازول ۲۰
۴.۱۱
۱۰
استامینوفن کدیین (۳۰۰+۲۰)
۳.۸۷

همانطور که در جدول می بینید، داروهای لیست شده، عجیب و غریب نیستند و البته بسیار هم معمولی محسوب می شوند. ضمن اینکه استامینوفن در صدر نیست. البته دلیل در صدر نبودن مسکن ها، امکان تهیه بدون نسخه آنهاست. هرچند که بیشتر داروخانه ها برای عمده این ۱۰ داروی فهرست شده هم از بیمار نسخه طلب نمی کنند. درواقع این داروها،‌ جزئی از داروخانه های خانگی و خود تجویزی ما ایرانی هاست.