كودكان بزه‌ديده زير چتر دادستان خداحافظي‌ با والدين بدسرپرست

كودكان بزه‌ديده زير چتر دادستان
خداحافظي‌ با والدين بدسرپرست.
 8 اسفند -92
بخشی از عملکرد 35 ساله ی رژیم ضد بشری ولایت فقیه  ترویج پدیده های  شوم وناهنجارهای اجتماعی اعتیاد وتن فروشی وکودکان کار خیابانی است که شامل چندین میلیون  کودکان ترک تحصیل کرده می شود و تعداد شان هم هرروز در حال افزایش است . وضعیت کودکان کار خیابانی یا خانواده هایی که والدین شان اعتیاد د ارند طوریست که گزارش شده است متاسفانه بهزيستي در رژیم ولایت فقیه  عملكرد قابل قبولي در خصوص كودكان خياباني و كار ندارد . برای اینکه  هنوز سياست هاي مشخصي درباره اين كودكان تدوين نشده است. بهزيستي وظايف متعددي دارد که هنوز يك قدم در خصوص كودكان خياباني جلو نرفته و مسئله كودكان و مهاجر بيگانه را حل نكرده چگونه مي‌توان به حركت جديدي از سوي اين سازمان اميدوار بود؟ در ادامه افزوده شده  بر اساس تجربه تلخ گذشته بهتر است اين مسئوليت به خيريه‌ها و سازمان هاي مردم نهاد سپرده شود.  البته نامی از این خیریه ها وسازمان های مردم برده نشده است . از سوی دیگر گفته شده  قانون حمايت از كودكان بد سرپرست چه قديمي و چه جديد قرار است پشتيبان كودكاني باشد كه حتي در چهار ديواري خانه هاي شان نيز امنيت ندارند. شايد اين قانون بتواند از انبوه اخبار آزار كودكان به دست مادر و پدرهاي شيشه‌اي و معتاد بكاهد يا كودكي را كه مجبور است به جاي درس خواند صبح تا شب در خيابانها كار كند به مدرسه بازگرداند ولی راه حل نیست چون نه قانون در رژیم ولایت فقیه اعتبار دارد نه اینکه تضمینی برای اجرای آن وجود دارد. چون چگونه قانون اعتبار داشته باشد که با صدور یک نامه ی حکومتی رهبر ولی فقیه بطور دربست بیاعتبار می شود.
معاون اجتماعي بهزيستي اعلام كرده براساس قانون حمايت از كودكان بزه ديده، كودكان بدسرپرست از خانواده خود جدا و سرپرستي آنها به بهزيستي سپرده مي‌شود. اين در حالي است كه رئيس كميسيون اجتماعي اين قانون را قديمي مي‌داند و مي‌گويد سالهاست اين اتفاق در كشور مي‌افتد. صداي ناله و فريادهاي كودك فضاي ساختمان را پر كرده است. دقيقه‌اي ديگر او رقمي براي گريه ندارد و تنها درخواستش بخشودگي است. اين داستان هر روز كودك همسايه است وقتي خطايي از او سر مي‌زند. كم نيستند كودكاني كه آن قدر از دست پدر و مادرهايشان كتك مي‌خورند كه بي‌جان مي‌شوند. كودكاني به جاي كودكي كردن بايد نان آور خانه باشند،كودكاني كه هر روز سهم كسي مي‌شوند كه پول بيشتري بابتشان بدهد. اما قرار است مسئوليت كودكاني كه پدر و مادرهاي بد سرپرست دارند به بهزيستي واگذار شود. اين را محمد نفريه معاون اجتماعي بهزيستي مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: اين قانون يكي از بندهاي لايحه حمايت از كودكان بزه ديده است و در صورت تصويب در مجلس شوراي اسلامي به قضات اجازه مي‌دهد والدين ناشايست را خلع يد كرده و سرپرستي آنان را به سازمان بهزيستي واگذار كنند. اودرباره حمايت از كودكان كار هم اضافه مي‌كند: با وجود تلاش بهزيستي بر‌اي حمايت از كودكان كار و انتقال آنها به مراكز تحت پوشش سازمان در بسياري موارد چنانچه كودك داراي خانواده باشد با شكايت پدر و حكم قوه قضائيه از بهزيستي گرفته شده و به خانواده و به تبع آن به خيابان بازگشته و وارد چرخه آسيب شده است. والدين بسياري از اين كودكان افراد طمعكاري هستند كه با وجود اينكه از وضعيت مالي خوبي برخوردارند با سوء استفاده ازكودكان خود آنها را ابزاري براي كسب درآمد بيشترمي كنند. وي با اشاره به لايحه حمايت از كودكان بزه ديده كه توسط قوه قضائيه و با همكاري سازمان بهزيستي تدوين شده است، مي‌گويد: اين لايحه كه درحال حاضر در مجلس مطرح و بررسي شده به قضات اجازه مي‌دهد چنين والديني را خلع يد كرده و به سازمان بهزيستي تحويل دهند كه در اين صورت آنها قادر به بازپس گيري كودكان خود نبوده و سازمان در صورت صلاحديد و با رعايت قوانين مي‌تواند اين كودكان را به خانواده‌هاي جايگزين واگذار كند. 
*كودكان كتك خورده به اورژانس اجتماعي زنگ بزنند 
اما عبدالرضا عزيزي رئيس كميسيون اجتماعي مجلس اين قانون را جديد نمي‌داند و با بيان اينكه از گذشته قانون خلع يد والدين بد سرپرست اجرايي مي‌شده مي‌گويد: اگر پدر و مادري اعتياد سنگين داشتند و فرزندانشان در شرايط سخت زندگي مي‌كردند بهزيستي اين كودكان را از خانواده جدا و براي آنكه به طور شايسته‌اي بزرگ شوند تحت سرپرستي قرار مي‌داد. اين نوع قوانين، قوانين جديدي نيست. در گذشته نيز اگر كودكي به اورژانس اجتماعي زنگ مي‌زد و تقاضاي كمك مي‌كرد و به اين نتيجه مي‌رسيديم كه او در خطر است از خانواده جدا و تحت سرپرستي بهزيستي در مي‌آمد. عزيزي ادامه مي‌دهد: دو عامل محيط و وراثت بر رفتار كودكان تاثيرگذار است. اين كودكان كه از پدر و مادري ناسالم متولد شدند حالا در محيطي هم بزرگ شوند كه ناسالم است. مشخص است كه آينده اين كودكان چه خواهد شد. قانون پشتيبان اين كودك است اگر كودكي تحت فشار است و براي نجات از دست پدر و مادر بد سرپرست بايد به بهزيستي منتقل شود. چنانچه به كودكان تحت سرپرستي بهزيستي مراجعه كنيد مي‌بينيد كه كودكان با اين شرايط بسيار هستند. 
*روش‌هاي شناسايي كودكان بدسرپرست 
در اين ميان ابوالفضل ابوترابي عضو كميسيون قضايي مجلس نيز واگذاري سرپرستي كودكان بد سرپرست را قانوني مي‌داند كه يك ماهي است در مجلس اصلاح شده است و مي‌گويد: اگر كودكي در خانواده در معرض مشكلات جسمي، روحي و اجتماعي باشد و يا هر دو سرپرست اين كودك معتاد باشند و موارد ديگر دادستان مي‌تواند درخواست سلب صلاحيت والدين را بدهد و كودك به بهزيستي و يا شخص ثالث سپرده مي‌شود. اودرباره روش شناسايي كودكان بد سرپرست توسط دادستان مي‌گويد: روش‌هاي مختلفي وجود دارد؛ يكي از منابع خبري مي‌تواند اورژانس اجتماعي باشد و همچنين تعيين مصاديق عدم صلاحيت هم در حوزه اختيار دادستان است. اگر دادستان تشخيص دهد كودك در معرض خطر جاني و... است مي‌تواند چنين درخواستي بدهد. 
*به قانون‌هاي جديد اميدوار نيستم 
اما مجيد ابهري آسيب شناس با بيان اينكه بهزيستي بهتر است فعلا بچه‌هاي حاضر در پرورشگاهها را به خوبي سرپرستي كند و نيازي نيست پذيراي كودكاني كه داراي والدين بد سرپرست هستند باشد به مهر مي‌گويد: يكي از روش‌هاي حفظ آينده كودكان به عنوان سرمايه‌هاي ملي سلب موقت حق سرپرستي پدر و مادر است. فرزندان والدين معتاد و زنداني تحت نظارت و سرپرستي بهزيستي قرار مي‌گيرند تا والدين سلامتي خود را بدست آورند. گاهي نيز والدين به دلايل جرايم اخلاقي از حق خود محروم مي‌شوند و هيچگاه صلاحيت سرپرستي فرزند خود را ندارند. اين والدين از فرزندان خود براي انجام جرايم مختلف استفاده مي‌كنند.
ابهري تاكيد كرد: البته در اين ميان يك مشكل وجود دارد و آن خو گرفتن بچه‌ها به والدين جديد است مخصوصا در شكل موقت. اگر نهادهاي مرتبط با بهزيستي، مراكز خيريه و... بتوانند در ايجاد مراكز نگهداري كمك كنند بسياري از مشكلات برطرف مي‌شود. متاسفانه بهزيستي در كشور ما عملكرد قابل قبولي در خصوص كودكان خياباني و كار ندارد و هنوز سياستهاي مشخصي درباره اين كودكان تدوين نشده است. بهزيستي وظايف متعددي دارد اگر آنها را به درستي انجام دهد مردم از آنها قدرداني مي‌كنند اما وقتي هنوز يك قدم در خصوص كودكان خياباني جلو نرفته و مسئله كودكان و مهاجر بيگانه را حل نكرده چگونه مي‌توان به حركت جديدي از سوي اين سازمان اميدوار بود. بر اساس تجربه تلخ گذشته بهتر است اين مسئوليت به خيريه‌ها و سازمانهاي مردم نهاد سپرده شود. با اين همه، قانون حمايت از كودكان بد سرپرست چه قديمي و چه جديد قرار است پشتيبان كودكاني باشد كه حتي در چهار ديواري خانه هايشان نيز امنيت ندارن. شايد اين قانون بتواند از انبوه اخبار آزار كودكان به دست مادر و پدرهاي شيشه‌اي و معتاد بكاهد يا كودكي را كه مجبور است به جاي درس خواند صبح تا شب در خيابانها كار كند به مدرسه بازگرداند.