دو گزارش فرهنگی و
سوخت قاچاق و آلودگی خلیج فارس 8 اسفند
-92
البته گزارش نشده نشده است که چرا پس از 175 سال که از تاریخ مدرسه
در ایران می گذرد چرا میلیون ها دانش آموزان خانواده های محروم وتهی دست مجبور به
ترک شده وتبدیل به کودکان کار خیابانی شده اند؟
برترين ها: اسدالله معرفت، زاده 1217 خورشيدي در خامنه حوالي تبريز،
درگذشته 1293 خورشيدي بازرگان بود. او باني اولين مدارس غير مكتبي رايگان و همگاني
به نام مدرسه معرفت است. او بيسواد بود ولي پس از مشاهده مدارس جديد در
روسيه به اين فكر افتاد كه در ميهن خويش چنين مدارسي را بنيان نهد. او در سال 1275
خورشيدي (برابر 1896 ميلادي) اولين مدرسه را در زتدگاهش خامنه بنا كرد و دو سال
بعد مدرسه دوم را در مشهد و سومين را در "پطروفسكي" روسيه (مخاچ قلعه
امروز) كه در آن ايام جزئي از خاك ايران بود براي بچههاي ايراني ساخت. او
ميز، نيمكت و تخته سياه را از روسيه به ايران آورد و براي شاگردان لباس يك شكل با
كمربندي منقش به عبارت "مدرسه معرفت خامنه" تهيه ديد. معلمها شاگردهاي
ممتاز مدرسه را با دادن كارت آفرين تشويق ميكردند. در مدرسه در كنار درسهاي عادي
تعليمات نظامي نيز با كمك تفنگ و فشنگ چوبي داده ميشد. اسدالله معرفت در زمان حيات
خرج دفتر و كتاب دانش آموزان و حقوق معلم هارا به عهده داشت. او جهت تداوم تامين
مالي مدارس پس از مرگ خود، چند باب مغازه وقف كرد تا با درآمد آنها مدارس پابرجا
بمانند. مدرسه معرفت در سال 1305 خورشيدي دولتي شده و با نام
"نثار" فعاليتش را ادامه داد. از سال 1349 خورشيدي مدرسه تجديد بنا و پس
از چند سال "مدرسه راهنمائي حاج اسدالله معرفت" نامگذاري شد. مكان
مدرسه در طول زمان تغيير نيافته است. از اساتيد مطرح اين مدرسه ميتوان به آيتالله
سيد جواد خامنهاي (پدر رهبر انقلاب) و شيخ محمد خياباني اشاره كرد. مدرسه
معرفت خامنه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
قاچاقچيان سوخت، قاتلان آبزيان خليج فارس
البته گفته نشده است که نقش باند مافیایی پاسداران در گیر حمل ونقل
قاچاق سوخت از طریق آبی چیست؟
پديده شوم قاچاق سوخت كه اين روزها مشغول به غارت سرمايه ملي است و
اين كار با نابود كردن آبزيان و تخريب زيستگاههاي آبزيان ادامه حيات آبزيان در
خل
يج هميشه فارس را به مخاطره انداخته است. طبق تحقيقات انجام شده عوامل مختلفي در
زمينه ورود آلايندههاي نقتي به دريا دخيل هستند كه متاسفانه اقدامات كمي در رابطه
با جلوگيري يا كاهش اين آلودگيها صورت گرفته است. پديده شوم قاچاق مواد سوختي- با وارد كردن آلودگيهاي نفتي در هنگام تخليه،
بارگيري، انتقال، همچنين تخليه محموله خود در هنگام خطر به دريا با ساير آلودهكنندگان
محيط زيست از قبيل صنايع بزرگ، فاضلابهاي شهري و...- همگي شمشيري عليه آبزيان و
محيط زيست دريايي كشيدهاند. در اين ميان آلودگيهاي ياد شده به ويژه آلودگيهاي
ناشي از قاچاق سوخت در خوريات استان هرمزگان از عوامل مهم به خطر افتادن زالد و
ولد آبزيان به ويژه ميگو است. از اين رو مديركل شيلات هرمزگان با هشدار
اينكه ادامه روند آلودگي دريا و خوريات، همچنين فعاليتهاي تكثير و پرورش آبزيان و
صيد و صيادي را با خطرات جدي مواجه ميكند، گفت: آلودگيهاي ناشي از قاچاق سوخت
يكي از عوامل مهم در كاهش صيد ميگوي سال جاري است. سيد پرويز محبي تصريح كرد:
اقدامات لازم در رابطه با كاهش آلودگي منابع آبهاي سطحي، زيرزميني، خوريات و آبهاي
ساحلي دراستان هرمزگان براي پايداري صيد، همچنين سود دهي و بقاي پرورش آبزيان در
استان ضرورت دارد كه اين مهم مساعدت و همكاري تمامي دستگاهها و مردم استان را طلب
ميكند. وي افزود: استان هرمزگان با توجه به برخورداري از منابع غني دريايي از
ديرباز بعنوان قطب مهم شيلاتي همواره مورد توجه بوده است و در توسعه استان نقش
مهمي داشته كه اين مهم در صورت ادامه روند آلودگيها به مخاطره ميافتد. محبي
با اشاره به اهميت پايداري صيد، توليد و همچنين بقاي آبزيان براي نسل آينده گفت:
لازمه جلوگيري از آلودگي درياها و حفظ ذخاير ارزشمند آبزيان، همدلي و همگامي
متحدانه مردم و مسئولين در اين زمينه است. مدير كل شيلات هرمزگان با اشاره به
اينكه محيط زيست دريايي از سيستمهاي متنوعي تشكيل يافته است كه هر يك به نوعي از
آلودگي ناشي از نفت تأثير ميپذيرند، گفت: تركيبات نفتي در اشكال و غلظتهاي مختلف
اثرات متفاوتي بر پيكره محيط زيست دريايي برجاي ميگذارند. محبي با بيان اينكه سرازيرشدن انواع پسابهاي صنعتي بهويژه نفت و فرآوردههاي
نفتي، سموم، آلوده شدن دريا توسط پديده شوم قاچاق سوخت، يكي از بزگترين نگرانيهاي
صيادان و پروش دهندگان آبزيان در حال حاضر است، گفت: اكنون ذخاير ارزشمند آبزيان
خليج فارس بيش از هر زمان ديگري در معرض خطر است كه براي صيانت و حفظ اين ذخاير و
جلوگيري از انقراض نسل برخي از اينگونهها نيازمند عزم ملي و بينالمللي كشورهاي
حاشيه خليج هميشه فارس و درياي عمان هستيم. مدير كل شيلات هرمزگان با اشاره
به اينكه همواره پيشگيري بهتر از درمان است، تصريح كرد: درحال حاضر هنوز فرصت براي
جلوگيري از اين تخريبات وجود دارد و بايستي هرچه زودتر براي اين مهم چاره انديشي
شود كه در غير اين صورت خسارات و لطمات وارده، هزينههاي هنگفتي در پي خواهد داشت
و ممكن است نسل آينده تنها تصاوير باقي مانده از آبزيان خليج فارس را ببينند. در
ادامه معاون آبزي پروري شيلات هرمزگان با اشاره به اينكه خور منطقهاي است كه در
آن، آب اقيانوسها با آبهاي مناطق ديگر كه داراي خواص مختلفي هستند، در هم آميخته
و يكي ميشود، گفت: از آنجايي كه آب موجود در خوريات با آبهاي آزاد در ارتباط است
و در نهايت اين آب در مزارع تكثير و پرورش ميگو مورد استفاده قرار ميگيرد، اين
آلودگيها تاثير بسزايي در مزارع تكثير و پروش آبزيان دارد. علي كريمي در
ادامه با اشاره به اينكه مواد غذايي در اين خوريات به وفور يافت شده و در نتيجه
قدرت توليد بيولوژيكي در اين خوريات در بالاترين حد خود قرار دارد، گفت: اين ويژگي
منجر به وجود آمدن مناطق مستعد براي پرورش آبزيان شده است كه به مراتب آلودگيهاي
اين مناطق نيز تاثيرات دو چنداني در تكثيرو پرورش آبزيان دارد. وي با اشاره
به اينكه ميگو يكي از ثروتها و منابع طبيعي خليج فارس است و يكي از با ارزشترين
ذخاير اين خليج به حساب ميآيد، گفت: اين موجود آبزي از لحاظ بيولوژيكي نيز داراي
نقش مهمي در اكوسيستم آبي بوده و از مهمترين آبزيان در چرخه تعادل بيولوژيكي خليج
فارس به حساب ميآيد كه مخاطره آن ميتواند چرخه تعادل بيولوژيكي خليج فارس را نيز
به مخاطره بيندازد. همچنين سرپرست معاونت صيد و بنادر ماهيگيري استان
هرمزگان نيز با بيان اينكه در استان هرمزگان بالغ بر 28هزار نفر از طريق صيد و
صيادي مشغول به كار هستند و جامعه بسيار گستردهتري از طريق غيرمستقيم و مشاغل
وابسته از راه دريا و نعمات آن امرار معاش ميكنند، گفت: بيشك آلودگي دريا و در
نتيجه كاهش صيد و درآمدها اين مشاغل و خانوادههاي آنها را نيز با مخاطرات
اجتماعي همراه ميكند. عبدالمجيد مقصودي اظهار كرد: نفت و آلودگيهاي سوختي
ناشي از سرازير شدن سوخت به دريا و به واسطه فعاليتهاي غيرقانوني ميتواند در
اثر ازبين بردن اكوسيستم آبزيان و صدمه زدن به آنها از جمله خفگي يا تحريك سلولهاي
مخاطي دستگاه تنفس موجب آلودگي آبزيان و حتي مرگ و مير آنها شود كه در نتيجه علاوه
بر كاهش صيد ميتواند در سلامت آبزيان مصرفي نيز موثر باشد. وي خاطرنشان كرد:
در فعاليت صيادي نيز ادوات صيد در آبهاي آغشته به مواد نفتي نيز تحت تأثير اين
مواد قرار ميگيرند و متاسفانه تورهاي صيادي در مناطق آلوده به نفت به تدريج آغشته
به مواد نفتي ميشوند كه در نتيجه آن، علاوه بر صدمه زدن به تور، محصول صيد را نيز
ممكن است، آلوده كند. مقصودي افزود:همانگونه كه انسانها و جاندارن نميتوانند
در محيط آلوده زندگي كنند و به ناچار آن محيط را ترك ميكنند، آبزيان نيز در
اكوسيستم آلوده نميتوانند دوام بياورند و حتي در صورت زنده ماندن از آن محيط مهاجرت
يا به عبارتي فرار ميكنند. مريم احسان پور، كارشناس ارشد محيط زيست نيز با
تاكيد بر تاثيرات مخرب آلودگيهاي نفتي بر روي آبزيان،به ايسنا، گفت: بيشترين اثر
آلودگي نفتي از لحاظ اقتصادي ضرر و زيان وارده به بستر درياست كه آلودگي رسوبات
شني، ماسهاي، مرجانها، گياهان آبزي، تخم آبزيان، زيستگاه ميگو، لابستر، خرچنگ
يا حتي قفس و آلات صيد در صورت آلودگي بستر دريا انكارناپذير است. اين
كارشناس ارشد محيط زيست ادامه داد: اين موضوع در مورد مناطق حساس و كم عمق فلات
قاره خصوصاً در خليج فارس بسيار پراهميت است و بايد توجه داشت كه غناي بيولوژيك
بستر در خليج فارس فوقالعاده بوده و ميزان بالاي كلسيم(حدود 15 درصد) نشان از
فعاليت بيولوژي فوقالعاده در اين منطقه دريايي دارد كه نهايت اين موضوع نشانگر
اين است كه طيف گستردهاي از آبزيان در مناطق آلوده با خطر روبرو هستند. به
گزارش ايسنا، استان هرمزگان با بيش از 1400 كيلومتر نوار ساحلي و بيش از 28 هزار
نفر صياد رتبه اول صيادي به خود اختصاص داده و همينطور از پرچمداران تكثير و پروش
آبزيان كشور است كه بقاي اين مشاغل وابسته به عدم آلودگي درياهاست. *ذخاير ارزشمند آبزيان خليج فارس بيش از هر زمان ديگري در معرض خطر قرار دارند *طيف گستردهاي از آبزيان در مناطق آلوده با خطر روبرو هستند