نارنج، ميوه‌اي كه تسكينتان مي‌دهد.

 خوراكي‌ها 
نارنج، ميوه‌اي كه تسكينتان مي‌دهد.6 اسفند - 92
نارنج، ميوه‌اي از گروه مركبات است. آب نارنج ترش، مطبوع و سرشار از ويتامين C است. نارنج از جمله ميوه‌هايي است كه براي اعصاب، دفع سنگ كليه و مثانه، گلودرد و فشار خون بسيار مفيد است... خواص نارنج - نارنج هضم غذا را آسان مي‌كند. - خوردن نارنج با شكر در رفع يبوست موثر است. - براي درمان گلودرد و فشار‌ خون بايستي نصف ليوان آب نارنج را با يك قاشق عسل مخلوط كرده و بعد از غذا ميل نماييد. - اثر ضدعفوني‌كننده و ميكروب كشي دارد. - ضماد پخته ميوه نارنج كه پوست و هسته هم داشته باشد، براي جرب، خارش، جوش هاي پوستي و نرم كردن پوست بدن و موي سر مفيد است. 
بهار نارنج: شكوفه نارنج را بهار نارنج مي‌گويند كه اثرات زير را دارد: 
- درمان بي خوابي هاي عصبي است، ولي زياده روي در خوردن و بوييدن آن بي خوابي ايجاد مي نمايد. - براي دفع سنگ كليه و مثانه بايستي عرق بهار نارنج را با ساقه كرفس مخلوط كرده و ميل كنيد. - بهار نارنج ضد تشنج بوده و سكسكه را بهبود مي‌دهد. - عرق بهار نارنج اعصاب را تقويت مي‌كند و درمان بي‌خوابي است. - براي رفع قولنج و تقويت اشتها مفيد است. - آروغ و سوزش هاضمه را تسكين مي دهد. - بوييدن بهار نارنج براي بهبود سرماخوردگي موثر است. - مرباي بهار نارنج تقويت‌كننده معده است. - عرق بهار نارنج براي زدودن غم و افسردگي مفيد است. 
پوست ميوه نارنج: 
- پوست نارنج نشاط‌آور و تقويت‌كننده قلب و معده است. - اگر ده گرم پوست نارنج خشك شده را بكوبيد و با آب بخوريد، از استفراغ و تهوع جلوگيري مي كند و انگل هاي معده و روده را از بين مي برد. - ضماد آن با سركه روي شقيقه از سردرد جلوگيري مي نمايد.
برگ نارنج: - برگ نارنج آرام بخش، ضد تشنج و هضم‌كننده غذا است. - بي‌خوابي و ميگرن را معالجه مي‌كند. - دم كرده برگ نارنج تشنج را از بين مي‌برد. 
* تذكر: - زياده‌روي در خوردن نارنج كبد را ضعيف مي كند، مخصوصا اگر ناشتا خورده شود. - عرق بهار نارنج زود فاسد مي شود و كپك مي زند. لذا بايستي هميشه آن را تازه تهيه كرد و در شيشه هاي تيره رنگ نگه داشت.