چرا بايد چلغوز خورد؟

خوراكي‌ها
چرا بايد چلغوز خورد؟
8سفند-92
 اکنون مشخص شده که چلغوز اصطلاحی نیست که گاهی موقع صحبت بعنوان متلک مورد استفاده واقع می شود ، بلکه نوعی دانه ای چرب است که کلسترول خوب دارد ومزایای دارویی فراوانی دارد.
"چلغوز"، دانه‌اي پرچرب و سرشار از اسيدهاي آمينه ضروري و اسيدهاي چرب غيراشباع مفيد است. روغن آن همچون روغن زيتون از افزايش كلسترول بد خون جلوگيري كرده و سرخرگ‌ها را از آسيب حفظ مي‌كند و از حملات قلبي مي‌كاهد. چلغوز از نوعي كاج كه بومي هيماليا، پاكستان و افغانستان است به دست مي‌آيد و به جز قيمت بالايش، پروتئين، فيبر، آنتي اكسيدان، پتاسيم، ويتامين E، چربي و انرژي بالايي هم دارد. 
- خواص چلغوز: 
* به دليل كمك به كاهش تري‌گليسريد خون يار مهربان كبد است و به جهت فيبر و چربي بالا كور‌كننده خوب اشتهاست. پتاسيم و منگنز آن به تعادل فشار خون كمك كرده و منيزيم اين دانه از بي‌خوابي‌هاي شبانه مي‌كاهد و دردهاي عضلاني، خستگي مفرط، تنش و اضطراب را بر‌طرف مي‌كند. 
* اين ميوه بالاترين ميزان تراكم اسيد اوليك را در ميان مغزها دارد. اين اسيد كه نوعي تك چربي اشباع شده است، به كبد كمك مي‌كند تا‌تري گليسيريد مضر را از بدن دفع كند. 
* تك چربي اشباع شده در آن، خاصيت روغن زيتون را دارد و براي قلب مفيد است. علاوه بر آن با كاهش دادن كلسترول و محافظت از رگ‌هاي خوني در مقابل آسيب ديدگي، مانع از بروز حمله قلبي مي‌شود. 
* آنتي اكسيدان موجود در آن سلول‌ها را از آسيب‌هاي راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند.
* منبع غني آهن است كه ميزان گلبول‌هاي قرمز بدن را بالا مي‌برد.
* منيزيم آن درد عضله، خستگي مفرط و تنش را برطرف مي‌كند.
* ويتامين
A و E در آن براي پوست و چشم مفيد است.
* نياسين (نوعي ويتامين
B3) تقويت‌كننده حافظه و كاهش دهنده فشار خون است.
* با ايجاد احساس سيري مانع از افزايش وزن مي‌شود.