هشدار نسبت به افزايش آمار آزار و اذيت زنان

هشدار نسبت به افزايش آمار آزار و اذيت زنان
دستگيري 3 متجاوز در يك ماه.
21 بهمن - 92
بطور زنجیره ای هرروز از اینگونه  گزارشات بازتاب داده می شود بدون آنکه گفته شود ریشه ی این پدیده ورشد آن در جامعه چیست . به ویژه اینکه  ادعا می شود  ایران امن ترین  کشور جهان است؟
وقتي مدت زيادي از محاكمه علني و فوري يك متجاوز به زنان و صدور حكم اعدام براي او مي‌گذرد، شيطان صفتان با خيالي آسوده از روند كند رسيدگي به كار خود ادامه مي‌دهند. دستگيري سه متجاوز طي يك ماه هشداري به مسئولين است. اخبار تكان دهند از آزار و اذيت زنان و دختران در كشور و بخصوص تهران اين روزها موجبات نگراني شهروندان را فراهم آورده است. تنها دستگيري سه فردي كه به انواع مختلف زنان و دختران را مورد آزار و اذيت قرار مي‌دادند طي يك ماه، خود گوياي افزايش اين جرم است. در روزگاري نه چندان دور دستگاه قضايي با رسيدگي فوري به پرونده‌هاي اينچنيني و استمداد از رسانه‌ها براي پوشش خبري گسترده آن، موجبات ترس قانون‌شكنان را فراهم مي‌كرد و آمار وقوع اينگونه جرم‌ها به شدت در جامعه كاهش مي‌يافت. اما اين سه مورد، تنها اتفاقاتي است كه منجر به دستگيري افراد شيطان صفت شده و يا اينكه اجازه رسانه‌اي شدن يافته است. نگراني اين روزهاي جامعه در مورد افزايش جرم‌هايي با محوريت آزار و اذيت زنان و دختران است. سرقت منازل به همراه آزار و اذيت صاحب خانه، آزار و اذيت زنان بعد از سرقت اموالشان و زورگيري از آنها و آزار و اذيت زنان و دختران در پوشش مسافركش، تنها شيوه‌هايي است كه مجريان آن به دام افتاده‌اند. 
* دستگيري سارقي كه بعد از سرقت زنان را مورد آزار و اذيت قرار مي‌داد 
در ساعت 20 روز هشتم آبان سال 92، يك خانم جوان به همراه همسرش به كلانتري 144 جواديه تهرانپارس مراجعه و عنوان داشت: مرد جواني حدودا 30 ساله، با تهديد چاقو وارد خانه شد و پس از سرقت طلا و جواهرات، وجوه نقد و... داخل خانه، خودرو متعلق به همسرم را نيز از داخل پاركينگ سرقت كرد و از محل متواري شد. با تشكيل پرونده مقدماتي با موضوع سرقت به عنف و دستگيري سارق؛ وي كه مسعود نام داشت، صراحتا به سرقت به عنف از منزل شاكيه و همچنين سرقت‌هاي مشابه اعتراف كرد؛ متهم در ادامه اعترافاتش عنوان داشت كه در چندين فقره از سرقت‌هايش و با وجود سرقت اموال باارزش داخل خانه‌ها، با تهديد سلاح سرد اقدام به آزار و اذيت زنان كرده‌؛ از جمله در يك فقره از سرقت‌ها در شهر اصفهان، متهم پس از سرقت طلا و جواهرات خانم جواني را مورد آزار و اذيت قرار داده است. متهم در خصوص پرونده سرقت به عنف همراه با آزار و اذيت به كارآگاهان گفت: پس از مصرف شيشه در داخل خودرو، متوجه خانم جواني شدم كه وارد يك ساختمان مسكوني شد؛ متوجه شدم كه در ساختمان كاملا بسته نشده و از همين فرصت استفاده كرده و وارد ساختمان شدم. وي افزود: زن جوان بهمراه بچه چند ساله‌اش در داخل خانه بود كه با ديدن من بسيار ترسيد؛ با تهديد چاقو او را مورد مورد آزار و اذيت قرار داده و پس از سرقت طلا و جواهرات همراه اين خانم، او را در داخل اتاقي حبس كرده و به سرعت از ساختمان خارج شدم. *شكارچي زنان تهراني به دام افتاد مرد شيطان صفت كه در پوشش مسافربر زنان را ربوده و مورد آزار و اذيت قرار مي‌داد، با تيزهوشي يكي از طعمه‌هايش شناسايي و دستگير شد. 14 دي ماه امسال زن جواني با مراجعه به دادسراي امور جنايي و طرح شكايت در خصوص ربوده شدنش از سوي راننده يك دستگاه خودرو سواري اعلام داشت كه اين شخص قصد آزار و اذيت وي را داشته است. شاكي پس از حضور در اداره يازدهم پليس آگاهي تهران بزرگ به كارآگاهان گفت: 13 ديماه به قصد خريد از منزل خارج شده و پس از خريد، قصد بازگشت به منزل را داشتم. پس از خروج از ايستگاه مترو گلبرگ، راننده يك دستگاه خودرو پژو كه آرم و علائم شبيه به آژانس را نيز نصب كرده بود در مقابل پاي من توقف كرد و من به تصور اينكه وي مسافربر است به مقصد خيابان جانبازان سوار ماشين شدم. شاكي در خصوص نحوه ربوده شدنش از سوي راننده خودرو پژو اظهار كرد: پس از طي مسافت كوتاهي ناگهان راننده مسير خود را به سمت اتوبان امام علي(ع) ـ مسير جنوب به شمال ــ تغيير داد و همزمان درهاي ماشين را قفل كرد. راننده يك عدد اسپري اشك آور در آورد و مرا تهديد به ضرب و شتم و حتي قتل كرد. پس از گذشتن از خروجي اتوبان شهيد همت، راننده به داخل يك خيابان فرعي در اتوبان امام علي(ع) رفت و پس از طي مسافت كوتاهي توقف كرد. در طول مسير مدام مرا تهديد مي‌كرد و من نيز جز گريه و التماس كاري از دستم بر نمي‌آمد.راننده از ماشين پياده شد و در عقب ماشين را باز كرد و قصد داشت تا مرا مورد آزار و اذيت قرار دهد كه در يك لحظه با هل دادن وي به عقب موقعيتي برايم ايجاد شد كه توانستم فرار كنم. دوان دوان خود را به اتوبان رسانده و در داخل اتوبان جلوي يك تاكسي را گرفتم و از راننده آن خواستم تا مرا به در منزل برساند.
همزمان با دستگيري متهم و اعتراف وي به تلاش براي آزار و اذيت شاكي پرونده، وي به يك فقره آدم ربايي به شيوه مشابه و آزار و اذيت يك زن جوان اعتراف كرد كه بلافاصله موارد مشابه مورد بررسي قرار گرفت و پرونده دومين شاكي، در كلانتري 137 نصر شناسايي و براي رسيدگي به اداره يازدهم پليس آگاهي تهران بزرگ ارجاع شد. 
*مأمور قلابي پست و آزار و اذيت زنان 
در ساعت 17:45 روز اول تيرماه سال 91 خانم جواني با مراجعه به كلانتري 110 شهدا اعلام كرد: مرد جواني در حاليكه مرا مورد تهديد به آزار قرار داده بود، با تهديد چاقو اقدام به سرقت گردنبندم در داخل آسانسور مجتمع مسكوني محل سكونتم واقع در ميدان شهيد محلاتي كرد. با توجه به شيوه و شگرد سرقت كه طي آن سارق تحت عنوان مأمور پست اقدام به سرقت و تهديد به آزار و اذيت زن جوان كرده بود، كارآگاهان اداره شانزدهم با بررسي شكايت‌هاي مشابه موفق به شناسايي تعداد ديگري از شكات شدند كه متهم به بهانه تحويل دادن بسته پستي و با مراجعه به مجتمع‌هاي مسكوني داراي آسانسور، به شيوه مشابه اقدام به سرقت طلا و جواهرات و تلاش براي ازار و اذيت آنها كرده بود. يكي از اين زنان در اظهاراتش به كارآگاهان گفت: در ساعت 15 روز سيزدهم شهريور 91 شخصي زنگ آيفون واحد ما را به صدا درآورد و گفته كه از اداره پست آمده و پستچي هست؛ شما مالك هستيد يا مستأجر؟ كه پاسخ دادم: مالك هستم؛ اين شخص در ادامه مدعي شد كه سند تفكيك شده واحد آپارتمان را آورده و به بهانه تحويل دادن سند از من خواست تا به درب مجتمع مراجعه نمايم. با آسانسور پايين آمده و زمانيكه به پاركينگ رسيدم، جواني موتورسوار كه موتورسيكلت مشكي خود را در مقابل درب ورودي مجتمع گذاشته بود، در مقابل درب آسانسور مشاهده كردم؛ اين شخص اظهار داشت كه سند را به همسايه طبقه بالايي تحويل داده! و بايد سند را از همسايه گرفته و رسيدش را به وي تحويل دهم. وي ادامه داد: به داخل آسانسور برگشتم كه قبل از بسته شدن درب آسانسور، با چاقو به سمت آسانسور آمد و مانع از بسته شدن درب شد و ضمن فحاشي، چاقو را به سمت گلو و صورتم نشانه رفت و.... اين شخص به سرعت از پاركينگ خارج و درحاليكه صداي موتورش را كه سريع مي‌رفت مي‌شنيدم، از محل فرار كرد. 
*ارتكاب جرم در پيچ و خم رسيدگي 
نمونه‌هاي فوق تنها مواردي هستند كه طي يك ماه اخير به دستگيري فرد متجاوز منجر شده است؛ اما مواردي در جامعه است كه به دليل ترس افراد از آبروي خود و يا ناتواني در اثبات جرم تجاوز پيگيري نشده و نمي‌شود. از آخرين پرونده آزار و اذيت زنان كه فوري رسيدگي شد و با رسانه‌اي شدن آن، آمار وقوع اين جرم در كشور به شدت كاهش يافت، مدتي مي‌گذرد. شايد همين تاخير در رسيدگي به پرونده‌ها و عدم برخورد قاطع با متجاوزان يا رسانه‌اي نشدن اين پرونده‌هاست كه موجب شده تا افراد شيطان صفت بدون ترس از مجازات، دست به آزار و اذيت زنان و دختران بي‌گناه بزنند. درخواست شهروندان از قوه قضائيه براي رسيدگي به اينگونه جرايم خشن موجب شد تا حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي دادستان كل كشور در اين زمينه بگويد: " ما تمام تلاشمان را مي‌كنيم كه به پرونده‌ها زود رسيدگي شود اما با توجه به كمبودها نتوانستيم انتظار مردم را برآورده كنيم. اميدواريم با جذب قاضي‌هاي جديد در اين امر موفق‌تر باشيم." به گزارش فارس، اما سخنگوي دستگاه قضا در تاريخ 12 تيرماه 91 از برخورد سريع و قاطع با مرتكبان جرايم خشن خبر داده بود. وي در اين باره گفت: ما قبلا بارها گفته‌ايم نسبت به برخورد با شرارتها و جرايم خشن، آدم ربايي، سرقت مسلحانه و جرايم سازمان يافته جدي هستيم و اين برخورد همچنان ادامه خواهد يافت. در برخورد با اين مجرمان به هياهوهاي داخلي و خارجي كاري نداشته و تنها امنيت مردم برايمان مهم است. هرچه باعث به مخاطره افتادن امنيت مردم شود با آن به شدت برخورد خواهيم كرد. اما بعد از اعدام 2 زورگير خشن تهران كه ظرف كمتر از 2 ماه به پرونده آنها رسيدگي و به اعدام آنها ختم شد، دستگاه قضا با وجود اينكه اينگونه جرايم خشن و همينطور آزار و اذيت زنان در جامعه افزون شده است، بايد رسيدگي فوري به پرونده‌هاي اين چنيني را در دستور كار قرار دهد. اين روزها مرتكبان جرايم خشن با خيالي آسوده و بدون ترس از محاكمه فوري، به آز. اما بعضي پرونده‌ها زمان‌بر است و با سرعت زياد نمي‌توان به آنها رسيدگي كرد اما برخي از پرونده‌هاي جرايم مهم و خشن طي ار و اذيت زنان و دختران مي‌پردازند و چشمان مردم به قضاتي است كه بدون وقفه مجرمان را به اشد مجازات مي‌رسانند.دادستان كل كشور معتقد است رسيدگي به اين جرايم نياز به لايحه‌ و قانون خاصي ندارد و بايد ساز و كار آنها در قوه قضائيه انجام شود. وي مي‌گويد: به حمدالله در بررسي اين پرونده‌ها اهتمام لازم صورت گرفته است سال گذشته خارج از نوبت و ظرف تنها 2 ماه به آنها رسيدگي شد. قطعا در توان دستگاه قضائي كشور است كه به تعدادي از پرونده‌هاي با موضوع آزار و اذيت زنان و دختران با فوريت رسيدگي كند و با صدور حكمي قاطع اسباب كاهش وقوع اين جرم در كشور را فراهم كند. تصاوير منتشر شده در متن خبر با دستور و موافقت مقام قضائي منتشر شده است.