عراق در روابط با ايران به دنبال عالی ترین نوع روابط است

سفیر عراق در تهران:
عراق در روابط با ايران به دنبال عالی ترین نوع روابط است


گفت و گوي اختصاصي روزنامه جمهوري اسلامي با آقاي محمد مجيد الشيخ سفير جمهوري عراق در تهران
* گفت و گو از سید محمود جوادی
* اشاره:
حوادث اخير در استان الانبار عراق، اوضاع اين كشور را وارد مرحله خطرناك و سرنوشت ساز كرده است كه درصورت عدم اقدام قاطع و به موقع ارتش عراق اين احتمال وجود دارد كه تروريست‌ها امنيت بسياري از شهرهاي مهم اين كشور را تهديد كنند و شرايط امنيتي عراق را به طور فاجعه باري تغيير دهند. براي بررسي اوضاع فعلي عراق و مسائل جاري اين كشور به سراغ آقاي محمد مجيد الشيخ سفير محترم جمهوري عراق در تهران رفتيم و با وي به گفت و گو نشستيم.
* جناب آقاي سفير اجازه بدهيد بعنوان اولين سؤال از حوادث استان الانبار شروع كنيم. گفته مي‌شود جمعيت استان الانبار كمتر از يك ميليون نفر است و اين استان 5 وزير در دولت فعلي و يك جانشين نخست‌وزير دارد درحالي كه يك دلار هم از اين استان عايد كشور نمي‌شود، افزون بر اين برخي از افراد عشاير آن ادعاي به حاشيه رانده شدن مي‌كنند اما به تروريسم در اين استان دامن مي‌زنند. از سوي ديگر جمعيت استان بصره از5 ميليون نفر تجاوز مي‌كند. يك وزير هم در دولت فعلي ندارد. درحالي كه 90% بودجه كشور از ذخاير موجد در اين استان تأمين مي‌شود. اهالي اين استان ادعاي به حاشيه رانده شدن نمي‌كنند بلكه از امنيت و حاكميت و قانون در عراق حمايت مي‌كنند. آيا به نظر شما مطالبات اهالي استان الانبار مطالباتي به حق است يا آنچه به عنوان مطالبات مطرح مي‌شود، نوعي زياده خواهي است كه نتيجه تحريكات و دخالت‌هاي خارجي است تا "الانبار" سهمي بيش از استحقاق خود به دست آورد؟
- بسم‌الله الرحمن الرحيم. ابتدا از شما بخاطر اين گفت و گو تشكر مي‌كنم. انتخاب وزراء در دولت براساس جمعيت استان‌ها صورت نمي‌گيرد بلكه براساس سهم و ميزان آرايي است كه از طريق صندوق‌هاي رأي به دست مي‌آيد.واضح‌تر بگويم، ليست‌هايي كه در انتخابات رأي بيشتري به دست مي‌آورند آنها در كابينه به ايفاي نقش مي‌پردازند و ممكن است تعداد زيادي از افرادي كه در ليست پيروز قرار مي‌گيرند، از يك استان باشند و استاني ديگر حتي يك نماينده هم در اين ليست نداشته باشد، كساني در عراق به مسئوليت مي‌رسند كه آراي بيشتري در انتخابات به دست آورده باشند نه اينكه متعلق به استان خاصي باشند، اما آنچه براي استان‌ها و تعداد جمعيت استان‌ها ملاحظه مي‌شود، ميزان سهم اين استان‌ها در بودجه است. وقتي بودجه به استان‌ها اختصاص مي‌يابد، اولويت براساس جمعيت استان‌ها در نظر گرفته مي‌شود، لذا مسأله جمعيت استان‌ها دخالتي و ارتباطي با تعداد وزرا در دولت ندارد، بلكه در ميزان سهم استان‌ها در بودجه كل كشور نقش مستقيم دارد.
اما نكته‌اي كه درباره دامن زدن به تروريسم و صدور آن بايد عرض كنيم اين است كه نگاه دولت به پديده تروريسم در استان الانبار نگاهي همراه با منطق است و معتقد است كه تروريسم از اين استان به ساير استان‌هاي ديگر عراق صادر نمي‌شود بلكه از خارج در چارچوب داعش و جبهه النصره به داخل عراق وارد مي‌شود و در بيابان‌هاي استان الانبار جا خوش مي‌كند.

بيابان‌هاي الانبار مرز مشتركي با كشور سوريه دارد و هرگاه تروريست‌ها در سوريه در تنگنا قرار مي‌گيرند به بيابان‌هاي الانبار هجوم آورند و در آنجا مخفي مي‌شوند. اخيراً آنها به دليل اينكه مورد هجوم ارتش عراق واقع شدند و ضربات مرگباري را دريافت كردند، پراكنده شدند و تعدادي از آنان به سمت فلوجه رفتند.
اتفاقي كه چندي پيش در استان الانبار روي داد اين بود كه عده‌اي در اين استان به تروريست‌ها ميدان مي‌دادند و به آنها نيز اجازه‌ مي‌دادند كه در تحصن‌هاي اين استان سني‌نشين شركت كنند و حتي به آنها كمك مي‌كردند تا به شهرهاي ديگر بروند و آنجا را ناامن كنند، اما دولت با جديت با آنها برخورد كرد و با كمك بسياري از اهالي عشاير اين استان، تروريست‌ها را قتل عام كردند.
* شايعات زيادي در حاشيه حوادث استان الانبار مطرح شد منجمله اظهارات يكي از شاهزادگان سعودي مبني بر اينكه اگر ارتش عراق به عمليات خود در استان الانبار ادامه دهد، عربستان نيروهاي سپر جزيره را به عراق خواهد فرستاد. شايعه‌اي ديگر اظهارات فرمانده نيروهاي ويژه عراق در پاسخ به اين شاهزاده مبني بر اينكه درصورتي كه نيروهاي سپر جزيره به سمت عراق حركت كنند، ما (نيروهاي ارتش عراق) نماز عصر را در "مدينه" خواهيم خواند. آيا شما چنين اظهاراتي را تأييد مي‌كنيد يا اينكه اين اظهارات كاملاً بي‌اساس و به دور از واقعيت است؟
- اظهارات اين چنيني و با اين سبك و سياق صحت ندارد. ما به هيچ كشوري در جهان اجازه نمي‌د‌هيم تحت هيچ شرايطي نيروهايش را وارد خاك عراق كند. ما حتي به آمريكايي‌ها نيز گفتيم پس از اينكه صدام را سرنگون كرديد، از كشورمان خارج شويد.
ما تنها در زماني حضور نيروهاي خارجي در عراق را تحمل كرديم كه حضور ننگين صدام جنايتكار بر سينه ملت ما سنگيني مي‌كرد و پس از پايان مأموريت اين نيروها و تحقق يافتن آمادگي نيروهاي عراقي، با تمديد حضور نيروهاي خارجي موافقت نكرديم و از آنها خواستيم از عراق خارج شوند.
ما به هيچ كشوري چه عربستان و چه كشوري ديگر از كشورهاي همسايه و جهان، اجازه نمي‌دهيم نيروهايش را به داخل خاك عراق بفرستد. حضور نيروهاي خارجي در خاك عراق تنها در صورتي اتفاق مي‌افتد كه دولت عراق چنين درخواستي را بكند، و دولت عراق نيز هرگز چنين كاري را نمي‌كند.
* دليل دخالت‌هاي عربستان و قطر در امور داخلي عراق چيست؟ طرحي كه اين دو كشور به دنبال تحقق آن هستند چه مي‌تواند باشد؟
- چيزي به صورت دخالت آشكار در امور كشورمان وجود ندارد، بلكه ما از نفوذ عناصر گروه‌هاي تروريستي مانند داعش والنصره به داخل كشور رنج مي‌بريم كه اين گروه‌ها توسط برخي كشورهاي عربي مورد حمايت قرار مي‌گيرند.
ما معتقديم امروزه مشكلات پيچيده‌اي در سوريه وجود دارد و برخي‌ها مي‌خواهند با كساني كه در مقابل اسرائيل ايستادگي كردند، مبارزه كنند. آنها اين تروريست‌ها را حمايت مي‌كنند و مشكلاتي را در منطقه پديد مي‌آورند.

كشور عراق با هيچ كشوري در جهان مشكلي ندارد. ما حتي با كشورهاي همسايه‌اي كه تمايل به برقراري روابط با عراق را ندارند نيز مشكلي نداريم. آنها هستند كه مشكلاتي را براي خود مي‌آفرينند.
امروز اتفاقاتي كه در سوريه رخ مي‌دهد - به دليل همسايه بودن - به‌ طور مستقيم بر عراق تأثير مي‌گذارد، و هر مشكلي كه در هر يك از كشورهاي همسايه ما اتفاق مي‌افتد تأثير مستقيم بر كشور ما دارد.
* شنيديم كه آمريكا سلاح‌ها و ادوات نظامي مختلفي به منظور مقابله با تروريسم به عراق فرستاده است. از جمله چيزهايي كه در اختيار ارتش عراق قرار گرفته هواپيماي بدون سرنشين است. آيا بكارگيري همه اين سلاح‌ها در حوادث اخير در الانبار مانند هواپيماي بدون سرنشين توسط نيروهاي عراقي صورت گرفته يا اينكه به كمك نيروهاي آمريكايي بوده است؟
- ما با آمريكا يك برنامه راهبردي در خصوص همكاري نظامي ميان دو كشور داريم كه اين برنامه تاسال 2021 (1400 ش) ادامه دارد. هرگاه كشور ما از سوي تروريست‌ها ويا هركشوري مورد هجوم و تعرض قرار بگيرد، طبق اين برنامه راهبردي از نيروهاي آمريكايي كمك مي‌گيريم. درحوادث استان الانبار نيز آمريكا براساس اين برنامه راهبردي اقدام به ارسال بعضي از ادوات و ابزارهاي نظامي به عراق كرد و ما توانستيم بااستفاده از اين مهمات با تروريست‌ها مقابله كنيم. امادرباره هواپيماهاي بدون سرنشين بايد عرض كنم كه بكارگيري آن توسط نيروهاي آموزش ديده عراقي صورت مي‌گيرد و ساير تجهيزات ارسالي از آمريكا نيز به همين منوال در اختيار نيروهاي عراقي زبده وآموزش ديده قرار دارد و از آن عليه تروريست‌ها به كار مي‌رود.
* مدتهاست كه آقاي جلال طالباني رئيس‌جمهور عراق به علت بيماري و پيگيري مراحل درمان در خارج كشور به سر مي‌برد و عدم حضور وي درعراق واكنش‌هاي متعددي از سوي بعضي سياستمداران و منتقدان داخلي به دنبال داشته است. آيا در قانون اساسي عراق ماده و يا بندي وجود دارد كه در چنين شرايطي تصميم روشني در اين باره اتخاد شود؟ وقتي چنين تسامحي بااين موضوع مهم ميان جريان‌هاي سياسي عراق وجود دارد چرا در مسائل سياسي ديگر اين كشور تسامح كمتري مي‌بينيم؟
- درباره وضعيت سلامتي جناب آقاي جلال طالباني رئيس محترم جمهوري عراق بايد عرض كنم طبق گزارش تيم پزشكي معالج ايشان كه توسط همسر آقاي طالباني بيان شد، او در حال بازيابي سريع سلامتي خود است اما درباره وضعيت و مساله جايگاه رياست جمهوري در عراق بايد به اين نكته اشاره كنم كه جايگاه رياست جمهوري در كشور ما جايگاهي اجرايي نيست و اين جايگاه نخست‌وزيري است كه قوه مجريه كشور را به دست دارد.
از آنجا كه رياست جمهوري عراق جايگاهي مكمل براي نخست‌وزيري است كه در صورت نبود رئيس‌جمهور (به هر دليلي) خلأ وي از طريق معاون رئيس‌جمهور پر مي‌شود، اقدامات لازم از طريق اين معاون دنبال مي‌شود. با اين حال وضعيت تا تاريخ 31 فروردين 1393 (زمان برگزاري انتخابات مجلس) ادامه خواهد يافت تا پس از انتخاب نمايندگان، نخست‌وزير جديد تعيين و رئيس‌جمهور جديد نيز مشخص شود.
جايگاه آقاي جلال طالباني دررياست جمهوري يك جايگاه عالي و برجسته است اما نبود ايشان تاكنون موجب بروز هيچ خللي در فضاي سياسي كشور نشده و به دليل قرارداشتن امور اجرايي كشور دردست نخست‌وزيري، دولت توانست اوضاع پيش آمده در كشور را مديريت كند.
* شما انتخابات آينده را چگونه مي‌بينيد؟ آيا ائتلافي ميان جريان‌هاي سياسي شيعه در عراق وجود دارد؟ و آيا اين احتمال وجود دارد كه آقاي نوري مالكي خود را براي سومين بار كانديد كند؟

- درباره احتمال وجود ائتلاف ميان جريان‌هاي سياسي شيعه در عراق، اكنون قاطعانه و روشن نمي‌توان به چيزي اشاره كرد اگر اين سئوال يك ماه يا دو هفته قبل ازبرگزاري انتخابات مطرح شود ممكن است پاسخ روشني براي آن پيدا شود اما حالا زود است چيزي در اين باره گفته شود.
به طور يقين ائتلاف‌هايي ميان جريان‌هاي سياسي شيعه وجودخواهد داشت زيرا زمزمه‌هاي آن در حال مطرح شدن است. اما درباره كانديدا شدن آقاي نوري مالكي براي بار سوم هيچ منع قانوني در اين زمينه وجود ندارد. او مي‌تواند خود را دراين انتخابات نامزد كند مگراينكه شخصا نخواهد وارد عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي شود. آقاي مالكي هنوز هيچ تصميمي درباره شركت كردن و يا عدم شركت درانتخابات نگرفته وصريحا هم موضع خود را در اين زمينه اعلام نكرده است.
* در ايام دهه فجر انقلاب اسلامي ايران به سر مي‌بريم. نظر شما درباره انقلاب ايران چيست؟ شما انقلاب‌هاي اخير منطقه را چگونه مي‌بينيد و ارتباط اين انقلاب‌ها با انقلاب اسلامي در ايران را تا چه حد قبول داريد؟
- پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، پيروزي بزرگ براي مسلمانان، آزادگان و همه جهانيان بود. اين انقلاب بزرگ كه توسط امام خميني(ره) و ملت ايران محقق شد، نقش به سزايي در ايجاد نوعي تغيير در جهان داشت.
انقلاب اسلامي ايران انگيزه غيرقابل انكاري در دل‌آزادگان جهان بوجود آورد. كساني كه قصد حكومت بر ملت خود داشتند از انقلاب اسلامي ايران كمك مي‌گرفتند و كساني كه مي‌خواستند عادلانه بر ملت خود حكومت كنند، به جمهوري اسلامي ايران نگاه مي‌كردند و از انقلاب آن الگو مي‌گرفتند، چرا كه اين انقلاب، زائيده ملت بود و نه چيز ديگر.
يكي از بركات انقلاب اسلامي ايران، وقوع انتفاضه شعبانيه عراق در سال 1370 توسط شيعيان بود، اين انتفاضه كه در زمان صدام صورت گرفت، از انقلاب اسلامي ايران الهام گرفته بود. به دنبال آن آرام آرام بهار عربي از راه رسيد و اين بهار عربي در واقع امتداد مسيري است كه منشاء آن انقلاب اسلامي در ايران است.
نبايد انقلاب اسلامي ايران را دست كم گرفت. اين انقلاب يك انقلاب تاريخي بي‌نظير در منطقه بود كه تاثير خود را بر همه دنيا گذاشت چرا كه اين انقلاب بر آراي مردم، آزادي و اراده آنها استوار است.
اما نكته‌اي كه در مورد انقلاب‌هاي منطقه بايد به آن اشاره كنم اين است كه ممكن است تلاش‌هايي براي مصادره‌كردن انقلاب‌هاي منطقه و يا ناكام‌گذاشتن اين انقلاب‌ها توسط عوامل خارجي صورت بگيرد اما اين تلاش‌ها هرگز نمي‌تواند روح انقلابي كساني كه به خيابانها آمدند را از آنها بگيرد، چرا كه وقتي ملت تصميم مي‌گيرد عليه رژيم مستبد خود انقلاب كند هيچ كس و هيچ چيز نمي‌تواند مانع انقلاب اين ملت شود. آنها شايد بتوانند براي مدت كوتاهي تظاهرات مردمي را مهار كنند اما در درازمدت، اين اراده ملت است كه پيروز مي‌شود.
شاه ايران توسط آمريكا و كشورهاي ديگر حمايت مي‌شد، اما آيا او توانست در مقابل اراده ملت بايستد؟! وقتي صداي ملت بلند باشد، هيچ حاكمي نمي‌تواند در مقابل آن بايستد.
نمونه ديگر صدام است. او 35 سال ظالمانه بر ملت عراق حكومت كرد ولي اراده ملت در انتفاضه شعبانيه سال 1370 سرانجام پايه‌هاي حكومت او را متزلزل ساخت و علي‌رغم حمايت‌هاي خارجي از او، ديديم كه او سرنگون شد و خواسته ملت محقق شد.
من از اين تريبون به ملت ايران بخاطر موفقيت‌ها و پيروزي‌هاي بزرگ داخلي و خارجي آنان تبريك عرض مي‌كنم. ما فراموش نمي‌كنيم كه رژيم شاه از رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كرد. از رژيمي حمايت مي‌كرد حقوق مسلمانان را در سراسر جهان پايمال مي‌كرد، اما با پيروزي انقلاب اسلامي حامي اصلي اسرائيل در منطقه از بين رفت و سفارت اسرائيل در تهران توسط دولت انقلابي ايران به دست نماينده مردم فلسطين سپرده شد، لذا من از اينجا به مردم انقلابي ايران، اين ايام را و پيروزي انقلاب اسلامي را به آنها تبريك عرض مي‌كنم و اعلام مي‌كنم كه عراق در روابط خود با جمهوري اسلامي ايران به دنبال عالی ترین نوع روابط است و همواره بر این نكته تاكيد دارد و تلاش دارد روابط خود را تا مرحله برساند كه دلخواه طرفين باشد.
* امروز عراق از نفوذ عناصر گروه‌هاي تروريستي مانند داعش والنصره و گروه های تروریستی دیگر كه توسط برخي كشورهاي عربي مورد حمايت قرار مي‌گيرند،رنج می برد
* ما معتقديم امروزه مشكلات پيچيده‌اي در سوريه وجود دارد و برخي‌ها مي‌خواهند با كساني كه در مقابل اسرائيل ايستادگي كردند، مبارزه كنند
* صحبت از ائتلاف میان جریان های سیاسی شیعه عراق زود است . وضعیت این ائتلاف یك ماه یا دو هفته قبل از برگزاری انتخابات روشن می شود
* هيچ منع قانوني برای كانديدا شدن آقاي نوري مالكي براي بار سوم وجود ندارد
* آمريكا اخیراً براساس یك برنامه راهبردي با عراق و در زمینه طرح مقابله با تروریسم، اقدام به ارسال بعضي از ادوات و ابزارهاي نظامي به عراق كرد كه اینك نیروهای زبده و آموزش دیده ما در حال استفاده از آن منجمله هواپیماهای بدون سرنشین علیه تروریستها در استان الانبار هستند
* ممكن است تلاش‌هايي براي مصادره‌كردن انقلاب‌هاي منطقه و يا ناكام‌گذاشتن اين انقلاب‌ها توسط عوامل خارجي صورت بگيرد اما اين تلاش‌ها هرگز نمي‌تواند روح انقلابي كساني كه به خيابانها آمدند را از آنها بگيرد، چرا كه وقتي ملت تصميم مي‌گيرد عليه رژيم مستبد خود انقلاب كند هيچ كس و هيچ چيز نمي‌تواند مانع انقلاب اين ملت شود