نبرد تن به تن جانانه با بوي عرق پا.

دانستني‌ها
نبرد تن به تن جانانه با بوي عرق پا.
5 اسفند -92
اینگونه بد بویی عرق پا باید در رژیم از صدر تا ذیل آلوده به فساد زیاد باشد چون وزیر بهداشت ودرما ندولت روحانی مدتی پیش اعتراف کرد وزارتخانه اش بیمار است .از سوی دیگر بدلیل فقر و اختلاف طبقاتی تغذیه وبهداشت سالم برای همگان  هم وجود ندارد.
در ساعات طولاني روز پاها در جوراب و كفش عرق مي‌كند چون عرق پاها با فعل و انفعالات شيميايي باكتر‌ي‌ها و قارچ‌ها، مسبب بروز بخش عمده‌اي از بدبويي به شمار مي‌آيد. بنابراين هركجا كه ناچار مي‌شويم كفش خود را درآوريم، بوي زننده پا مشام را مي‌آزارد. ممكن است ادب و احترام ايجاب كند كه بوي بد پا را به شخص تذكر ندهند يا بوي پا را كه از سمت چه كسي است، رديابي نكنند. با اين وجود خود بايد موظف باشيم كه هم براي بهداشت فردي و هم براي آسايش جمعي به پاكيزگي پاهاي خود اهميت دهيم. شش راه مقابله با بدبويي پا بجا مانده از نياكان ما وجود دارد كه بايد يادآور شد آخرين راه حل‌ها نيستند ولي تا امروز با پيشرفت علم، دور از فايده تشخيص داده نشده‌اند. نخست اين كه هربار پس از دوش‌گرفتن يك ليموترش را از ميان دونيم كنيد و به همه جا پايتان بماليد تا از تخمير شدن عرق پا جلوگيري كند. البته بوي دل‌آزار پا در افرادي كه پوست خشك دارند، كمتر ديده مي‌شود، درحالي كه آن‌هايي كه پوست نم‌دار دارند، تعريق‌شان زير بغل زياد است كه سبب نشو و نماي باكتري‌ها مي‌شود؛ كه بهتر است تيروئيد خود را به لحاظ پركاري چكاب و كنترل كنند، افزون‌تر از اين از بيماري‌ قارچي پاي خود نبايد غافل شوند. افراد پر عرق بهتر است پاهاي خود را بيشتر برهنه نگهدارند. جوراب‌هاي آنان بايد نازك و نخي باشد كه رطوبت را عبور ندهد. اين افراد بايد از پوشيدن جوراب‌هاي نايلوني يا پشمي صرف نظر كرده و در فصل گرم تابستان، دمپايي و صندل پا كنند و از پوشيدن كفش‌هاي لاستيكي و پوتين بپرهيزند. تعويض روزانه جوراب و شستشوي مكرر پاها با آب سرد واجب است. 
حنابستن پاها يك الگوي خوشبوكردن به شيوه‌ سنتي است. اين روش در خانواده‌هاي سنتي همچنان پابرجاست. 

سنگ پا، سنگي اسفنجي است كه از گذشته‌هاي دور براي ماليدن به كف پا در گرمابه‌هاي سنتي مرسوم بوده است كه تا امروز نيز ادامه دارد براي همين انواع سنگ پاها در فروشگاه‌هاي مدرن قابل تهيه است. راه چهارم: محلول‌هاي ويژه ضدعرق پا با ‌تركيبات كراتولي‌تيك كه در نسخه پزشكان قرار مي‌گيرد. راه پنجم: استفاده از افشانه‌هاي خوشبو كه بدبويي پا را پوشش مي‌دهد كه هنگام ورود به ميهماني‌ها و مراسمي كه تابلوي "با كفش هرگز!" را بر سر در گوشزد كرده‌ا‌ند، به كار مي‌آيد. راه ششم ما روشي روزآمد است كه با تزريق بوتاكس به همان سبك براي بوي عرق زير بغل صورت مي‌گيرد. در اين روش، الياف عصبي پا(مولد عرق) فلج مي‌شود. هر چند دوره فلج، موقت است و از شش ماه تجاوز نمي‌كند، اما مورد استقبال قرار گرفته است. دكتر عبدالحميد حسين‌نيا