خوراكي ها انار و اين همه خاصيت

 خوراكي ها انار و اين همه خاصيت.21 بهمن -92
درمانگران مكاتب طب سنتي در جهان از خواص دارويي انار و دانه‌هاي آن براي درمان بيماري‌هاي مختلفي از قبيل بيماري‌هاي قلبي، عفوني، دندان درد و گوش درد استفاده مي‌كنند. به اعتقاد اين درمانگران، انار يكي از ميوه‌هاي خوش آب و رنگ فصل پاييز و زمستان است كه در مقايسه با ساير ميوه‌هاي اين فصل آنتي اكسيدان بيشتري براي افزايش ايمني و مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بيماري‌ها، ميكروب‌ها و ويروس‌ها دارد. 
*ريه‌تان حساس است؟ 
يكي از خواص معجزه‌آساي انار، خاصيت ضد التهابي دانه‌هاي آن است. خوردن روزانه يك عدد انار كامل يا نوشيدن يك ليوان آب انار كه مخلوطي از آب انار ترش و شيرين باشد، مي‌تواند به كاهش ميزان التهاب دستگاه تنفسي و مجاري تنفسي ناشي از حساسيت فصلي كمك كند. به اعتقاد بسياري از درمانگران شيوه‌هاي طبيعي درمان مصرف انار مي‌تواند علاوه بر تسكين التهاب‌هاي ناشي از ابتلا به آسم در گلودردها و خس‌خس سينه ناشي از فصل زمستان هم موثر باشد. 
*چربي خون را پايين بياوريد 
نتايج تحقيقات دانشمندان نشان مي‌دهد آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در آب انار ترش بيشترين تاثيرگذاري را در كاهش جذب كلسترول‌ بد خون دارد و مي‌تواند ميزان كلسترول بد خون را در افرادي كه مستعد ابتلا به كلسترول هستند كنترل كند. علاوه بر اين آنتي ‌اكسيدان‌هاي انار مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در مردان به صفر برساند و همين ويژگي آن موجب مي‌شود آب انار ترش به يك درمان كمكي و طبيعي براي بيماران مبتلا به ديابت تبديل شود. 
*آرتروز نگيريد 
يكي ديگر از خواص قابل ملاحظه گنجاندن انار به برنامه غذايي كودكان بهبود رشد استخواني و پيشگيري از بروز اختلال‌ها و آسيب‌ديدگي مفصلي و غضروفي است. به همين دليل درمانگران طب چيني به خانواده‌ها توصيه مي‌كنند در فصل‌هاي پاييز و زمستان كه فصل ثمر دادن درختان انار است حتي از ميوه تازه انار و در فصل‌هايي كه انار تازه كمتر پيدا مي‌شود از پودر دانه‌هاي خشك شده انار براي تهيه غذا و انواع دسرها استفاده كنند و كودكان‌شان را به مصرف اين خوراكي تشويق كنند. گنجاندن انار در وعده‌هاي غذايي و ميان‌وعده‌هاي غذايي افراد ميانسال نيز به آنها كمك مي‌كند تا از ابتلا به آرتروز و بيماري‌هاي مفصلي پيشگيري كنند. 
*اگر معده ضعيفي داريد 
يكي از شربت‌هاي طبيعي كه مي‌تواند به تقويت عملكرد معده، بهبود هضم و بهتر انجام شدن سوخت و ساز بدن كمك كند، تركييبي از آب انار و آب سيب ترش است. تركيب اين 2 ميوه مي‌تواند علاوه بر تامين آنتي‌اكسيدان‌هاي مورد نياز بدن به تقويت عملكرد دستگاه گوارش به ويژه معده كمك كند. گاهي ديده مي‌شود كه فردي به دليل كاهش انرژي معده توان هضم مواد غذايي را از دست مي‌دهد و آن طور كه بايد و شايد هضم و جذب مواد غذايي را انجام نمي‌دهد يا تحمل مواد غذايي را از دست مي‌دهد و به اين ترتيب فرد با خوردن كوچك‌ترين ماده خوراكي با حالت تهوع و حتي استفراغ رو‌به رو مي‌شود. نوشيدن تركيب آب سيب ترش و انار مي‌تواند معده فرد را تقويت كند و او را از عوارض كاهش انرژي معده مصون بدارد. 
*گرمي زياد خورده‌ايد؟ 
گاهي پيش مي‌آيد كه در يك شب‌نشيني ساده يا هنگام تماشاي مسابقه فوتبال آنچنان سرگرم خوردن تنقلات به ويژه انواع مغزهاي چرب، تخمه، پسته و گردو مي‌شويم كه مقدار بسيار زيادي از خوراكي‌ها با طبع گرم را مي‌خوريم و ناخودآگاه با عوارض ناشي از مصرف اين خوراكي‌ها مانند خارش، سرخي پوست و كهيرمواجه مي‌شويم. اگر به طور اتفاقي در چنين شرايطي قرار گرفتيد و توان مقاومت در برابر خوردن تخمه و تنقلات را از دست داديد حتي بعد از خوردن اين خوراكي‌هاي گرم يك ليوان آب انار ترش را كه 3 تا 4 عدد برگه زردآلو در آن خيس كرده‌ايد، بنوشيد تا به اين ترتيب با نوشيدن يك نوشيدني با طبع سرد عوارض ناشي از گرمي اين تنقلات را كاهش دهيد. 
*درماني براي اسهال 
درمانگران چيني براي درمان اسهال از ميوه خشك شده يا پودر انار استفاده مي‌كنند. آنها معتقدند كه مصرف ميوه خشك شده انار با پوست براي درمان اسهال در بيماران بسيار مفيد است. اين درمانگران براي ساده‌تر شدن مصرف ميوه خشك شده انار، پودر اين ميوه را تهيه كرده و آن را براي بيمارانشان تجويز مي‌كنند. بيماران مي‌توانند اين پودر را به صورت تنها يا در كنار وعده غذايي خود ميل كنند.
*زياد سكسكه مي‌كنيد؟
يكي از شيوه‌هاي طبيعي كه براي درمان سكسكه در برخي از نسخه‌هاي طبيعي به آن اشاره شده، نوشيدن مخلوطي از آب انار و برگ‌هاي خشك شده نعناع است. براي تهيه اين معجون كافي است آب انار ترش تهيه كرده و به آن نصف قاشق مرباخوري نعناع خرد شده اضافه كنيد و آن را به خوبي هم بزنيد و بنوشيد. نوشيدن اين معجون خوش‌طعم و خوشبو علاوه بر درمان سكسكه مي‌تواند به بهبود حال فردي كه دچار حالت تهوع و استفراغ شده است نيز كمك كند. 
*فرزند بي‌اشتها داريد؟ 
دانه‌هاي تازه و خشك شده ميوه انار ميان درمانگران طب سنتي چين به دانه‌هاي اشتهاآور معروف است. اين درمانگران در صورتي كه بخواهند ميزان اشتهاي بيمار خود را افزايش داده و به اين شيوه موجب تقويت نيروي دفاعي او شوند، به او توصيه مي‌كنند پودر دانه‌هاي خشك شده انار را روي غذاي خود بپاشد. استفاده از اين پودر در وعده‌هاي غذايي علاوه بر آنكه موجب افزايش اشتها و متعاقب آن افزايش وزن در بيماران مي‌شود، به كنترل صداهاي شكم كه يكي از علائم نفخ شكم است نيز مي‌پردازد و از بروز نفخ شكم پيشگيري مي‌كند. 
*آنهايي كه نبايد انار درماني كنند 
از ديدگاه درمانگران چيني، انار يكي از ميوه‌هاي اسيدي با طبيعت رو به گرمي است كه زياده‌روي در مصرف آن عوارض جانبي متنوعي را به همراه دارد بنابراين اين ميوه اگر چه خواص درماني بسيار مفيدي دارد اما بايد به اندازه و به موقع مصرف شود. خوردن بيش از حد انار يا آب آن به دليل خاصيت اسيدي اين ميوه موجب از بين رفتن ميناي دندان شده و در نهايت موجب پوسيدگي دندان مي‌شود. به توصيه درمانگران طب سنتي بهتر است از ميوه انار در دوراني كه به سرماخوردگي يا عفونت‌هاي ادراري مبتلا هستيد مصرف نكنيد. افرادي كه به آسم، برونشيت، سل و بيماري‌هايي از اين دست كه دستگاه تنفس را مورد حمله قرار مي‌دهد، مبتلا هستند نبايد از انار استفاده كنند. انار تازه، خشك شده يا پودر اين ميوه براي اين گروه نامناسب است و موجب تشديد حملات تنفسي آنها مي‌شود.