گزیده خبرهای 24 بهمن -94 . قسمت-5

گزیده خبرهای  24 بهمن -94 . قسمت-5
 
انتقاد شديد از ساخت وساز غيرمجاز در سواحل خزر
مشاور وزير راه و شهرسازي از ساخت وساز غيرمجاز در سواحل خزر انتقاد کرد.    حسين معصوم اظهارداشت: در سال هاي اخير تخريب و تجاوز به عرصه هاي جنگلي، ساحلي و ساخت و ساز هاي بي رويه و غير مجاز در مازندران افزايش يافته است که در اين راستا در روزهاي اخير از مديرکل دادگستري مازندران به عنوان رئيس شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي اين استان درخواست کردم تا در اين خصوص اقدامات مقتضي را انجام دهد.    مشاور وزير راه و شهرسازي با انتقاد شديد از ساخت و ساز غيرمجاز سواحل مازندران و فعاليت غيرقانوني بنگاه هاي املاک، اظهارداشت: در قالب نامه اي به مديرکل دادگستري مازندران براي جلوگيري از دريا و زمين خواري درخواست شده است.    معصوم از رواج گسترده فعاليت غيرقانوني بنگاه هاي مشاور املاک مازندران و تبليغات آزاد و بدون محدوديت اين بنگاه ها در زمينه تغيير کاربري اراضي کشاورزي و ساخت و ساز غيرمجاز در سواحل و جنگل هاي اين استان انتقاد کرد.    نماينده تام الاختيار وزارت راه و شهرسازي در شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي ادامه داد: ساخت و سازهاي بي رويه در استان مازندران، علاوه بر ايجاد ترکيب ناموزون در ساختار کالبدي اين استان، مشکلات عديده اي را در راستاي تحقق اهداف و اجراي زيرساخت هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مازندران در پي داشته؛ به گونه اي که امروزه شاهد افزايش بي رويه ساخت و سازهاي غيرمجاز در سواحل و جنگل هاي اين استان بوده و تغيير کاربري اراضي کشاورزي به شکل بسيار وسيع توسط افراد سودجو و فرصت طلب را به وضوح مي بينيم.    مشاور وزير راه و شهرسازي به فعاليت تعداد زيادي بنگاه معاملات املاک غيرقانوني در مازندران اشاره کرد و افزود: برخي بنگاه هاي مشاور املاک فاقد پروانه در سطح مازندران به خصوص روستاهاي اين استان ضمن انجام تبليغات گسترده غيرقانوني و غيرواقعي با جلب اعتماد خيل بي شماري از مردم و ايجاد تعهد از مرحله خريد اراضي تا اخذ کليه مجوزها، موفق به فريب افراد و تحصيل وجوه زيادي شده اند که با توجه به مشارکت موثر اين بنگاه ها در انجام اقدامات غيرقانوني، ضرورت تدوين برنامه اي جامع و اتخاذ شيوه اي مناسب براي جلوگيري از فروش اراضي دولتي از اهميت بسياري برخوردار است.
مديرعامل دخانيات: نيمي از بازار سيگار كشور دست خارجي هاست
مديرعامل شرکت دخانيات ايران گفت: بيش از نيمي از بازار سيگار ايران در اختيار خارجي هاست.    محمد حسين برخوردار در گفت وگو با ايسنا با بيان اينکه شرکت دخانيات در ابتدا 24 ميليارد نخ سيگار توليد و عرضه مي کرد، اظهار داشت: اين در حالي است که در سال گذشته توليد و فروش سيگار توسط شرکت دخانيات ايران کمتر از 9ميليارد نخ بوده است.    مديرعامل شرکت دخانيات ايران دليل کاهش سهم و توليد شرکت دخانيات را اضافه شدن شرکت هاي ديگر به اين بازار و گرفتن سهم توسط آن ها دانست و گفت: در حال حاضر حدود 40 درصد از سهم بازار سيگار ايران توسط قاچاق و 15 درصد توسط واردات تامين مي شود؛ به عبارت ديگر سهم سيگارهاي خارجي در بازار ايران بيش از 50 درصد است.    به گفته برخوردار، شرکت دخانيات در صورت دو شيفت کارکردن به تنهايي مي تواند بيش از 60 تا 70 درصد از نياز کشور را تامين کند.    وي همچنين درباره حاشيه هايي مبني بر رفتنش از دخانيات، گفت: من اگر در جايي نتوانم کار کنم خودم استعفا مي دهم و کار به برکناري نمي کشد، چرا که در شان من نيست و اين موضوعات مطرح شده نيز شايعه بوده است.    مديرعامل شرکت دخانيات ايران درباره حمايت کارکنان دخانيات از برخوردار در محل اين شرکت نيز گفت: من دو روز به دليل انجام يک جراحي در شرکت نبودم و به همين دليل با توجه به شايعات مطرح شده، کارکنان تصور کردند که من رفته ام و زماني که برگشتم از اين موضوع استقبال و حمايت کردند.
سازمان حفظ نباتات اعلام كرد: فعاليت۱۴۰۰فروشگاه غيرمجاز سموم در كشور
معاون فني سازمان حفظ نباتات با بيان اينکه حدود ۱۴۰۰ فروشگاه غيرمجاز عرضه سموم در کشور وجود دارد، گفت: طرح ساماندهي اين فروشگاه ها از اوايل اسفند ماه در کشور اجرايي مي شود.    يحيي ابطالي در گفت وگو با مهر با بيان اينکه ما سالانه بين ۱۰ تا ۱۲ هزارتن تکنيکال سموم و بين ۲۵ تا ۲۷ هزارتن سموم آماده به مصرف براي کشور تدارک مي بينيم، اظهار داشت: ۹۸ درصد تکنيکال هاي مورد نياز ما وارداتي است.    وي با اشاره به اينکه مواد مورد نياز کشور در اين زمينه از مبادي ورودي اصلي و گمرکات وارد مي شود، گفت: براي واردات اين مواد، مجوز اخذ شده و آزمايشات مربوط به استانداردهاي فائو روي آنها انجام و کيفيت شان بررسي مي شود.    معاون فني سازمان حفظ نباتات کشور در پاسخ به اين پرسش که آيا آماري مبني بر اينکه چه ميزان سموم به صورت قاچاق وارد کشور مي شود، وجود دارد؟ افزود: چون ما متولي قاچاق نيستيم، نمي توانيم بگوييم چقدر سم به اين شکل وارد کشور مي شود، ضمن اينکه براي کنترل و مهار ورود غيرقانوني سموم بايد ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالاو ارز با آن برخورد کند.    ابطالي با اشاره به اينکه اگر همت واقعي باشد به راحتي مي توان با اين امر برخورد کرد، اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات در زمينه سمومي که به شکل قانوني و از مبادي اصلي وارد مي شوند، نظارت ها و کنترل هاي لازم را انجام مي دهد.    وي با بيان اينکه ما بحث نظارت وساماندهي فروشگاه هاي سموم را به سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي واگذار کرده ايم، اضافه کرد: در کنار اين مسئله، قراردادي هم با پليس اماکن امضا شده است که اگر کارشناسان سازمان نظام مهندسي يا حفظ نباتات استان ها در فروشگاهي با عرضه سم قاچاق، تاريخ گذشته يا بدون برچسب فارسي و استاندارد سازمان حفظ نباتات کشور مواجه شدند، از طريق نيروي انتظامي با آن برخورد کنند.    معاون فني سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اينکه اجراي اين طرح از اوايل اسفندماه سال جاري آغاز مي شود و تفاهم نامه منعقد شده با نيروي انتظامي را به تمام استان ها ابلاغ کرده ايم، افزود: اين تفاهم نامه هم به سازمان هاي جهاد کشاورزي استان ها ابلاغ شده و هم اينکه موضوع، توسط نيروي انتظامي به اطلاع پليس استان ها رسيده است، بنابراين اجراي طرح از اسفند ماه و به طور دقيق از روزهاي بعد از انتخابات آغاز خواهد د.    ابطالي درباره اقدامات انجام شده در زمينه ساماندهي فروشگاه هاي غيرمجاز عرضه سموم نيز گفت: سال گذشته حدود ۳ هزار فروشگاه غيرمجاز در کشور وجود داشت که خوشبختانه در پي هماهنگي هاي انجام شده با سازمان نظام مهندسي کشاورزي و اقداماتي که در اين راستا انجام شد، تاکنون ۱۵۰۰ فروشگاه ساماندهي شده و در گروه فروشگاه هاي مجاز قرار گرفته اند، ضمن اينکه حدود ۱۴۰۰ مورد نيز باقي مانده و ما به جد پيگير هستيم که تا پايان سال جاري و اوايل سال آينده وضعيت آنها ساماندهي شود.    وي اضافه کرد: براساس تفاهم نامه سازمان حفظ نباتات و نيروي انتظامي، اگر فروشگاهي نتواند با ما همکاري کند و به گروه فروشگاه هاي مجاز بپيوندد با آن برخورد خواهد شد. 
شهردار منطقه2 در پی حادثه کارواش سعادت آباد استعفا داد.به گزارش ایسنا عزیزاله نظری شهردار منطقه 2 طی نامه‌ای به شهردار پایتخت، استعفا داد.بر اساس گزارش سایت شهرنوشت شهردار منطقه 2 در بخشی از نامه خود ضمن ابراز تاسف از اتفاق پیش آمده درخصوص کارواش سعادت آباد و عذرخواهی از شهروندان، استعفایش را تقدیم محمد باقر قالیباف کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که قرارداد با شرکت پژو، تاثیری بر کاهش قیمت خودرو‌های داخلی ندارد بلکه تنها باعث ارتقای کیفیت ساخت داخل و صادرات خواهد شد.حمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر قرارداد ایران با شرکت پژو بر بازار داخلی خودرو گفت: این قرارداد روی قیمت خودرو‌های داخلی تاثیری نمی‌گذارد به دلیل اینکه قیمت خودرو‌های داخلی متاثر از قیمت ارز است و نرخ ارز هم در حال حاضر روند کاهشی ندارد.وی افزود: حتی اگر بعد از این قرارداد هزینه مبادلات کاهش پیدا کند بازهم هزینه تولید و در نهایت نرخ خودرو افزایش خواهد داشت لذا این انتظار که قیمت خودرو بعد از این قرارداد کاهش پیدا کند درست و منطقی نیست.به گفته نجفی منش، با قرارداد جدید خودروسازی امکان ورود مدل‌های جدید خودرو و همچنین ارتقا و بهبود ساخت داخل و صادرات خودرو فراهم می‌شود.به گزارش ایسنا، با توافقی که در جریان سفر رییس جمهور اسلامی ایران به فرانسه به امضاء رسید، خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن با قرارداد شراکتی به ارزش 400 میلیون یورو (436 میلیون دلار) با شرکت ایران خودرو، به ایران بازخواهد گشت.
یک دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد که هدف توافق هسته‌ای برقرای روابط ایران و آمریکا نبود بلکه حل مسالمت‌آمیز یکی از مهم‌ترین بحران‌های جامعه جهانی از طریق دیپلماسی و پرهیز از جنگ سوم در خاورمیانه بود.به گزارش ایسنا سید حسین موسویان دیپلمات پیشین ایران در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد 37 سال بعد از نقلاب، ایران از یک دیکتاتوری نجات پیدا کرد، اما گرفتار دیکتاتوری دینی شد؟ گفت: معتقدم سیستم حکومتی ایران بعد از انقلاب سیستم دیکتاتوری دینی نیست، بلکه یک سیستم حکومتی "دموکراسی دینی" است که برای اولین بار در تاریخ معاصر سیستم‌های حکومتی عرضه شده است. زیرا تمام مسئولان عالی‌رتبه به وسیله مردم مستقیم انتخاب می‌شوند. هم‌زمان ایران بعد از انقلاب بر ارزش‌های دینی خود ایستادگی کرده است.موسویان در بخش دیگری از پاسخ خود به این سوال که توسط شبکه خبری الجزیره حذف شده است افزود: رییس‌جمهور و نمایندگان با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. حتی رهبری با رای مردم تعیین می‌شود. مجلس خبرگان که مامور تعیین رهبری است با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.‌وی در پاسخ به ادعای سرکوب تظاهرات مخالفان در ایران اظهار کرد: ما بعد از انقلاب هزاران تظاهرات در ایران داشته‌ایم. تنها باری که تظاهرات به خشونت کشیده شد بعد از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد بود. در طول 37 سال بعد از انقلاب 37 انتخابات داشته‌ایم و یک‌بار شاهد این مساله بوده‌ایم و تا دو هفته دیگر هم در ایران دو انتخابات بزرگ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را داریم. تظاهرات میلیونی مردم ایران در بزرگداشت سالگرد انقلاب را دیدید. پنج هزار خبرنگار حضور میلیون‌ها ایرانی در خیابان‌های شهرهای ایران را رصد کردند.
این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این پرسش که دکتر روحانی توییت کرده است که این انتخابات تعیین‌کننده است. آیا جناح معتدل پیروز خواهد شد؟ اظهار کرد: در مورد این‌که جناح معتدل بتواند اکثریت داشته باشد یا نه باید بگویم که همیشه نتیجه انتخابات ایران کاملا غیر قابل پیش‌بینی بوده است. اما آنچه که قاطعانه می‌توانم بگویم این است که در طول 37 سال بعد از انقلاب هر دو جناح اصلی کشور حضور داشته و در اداره کشور سهم و نقش بزرگی داشته‌اند. به تاریخ 26 سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری ایران نگاه کنید. 24 سال روسای جمهور از جناح معتدل و هشت سال از جناح اصولگرا بوده است.
وی در پاسخ به این که در تظاهرات سالگرد انقلاب امسال هم شعار "مرگ بر آمریکا" داده شد و نمایش ملوانان آزاد شده آمریکایی به نمایش درآمد. آیا احساسات ضد آمریکایی بعد از توافق هسته‌ای برطرف نشده است؟ گفت: با وجود توافق هسته‌ای، ما در آمریکا شاهد استمرار احساسات و اقدامات ضد ایرانی هستیم و در ایران هم همین‌طور. هدف توافق هسته‌ای برقرای روابط ایران و آمریکا نبود بلکه حل مسالمت‌آمیز یکی از مهم‌ترین بحران‌های جامعه جهانی از طریق دیپلماسی و پرهیز از جنگ سوم در خاورمیانه بود. در عین حال توافق هسته‌ای تشنج در روابط ایران و آمریکا را کاهش داده است. اما رفع خصومت کلان نیاز به مذاکره بزرگ دارد.
موسویان ادامه داد: فکر نمی‌کنم که این اتفاق زود صورت گیرد اما مسیر فعلی روابط ایران و آمریکا که کاهش گام به گام خصومت است، مساله درستی است.