گزیده ها 24 بهمن - 94

گزیده ها 24 بهمن - 94
خبرگزاری رویترز مدعی شد: لغو کنفرانس‌های رونمایی از قرار‌دادهای جدید نفتی ایران در لندن نشان می‌دهد که اختلاف نظر گروه‌های مختلف در ایران در حال اثرگذاری بر برنامه‌های احیاء صنعت انرژی این کشور است.
به گزارش ایسنا، رویترز در تازه‌ترین گزارش خود درباره صنعت نفت ایران به موضوع لغو کنفرانس نفتی ایران در لندن پرداخته که بیژن زنگنه، وزیر نفت عامل لغو آن را مشکلات دریافت ویزای انگلیس برای هیات ایرانی برای حضور در این کنفرانس که قرار بود 22 تا 24 فوریه در لندن برگزار شود اعلام کرده، اما مقامات نفتی خارجی می‌گویند اختلافات داخلی در ایران به نظر می‌رسد که عامل این تاخیر بوده است، چرا که ایران به دنبال سرمایه‌گذاری گسترده در صنعت نفت خود پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در ماه گذشته است.
براساس این گزارش، قرار‌دادهای جدید نفتی و گازی ایران پایه و اساس برنامه‌های این کشور برای بالابردن تولید نفت خام به سطح روزانه چهار میلیون بشکه‌ای قبل از تحریم‌ها است و ایران شدیدا به 200 میلیارد دلار برای رسیدن به این هدف احتیاج دارد.
تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در سال 2012 میلیاردها دلار به این کشور ضرر زده است.
تهران اکنون خواستار حضور شرکت های خارجی برای احیاء میادین نفتی عظیم اما پیر خود و توسعه پروژه‌های نفت و گاز به وسیله سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای ایرانی است.
کنفرانس لندن تاکنون به دلیل تحریم‌ها پنج بار به تعویق افتاده است، اما این بار اختلافات داخلی بر سر ساختار قرار‌دادهای سرمایه‌گذاری نفت و گاز به نظر می‌رسد از هرگونه اعلام این قرار‌داد‌ها جلوگیری کرده است.
یک مقام نفتی خارجی در این باره گفت: اختلافات داخلی شدیدی بر سر قرار‌دادهای جدید وجود دارد. ایران تاکنون قرار‌داد نهایی را به ما ارائه نکرده است و هنوز هیچ چیز نهایی نشده است.
یک مقام بلندپایه وزارت نفت ایران در ماه نوامبر به رویترز گفت: قرار‌دادهای نفتی ایران شامل حدود 52 پروژه می‌شود و شرایط انعطاف‌پذیری دارد که نوسانات قیمت نفت و ریسک سرمایه‌گذاری را مدنظر قرار داده است.شرکت‌های نفتی بریتیش پترولیوم، توتال، انی و لوک اویل روسیه در بین 135 شرکت حاضر در کنفرانس تهران در ماه نوامبر برای شنیدن درباره این قرار‌دادها بودند، اما مقامات اجرایی این شرکت‌ها که انتظار داشتند مدل جدید قرار‌دادها را مشاهده کنند تنها اطلاعاتی درباره میادین ارائه شده برای سرمایه‌گذاری و یکسری اطلاعات کلی درباره این‌که قرار‌دادهای جدید چه شکل خواهند بود دریافت کردند.
یک مقام نفتی خارجی که در کنفرانس تهران حضور داشت، می‌گوید: مشخص است که این کنفرانس صرفا برای مخاطب داخلی بوده است فکر می‌کنم آنها هنوز قرار‌دادها را تصویب نکرده‌اند.
رقبای حسن روحانی رییس جمهور ایران شدیدا مخالف این قرار‌دادهای جدید هستند و می‌گویند این قرار‌دادها برخلاف قانون اساسی ایران است که می‌گوید منابع طبیعی ایران نمی‌تواند مالکیت خارجی داشته باشند.
مخالفان توافق هسته‌ای حاصل شده در سال گذشته را که به لغو تحریم‌ها انجامید مورد انتقاد قرار می‌دهند.
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در تلاش برای مقابله با انتقادات، درخواست‌های غیرمنطقی برای ممنوعیت مشارکت شرکت‌های انرژی در ایران را رد و تاکید دارد مدل جدید قرار‌داد‌ها مشکلی ندارند.
منتقدان خواهان حق اظهارنظر بیشتر در قرار‌دادهای جدید هستند که براساس آنها وزارت نفت ایران یکسری شرکت‌های داخلی را به عنوان شریک شرکت‌های خارجی تعیین خواهد کرد.
یک تاجر نفتی ایرانی مشکلات بیشتری برای زنگنه و شرکت ملی نفت ایران پس از انتخابات مجلس در 26 فوریه متصور است.
این فعال نفتی می‌گوید: پس از انتخابات پارلمانی از آنجا که فشار زیادی از سوی مخالفان وجود دارد، اوضاع می‌تواند برای شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت در خصوص مذاکرات با شرکت‌های خارجی دشوارتر شود.
وی افزود: مخالفان نمی‌خواهند که در خصوص تصمیم‌گیری درباره بخش نفت کنار گذاشته شوند. آنها می‌خواهند در این مذاکرات سهم داشته باشند.
یک مقام بلندپایه ایرانی به رویترز گفت: دولت و به ویژه وزارت نفت تمام تلاش خود را برای نهایی کردن این قرار‌دادها انجام داده‌اند. ما باید جایگاه خود را در بازار مجددا به دست آوریم و بنابراین ایران باید قرار‌دادهایی را ارائه دهد که بهتر از کشورهای دیگر تولید‌کننده نفت باشد.
یک مقام دیگر ایرانی می‌گوید: مخالفان روحانی نمی‌خواهند وی به ویژه بعد ازانتخابات محبوبیت بیشتری پیدا کند.
این مقام آگاه افزود: مردم انتظارات بالایی دارند. دولت سعی دارد زخم‌های ایجاد شده براثر تحریم‌ها را درمان کند. دلارهای نفتی بسیار مورد نیاز هستند و بنابراین قرار‌دادهای جدید نفتی آماده شده‌اند.
این مقام صنعت نفت ایران گفت: کمیته بازنگری قرار‌دادها کار خود را به پایان رسانده است. این قرار‌دادها به یکسری اصلاحات اندک و تایید نهایی احتیاج دارند، اما متاسفانه اختلافات سیاسی در حال تاثیر‌گذاری روی موضوع است.
حسن روحانی در مجمع سالانه بانک مرکزی
رئیس جمهوری بانک ها را شریان حیات اقتصادی جامعه دانست و با یادآوری شرایط سخت تحریم گفت: بداندیشانی به بهانه دور زدن تحریم پول ملت را غارت کردند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح شنبه در پنجاه و پنجمین مجمع سالیانه بانک مرکزی افزود: صنعت بانکداری به قدری اهمیت دارد که در فشار تحریم به ملت ایران، شاید بدترین فشار به جامعه ما از همین طریق شروع شد.
گزیده سخنان روحانی را در ادامه می خوانید:
در واقع بانک ها هم شریان حیات اقتصادی جامعه هستند و هم شریان ارتباطی بین کشور و سایر کشورها از لحاظ پولی مالی واقتصادی است.
بدترین تحریم تاریخی اقتصادی را بر مردم عزیز کشورمان تحمیل کردند از کشتی رانی گرفته تا بیمه، بانک، تبادل اسکناس، فلزات گرانبها، صنعت پتروشیمی تا خودرو و تقریبا همه شریان های حیاتی توسعه ای یک کشور را با مشکل مواجه کردند.
ما داشتیم به حدود 50-60 سال پیش برمی گشتیم، رفتیم به صراف و صرافی و به سراغ چمدان و پول در چمدان رفتیم. شرایط بسیار سختی را بر کشور ما تحمیل کردند.
بداندیشانی که در شرایط سخت این مردم به بهانه دور زدن تحریم، پول این ملت را غارت کردند. این نشان می دهد که ملت ما چه شرایط سختی را پشت سر گذراند.
این جلسه زمان آن نیست؛ در وقت دیگری باید گفته شود که در چه پیچ و خم ها و مشکلاتی بودیم و خداوند چگونه این ملت را مثل همیشه در تاریخ جهان سرافراز کرد؛ یک کشور در دنیا نیست که بگوید ایران در این مذاکرات سرش کلاه رفته است.
یک کشور شما پیدا کنید، یک صاحب نظر پیدا کنید؛ یک نفر حتی آنهایی که بدخواه ما هستند، حتی رژیم منفوری که علیه ما کار می کند، این ها تازه می گویند ایران سر 5+1کلاه گذاشته است.
آنهایی که این را با لحن دیگری بیان می کنند، حتی آنهایی که در آمریکا مخالف این توافق بودند و هستند، نمی گویند ایران سرش کلاه رفته، می گویند آمریکا سرش کلاه رفته است.
بانک ها امروز باید جبران کنند
اگر کسی از رفع تحریم خوشحال نباشد، نمی دانم چه تعبیری باید به کار برد. باید بگویم در ایرانی بودن آن باید شک کنیم. مگر امکان دارد که یک ایرانی وطن دوست، عاشق ملت و کشور خود باشد و از برداشته شدن تحریم ها خوشحال نباشد البته عده ای بودند که از وجود تحریم ها نفع مادی می بردند.
رفع تحریم نه تنها به نفع ملت ایران بلکه به نفع همسایگان، دوستان، مردم و همه طرف های تجاری ما است.
چرا آنها سیستم بانکی را تحت فشار قرار دادند؛ زیرا تحریم بانکی به یک معنا تحریم همه چیز است. آنها دارو و تجهیزات پزشکی به ما نمی دادند و ببینید با چه ابزاری در این چند سال توانستیم مسیر خودمان را ادامه دهیم.
اکنون که تحریم ها برداشته شده بانک ها باید جبران کنند. ما به عنوان دولت و خادم مردم وظیفه داریم که به مسئولیت خود عمل کنیم.
سر بر سجده می گذارم و خدا را سپاس می گویم. همواره نگران این قول بودم که گفتم همه توانم را به کار می گیرم تا در کنار چرخش سانتریفیوژها اقتصاد مردم هم بچرخد. شهادت می دهم که تیم مذاکره کننده به صورت شبانه روزی در تلاش بود، نه روز، نه شب، نه تعطیلات، نه ماه رمضان و نه محرم داشت. همه به صورت شبانه روزی کار می کردند و چه اضطراب ها، مشکلات، دلهره ها و فراز و نشیب های فراوانی داشتند.
انتخابات ایران در منطقه و جهان اثر خواهد داشت
امروز روزی است که وقتی وارد فضای پسابرجام شدیم باید برای اجرای برجام 2 آماده شویم.
ان شاء الله همه مردم پای صندوق های رأی می آیند و انتخابات بسیار شکوهمندی می آفرینند. همه باید پای صندوق های رای برویم چرا که در غیر این صورت شروع شرایط بهتر برای ما رقم نمی خورد.
اکنون در شرایطی که در منطقه جنگ، کشتار، ترور و خونریزی وجود دارد، انتخابات ایران بسیار تاثیرگذارتر است و در منطقه و جهان نیز اثر مثبت خواهد داشت.
وقتی پس از برجام، صف های طولانی رأی گیری را در کشور ببینند، بسیار زیباست چون به سرنوشت و آینده خودمان رأی می دهیم و این بسیار مهم است.
در این دو هفته به طور طبیعی رقابت های انتخاباتی وجود دارد اما نکته اساسی انسجام و اتحاد برای ساختن و توسعه ایران و جبران سال های گذشته است.
سود بانکی بالا به اقتصاد کشور لطمه می زند
اگر تورم مهار شود دیگر سود بانکی بالا معنا ندارد، نادرست است و به اقتصاد کشور لطمه می زند.
اقتصاد با فرمان و دستور درست نمی شود و باید بر مبنای روند اقتصادی شکل بگیرد. سود اقتصادی را نیز باید با ابزار اقتصاد کاهش دهیم.
بازار غیربانکی یکی از این ابزارها است که یکی دوسال قبل، حرکت کندی داشت اما اکنون روند خوبی دارد.
سود غیربانکی 29 درصد بود، به 19 درصد کاهش یافت و اکنون در حال رسیدن به 18 درصد است و ان شاءالله کمتر خواهد شد.
موتورسوارانی که قصد ربودن نوجوان 13 ساله‌ای را داشتند، با حضور پلیس آبادان ناکام مانند.
به گزارش روزنامه ایران، سرهنگ حسین کهیایی رئیس پلیس آبادان گفت: مأموران گشت موتوری یگان امداد پلیس ساعت 10 شب یکشنبه هفته گذشته در راستای برقراری نظم و امنیت در حال گشتزنی در پارک کودک آبادان بودند که مشاهده کردند شش موتور سوار قصد دارند که کودک 13 ساله‌ای را به زور سوار موتورشان کنند که بلافاصله مأموران موضوع را پیگیری کردند و کودکی که از ترس به خود می‌لرزید ادعا کرد آنان قصد شومی داشتند و مأموران وارد عمل شدند.
وی افزود: 20 شرور که در پارک نشسته بودند با مأموران درگیر شدند و کودک 13 ساله از ترس آنکه به وی آسیبی برسد از محل فرار کرد. حمله این اراذل و اوباش به پلیس به اندازه‌ای غیرمنتظره بود که پلیس حتی فرصت پیدا نکرد تا درخواست نیروی کمکی از یگان خود کند.
رویارویی 20 مرد با 2 مأمور پلیس کافی بود تا استوار دوم علیرضا فلاحی که یکی از پلیس‌های ورزیده و یکی از جودو کارهای خوب کشور نیز هست با فنون رزمی چند تن از اوباش را از پای درآورد تا اینکه طرف‌های درگیری که قصد فرار از دست پلیس را داشتند به ناچار با استفاده از قمه، چاقو و ساتور به سمت دو مأمور پلیس یگان امداد حمله‌ور شده و یکی از آنها متأسفانه چاقوی خود را به زیر چشمان استوار فلاحی کرد و چاقو را در همان جا رها کرده و پس از آن موتورسواران از محل گریختند.
استوار فلاحی بلافاصله به بیمارستان ولیعصر خرمشهر منتقل شد و به دلیل اینکه پزشکان جراح خرمشهری قادر به درآوردن چاقو از زیر چشمان وی نشدند پزشکی از مرکز استان، جراحی وی را به عهده گرفت و چاقو از زیر چشمان این پلیس وظیفه‌شناس با موفقیت بیرون کشیده شد.
دستگیری عاملان حمله خونین
همه اشراری که هفته پیش به دو پلیس در آبادان حمله‌ور شده بودند به دام افتادند.
در پی این درگیری که در پارک کودک آبادان در گرفت و باعث زخمی شدن یکی از درجه‌داران یگان امداد پلیس شد، سرهنگ حسین کهیایی فرمانده پلیس آبادان دستور شناسایی و دستگیری عاملان حمله را صادر کرد که در همین راستا مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی با استفاده و بهره‌گیری از منابع اطلاعاتی و مخبران، موفق به شناسایی این اراذل و اوباش در مناطق جرم‌خیز اطراف آبادان و شهرهای مجاور شدند و با استفاده از اصل غافلگیری زمانی که آنان در خانه‌هایشان استراحت می‌کردند همه‌شان را دستگیر کردند.
سرهنگ کهیایی اظهار کرد: 99 درصد جرایم در آبادان توسط پلیس این شهر کشف می‌شود و با عاملان ناامنی بدون هیچ گذشت و بخششی برخورد خواهد شد.
پسران جوانی که با استفاده از شوکر و چاقو مرد میانسال را دزدیده بودند توسط پلیس آگاهی دستگیر شدند.
به گزارش تسنیم، در اواسط بهمن ماه امسال مرد میانسالی با مراجعه به یکی از کلانتری‌های شهرستان قرچک اعلام کرد توسط دو پسر جوان مورد آدم ربایی و تهدید به قتل قرار گرفته است.
مرد میانسال در ادامه اظهاراتش به مأموران گفت: ساعت 11 صبح سوم بهمن ماه زمانی که با خودروی پرایدم مشغول تردد بین فلکه اول و دوم خزانه تهران بودم دو مرد ناشناس که حدود 30 سال سن داشتند سوار بر ماشینم شدم و تقاضا کردند آنها را تا فاصله کمی جلوتر برسانم اما ناگهان این دو نفر با استفاده از سلاح سرد، اسپری اشک‌آور و شوکر از من خواستند به مسیرم ادامه بدهم و گفتند اگر به خواسته آنها تمکین نکنم من را می‌کشند.این دو نفر دست و پایم را بستند و به چشمانم چشم‌‌بند زدند.
مرد میانسال ادامه اظهاراتش را به مأموران اینگونه ادامه داد: بعد از 5 ساعت این دو نفر من را درون کانال آب در قرچک رها کردند و سریعاً از آنجا گریختند و من نیز توانستم با کمک کارکنان آب شیرین‌کن نجات پیدا کنم.
مردان ناشناس علاوه بر ماشینم دسته چک، موبایل، کارت‌های بانکی و سند منزلم که داخل داشبورد خودرو بود را به سرقت بردند و به شدت من را کتک زدند و دندان‌هایم را خرد کردند.
مرد میانسال در ادامه اظهاراتش به مأموران گفت: ششم بهمن ماه امسال این دو نفر با من تماس گرفتند و گفتند که اگر تا 12 ساعت دیگر سه میلیون تومان پول به آنها ندهم ماشینم را دیگر پس نخواهند داد. آنها همچنین من و اعضای خانواده‌ام را تهدید به قتل کردند و گفتند از خودرویم برای حمل مواد مخدر استفاده می‌کنند.
با توجه به اینکه وقوع این آدم‌ربایی در تهران اتفاق افتاده بود پرونده به شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران ارسال شد و به دستور بازپرس پرونده تلاش برای دستگیری دو متهم آغاز شد تا اینکه با استفاده از چهره‌نگاری‌هایی که توسط شاکی پرونده انجام شد هر دو متهم دستگیر شدند و صبح مروز در مقابل بازپرس پرونده قرار گرفتند.
حامد متهم 22 ساله این آدم‌ربایی با اقرار به دزدیدن مرد میانسال به بازپرس پرونده گفت: به دلیل مشکلات مالی که داشتم با یکی از دوستان معتادم در میدان شوش صحبت کردم و قرار شد برای حل مشکلات مالی‌مان ماشین بدزدیم به همین خاطر با دوستم به سمت ترمینال جنوب رفتیم و در آنجا بعد از زورگیری از مردم میانسال ماشین آنها را سرقت کردیم.
دیگر متهم این پرونده نیز که 32 سال سن داشت در اعترافاتش به بازپرس پرونده گفت: بعد از اینکه از مرد میانسال را مورد تهدید قرار دادیم وی را در کانال آبی در شهرستان قرچک رها کردیم و در این آدم‌ربایی از شوکر و چاقو استفاده کردیم.
با اعتراف دو متهم این پرونده به آدم ربایی و سرقت، به دستور محسن مدیرروستا بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران در اختیار اداره پلیس آگاهی قرار گرفتند و تحقیقات در رابطه با این پرونده ادامه دارد.