گزیده ها قسمت-2 . 20 بهمن - 94
با تحول آموزش پزشکی در کشور، دانشگاههای
علوم پزشکی ماموریتمحور میشوند تا از این پس خروجی نظام آموزش پزشکی منطبق با
نیازهای واقعی در مناطق مختلف کشور باشد. تبدیل شدن به مرجعیت علمی در منطقه، نظام
آموزشی پاسخگو، تمرکززدایی در آموزش پزشکی، توسعه اخلاق، توسعه تعاملات بینالمللی
در آموزش پزشکی، ارتقای نظام ارزیابی، ساماندهی ارتباطبخشی بیمارستانها و پایش
برنامههای تحول و نوآوری سرفصلهایی هستند که در قالب بستههای تحول آموزش پزشکی
در معاونت آموزشی وزارت بهداشت به تصویب رسیده است.
بستههایی که در راستای گام چهارم طرح تحول نظام سلامت قرار است حوزه آموزش و پژوهش نظام سلامت را دستخوش تغییراتی اساسی کند. طرحی که برای اجرایی شدن بیش از ٨ماه در معاونت آموزشی وزارت بهداشت مورد نقد و بررسی قرار گرفت و با فراهم آمدن زیرساختهای آن، حالا قرار است در ٦٥ دانشگاه و دانشکده پزشکی اجرا شود تا از این پس ١٨٠هزار دانشجوی دانشگاههای علوم پزشکی و ١٨هزار عضو هیأتعلمی در این دانشگاهها به سمت هماهنگی بیشتر با حوزههای پژوهشی، درمانی و بهداشتی سوق پیدا کنند.
افزایش ظرفیت برخی رشتههای پزشکی با توجه به نیازهای جاری کشور در کنار ارتقا و اصلاح محتوای آموزشی در رشتههایی چون پزشکی عمومی بخش دیگری از برنامههای وزارت بهداشت برای تحول در نظام آموزشی حوزه پزشکی است. برنامههایی که قرار است درنهایت پیوند مستحکمی بین آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی و سلامت ایجاد کند و در کنار برقراری رابطه هدفمند با حوزه صنعت و تولید ثروت علمی از گسترش بیرویه و غیرهدفمند دانشگاههای علوم پزشکی و برخی رشتههای کمکاربرد در کشور جلوگیری کند؛ موضوعی که میتواند از اتلاف منابع محدود حوزه سلامت جلوگیری کند.
محول شدن ٥٠ ماموریت به دانشگاههای علوم پزشکی
جدا از ابعاد اقتصادی و تخصیص بهینه منابع محدود وزارت بهداشت، این طرح از آن جهت اهمیت دارد که نظام آموزش پزشکی بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای نظام سلامت بر کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی اثرگذار است. به همین دلیل هم مسئولان وزارت بهداشت، از همان ابتدا تحول در آموزش پزشکی را یکی از حلقههای اصلی طرح تحول نظام سلامت عنوان کردهاند. هرچند که برخی از کارشناسان و فعالان نظام سلامت نسبت به چگونگی ارزیابی نیازهای واقعی کشور در حوزه سلامت و البته اولویت اجرای این طرح در شرایط فعلی انتقاداتی را به وزارت بهداشت وارد میکنند، اما آنچه بیش از هر چیز مورد تاکید و توجه مسئولان وزارت بهداشت و حتی منتقدان این طرح است، لزوم بازنگری در سیستم آموزش پزشکی کشور است؛ موضوعی که باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت به صراحت بر آن تاکید دارد.
او که از پایان بازنگری در برنامههای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تا پایان سال خبر میدهد، درباره اهداف این بازنگری به «شهروند» میگوید: «ماموریتمحور کردن دانشگاههای علوم پزشکی یکی از اهداف اصلی ما در بازنگری برنامههای آموزشی است. اینکه چه نیرویی برای کجا و چهکاری تربیت شود، درواقع ماموریت اصلی دانشگاههای علوم پزشکی است که برای دستیابی به این هدف، سرفصلهایی برای تحول آموزش پزشکی تنظیم شده که رسیدن به مرجعیت علمی، آموزش پاسخگو و منطبق با نیازهای جامعه و تمرکززدایی در آموزش پزشکی از مهمترین این برنامههاست.»
او ادامه میدهد: «براساس سیاستهای دوازدهگانه برای حوزه آموزش پزشکی که از بستههای تحول و نوآوری استخراج شده است، این مسأله مهم است که هر یک از دانشگاهها بدانند به کدام مسیر میخواهند بروند، زیرا اگر اهداف خود را تعیین نکنند در یک آنارشی قرار میگیرند که به هیچکدام از اهدافشان نمیتوانند دست یابند. در راستای ماموریتمحور کردن دانشگاهها، به دانشگاهها اعلام میشود که در برخی از حوزهها تمرکز خود را افزایش دهند. درواقع به جای اینکه معاونت آموزشی وزارت بهداشت یک گروه تخصصی برای هر موضوعی داشته باشد، موضوعات را به دانشگاهها سپرده تا دانشگاهها روی آن موضوع تمرکز و اطلاعات خود را به وزارت بهداشت اعلام کنند.»
او اضافه میکند: «البته مفهوم ماموریتگرا کردن دانشگاهها این نیست که این مراکز علمی نباید به امور سابق خود بپردازند، بلکه دانشگاهها موظف هستند امور گذشته خود را طبق روال انجام دهند، اما روی برخی از نقاط و مسائل تمرکز بیشتری داشته باشند.» لاریجانی در پاسخ به این پرسش که این ماموریتها بر چه اساسی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور محول شده است، میگوید: «براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی که مورد تایید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است، ما کشور را به ١٠ منطقه آمایشی آموزشی تقسیم کردیم تا در اجرای برنامه تغییر و تحول آموزشی جهتگری درستی داشته باشیم.
براساس اطلاعات استخراج شده از این آمایش ٥٠ ماموریت به دانشگاههای علوم پزشکی کشور محول شده است. برای مثال در استان تهران به دلیل برخورداری از امکانات ماموریتهای متناسب با نیازها و زیرساختهای موجود در دانشگاههای علوم پزشکی این استان را تعریف کردیم یا دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با توجه به نزدیکی به منطقه عسلویه به نیروهای تربیتیافته در حوزه بهداشت حرفهای نیاز دارد. ما براساس همین طرح به این دانشگاه ترویج رشتههای مرتبط با بهداشت حرفهای را تکلیف کردیم. این مسأله برای سایر دانشگاههای علوم پزشکی نیز با توجه به شرایط و نیازهای بومی و منطقهای اجرا میشود.»
تربیت ٧٠ متخصص پزشک خانواده در دانشگاههای علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت رسیدن به مرجعیت علمی را یکی دیگر از اهداف ماموریتمحور کردن دانشگاههای علوم پزشکی عنوان میکند و در اینباره میگوید: «٣٠درصد تولیدات علمی منطقه توسط ایران صورت میگیرد. کشور ایران در نانو در رتبه ٧ دنیا قرار دارد. از طرف دیگر کشور ما در حوزه پزشکی جایگاه شاخصی دارد. بهطوری که در مقالات پزشکی رتبه اول منطقه و هفدهم دنیا در اختیار جامعه دانشگاهیان علوم پزشکی کشور است. ٣٣درصد تولیدات علمی کشور در حوزه آموزش پزشکی است در صورتی که تنها ١٢درصد اساتید در حوزه آموزش پزشکی فعالیت میکنند. چنین کشوری میتواند در منطقه به مرجعیت علمی دست یابد، به شرط آنکه در بحث نوآوری در آموزش عالی نگاه ویژهای داشته باشد.»
لاریجانی به لزوم انطباق نیازهای جاری کشور با خروجی دانشگاههای علوم پزشکی هم اشاره میکند و در اینباره میگوید: «افزایش سن در کشور و حرکت به سمت جامعه سالمند، افزایش آمار مرگومیر ناشی از بیماریهای غیرواگیر و اعتیاد چالشهای مهم درمانی و بهداشتی جدیدی را در کشور ایجاد کرده که بر همین اساس باید خروجی دانشگاههای علوم پزشکی با این نیازهای جدید منطبق شود. یکی دیگر از برنامههای ما در تحول نظام آموزش پزشکی توجه به این نیازهای جدید است.»
او اضافه میکند: «در همین راستا نخستین دوره آزمون رشته تخصصی پزشک خانواده برگزار شد و طی چند روز آتی ٧٠ نفر در ٨ دانشگاه علوم پزشکی تحت آموزشهای نهایی و تکمیلی قرار میگیرند و از سال آینده مشغول به کار میشوند.» معاون آموزش وزیر بهداشت تربیت نیروهای کارآفرین را یکی دیگر از ماموریتهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور عنوان میکند و میگوید: «متاسفانه ارتباط دانشگاه با صنعت در همه حوزههای مختلف علوم دچار گسست است که این نقیصه در حوزه علوم پزشکی بهویژه علوم پایه هم وجود دارد، به همین دلیل حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم در حوزه علوم پزشکی به منظور تربیت نیروهای کارآفرین، با توجه به نیاز کشور به توسعه شرکتهای دانشبنیان یکی دیگر از اهداف و ماموریتهای دانشگاههای علوم پزشکی است.»
فرآیند تحصیل دانشجویان پزشکی در خارج از کشور سخت میشود
لاریجانی به سخت شدن فرآیند تحصیل دانشجویان رشتههای مختلف پزشکی در خارج از کشور هم اشاره میکند: «از دیگر برنامههای معاونت آموزشی وزارت بهداشت، ساماندهی وضع تحصیل دانشجویان رشتههای پزشکی در خارج از کشور است. تنها درآمد یکی از دانشگاههای پزشکی هندوستان از دانشجویان ایرانی٥٠میلیارد تومان در سال است. برخی از کلاسهای پزشکی کشور فیلیپین توسط دانشجوهای ایرانی تشکیل میشود. باید فرآیند خروج از کشور را برای دانشجویان سخت و این مسأله را در داخل کشور ساماندهی کنیم. از طرف دیگر وضع پذیرش دانشجوی خارجی در رشتههای پزشکی در کشور ایران چندان مطلوب نیست که این نشان میدهد هنوز نتوانستهایم خود را در این زمینه به خوبی نشان دهیم.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت به افزایش تعاملات بینالمللی دانشگاههای علوم پزشکی بهعنوان یکی دیگر از برنامههای این معاونت در راستای اجرای گام چهارم طرح تحول نظام سلامت اشاره میکند و میگوید: «به هر یک از مناطق آمایشی ماموریت داده شده تا فعالیت مشترک بینالمللی خود را در یک منطقه از جهان متمرکز کنند.البته این امر به معنای محدودسازی تعاملات بینالمللی دانشگاهها نیست، بلکه نوعی بازمهندسی است. برای مثال به دانشگاه علوم پزشکی تبریز ماموریت داده شده تا با دانشگاههای علوم پزشکی کشور جمهوری آذربایجان به دلیل همزبانی و همسایگی تعامل بیشتری داشته باشند.»
تحول در نظام آموزشی در شرایط فعلی به صلاح نیست
این صحبتها درحالی از سوی باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت مطرح میشود که برخی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه سلامت نسبت به اولویت زمانی و تواناییهای موجود وزارت بهداشت درخصوص ایجاد تغییرات گسترده نظام آموزشی پزشکی انتقاداتی را مطرح میکنند.
احمد آریایینژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی از همین منتقدان است. او با بیان اینکه مامویتمحور کردن دانشگاههای علوم پزشکی در شرایط فعلی موضوعی بهنسبت ناچیز و کماهمیت در نظام سلامت است، به «شهروند» میگوید: «در این که نظام آموزشی در حوزه پزشکی نیاز به بازنگری اساسی دارد، هیچ تردیدی نیست، بلکه انتقادات بیشتر به زمان اجرای این برنامه و توجه به اولویتهای مهم دیگر نظام سلامت است.»
آریایینژاد ادامه میدهد: «وقتی گامهای قبلی طرح تحول به گفته خود مسئولان وزارت بهداشت به سرانجام نرسیده است و هنوز در کاهش هزینهها و نزدیک کردن تعرفههای فعلی به تعرفههای واقعی کارهای زیادی باید انجام شود، چطور میتوان کار به این بزرگی را هم همزمان با دیگر گامهای طرح تحول آغاز کرد.»
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مشکلات و محدودیتهای مختلف وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره میکند و میگوید: «وزیر محترم بهداشت بارها در صحبتهای خود به کمبود منابع، اختصاص نیافتن منابع با وجود تصریح قانون، کمکاری بیمهها و مشکلات دیگر اشاره داشته، حالا در این وضع باید بخشی از منابع و نیروی انسانی محدود وزارت بهداشت بر تغییر و تحول سیستم آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی متمرکز شود. آغاز این طرح در زمان فعلی باعث انحراف منابع میشود.» آریایینژاد معتقد است تغییر و تحول در آموزش پزشکی و ماموریتمحور کردن دانشگاهها در شرایط فعلی، تاثیر مشخص و ملموسی بر نظام سلامت ندارد و حتی دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت که رضایت نسبی جامعه را در پی داشته است را تحتتاثیر قرار میدهد و آرامش نسبی به وجود آمده را برهم میزند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیتوجهی به نظرات متخصصان و صاحبنظران حوزه سلامت را یکی از نواقص این طرح عنوان میکند و میگوید: «در حقیقت همه این افراد ماحصل همین آموزشهایی هستند که وزارت بهداشت قصد تغییر و تحول در آن را دارد. هیچکس به اندازه جامعه پزشکی و فعالان نظام سلامت به نواقص، کمبودها و نقاط قوت این نظام آموزشی آگاهی ندارد. تمام این افراد کسانی هستند که همین مسیر آموزش را طی کردهاند، پس بهتر از هر کسی میتوانند آن را نقد و بررسی کنند.»
او ادامه میدهد: «البته ما نمیگوییم که فقط منتقدان نظر دهند، اساتید دانشگاه، نخبگان پزشکی، روسای بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی میتوانند نظرات خوبی برای اجرای هرچه بهتر این طرح ارایه دهند. نقش نهادهای مدنی در انجام چنین طرحهایی باید پررنگتر باشد. این وعدهای بود که بارها از زبان دولتمردان شنیده شده است.»
بستههایی که در راستای گام چهارم طرح تحول نظام سلامت قرار است حوزه آموزش و پژوهش نظام سلامت را دستخوش تغییراتی اساسی کند. طرحی که برای اجرایی شدن بیش از ٨ماه در معاونت آموزشی وزارت بهداشت مورد نقد و بررسی قرار گرفت و با فراهم آمدن زیرساختهای آن، حالا قرار است در ٦٥ دانشگاه و دانشکده پزشکی اجرا شود تا از این پس ١٨٠هزار دانشجوی دانشگاههای علوم پزشکی و ١٨هزار عضو هیأتعلمی در این دانشگاهها به سمت هماهنگی بیشتر با حوزههای پژوهشی، درمانی و بهداشتی سوق پیدا کنند.
افزایش ظرفیت برخی رشتههای پزشکی با توجه به نیازهای جاری کشور در کنار ارتقا و اصلاح محتوای آموزشی در رشتههایی چون پزشکی عمومی بخش دیگری از برنامههای وزارت بهداشت برای تحول در نظام آموزشی حوزه پزشکی است. برنامههایی که قرار است درنهایت پیوند مستحکمی بین آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی و سلامت ایجاد کند و در کنار برقراری رابطه هدفمند با حوزه صنعت و تولید ثروت علمی از گسترش بیرویه و غیرهدفمند دانشگاههای علوم پزشکی و برخی رشتههای کمکاربرد در کشور جلوگیری کند؛ موضوعی که میتواند از اتلاف منابع محدود حوزه سلامت جلوگیری کند.
محول شدن ٥٠ ماموریت به دانشگاههای علوم پزشکی
جدا از ابعاد اقتصادی و تخصیص بهینه منابع محدود وزارت بهداشت، این طرح از آن جهت اهمیت دارد که نظام آموزش پزشکی بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای نظام سلامت بر کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی اثرگذار است. به همین دلیل هم مسئولان وزارت بهداشت، از همان ابتدا تحول در آموزش پزشکی را یکی از حلقههای اصلی طرح تحول نظام سلامت عنوان کردهاند. هرچند که برخی از کارشناسان و فعالان نظام سلامت نسبت به چگونگی ارزیابی نیازهای واقعی کشور در حوزه سلامت و البته اولویت اجرای این طرح در شرایط فعلی انتقاداتی را به وزارت بهداشت وارد میکنند، اما آنچه بیش از هر چیز مورد تاکید و توجه مسئولان وزارت بهداشت و حتی منتقدان این طرح است، لزوم بازنگری در سیستم آموزش پزشکی کشور است؛ موضوعی که باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت به صراحت بر آن تاکید دارد.
او که از پایان بازنگری در برنامههای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تا پایان سال خبر میدهد، درباره اهداف این بازنگری به «شهروند» میگوید: «ماموریتمحور کردن دانشگاههای علوم پزشکی یکی از اهداف اصلی ما در بازنگری برنامههای آموزشی است. اینکه چه نیرویی برای کجا و چهکاری تربیت شود، درواقع ماموریت اصلی دانشگاههای علوم پزشکی است که برای دستیابی به این هدف، سرفصلهایی برای تحول آموزش پزشکی تنظیم شده که رسیدن به مرجعیت علمی، آموزش پاسخگو و منطبق با نیازهای جامعه و تمرکززدایی در آموزش پزشکی از مهمترین این برنامههاست.»
او ادامه میدهد: «براساس سیاستهای دوازدهگانه برای حوزه آموزش پزشکی که از بستههای تحول و نوآوری استخراج شده است، این مسأله مهم است که هر یک از دانشگاهها بدانند به کدام مسیر میخواهند بروند، زیرا اگر اهداف خود را تعیین نکنند در یک آنارشی قرار میگیرند که به هیچکدام از اهدافشان نمیتوانند دست یابند. در راستای ماموریتمحور کردن دانشگاهها، به دانشگاهها اعلام میشود که در برخی از حوزهها تمرکز خود را افزایش دهند. درواقع به جای اینکه معاونت آموزشی وزارت بهداشت یک گروه تخصصی برای هر موضوعی داشته باشد، موضوعات را به دانشگاهها سپرده تا دانشگاهها روی آن موضوع تمرکز و اطلاعات خود را به وزارت بهداشت اعلام کنند.»
او اضافه میکند: «البته مفهوم ماموریتگرا کردن دانشگاهها این نیست که این مراکز علمی نباید به امور سابق خود بپردازند، بلکه دانشگاهها موظف هستند امور گذشته خود را طبق روال انجام دهند، اما روی برخی از نقاط و مسائل تمرکز بیشتری داشته باشند.» لاریجانی در پاسخ به این پرسش که این ماموریتها بر چه اساسی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور محول شده است، میگوید: «براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی که مورد تایید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است، ما کشور را به ١٠ منطقه آمایشی آموزشی تقسیم کردیم تا در اجرای برنامه تغییر و تحول آموزشی جهتگری درستی داشته باشیم.
براساس اطلاعات استخراج شده از این آمایش ٥٠ ماموریت به دانشگاههای علوم پزشکی کشور محول شده است. برای مثال در استان تهران به دلیل برخورداری از امکانات ماموریتهای متناسب با نیازها و زیرساختهای موجود در دانشگاههای علوم پزشکی این استان را تعریف کردیم یا دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با توجه به نزدیکی به منطقه عسلویه به نیروهای تربیتیافته در حوزه بهداشت حرفهای نیاز دارد. ما براساس همین طرح به این دانشگاه ترویج رشتههای مرتبط با بهداشت حرفهای را تکلیف کردیم. این مسأله برای سایر دانشگاههای علوم پزشکی نیز با توجه به شرایط و نیازهای بومی و منطقهای اجرا میشود.»
تربیت ٧٠ متخصص پزشک خانواده در دانشگاههای علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت رسیدن به مرجعیت علمی را یکی دیگر از اهداف ماموریتمحور کردن دانشگاههای علوم پزشکی عنوان میکند و در اینباره میگوید: «٣٠درصد تولیدات علمی منطقه توسط ایران صورت میگیرد. کشور ایران در نانو در رتبه ٧ دنیا قرار دارد. از طرف دیگر کشور ما در حوزه پزشکی جایگاه شاخصی دارد. بهطوری که در مقالات پزشکی رتبه اول منطقه و هفدهم دنیا در اختیار جامعه دانشگاهیان علوم پزشکی کشور است. ٣٣درصد تولیدات علمی کشور در حوزه آموزش پزشکی است در صورتی که تنها ١٢درصد اساتید در حوزه آموزش پزشکی فعالیت میکنند. چنین کشوری میتواند در منطقه به مرجعیت علمی دست یابد، به شرط آنکه در بحث نوآوری در آموزش عالی نگاه ویژهای داشته باشد.»
لاریجانی به لزوم انطباق نیازهای جاری کشور با خروجی دانشگاههای علوم پزشکی هم اشاره میکند و در اینباره میگوید: «افزایش سن در کشور و حرکت به سمت جامعه سالمند، افزایش آمار مرگومیر ناشی از بیماریهای غیرواگیر و اعتیاد چالشهای مهم درمانی و بهداشتی جدیدی را در کشور ایجاد کرده که بر همین اساس باید خروجی دانشگاههای علوم پزشکی با این نیازهای جدید منطبق شود. یکی دیگر از برنامههای ما در تحول نظام آموزش پزشکی توجه به این نیازهای جدید است.»
او اضافه میکند: «در همین راستا نخستین دوره آزمون رشته تخصصی پزشک خانواده برگزار شد و طی چند روز آتی ٧٠ نفر در ٨ دانشگاه علوم پزشکی تحت آموزشهای نهایی و تکمیلی قرار میگیرند و از سال آینده مشغول به کار میشوند.» معاون آموزش وزیر بهداشت تربیت نیروهای کارآفرین را یکی دیگر از ماموریتهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور عنوان میکند و میگوید: «متاسفانه ارتباط دانشگاه با صنعت در همه حوزههای مختلف علوم دچار گسست است که این نقیصه در حوزه علوم پزشکی بهویژه علوم پایه هم وجود دارد، به همین دلیل حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم در حوزه علوم پزشکی به منظور تربیت نیروهای کارآفرین، با توجه به نیاز کشور به توسعه شرکتهای دانشبنیان یکی دیگر از اهداف و ماموریتهای دانشگاههای علوم پزشکی است.»
فرآیند تحصیل دانشجویان پزشکی در خارج از کشور سخت میشود
لاریجانی به سخت شدن فرآیند تحصیل دانشجویان رشتههای مختلف پزشکی در خارج از کشور هم اشاره میکند: «از دیگر برنامههای معاونت آموزشی وزارت بهداشت، ساماندهی وضع تحصیل دانشجویان رشتههای پزشکی در خارج از کشور است. تنها درآمد یکی از دانشگاههای پزشکی هندوستان از دانشجویان ایرانی٥٠میلیارد تومان در سال است. برخی از کلاسهای پزشکی کشور فیلیپین توسط دانشجوهای ایرانی تشکیل میشود. باید فرآیند خروج از کشور را برای دانشجویان سخت و این مسأله را در داخل کشور ساماندهی کنیم. از طرف دیگر وضع پذیرش دانشجوی خارجی در رشتههای پزشکی در کشور ایران چندان مطلوب نیست که این نشان میدهد هنوز نتوانستهایم خود را در این زمینه به خوبی نشان دهیم.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت به افزایش تعاملات بینالمللی دانشگاههای علوم پزشکی بهعنوان یکی دیگر از برنامههای این معاونت در راستای اجرای گام چهارم طرح تحول نظام سلامت اشاره میکند و میگوید: «به هر یک از مناطق آمایشی ماموریت داده شده تا فعالیت مشترک بینالمللی خود را در یک منطقه از جهان متمرکز کنند.البته این امر به معنای محدودسازی تعاملات بینالمللی دانشگاهها نیست، بلکه نوعی بازمهندسی است. برای مثال به دانشگاه علوم پزشکی تبریز ماموریت داده شده تا با دانشگاههای علوم پزشکی کشور جمهوری آذربایجان به دلیل همزبانی و همسایگی تعامل بیشتری داشته باشند.»
تحول در نظام آموزشی در شرایط فعلی به صلاح نیست
این صحبتها درحالی از سوی باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت مطرح میشود که برخی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه سلامت نسبت به اولویت زمانی و تواناییهای موجود وزارت بهداشت درخصوص ایجاد تغییرات گسترده نظام آموزشی پزشکی انتقاداتی را مطرح میکنند.
احمد آریایینژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی از همین منتقدان است. او با بیان اینکه مامویتمحور کردن دانشگاههای علوم پزشکی در شرایط فعلی موضوعی بهنسبت ناچیز و کماهمیت در نظام سلامت است، به «شهروند» میگوید: «در این که نظام آموزشی در حوزه پزشکی نیاز به بازنگری اساسی دارد، هیچ تردیدی نیست، بلکه انتقادات بیشتر به زمان اجرای این برنامه و توجه به اولویتهای مهم دیگر نظام سلامت است.»
آریایینژاد ادامه میدهد: «وقتی گامهای قبلی طرح تحول به گفته خود مسئولان وزارت بهداشت به سرانجام نرسیده است و هنوز در کاهش هزینهها و نزدیک کردن تعرفههای فعلی به تعرفههای واقعی کارهای زیادی باید انجام شود، چطور میتوان کار به این بزرگی را هم همزمان با دیگر گامهای طرح تحول آغاز کرد.»
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مشکلات و محدودیتهای مختلف وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره میکند و میگوید: «وزیر محترم بهداشت بارها در صحبتهای خود به کمبود منابع، اختصاص نیافتن منابع با وجود تصریح قانون، کمکاری بیمهها و مشکلات دیگر اشاره داشته، حالا در این وضع باید بخشی از منابع و نیروی انسانی محدود وزارت بهداشت بر تغییر و تحول سیستم آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی متمرکز شود. آغاز این طرح در زمان فعلی باعث انحراف منابع میشود.» آریایینژاد معتقد است تغییر و تحول در آموزش پزشکی و ماموریتمحور کردن دانشگاهها در شرایط فعلی، تاثیر مشخص و ملموسی بر نظام سلامت ندارد و حتی دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت که رضایت نسبی جامعه را در پی داشته است را تحتتاثیر قرار میدهد و آرامش نسبی به وجود آمده را برهم میزند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیتوجهی به نظرات متخصصان و صاحبنظران حوزه سلامت را یکی از نواقص این طرح عنوان میکند و میگوید: «در حقیقت همه این افراد ماحصل همین آموزشهایی هستند که وزارت بهداشت قصد تغییر و تحول در آن را دارد. هیچکس به اندازه جامعه پزشکی و فعالان نظام سلامت به نواقص، کمبودها و نقاط قوت این نظام آموزشی آگاهی ندارد. تمام این افراد کسانی هستند که همین مسیر آموزش را طی کردهاند، پس بهتر از هر کسی میتوانند آن را نقد و بررسی کنند.»
او ادامه میدهد: «البته ما نمیگوییم که فقط منتقدان نظر دهند، اساتید دانشگاه، نخبگان پزشکی، روسای بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی میتوانند نظرات خوبی برای اجرای هرچه بهتر این طرح ارایه دهند. نقش نهادهای مدنی در انجام چنین طرحهایی باید پررنگتر باشد. این وعدهای بود که بارها از زبان دولتمردان شنیده شده است.»
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران
بزرگ محدودیتها و ممنوعیتهای ترافیکی ویژه راهپیمایی 22 بهمنماه را تشریح کرد و
گفت: مرحله اول محدودیتهای ترافیکی از ساعت 22 چهارشنبه شب و
مرحله دوم از ساعت 6 صبح پنجشنبه در سطح بزرگراهها و خیابانهای منتهی به میدان آزادی آغاز می شود.
سردار سید تیمور حسینی در نشست خبری صبح امروز خود که برای تشریح محدودیتها و ممنوعیتهای ترافیکی ویژه راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال برگزار شده بود، گفت: طی دو مرحله محدودیت و ممنوعیت ترافیکی در مسیرهای منتهی به میدان آزادی آغاز خواهد شد که مرحله نخست آن از شب قبل از راهپیمایی آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: براین اساس مرحله اول محدودیتهای ترافیکی از ساعت 22 چهارشنبه شب آغاز خواهد شد و در چهار مقطع از رینگ داخلی میدان آزادی محدودیت اعمال خواهد شد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه چهار منطقه ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی در این قسمت مسوولیت خواهند داشت، گفت: منطقه 10 پلیس راهور در مسیر شرق به غرب خیابان آزادی از تقاطع خیابان شهید برادران عزیزی انجام مسوولیت خواهد کرد، منطقه 21 در مسیر شرق به غرب جاده مخصوص از ابتدای راستگرد آیتالله سعیدی اعمال محدودیت میکند، منطقه 5 نیز از تقاطع خیابان دانش در بزرگراه جناح به سمت میدان آزادی را مدیریت خواهد کرد. منطقه 9 پلیس راهور نیز دسترسی رینگ خارجی ضلع جنوب میدان آزادی به داخل میدان را با اعمال محدودیت مدیریت میکند.
اعمال ممنوعیت تردد در ساعت 6 صبح 22 بهمن
حسینی با بیان اینکه مرحله دوم طرح از ساعت 6 صبح 22 بهمنماه اعمال یکسری محدودیت و ممنوعیت آغاز خواهد شد، گفت: در طول خیابان آزادی از میدان آزادی تا میدان انقلاب محدودیت تردد اعمال خواهد شد و در ادامه در صورت افزایش جمعیت، از میدان انقلاب تا میدان فردوسی باز هم در صورت موافقت فرماندهان، از میدان فردوسی تا میدان امام حسین، محدودیت تردد اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: در غرب میدان آزادی نیز در طول جاده مخصوص از بعد از پل ستاری تا میدان آزادی تردد وسایل نقلیه تا پایان راهپیمایی ممنوع خواهد بود.
به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، در طول بزرگراه محمدعلی جناح از فلکه دوم صادقیه تا میدان آزادی و همچنین در طول بزرگراه آیتالله سعیدی از میدان فتح تا میدان آزادی نیز ممنوعیت تردد اعمال شده است.
حسینی با بیان اینکه در تمامی رمپ و لوپهای تقاطعهای غیرهمسطح بزرگراه شیخ فضلالله نوری به بزرگراه جناح نیز ممنوعیت اعمال شده، گفت: هنگام افزایش تردد راهپیمایان در محدوده بزرگراه نواب از میدان جمهوری تا خیابان آزادی و خیابان توحید از میدان توحید تا خیابان آزادی، محدودیت اعمال خواهد شد. در بزرگراه یادگار امام (ره) از خیابان تیموری تا دوربرگردان ضلع جنوب به سمت خیابان آزادی محدودیتی مشابه اعمال شده است.
در خیابانهای حبیباللهی و علیاکبری و همچنین بلوار برادران عزیزی از آخرین تقاطع به سمت خیابان آزادی محدودیت اعمال شده و در خیابان برادران شهید رحمانی، از میدان رحمانی تا جاده مخصوص کرج نیز محدودیتی مشابه وجود دارد. در خیابان کارگر نیز حد فاصل خیابان جمهوری تا بلوار کشاورز، محدودیت تردد اعمال شده و نسبت حرکت به سمت شمال از خیابانهای واقع در خیابان لبافینژاد نیز خلاف جهت در خیابان لبافینژاد نیز کنترل اعمال میشود.
حسینی افزود: در طول خیابان فردوسی حد فاصل خیابانهای جمهوری و سمیه نیز حرکتهایی که در طول خیابان قرنی از طالقانی تا سمیه انجام شود، تحت کنترل قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه در طول خیابان ولیعصر حد فاصل خیابان جمهوری- خیابان طالقانی نیز محدودیت وجود دارد، افزود: مسیرهای عمود بر خیابان آزادی در ضلع شمال شامل خیابانهای دکتر قریب، خیابان اسکندری، خیابان رودکی و خیابان خوش و همچنین مسیرهای عمود بر خیابان آزادی در ضلع جنوب شامل خیابانهای جمالزاده، نوفلاح، زارع، اوستا و ساسان، محدودیت تردد اجرا خواهد شد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه مسیرهای عمود در خیابان انقلاب در ضلعهای شمالی و جنوبی نیز با محدودیت تردد روبهرو خواهد بود، گفت: خیابانهای نجاتاللهی، حافظ، فلسطین، وصال شیرازی، قدس، 16 آذر، خارک، ابوریحان، رازی، دانشگاه، 12 فروردین، منیری جاوید از جمله این خیابانهاست که محدودیت تردد در این خیابانها اعمال میشود، ضمن اینکه بار ترافیک در خیابان حافظ به روی پل هدایت خواهد شد.
مناطق توقفممنوع در راهپیمایی
حسینی به محدودههای توقف ممنوع در طول مسیر راهپیمایی اشاره کرد و گفت: در طول بزرگراه جناح از میدان آزادی تا فلکه دوم صادقیه، در طول جاده مخصوص از میدان آزادی تا پل اکباتان، در طول بزرگراه آیتالله سعیدی از میدان آزادی تا میدان فتح و در طول خیابان آزادی از میدان آزادی تا میدان فردوسی و در ادامه تا میدان امام حسین ممنوعیت پارک خودرو وجود داشته و در صورتی که خودرویی در این معابر متوقف شده باشد نسبت به جابهجایی آنها اقدام خواهد شد.
وی بار دیگر تاکید کرد: کلیه محدودیتها و ممنوعیتهای اعمال شده، از ساعت 6 صبح روز 22 بهمنماه اعمال میشود و تنها مبادی رینگ داخلی میدان آزادی یا همان مرحله اول طرح از ساعت 22 شب قبل از راهپیمایی آغاز خواهد شد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به تردد موتورسیکلتها در مسیر راهپیمایی گفت: در کلیه معابر دارای محدودیت تردد همکاران من در پلیس راهنمایی و رانندگی از تردد موتورسیکلت سواران و حرکت خلاف جهت وسایل نقلیه نیز جلوگیری خواهند کرد.
ترمینال غرب تعطیل میشود
حسینی همچنین از تعطیلی ترمینال مسافربری غرب از ساعت 21 روز چهارشنبه خبر داد و گفت: این تعطیلی تا پایان راهپیمایی 22 بهمن ادامه خواهد داشت و اتوبوسهایی که قصد ورود به این پایانه را دارند، دراین زمان با استفاده از مسیر بزرگراه آزادگان به سمت ترمینال جنوب هدایت خواند شد که در این خصوص با پلیس راه و بزرگراه هماهنگی انجام شده است.
وی درباره بار خروجی فرودگاه مهرآباد نیز گفت: بار خروجی مهرآباد از طریق خیابان معراج به سمت بزرگراه آیتالله سعیدی هدایت شده تا میدان فتح ادامه خواهد داشت.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد که روسای مناطق پلیس راهنمایی و رانندگی به هیچ وجه حق ندارند که برای اعمال محدودیت از اتوبوسهای شرکت واحد در مسیر راهپیمایی استفاده کنند.
مسیرهای جایگزین در زمان برگزاری راهپیمایی
حسینی درباره مسیرهای جایگزین در زمان راهپیمایی نیز گفت: کارکنان و ساکنان محدوده فرودگاه مهرآباد و همچنین مسافرانی که دارای بلیت هستند با استفاده از بزرگراه شیخفضلالله نوری، اتوبان کرج، اتوبان ستاری وارد خیابان فرودگاه شده و میتوانند به مهرآباد دسترسی داشته باشند . همچنین رانندگانی که قصد عزیمت به کرج را داشته باشند از اتوبان کرج، جاده قدیم کرج و همچنین بزرگراه شهید خرازی میتوانند تردد کنند.
وی با تاکید بر اینکه پلیس در این روز در آماده باش کامل خواهد بود و محدودیت و ممنوعیتهای اعمال شده تا پایان مراسم و تخلیه کامل معابر از حضور راهپیمایان ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: لازم است شهروندان همکاریهای لازم را با ماموران پلیس داشته باشند و در معابری که ممنوعیت توقف اعمال شده، خودروهای سواریشان را پارک نکنند.
مرحله دوم از ساعت 6 صبح پنجشنبه در سطح بزرگراهها و خیابانهای منتهی به میدان آزادی آغاز می شود.
سردار سید تیمور حسینی در نشست خبری صبح امروز خود که برای تشریح محدودیتها و ممنوعیتهای ترافیکی ویژه راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال برگزار شده بود، گفت: طی دو مرحله محدودیت و ممنوعیت ترافیکی در مسیرهای منتهی به میدان آزادی آغاز خواهد شد که مرحله نخست آن از شب قبل از راهپیمایی آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: براین اساس مرحله اول محدودیتهای ترافیکی از ساعت 22 چهارشنبه شب آغاز خواهد شد و در چهار مقطع از رینگ داخلی میدان آزادی محدودیت اعمال خواهد شد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه چهار منطقه ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی در این قسمت مسوولیت خواهند داشت، گفت: منطقه 10 پلیس راهور در مسیر شرق به غرب خیابان آزادی از تقاطع خیابان شهید برادران عزیزی انجام مسوولیت خواهد کرد، منطقه 21 در مسیر شرق به غرب جاده مخصوص از ابتدای راستگرد آیتالله سعیدی اعمال محدودیت میکند، منطقه 5 نیز از تقاطع خیابان دانش در بزرگراه جناح به سمت میدان آزادی را مدیریت خواهد کرد. منطقه 9 پلیس راهور نیز دسترسی رینگ خارجی ضلع جنوب میدان آزادی به داخل میدان را با اعمال محدودیت مدیریت میکند.
اعمال ممنوعیت تردد در ساعت 6 صبح 22 بهمن
حسینی با بیان اینکه مرحله دوم طرح از ساعت 6 صبح 22 بهمنماه اعمال یکسری محدودیت و ممنوعیت آغاز خواهد شد، گفت: در طول خیابان آزادی از میدان آزادی تا میدان انقلاب محدودیت تردد اعمال خواهد شد و در ادامه در صورت افزایش جمعیت، از میدان انقلاب تا میدان فردوسی باز هم در صورت موافقت فرماندهان، از میدان فردوسی تا میدان امام حسین، محدودیت تردد اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: در غرب میدان آزادی نیز در طول جاده مخصوص از بعد از پل ستاری تا میدان آزادی تردد وسایل نقلیه تا پایان راهپیمایی ممنوع خواهد بود.
به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، در طول بزرگراه محمدعلی جناح از فلکه دوم صادقیه تا میدان آزادی و همچنین در طول بزرگراه آیتالله سعیدی از میدان فتح تا میدان آزادی نیز ممنوعیت تردد اعمال شده است.
حسینی با بیان اینکه در تمامی رمپ و لوپهای تقاطعهای غیرهمسطح بزرگراه شیخ فضلالله نوری به بزرگراه جناح نیز ممنوعیت اعمال شده، گفت: هنگام افزایش تردد راهپیمایان در محدوده بزرگراه نواب از میدان جمهوری تا خیابان آزادی و خیابان توحید از میدان توحید تا خیابان آزادی، محدودیت اعمال خواهد شد. در بزرگراه یادگار امام (ره) از خیابان تیموری تا دوربرگردان ضلع جنوب به سمت خیابان آزادی محدودیتی مشابه اعمال شده است.
در خیابانهای حبیباللهی و علیاکبری و همچنین بلوار برادران عزیزی از آخرین تقاطع به سمت خیابان آزادی محدودیت اعمال شده و در خیابان برادران شهید رحمانی، از میدان رحمانی تا جاده مخصوص کرج نیز محدودیتی مشابه وجود دارد. در خیابان کارگر نیز حد فاصل خیابان جمهوری تا بلوار کشاورز، محدودیت تردد اعمال شده و نسبت حرکت به سمت شمال از خیابانهای واقع در خیابان لبافینژاد نیز خلاف جهت در خیابان لبافینژاد نیز کنترل اعمال میشود.
حسینی افزود: در طول خیابان فردوسی حد فاصل خیابانهای جمهوری و سمیه نیز حرکتهایی که در طول خیابان قرنی از طالقانی تا سمیه انجام شود، تحت کنترل قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه در طول خیابان ولیعصر حد فاصل خیابان جمهوری- خیابان طالقانی نیز محدودیت وجود دارد، افزود: مسیرهای عمود بر خیابان آزادی در ضلع شمال شامل خیابانهای دکتر قریب، خیابان اسکندری، خیابان رودکی و خیابان خوش و همچنین مسیرهای عمود بر خیابان آزادی در ضلع جنوب شامل خیابانهای جمالزاده، نوفلاح، زارع، اوستا و ساسان، محدودیت تردد اجرا خواهد شد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه مسیرهای عمود در خیابان انقلاب در ضلعهای شمالی و جنوبی نیز با محدودیت تردد روبهرو خواهد بود، گفت: خیابانهای نجاتاللهی، حافظ، فلسطین، وصال شیرازی، قدس، 16 آذر، خارک، ابوریحان، رازی، دانشگاه، 12 فروردین، منیری جاوید از جمله این خیابانهاست که محدودیت تردد در این خیابانها اعمال میشود، ضمن اینکه بار ترافیک در خیابان حافظ به روی پل هدایت خواهد شد.
مناطق توقفممنوع در راهپیمایی
حسینی به محدودههای توقف ممنوع در طول مسیر راهپیمایی اشاره کرد و گفت: در طول بزرگراه جناح از میدان آزادی تا فلکه دوم صادقیه، در طول جاده مخصوص از میدان آزادی تا پل اکباتان، در طول بزرگراه آیتالله سعیدی از میدان آزادی تا میدان فتح و در طول خیابان آزادی از میدان آزادی تا میدان فردوسی و در ادامه تا میدان امام حسین ممنوعیت پارک خودرو وجود داشته و در صورتی که خودرویی در این معابر متوقف شده باشد نسبت به جابهجایی آنها اقدام خواهد شد.
وی بار دیگر تاکید کرد: کلیه محدودیتها و ممنوعیتهای اعمال شده، از ساعت 6 صبح روز 22 بهمنماه اعمال میشود و تنها مبادی رینگ داخلی میدان آزادی یا همان مرحله اول طرح از ساعت 22 شب قبل از راهپیمایی آغاز خواهد شد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به تردد موتورسیکلتها در مسیر راهپیمایی گفت: در کلیه معابر دارای محدودیت تردد همکاران من در پلیس راهنمایی و رانندگی از تردد موتورسیکلت سواران و حرکت خلاف جهت وسایل نقلیه نیز جلوگیری خواهند کرد.
ترمینال غرب تعطیل میشود
حسینی همچنین از تعطیلی ترمینال مسافربری غرب از ساعت 21 روز چهارشنبه خبر داد و گفت: این تعطیلی تا پایان راهپیمایی 22 بهمن ادامه خواهد داشت و اتوبوسهایی که قصد ورود به این پایانه را دارند، دراین زمان با استفاده از مسیر بزرگراه آزادگان به سمت ترمینال جنوب هدایت خواند شد که در این خصوص با پلیس راه و بزرگراه هماهنگی انجام شده است.
وی درباره بار خروجی فرودگاه مهرآباد نیز گفت: بار خروجی مهرآباد از طریق خیابان معراج به سمت بزرگراه آیتالله سعیدی هدایت شده تا میدان فتح ادامه خواهد داشت.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد که روسای مناطق پلیس راهنمایی و رانندگی به هیچ وجه حق ندارند که برای اعمال محدودیت از اتوبوسهای شرکت واحد در مسیر راهپیمایی استفاده کنند.
مسیرهای جایگزین در زمان برگزاری راهپیمایی
حسینی درباره مسیرهای جایگزین در زمان راهپیمایی نیز گفت: کارکنان و ساکنان محدوده فرودگاه مهرآباد و همچنین مسافرانی که دارای بلیت هستند با استفاده از بزرگراه شیخفضلالله نوری، اتوبان کرج، اتوبان ستاری وارد خیابان فرودگاه شده و میتوانند به مهرآباد دسترسی داشته باشند . همچنین رانندگانی که قصد عزیمت به کرج را داشته باشند از اتوبان کرج، جاده قدیم کرج و همچنین بزرگراه شهید خرازی میتوانند تردد کنند.
وی با تاکید بر اینکه پلیس در این روز در آماده باش کامل خواهد بود و محدودیت و ممنوعیتهای اعمال شده تا پایان مراسم و تخلیه کامل معابر از حضور راهپیمایان ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: لازم است شهروندان همکاریهای لازم را با ماموران پلیس داشته باشند و در معابری که ممنوعیت توقف اعمال شده، خودروهای سواریشان را پارک نکنند.
جلسه مشترک دادستانی، شهرداری تهران و
پلیس تهران به منظور بررسی راهکارهای مبارزه با آسیبهای اجتماعی با حضور شهردار
تهران، فرمانده پلیس تهران، جمعی از معاونان دادستان تهران و برخی مسئولان شهرداری
و به ریاست دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.
دکتر جعفری دولتآبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران مهمترین مصادیق آسیبهای اجتماعی شامل اعتیاد، تکدی، کودکان کار، طلاق و بیکاری را بر شمرد و در تاثیر این آسیبها بر چهرهی شهر، تقسیمبندی آنها را مورد نظر قرار داد و گفت: برخی آسیبها ظاهری و آشکار هستند که از آن جمله، اعتیاد است.
جعفری دولت آبادی ضمن انتقاد از وضعیت شهر به گونهای که در برخی محلات و ساعات شبانهروز افراد معتاد در ملاءعام اقدام به استعمال مواد مخدر و روانگردان میکنند، از صحنههای جریحهدار کننده احساسات عموم مانند کودکانی که به جای تحصیل در چهارراهها به کارهای متفرقه و بعضاً گدایی میپردازند، گلایه کرد و گفت: غالب متکدیان و فروشندگان خیابانی به کارهای کاذب مشغول اند و درصد بزرگی از آنها نیازمند نمیباشند.
آسیبهای اجتماعی در زیر پوست شهر
وی بیخانمانی و کارتنخوابی را از آسیبهای آشکار بر شمرد و خاطرنشان کرد: آسیبهای غیر آشکار مانند طلاق و کاهش سن اعتیاد که زیر پوست شهر موجود است، نشان از دگردیسی جامعه دارد و اگر چه نمود ظاهری ندارد، اما آسیب بزرگی محسوب میشود.
دادستان عمومی و انقلاب تهران وضعیت نامناسب عفاف و حجاب را از آسیبهای اجتماعی برشمرد که مخل امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه است و اظهار کرد: متاسفانه امروزه در برخی مناطق شهر، وضعیت عفاف و پوشش به گونهای است که بعضاً حضور مردم متدین و مقید به ارزشهای دینی را با مشکل مواجه ساخته است.
لزوم همکاری دادستانی، شهرداری و پلیس در رفع آسیبها
جعفری دولت آبادی سپس به راهکار پیشگیری از آسیبها پرداخت و با تاکید بر لزوم همکاری میان دادستانی، شهرداری، پلیس و رسانهها و همچنین استفاده از ظرفیت دیگر مراجعی که قابلیت اطلاعرسانی و کمک دارند، مانند ائمه جماعت، سازمانهای مردمنهاد و رسانههای جمعی، اظهار کرد: همکاری مناسب این مراجع، نیازمند برنامهریزی منظم و عملیاتی نمودن آن است و با عنایت به گسترش طول و عرض شهر تهران، تسریع در این امر ضروری است.
دادستان تهران مهار آسیبها را منوط به افزایش همکاری سازمانهای مذکور که از آنها تحت عنوان عدلیه، بلدیه و نظمیه یاد کرد دانست.
دولت آبادی افزود: برنامهریزیها باید به گونهای باشد که بتوان ظرف چند سال آینده، آسیبها را مهار کرد.
ارتباط آسیبهای اجتماعی با کاهش جرایم
وی در بیان ضرورت سرعت بخشیدن به برنامهریزی جهت کاهش آمار جرایم و اعلام این که مهار آسیبها منتهی به کاهش جرایم خواهد شد گفت: وقتی طلاق زیاد شود، سن اعتیاد کاهش یابد و یا توزیع مواد مخدر یا روانگردان در جامعه افزایش یابد، شمار جرایم نیز افزایش خواهد یافت.
در ادامه جلسه، قالیباف شهردار تهران با اشاره به تجربه سی ساله خود در امور شهری و اجتماعی اظهار کرد: نباید به انتظار مدیریت یکپارچه شهری ماند. یکپارچگی از همدلی و همکاری ارگانهای ذیربط ایجاد میشود.
شهردار تهران به برنامههای سوم تا پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که به آسیبهای اجتماعی توجه نموده، اشاره کرد و ضمن انتقاد از عدم پیگیری برای اجرایی شدن این قوانین در حوزه آسیبهای اجتماعی، پیشنهاد کرد که جلسات مشترک دادستانی، شهرداری، پلیس و دیگر مراجع ذیربط به طور مشترک و ماهانه برگزار شود که این پیشنهاد مورد استقبال دادستان تهران قرار گرفت.
لزوم انضباط شهری
قالیباف برقراری انضباط شهری را وظیفه مهم شهرداری دانست و از مناطقی که کانون آسیبهای اجتماعی است مانند هرندی و دره اسلامآباد، تحت عنوان حفرههای شهری یاد کرد و نظارت دادستانی، پلیس و شهرداری را بر این مناطق ضروری دانست.
وی امنیت اجتماعی را ناشی از برقراری انضباط شهری اعلام نمود که در پی آن، امنیت عمومی و داخلی به عنوان خواست مردم و حاکمیت محقق خواهد شد.
آسیبهای اجتماعی پنهان و آشکار
در ادامه سردار ساجدینیا فرمانده نیروی انتظامی، صدور احکام قضایی قاطع در موضوعات مرتبط با آسیبهای اجتماعی را در رفع مشکل تاثیرگذار دانست و گزارشی از نتایج اقدامات ناجا پیرامون آسیبهای اجتماعی ارائه داد که در بخشی از آن اعلام کرد: 36 مورد آسیب اجتماعی شناسایی شده است.
در این جلسه، معاونان دادستان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران و برخی مسئولان شهرداری به مشکلات شهری اشاره و راهکارهایی ارایه دادند.
دادستان تهران در پایان اعلام آمادگی کرد تا به عنوان متولی برگزاری ماهانه این جلسه اقدام کند و گفت دادستانی از دستگاههای متولی انجام وظایف را مطالبه میکند.
دولتآبادی آسیبهای اجتماعی را از جنبه دیگر به دو نوع عمومی و اختصاصی تقسیم کرد و گفت: در آسیبهای خاص مانند طلاق، حضور دیگر دستگاههای مرتبط ضروری است، اما حوزه آسیبهای اجتماعی مربوط به دادستانی، شهرداری و پلیس و برخی سازمان های متولی امور اجتماعی است.
جهتگیری تبلیغات شهری بر محور فرهنگ و دین
جعفری دولت آبادی معضل دیگر را که به فرهنگ مربوط میشود، نوع تبلیغات شهری خواند و تاکید کرد: شهرداری باید در مورد امور فرهنگی فعالیت بیشتری انجام دهد.
دادستان تهران با تاکید بر اینکه اقدامات پلیس و شهرداری مانند نصب دوربینها در معابر و تامین روشنایی پارکها و خیابانها در رفع آسیبهایی مانند تجاهر به استعمال مواد مخدر و سرقت تاثیرگذار است، با اشاره به بازدیدهای شبانه معاونان دادستان از سطح شهر، از آنان خواست که از مراکز ایجاد شده توسط شهرداری در رفع آسیبهای اجتماعی مانند مرکز بهاران بازدید به عمل آورند.
دکتر جعفری دولتآبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران مهمترین مصادیق آسیبهای اجتماعی شامل اعتیاد، تکدی، کودکان کار، طلاق و بیکاری را بر شمرد و در تاثیر این آسیبها بر چهرهی شهر، تقسیمبندی آنها را مورد نظر قرار داد و گفت: برخی آسیبها ظاهری و آشکار هستند که از آن جمله، اعتیاد است.
جعفری دولت آبادی ضمن انتقاد از وضعیت شهر به گونهای که در برخی محلات و ساعات شبانهروز افراد معتاد در ملاءعام اقدام به استعمال مواد مخدر و روانگردان میکنند، از صحنههای جریحهدار کننده احساسات عموم مانند کودکانی که به جای تحصیل در چهارراهها به کارهای متفرقه و بعضاً گدایی میپردازند، گلایه کرد و گفت: غالب متکدیان و فروشندگان خیابانی به کارهای کاذب مشغول اند و درصد بزرگی از آنها نیازمند نمیباشند.
آسیبهای اجتماعی در زیر پوست شهر
وی بیخانمانی و کارتنخوابی را از آسیبهای آشکار بر شمرد و خاطرنشان کرد: آسیبهای غیر آشکار مانند طلاق و کاهش سن اعتیاد که زیر پوست شهر موجود است، نشان از دگردیسی جامعه دارد و اگر چه نمود ظاهری ندارد، اما آسیب بزرگی محسوب میشود.
دادستان عمومی و انقلاب تهران وضعیت نامناسب عفاف و حجاب را از آسیبهای اجتماعی برشمرد که مخل امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه است و اظهار کرد: متاسفانه امروزه در برخی مناطق شهر، وضعیت عفاف و پوشش به گونهای است که بعضاً حضور مردم متدین و مقید به ارزشهای دینی را با مشکل مواجه ساخته است.
لزوم همکاری دادستانی، شهرداری و پلیس در رفع آسیبها
جعفری دولت آبادی سپس به راهکار پیشگیری از آسیبها پرداخت و با تاکید بر لزوم همکاری میان دادستانی، شهرداری، پلیس و رسانهها و همچنین استفاده از ظرفیت دیگر مراجعی که قابلیت اطلاعرسانی و کمک دارند، مانند ائمه جماعت، سازمانهای مردمنهاد و رسانههای جمعی، اظهار کرد: همکاری مناسب این مراجع، نیازمند برنامهریزی منظم و عملیاتی نمودن آن است و با عنایت به گسترش طول و عرض شهر تهران، تسریع در این امر ضروری است.
دادستان تهران مهار آسیبها را منوط به افزایش همکاری سازمانهای مذکور که از آنها تحت عنوان عدلیه، بلدیه و نظمیه یاد کرد دانست.
دولت آبادی افزود: برنامهریزیها باید به گونهای باشد که بتوان ظرف چند سال آینده، آسیبها را مهار کرد.
ارتباط آسیبهای اجتماعی با کاهش جرایم
وی در بیان ضرورت سرعت بخشیدن به برنامهریزی جهت کاهش آمار جرایم و اعلام این که مهار آسیبها منتهی به کاهش جرایم خواهد شد گفت: وقتی طلاق زیاد شود، سن اعتیاد کاهش یابد و یا توزیع مواد مخدر یا روانگردان در جامعه افزایش یابد، شمار جرایم نیز افزایش خواهد یافت.
در ادامه جلسه، قالیباف شهردار تهران با اشاره به تجربه سی ساله خود در امور شهری و اجتماعی اظهار کرد: نباید به انتظار مدیریت یکپارچه شهری ماند. یکپارچگی از همدلی و همکاری ارگانهای ذیربط ایجاد میشود.
شهردار تهران به برنامههای سوم تا پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که به آسیبهای اجتماعی توجه نموده، اشاره کرد و ضمن انتقاد از عدم پیگیری برای اجرایی شدن این قوانین در حوزه آسیبهای اجتماعی، پیشنهاد کرد که جلسات مشترک دادستانی، شهرداری، پلیس و دیگر مراجع ذیربط به طور مشترک و ماهانه برگزار شود که این پیشنهاد مورد استقبال دادستان تهران قرار گرفت.
لزوم انضباط شهری
قالیباف برقراری انضباط شهری را وظیفه مهم شهرداری دانست و از مناطقی که کانون آسیبهای اجتماعی است مانند هرندی و دره اسلامآباد، تحت عنوان حفرههای شهری یاد کرد و نظارت دادستانی، پلیس و شهرداری را بر این مناطق ضروری دانست.
وی امنیت اجتماعی را ناشی از برقراری انضباط شهری اعلام نمود که در پی آن، امنیت عمومی و داخلی به عنوان خواست مردم و حاکمیت محقق خواهد شد.
آسیبهای اجتماعی پنهان و آشکار
در ادامه سردار ساجدینیا فرمانده نیروی انتظامی، صدور احکام قضایی قاطع در موضوعات مرتبط با آسیبهای اجتماعی را در رفع مشکل تاثیرگذار دانست و گزارشی از نتایج اقدامات ناجا پیرامون آسیبهای اجتماعی ارائه داد که در بخشی از آن اعلام کرد: 36 مورد آسیب اجتماعی شناسایی شده است.
در این جلسه، معاونان دادستان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران و برخی مسئولان شهرداری به مشکلات شهری اشاره و راهکارهایی ارایه دادند.
دادستان تهران در پایان اعلام آمادگی کرد تا به عنوان متولی برگزاری ماهانه این جلسه اقدام کند و گفت دادستانی از دستگاههای متولی انجام وظایف را مطالبه میکند.
دولتآبادی آسیبهای اجتماعی را از جنبه دیگر به دو نوع عمومی و اختصاصی تقسیم کرد و گفت: در آسیبهای خاص مانند طلاق، حضور دیگر دستگاههای مرتبط ضروری است، اما حوزه آسیبهای اجتماعی مربوط به دادستانی، شهرداری و پلیس و برخی سازمان های متولی امور اجتماعی است.
جهتگیری تبلیغات شهری بر محور فرهنگ و دین
جعفری دولت آبادی معضل دیگر را که به فرهنگ مربوط میشود، نوع تبلیغات شهری خواند و تاکید کرد: شهرداری باید در مورد امور فرهنگی فعالیت بیشتری انجام دهد.
دادستان تهران با تاکید بر اینکه اقدامات پلیس و شهرداری مانند نصب دوربینها در معابر و تامین روشنایی پارکها و خیابانها در رفع آسیبهایی مانند تجاهر به استعمال مواد مخدر و سرقت تاثیرگذار است، با اشاره به بازدیدهای شبانه معاونان دادستان از سطح شهر، از آنان خواست که از مراکز ایجاد شده توسط شهرداری در رفع آسیبهای اجتماعی مانند مرکز بهاران بازدید به عمل آورند.
بیست و پنجمین جلسه دادگاه پرونده نفتی
امروز سه شنبه در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.به
گزارش ایرنا، دادگاه پرونده نفتی امروز با حضور متهمان این پرونده به صورت علنی
برگزار می شود.
تاکنون 24 جلسه از رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی میلیاردر نفتی و دو متهم دیگر پرونده نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شده است که جز یک جلسه، بقیه علنی بود.
رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی پیش تر در گفت و گو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا با بیان اینکه در جلسه بیست و چهارم دادگاه یک ماه به موکلش (زنجانی ) برای پرداخت بدهی وزارت نفت مهلت داده شد، ادامه داد: پس از آن دوباره یک ماه دیگر تا پایان بهمن ماه از دادگاه مهلت خواستیم که هنوز این مهلت تمام نشده است و قرار بود که پس از پایان مهلت قانونی برای پرداخت این بدهی، جلسه بیست و پنجم دادگاه برگزار شود.
کوهپایه زاده ضمن گلایه از برگزاری زود هنگام جلسه این هفته دادگاه افزود: حسب تصمیم قبلی دادگاه موکل من یک ماه برای پرداخت بدهی فرصت داشت و هنوز این مهلت تمام نشده است، اما تشخیص دادگاه این بود که این جلسه را برگزار کند.
وکیل بابک زنجانی خاطرنشان کرد: در این جلسه بایستی به اظهارات نماینده دادستان جواب بدهیم چرا که در حدود یک و نیم جلسه قبلی نماینده دادستان اظهارات خود را ارائه کرده است و اکنون باید وکیل، پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: پس از اظهارات وکیل مدافع بابک زنجانی اگر رسیدگی خاصی نباشد وارد مرحله آخر می شود که در این مرحله اخذ آخرین دفاع از متهم و وکلیش است.
کوهپایه زاده در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا این آخرین جلسه رسیدگی به پرونده نفتی است یا نه، گفت: هنوز مشخص نیست و این موضوع به دستور کار دادگاه بستگی دارد.
وکیل بابک زنجانی درباره پرداخت یا عدم پرداخت بدهی موکلش به شرکت نفت تصریح کرد: این موضوع در حال انجام است و دادگاه نیز در جریان اتفاقات قرار دارد که چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی در حال انجام است.
قاضی صلواتی در پایان جلسه بیست و چهارم در 29 آذر امسال با موافقت درخواست استمهال بابک زنجانی و وکیل مدافع وی، یک ماه به زنجانی فرصت داد تا بدهی به شرکت نفت را پرداخت کند؛ حدود سه روز قبل از موعد در تایخ 26 دیماه امسال نشستی با حضور شرکت نفت، بانک مرکزی، شرکت اچ کی و بابک زنجانی در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد و در این جلسه مقرر شد بانک مرکزی شماره حسابی به دادگاه اعلام تا بابک زنجانی بدهی خود را به این شماره حساب واریز کند.
البته با توجه به رفع کامل نشدن تحریم ها و عدم معرفی شماره حساب از سوی بانک مرکزی، وکیل بابک زنجانی دوباره درخواست استمهال و قاضی صلواتی با موافقت، استمهال را به مدت یکماه تمدید کرد.
تاکنون 24 جلسه از رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی میلیاردر نفتی و دو متهم دیگر پرونده نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شده است که جز یک جلسه، بقیه علنی بود.
رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی پیش تر در گفت و گو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا با بیان اینکه در جلسه بیست و چهارم دادگاه یک ماه به موکلش (زنجانی ) برای پرداخت بدهی وزارت نفت مهلت داده شد، ادامه داد: پس از آن دوباره یک ماه دیگر تا پایان بهمن ماه از دادگاه مهلت خواستیم که هنوز این مهلت تمام نشده است و قرار بود که پس از پایان مهلت قانونی برای پرداخت این بدهی، جلسه بیست و پنجم دادگاه برگزار شود.
کوهپایه زاده ضمن گلایه از برگزاری زود هنگام جلسه این هفته دادگاه افزود: حسب تصمیم قبلی دادگاه موکل من یک ماه برای پرداخت بدهی فرصت داشت و هنوز این مهلت تمام نشده است، اما تشخیص دادگاه این بود که این جلسه را برگزار کند.
وکیل بابک زنجانی خاطرنشان کرد: در این جلسه بایستی به اظهارات نماینده دادستان جواب بدهیم چرا که در حدود یک و نیم جلسه قبلی نماینده دادستان اظهارات خود را ارائه کرده است و اکنون باید وکیل، پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: پس از اظهارات وکیل مدافع بابک زنجانی اگر رسیدگی خاصی نباشد وارد مرحله آخر می شود که در این مرحله اخذ آخرین دفاع از متهم و وکلیش است.
کوهپایه زاده در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا این آخرین جلسه رسیدگی به پرونده نفتی است یا نه، گفت: هنوز مشخص نیست و این موضوع به دستور کار دادگاه بستگی دارد.
وکیل بابک زنجانی درباره پرداخت یا عدم پرداخت بدهی موکلش به شرکت نفت تصریح کرد: این موضوع در حال انجام است و دادگاه نیز در جریان اتفاقات قرار دارد که چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی در حال انجام است.
قاضی صلواتی در پایان جلسه بیست و چهارم در 29 آذر امسال با موافقت درخواست استمهال بابک زنجانی و وکیل مدافع وی، یک ماه به زنجانی فرصت داد تا بدهی به شرکت نفت را پرداخت کند؛ حدود سه روز قبل از موعد در تایخ 26 دیماه امسال نشستی با حضور شرکت نفت، بانک مرکزی، شرکت اچ کی و بابک زنجانی در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد و در این جلسه مقرر شد بانک مرکزی شماره حسابی به دادگاه اعلام تا بابک زنجانی بدهی خود را به این شماره حساب واریز کند.
البته با توجه به رفع کامل نشدن تحریم ها و عدم معرفی شماره حساب از سوی بانک مرکزی، وکیل بابک زنجانی دوباره درخواست استمهال و قاضی صلواتی با موافقت، استمهال را به مدت یکماه تمدید کرد.