برخي مي خواهند قطار انقلاب را از ريل اصلي خارج كنند

برخي مي خواهند قطار انقلاب را از ريل اصلي خارج كنند 24 بهمن - 94
راز و رمز ماندگاري انقلاب در گفت وگو با آخوند احمد  خاتمي؛
 اوین نامه ی کیهان سربازجو  شریعت نداری به دلیل اینکه در  روزهای حساس راه پیمایی نمایشی 22 بهمن و خطبه خوانی نمازجمعه تهران  همکار وهم لهجه اش آخوند احمد خاتمی  فرصت مانور تبلیغاتی نداشت و روخوانی ضدآمریکایی  و  اتهام  زدن به رقیب رااز دست داد چون تریبون عربده کشی علیه ی رفسنجانی وروحانی ومخالفت بابرجام از موضع ضد آمریکایی وتبلیغ انتخاباتی خبرگان برای خودش نداشت . بنابراین گزارشگر اوین نامه ی کیهان به سراغ این آخوند یک خال به فرمان خامنه ای وپاسداران رفت تا باترتیب دادن گفت گو همان اهداف مشترک سربازجو شریعت نداری و خامنه ای و پاسداران ودلواپسان نگران از طریق آخوند خاتمی دنبال شود . برای همین گزارش شده است    در آستانه سي و هفتمين سالگرد  22 بهمن  57  انقلاب منتهی به شکست شده چون ملا وپاسدار خور شده است  همکار سر بازجو شریعت نداری در پوشش  خبرنگار اوین نامه کيهان به سراغ آخوند خاتمي از اعضاي جامعه مدرسين و عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري رفت تا از وی درباره  خمینی مام و نقش علما و روحانيت در پيروزي انقلاب، دستاوردهاي انقلاب، آفات و چالش هاي متوجه انقلاب بشنود. در صورتیکه این آخوند فرصت طلب دچار دگردیسی شده اوایل انقلاب عضو حزب خلق مسلمان آیت الله شریعتمداری بود و تااحساس خطر کرد درجا تغییرموضع داد .
نويسنده: حسين عجمي
آيت الله خاتمي با تاکيد بر اينکه انقلاب اسلامي در دوران زعامت حضرت آيت الله خامنه اي با همان شفافيت دوران حضرت امام اداره شد، نسبت به نقشه برخي که مي خواهند قطار انقلاب را از ريل اصلي آن خارج کنند، هشدار داد.
    
در آستانه سي و هفتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، خبرنگار روزنامه کيهان به سراغ آيت الله خاتمي از اعضاي برجسته جامعه مدرسين و عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري رفت تا از ايشان درباره حضرت امام و نقش علما و روحانيت در پيروزي انقلاب، دستاوردهاي انقلاب، آفات و چالش هاي متوجه انقلاب بشنود.
    
در اين گفت وگوي صميمانه که در محل منزل آيت الله خاتمي در قم انجام شد؛ ايشان به گرمي از ما استقبال کردند و از دغدغه هايشان براي آينده انقلاب و چالش هايي که ممکن است متوجه آن شود، سخن گفتند.
    
از ديدگاه آيت الله خاتمي مهم ترين خطر و آسيبي که مي تواند انقلاب را تهديد کند، اين است که عده اي درصدد هستند قطار انقلاب را از ريل اصلي اش خارج سازند. ريلي که ايشان اساسش را ارزش هاي ديني مي داند.
    
آيت الله خاتمي، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب را بهترين مفسر خط و انديشه امام مي داند و تاکيد مي کند که انقلاب اسلامي در دوران زعامت معظم له با همان شفافيت و صلابت دوره حضرت امام مديريت شده است.
    
مشروح گفت وگوي کيهان با آيت الله خاتمي تقديم خوانندگان گرامي مي شود.
    
    
ابتدائا تبريک مي گويم ايام الله دهه مبارک فجر را خدمت حضرتعالي؛ براي شروع بحث قدري درباره نقش علما و روحانيت در شکل گيري، تداوم و تثبيت انقلاب اسلامي بفرماييد؟
    
انقلاب بزرگ اسلامي ما، انقلابي است عميق، ريشه دار و گسترده که بايد بطور تخصصي راجع به عناصر اصلي اين انقلاب سخن گفت؛ از جمله عناصر اصلي اين انقلاب که بسيار تاثيرگذار بود دين و سخن گويان دين که روحانيت هستند بود.
    
اگر بخواهم وارد نقش روحانيت در تاريخ انقلاب ها بشوم از موضوع بحثمان عقب مي مانيم؛ بطور مستقيم درباره انقلاب اسلامي مي گويم؛ 57 سال دوره حکومت سياه پهلوي پدر و پسر بود؛ 20 سال رضا خان و 37 سال هم دوره پسرش محمد رضا پهلوي.
    
در طول اين مدت طولاني گروه هاي مختلفي به مصاف با اين رژيم سياه در آمدند، کمونيست ها يک گروه هستند که سرنوشت مبارزات اين ها روشن شد برخي از اين ها وابسته به رژيم پهلوي شدند، برخي هم که ماندند تاثيرگذار اساسي نبودند.
    
ليبرال ها وارد ميدان مبارزه شدند، اين ها با ديکتاتوري رژيم سياه پهلوي در تعارض شدند، زندان رفتند لکن از آغاز مشي امام را قبول نداشتند و مي گفتند با مرگ بر شاه، شاه ساقط نخواهد شد؛ سازمان مجاهدين خلق آن روز و سازمان منافقين بعد از انقلاب وارد مي دان مبارزه مسلحانه شدند، آن ها هم کاري از پيش نبردند.
    
اما وقتي بزرگ روحانيت، يک مرجع تقليد، آيت الله العظمي امام خميني وارد صحنه شد، قطره ها را در کنار هم قرار داد، تبديل به سيل کرد، سيلي که به تعبير خود طاغوتي ها مثل برف آب شدند و کاخ ظلم و ستم فرو ريخت.
    
بعد از پيروزي انقلاب در طول اين 37 سال هم روحانيت در تمامي عرصه هاي مورد نياز آنجا که حضور ضرورت بوده، حاضر شده است؛ در عرصه فرهنگي، سياسي، اداره کشور آنجا که حضور روحانيت تاثيرگذار در معنويت بوده است حاضر شده و به فضل خدا 37 سال اين شجره طيبه باقي مانده است؛ شجره طيبه اي که روزهاي اول انقلاب ساقه نازکي بود «كزرع اخرج شطئه» و به ياري و مدد حضرت حق امروز آن ساقه نازک شجره طيبه اي شده است که تندترين بادها هم توان کمترين آسيب را به آن ندارد و همين جا اضافه کنم و اين است رمز کينه بي پاياني که دشمنان انقلاب و بازي خورده ها نسبت به روحانيت اصيل دارند.
        
راز محبوبيت حضرت امام را حضرتعالي در چه مي دانيد؛ چه اموري باعث شد حضرت امام رضوان الله تعالي عليه محبوب قلب ها شود؟
    
چند عنصر در امام بود که امام را در سويداي دل ها جا داد؛ -1 امام مصداق آمنوا و عملوا الصالحات بود؛ در آيه شريفه ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمان ودّا آن هايي که ايمان بياورند و عمل صالح انجام دهند خدا آن ها را در سويداي دل ها قرار مي دهد؛ در عرصه محبوبيت امام هرگز نبايد اين عنصر را از ياد برد و اين اختصاصي هم به امام ندارد؛ قرآن کريم به صورت يک قضيه حقيقيه بيان مي کند؛ «ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات» هر کس که ايمان و عمل صالح داشته باشد، امام باشد و يا غيرامام؛ اما امام(ره) به حق مصداق آمنوا و عملوا الصالحات بود. 2 - امام از عمق جان مردم را باور داشت؛ و واقعاً امام به مردم عشق مي ورزيد.
    
من يک مقايسه داشته باشم، 1- پيامبر اکرم مشغول خطبه بود يک مرتبه صداي طبل و شيپور تجارت آمد، قرآن مي گويد «وإذا راوا تجارة او لهوا انفضوا إليها وتركوك قائما» يعني به خاطر دنيا و پول پيغمبر اکرم تنها مي ماند به خاطر خطبه؛ اما مردم ما در نماز جمعه تهران بمب منفجر شد، تکه هاي بدن عزيزانشان را در شاخه هاي درخت ها و ديوارها ديدند اما ايستادند، حسين حسين شعار ماست، شهادت افتخار ماست. و خطيب آن روز هم که مقام معظم رهبري امروز هست قهرمانانه ايستاد، ببينيد تفاوت ره از کجاست تا به کجا.
    -
۳ به معناي دقيق کلمه امام بزرگ ترين خدمت را به مردم کرد، مردم خادمان خوب شان را از ياد نمي برند، نعمت نابودي يک رژيم ضد دين، ضد اخلاق، ضد آزادي، ضد استقلال کار کارستاني بود، امام خدمت بزرگش اين بود که آن رژيمي که کانون فساد بود را از بين برد، آزادي به معناي درستش، استقلال به تمام معنا را بر اين کشور حاکم کرد.
    -
۴ امام از عنصر معنويت در انقلاب اسلامي بهره شايسته را برد، عاشورا از زمان طاغوت هم مطرح بود اما امام عاشورا را تبديل کرد به عنصر محرک انقلاب، محرم ماه پيروزي خون بر شمشير است، اين يک جمله غوغا به پا کرد، خون حسين (ع)را در جان ها جاري کرد؛ استفاده امام، استفاده شايسته امام از عناصر معنوي پيوند ارتباط بيشتر امام را با مردم برقرار کرد، عنصر ديگر اينکه مردم امام را اهل عمل ديدند، ساده زيستي امام چيزي نيست که بر کسي پوشيده باشد، تمام مايملک امام يک خانه خشت و گلي يخچال قاضي بود؛ يخچال قاضي آن روز آخر قم بوده بعدش باغ بوده، يک خانه خشت و گلي در حالي که تمام امکانات در اختيارش بوده ولي استفاده نکرد.
    
مسئله ديگر هوي گريزي امام است؛ همه در حالات امام نقل کردند که امام يک گام براي مرجعيتش بر نداشت، هر کس در زندگي امام کتاب نوشته اين را آورده است، اين عنصر محبوبيت ساز است و همين جا بگويم که راز روحانيت محبوب در طول تاريخ همين بوده است، با عمل و با منش شان دل ها را به سوي خدا جذب مي کردند.
    
ديگر عنصري که از امام چهره استثنايي ساخت، جامعيت امام بود، اين کتاب هايي که پيش روي من است (اشاره به کتب موجود در قفسه کتابخانه) پنجاه جلد مجموعه آثار امام است، امام وقتي ورود در فقه مي کند در نظر شما يک بزرگي مجسم مي شود که گويا اين بزرگ کاري جز با فقه نداشته است؛ در عرصه اصول ورود مي کند فکر مي کنيد که اين عالم فقط عالم اصولي است، در عرصه فلسفه و عرفان وارد مي شود در نظر شما بزرگي مجسم مي شود که گويا کاري جز فلسفه و عرفان نداشته است، در عرصه سياسي وارد مي شود گويا که اين بزرگ در عمرش کاري جز سياست نکرده است ولي امام همه اين ها را با هم داشت، «جمعت في صفاتک الاضداد» اين را شاعر راجع به امير المومنان گفته اما اين فرزند امير المومنان هم نسبت به عصر خودش چهره نادري بود به تعبيري عرض مي کنم، امام بي ترديد در جامعيت از معدود چهره هاي روحانيت تشيع است، يعني جداگانه ما فقهاي برجسته زياد داريم، اصوليين برجسته، مفسران بزرگ، فلاسفه بزرگ؛ اما بزرگي که همه اين ها را در خود جمع کرده باشد، امام هست.
    
ويژگي ديگر امام اين است که امام در عمل شد معمار ولي فقيه، توضيح مطلب اينکه اصل ولايت فقيه از زمان مرحوم شيخ صدوق الي زماننا هذا در کتاب هاي بزرگان هست، تا جايي که صاحب جواهر مي گويد کسي که منکر اصل ولايت فقيه باشد «ما ذاق من طعم الفقه شيئاً، ولافهم من لحن قولهم ورموزهم امرا» طعم فقه را نچشيده، کلام اهل بيت را نفهميده است، ولايت مطلقه فقيه هم در کلمات بزرگان گذشته ديده مي شود، گرچه بزرگي که قبل از امام در اين عرصه مي دان سخن را مطرح کرده، بزرگي که گذشته در اين عرصه مفصل صحبت کرده، مرحوم ملااحمد نراقي صاحب کتاب عوايد الايام و کتاب هاي ديگر است. 
    
ولي امام اين ولايت مطلقه فقيه را در اوج غربت دين در اين کشور يعني در سال 1348 در نجف مطرح کرد، ولايت فقيه را به عنوان تز حکومت ديني مطرح کرد، به سامان رساند انقلاب بزرگ را، ده سال امام در عرصه عملي نشان داد که حکومت ولايت فقيه يعني چي.
    
ما نمونه اي غيراز امام نداريم، مرحوم نراقي در يک مقطعي قدرتي پيدا کرد اما با خيانت فتحعلي شاه قاجار آن قدرت هم افول کرد، اما امام راحل عظيم الشان هم نظريه ولايت فقيه را از جهت علمي بر مسند نشاند، هم خود معمار ولايت فقيه شد.
        
از همان بدو انقلاب اسلامي توطئه ها و فتنه ها و کودتاها عليه انقلاب اسلامي آغاز شد که هر کدام براي سرنگوني يک نظام کافي بود؛ حضرتعالي راز و رمز ماندگاري انقلاب را علي رغم اين همه هجمه، فشار و توطئه در چه مي دانيد؟
    
اين وعده خداوند است که «يا ايها الذين آمنوا ان تنصروالله ينصرکم» شما يار خدا باشيد، خدا کمک تان مي کند؛ در عرصه ماندگاري انقلاب اگر کسي دست عنايت خدا را نبيند، يک واقعيت بديهي را نديده است، بي ترديد لطف الهي پشتوانه اصلي اين انقلاب اسلامي بوده است.
    
عنصر دومي را که نمي توان از نگاه دور داشت، عنصر ولايت فقيه است، اگر هيچ دليلي بر موفقيت نظريه ولايت فقيه نبود، مگر ماندگاري 37 ساله انقلاب لکفي لذلک فخرا؛ همين براي افتخار اين نظريه کافي است؛ انقلابي که از آغازين روزهايش مواجه شد با شورش هاي قومي، مواجه شد با تروريسم کور، مواجه شد با نفوذي ها، مواجه شد با جنگ تحميلي هشت ساله ولي مثل سرو قامت کشيده ايستاد. عنايت خدا از يک سو، مديريت شايسته ولايت فقيه، چه در زمان امام راحل عظيم الشان و چه در زمان مقام معظم رهبري قطعاً از عناصر اساسي ماندگاري انقلاب اسلامي است.
    
سومين عامل همراهي مردم است؛ در آستانه سي و هفتمين سال انقلاب هستيم، بي استثناء همه انقلاب ها از حرارت به سردي مي گرايد اما انقلاب ما همان حرارت سال 1357 را دارد، مطمئن هستيم 22 بهمن امسال هم با همان حرارت مردم در راهپيمايي 22 بهمن که بيعت با نظام است شرکت مي کنند، اين سرمايه عظيمي است؛ هر نظامي که مردم را داشته باشد آن نظام مي ماند، نظامي که مردم را از دست بدهد ولو نظام حق هم باشد ماندگار نخواهد بود. اين حقيقتي است.
        
تقريباً با گذشت 11 سال از عمر با برکت انقلاب، حضرت امام دار دنيا را وداع گفتند و رحلت فرمودند، خيلي ها تصور مي کردند که با رحلت حضرت امام چراغ انقلاب هم رو به خاموشي مي رود، اما نه تنها اين اتفاق نيفتاد بلکه روز به روز بر عزت و عظمت نظام افزوده شد؛ مي خواستيم قدري حضرتعالي درباره مديريت رهبر معظم انقلاب خلف صالح حضرت امام برايمان بفرماييد.
    
حقيقت آن است که انقلاب بزرگ اسلامي ما به همان شفافيت دوره امام توسط مقام معظم رهبري اداره شد، خط او همان خط امام بود با همان شفافيت و به صراحت عرض مي کنم که ارزش هاي انقلاب اسلامي را که امام به اين کشور آوردند مقام معظم رهبري با درايت و تدبيرشان به خوبي پاس داشتند و امروز با همان دغدغه بحمد الله ايشان کشور را به خوبي اداره مي کنند، بحراني کشور ما نداشت ولي مشکلاتي که بود در تمام اين عرصه هاي مشکلات سر انگشت تدبير مقام معظم رهبري بود که مشکل گشا بود و به خوبي با متانت، با سعه صدر با ايمان و اخلاص کشور را اداره کردند و اين مطلب را بايد گفت که دعاها، توسلات، نماز شب هاي مقام معظم رهبري، عرض توسل ايشان به حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه، زيارت عاشقانه اي که از امام رضا (ع) دارند اين عناصر هم به فضل خدا تاکنون کمک کرده است که اين کشور به خوبي اداره شود و ان شاء الله اداره خواهد شد.
     
    
هر انقلاب و نظامي با يک سري آسيب ها مواجه است حضرتعالي مهم ترين آسيب هايي که ممکن است انقلاب اسلامي و ارکان نظام را تهديد کند چه مي دانيد و براي مقابله با اين آسيب ها چه راهکاري را پيشنهاد مي فرماييد؟
    
اين سوال پاسخ مفصلي مي طلبد ولي من تکيه مي کنم روي مهم ترين آسيب ها؛ مهم ترين آسيبي که انقلاب را تهديد مي کند اين است که کساني مي خواهند قطار انقلاب را از ريل خودش خارج کنند؛ ريل انقلاب اسلامي عبارت است از دين، ارزش هاي ثابت ديني، نفرت از استکبار همان نفرتي که زيربناي قرآني دارد؛ ريل صحيح انقلاب عبارت است از اين شعار درست «ما مي توانيم» عبارت است از نگاه فرا منطقه اي نظام اسلامي، اين ها ريل انقلاب بوده است.کساني در پي آن هستند که اين قطار را از ريل خود خارج کنند، شبکه هاي بيگانه، برخي از منحرفان در فضاي مجازي، لبه تيز هجمه شان را دين و ارزش هاي ديني قرار داده اند، برخي با استفاده از سايت هايي که دارند، قلمي که دارند، مي خواهند اين حساسيت قرآني و بايسته اي که بايد در برابر استکبار داشت کم کنند؛ و لقد بعثنا في کل امت رسولً ان اعبدوالله واجتنبوا الطاغوت؛ اجتناب از طاغوت يکي از عناصر ثابت دعوت انبياء بوده است؛ طاغوت مبالغه در طغيان است؛ آيا واقعاً اگر امروز دولت آمريکا دولت طاغوتي نباشد کدام دولت دولت طاغوت است؟ تجاوزگري که در هر گوشه جهان، جاي پاي تجاوزگري اش هست؛ در يمن هست، در بحرين هست، در سوريه هست، در عراق هست، در جاهاي ديگر و افغانستان هست، اين ارزش قرآني است، کساني مي خواهند چهره آمريکا را بزک کنند و اين دولت جبار عهد شکن را يک دولت صلح طلب معرفي کنند، 12 سال دروغ گفتند، تهمت زدند به ايران اسلامي حالامجبور شدند بعضي از اين تهمت هايشان را پس بگيرند، يک طوري وانمود کردند که گويا اين ها لطف کرده اند؛ لطفي در کار اين ها نبود، دست از بخشي از تجاوزشان آن هم به خاطر پايداري و مقاومت ملت ايران بر موضع حقشان؛ تکرار مي کنم که آن هم به خاطر ايستادگي ملت ايران بر موضع حقشان مجبور شدند که عقب نشيني کنند.
         
افراد زيادي دم از خط امام، راه امام و سيره امام مي زنند، چه ملاک ها و معيارهايي براي تشخيص صداقت افراد در اين ادعا وجود دارد؟
    
بهترين مفسر خط امام، مقام معظم رهبري است؛ او در مکتب امام مديريت را آموخته است، همراه امام بوده است و بهترين شاخص براي ارزيابي اين ادعا يکي رهنمودهاي امام است، رهنمودهايي که جداً چراغ راه است و يکي هم ولايت مداري است از اين رهنمودها بر دوتا تکيه مي کنم؛ امام فرمود پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا کشور آسيب نبيند، برخي مي گويند که شما چرا فقط روي اين حرف امام تکيه مي کنيد؟ اولاً ما معتقد نيستيم که فقط روي اين حرف تکيه کنيم، و تکيه هم نمي کنيم، روي همه رهنمودهاي امام تکيه داريم ولي اين رهنمود يک رهنمود کليدي است، رهنمود اساسي است، خوب فتنه گراني که عکس امام را پيش رو گرفته اند و در برابر ولايت ايستادند و مقابله کردند اين ها مي توانند خود را در خط امام بدانند؟
    
کساني که آن چه در توان داشتند در هشت ماه فتنه براي تخريب ولايت به کار گرفتند، امام راحل عظيم الشان ما فرمود آمريکا شيطان بزرگ است، آقايي هم مي گويد نامه نوشتم به امام که مشکل آمريکا را خودتان تا زنده هستيد حل کنيد؛ من سوالم اين است که اين نامه به دست امام رسيده يا نرسيده است؟ قطعاً به دست امام رسيده است، جواب داده اند به شما يا نداده اند؟ قطعاً جواب ندادند، معنايش اين است که اگر بود مي آمد در سايت تان ولي امام جواب نداده به اين نامه؛ تحليل اين سخن اين است که امام با بغض از آمريکا از دنيا رفت، امام با همان اعتقاد آمريکا شيطان بزرگ است از دنيا رفت، اين دو نمونه خط امام است، اين شاخص ها شاخص هاي روشني است و از جهت عملي و شاخص عيني هم خط امام همان است که مقام معظم رهبري مطرح مي کنند.
         
حضرت آيت الله خاتمي، تشکر مي کنيم از فرصتي که در اختيار ما قرار داديد؛ اگر در پايان نکته اي مد نظرتان هست بفرماييد؟
    
من هم از شما عزيزان که زحمت مي کشيد و در اين امور دغدغه داريد تشکر مي کنم؛ موفق باشيد.