گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت پنجم 10 فروردین -95
همه ساله با پایان نوروز، ماهی های قرمز سفره های هفت سین را در رودخانه ها، نهرها و دریاچه های طبیعی رها می شوند اما غافل از اینکه این ماهی ها به مرور به قاتلان طبیعت و آبزیان تبدیل خواهند شد.
برخی دوستداران محیط زیست معتقدند که ماهی قرمز جزو سنت تاریخی سفره هفت سین ما ایرانی ها نیست و به مرور زمان در این سفره جای گرفته است و ما انسان ها با اسیر کردن آنها در ظرف های بلورین نه تنها لذت آزادی را از این گونه زیبا دریغ می کنیم بلکه با رها سازی آن در طبیعت دشمنی برای گونه های بومی مهیا می کنیم.
حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت:عمر طبیعی ماهیان قرمز بین 12 تا 20 سال است ولی عمر این ماهی ها در تنگ های بلورین حداکثر دو ماه است لذا کسانی که امکان نگهداری این ماهی های را در منزل ندارند نسبت به رها سازی آنها در استخر یا حوض اقدام کنند.
وی ادامه داد: افراد زیادی ماهی های قرمز را در رودخانه ها رها می کنند غافل از اینکه این ماهی ها غذا و اکسیژن لازم برای ماهی های بومی رودخانه ها را مصرف می کنند و ممکن است همین ماهی قرمز کوچک نسل یک ماهی بومی را با خطر انقراض مواجه کند.
عبیری گلپایگانی گفت:این ماهی ها به دلیل همه چیز خوار بودن می توانند تخم ماهی های دیگر را بخورند و در صورت آزاد سازی این ماهی ها در رودخانه های و دریاچه های طبیعی می توانند اکوسیستم آن منطقه را به هم بزنند بنابراین بهتر است در آبهای طبیعی رها نشوند.
وی با اشاره به اینکه مقدار زیادی از ماهی های قرمز در ماههای آخر سال توسط بعضی از افراد تکثیر می شوند و احتمال دارد ناقل انگل و قارچ هایی باشند، گفت:ماهی های قرمز طبیعی در آبهای شیرین و راکد زندگی می کنند و آبگیرها و مرداب ها زیستگاه اصلی آنها است.
عبیری گلپایگانی در ادامه با اشاره به برنامه آزاد سازی ماهی های سفره هفت سین از حدود 16 سال پیش گفت:سازمان های محیط زیستی فعال به همین مناسبت اولین جمعه بعد از روز سیزده بدر یا همان روز طبیعت را روز آزاد سازی ماهی سفره هفت سین نامگذاری کردند.
این فعال محیط زیست گفت:در آن سالها سازمان های مردم نهاد زیست محیطی طی یک فراخوان از همه مردم ایران درخواست کردند برای آزاد سازی ماهی های سفره هفت سین در مکان های مناسب و پارک های نزدیک به محل سکونت خود اقدام کنند و حتی در سال های 1378 و 1379 برخی از این طبیعت دوستان در یک حرکت نمادین با حضور در پارک ملت به آزاد سازی ماهی های سفره هفت سین در این پارک اقدام کردند که در سال 79 بیش از 330 خانواده ماهی های قرمز خود را در دریاچه پارک ملت رها کردند.
وی افزود: از سال 1378 هر ساله فعالان محیط زیست و دوستداران ماهی های قرمز از مردم کشور درخواست می کنند که این حرکت را به نحو احسن انجام دهند، همچنین امسال نیز از مردم درخواست می شود که نسبت به آزاد سازی ماهی های قرمزسفره هفت سین از تنگ های بلورین در استخرهای پارک ها و یا مکان های در نظر گرفته شده اقدام کنند.
یکی از مراجع تقلید گفت: در تماس تلفنی نوروزی با رئیس جمهوری به ایشان گفتم که باید به دنبال تحقق برجام اخلاقی در کشور باشند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار نوروزی شهردار و مدیران شهری قم ضمن تبریک سال جدید و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، مشکلات و بدهی‌های شهرداری قم را مورد توجه قرار داد و با اشاره به سخنان شهردار قم در خصوص سود بانکی بدهی‌های شهری اظهار کرد: سود بانکی شرعاً و عرفا جایز نیست و بانک‌ها نباید از بدهی‌ها سود بگیرند.
وی با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی اقدامات و برنامه‌های شهرداری، خاطرنشان کرد: خوب است که اقدامات سال 94 شهرداری و کارهایی که برای سال 95 در دست اقدام است، فهرست‌وار  در رسانه‌های گروهی و رسانه ملی منتشر شود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: مردم و علما باید بدانند چه اقداماتی در شهر صورت می‌گیرد و چه کارهایی قرار است، انجام شود و چه کارهایی در مرحله مطالعه قرار دارد که این گزارش‌ها خوشحالی مردم و علما را در پی دارد.
وی، لزوم فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم در خصوص اقدامات شهری و علل دریافت عوارض و هزینه‌های خدماتی خاطرنشان کرد: شهرداری همانطور که به مسائل بهسازی شهری و عمرانی توجه می‌کند، باید به دنبال اقدامات فرهنگی و بهسازی روحی در شهر نیز باشد.
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تماس تلفنی رئیس جمهور برای تبریک سال جدید، گفت: در تماس تلفنی با رئیس جمهور به ایشان گفتم که به دنبال تحقق برجام اخلاقی در کشور هم باشید.
 وی تصریح کرد: شخصی که قاچاق می‌کند، رانت می‌خورد و اختلاس می‌کند برای کشور مشکل ایجاد می‌کند، باید این مسائل نیز در کشور حل شود.
این مرجع تقلید با تأکید بر توسعه اقدامات فرهنگی در شهر قم بیان کرد: در تهران نیز اقداماتی در بخش‌های فرهنگی صورت می‌گیرد و در شهر قم نیز باید بسترهایی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی ایجاد شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود لزوم نظارت بر ساخت و سازهای بی‌رویه در شهر را مورد تأکید قرار داد و افزود: اینکه در کوچه‌های کم‌عرض ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته می‌شود و در بسیاری از موارد پارکینگ‌ها پس از تأیید شهرداری تغییر کاربری داده می‌شود، باید نظارت شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی لزوم مراقبت از روند ساخت‌وساز به اندازه استعداد هر منطقه، تصریح کرد: در امور ساخت‌وساز در شهر باید نسبت به دور زدن قوانین و مقررات شهری جلوگیری شود.
وی با اشاره به وجود ساختمان‌های نیمه‌کاره در سطح شهر قم، بیان کرد: بسیاری از ساختمان‌های نیمه‌کاره در شهر چهره و منظر شهری را خراب کرده که باید ساماندهی شود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه مردم به دنبال سرمایه‌گذاری منابع مالی خود در بخش‌های مختلف باشند و به سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز کفایت نکنند، گفت: باید آماری احصا شود که چقدر ساختمان در قم بدون سکنه وجود دارد تا از سرمایه‌گذاری بی‌رویه در این بخش جلوگیری شود.
وی با تأکید بر اهمیت همکاری متقابل مردم و شهرداری خاطرنشان کرد: در صورت همکاری مردم و شهرداری بسیاری از کارها با سرعت بهتری پیش می‌رود.
آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای قم حساب مستقل قائل شوند، تصریح کرد: قم به تمام عالم تشیع تعلق دارد و اجرای برنامه‌های عظیمی همچون کنگره تکفیری‌ها با حضور علمای تراز اول از 80 کشور جهان، ظرفیت عظیم این شهر را نشان می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان قمی باید همیشه از دولت طلبکار باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود حوزه علمیه و حضور علما و شخصیت‌های ویژه در قم، مسئولان باید حساب خاصی برای قم قائل شوند.
در روزهای ابتدایی سال 1395 که با عنوان "اقتصادی مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری شده است، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تشریح بخشی از برنامه‌های دولت برای تحقق این مهم پرداخت.
 به گزارش خبرآنلاين، محمدباقر نوبخت با حضور در يک برنامه زنده تلويزيوني در سخنانش، برخی انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت، شرایط سخت موجود و تلاش انجام شده در این رابطه را مورد اشاره قرار داد و گفت: مگر باد رشد اقتصادی را بالا و تورم را پایین آورده است؟
در حالی چند سالی از طرح موضوع "اقتصاد مقاومتی" توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد و سیاست‌های مربوط به آن تدوین و ابلاغ شده که به اعتقاد مسئولان و کارشناسان، اقتصاد مقاومتی به طور کامل عملیاتی نشده است. از همين رو است که مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی، سال جاری را "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری کردند.
دولت که در اجرای اقتصاد مقاومتی از مهمترین قوا به شمار می‌رود، دوشنبه، نهم فروردین، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سال جاری را تشکیل داد و در این راستا مصوباتی نیز داشت.
دکتر "محمدباقر نوبخت"، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو رسانه ملی، در این باره توضیحاتی ارائه کرد که اهم آن در ادامه به نقل از خبرگزاري ها آمده است:
* قطع وابستگی به نفت، اصلاح نظام مالیاتی، تولید منطبق با استاندارد و همچنین صرفه‌جویی، از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است.
*{با اشاره به تعریف 240 پروژه در دولت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی}:بر این اساس حدود 48 پروژه برای سال جاری تعریف شده و عملیاتی خواهد شد. پروژه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، نفت و صنعت و معدن اجرایی خواهد شد. در اجرای اقتصاد مقاومتی، اهمیت اقتصاد دانش بنیان در کنار سرمایه‌گذاری مورد توجه است و در این راستا در سال جاری یک درصد از تولید ناخالص داخلی به اقتصاد دانش بنیان و تحقیقات آن اختصاص خواهد داشت.
*{با اشاره به مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در رابطه با فعال‌سازی تدریجی واحدهای تولیدی نیمه فعال یا غیرفعال}: در حال حاضر جدای از شهرک‌های صنعتی، حدود 36 هزار واحد تولیدی وجود دارد که 7000 واحد در طول سال‌های گذشته به حالت نیمه فعال یا غیرفعال درآمده‌اند، که در این حالت حدود 130 هزار فرصت شغلی از دست رفته است. اما دولت تصمیم دارد با اطلاعاتی که از آنها در تک تک استان‌های کشور در اختیار دارد، به چرخه تولید برگرداند. با مصوبه ستاد اقتصادی دولت، در نیمه نخست سال جاری حدود 5000 واحد از 7000 واحد تولیدی راکد، با تامین مالی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت فعال خواهند شد.
*دولت، برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در برنامه ششم توسعه که باید برای آن سالانه حدود 900 هزار شغل ایجاد شود، ضمن راه‌اندازی واحدهای تولیدی، از تحلیل شغل‌های موجود در این واحدها نیز ممانعت کند که این مهم نیز با تامین سرمایه در گردش در دستور کار قرار خواهد گرفت.
*{ در پاسخ به برخی انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت}: دولت در شرایط سختی اداره کشور را بر عهده گرفت و با آنچه موجود بود توانست اقتصاد را از رشد حدود منفی شش درصدی، خارج و به سمت مثبت سوق دهد. اما آن‌قدر مشکلات زیاد است که این اقدامات به چشم نمی‌آید.
* توانستیم در کنار افزایش رشد اقتصادی که در سال 1393 حدود سه درصد مثبت و در سال گذشته حدود یک تا 1.5 درصد بود، تورم 40 درصدی را به حدود 11 درصد کاهش دهیم. مجموع بهبود ایجاد شده در شاخص‌های اقتصادی به سختی ایجاد شده و باد، رشد اقتصادی را بالا نبرده و تورم را افزایش نداده است؛ آن‌هم در زمانی که دولت کشور را به جای درآمد 120 میلیارد دلاری با 20 میلیارد دلار اداره می‌کند.
* عملکردها نشان می‌دهد، وزارت کشاورزی توانسته در این رابطه عملکرد موفق‌تری نسبت به سایرین داشته باشد. به‌طوری که توانسته رشد منفی را در دو سال گذشته جبران و به رشد مثبت دست پیدا کند و تولید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک حدود 69 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سال گذشته رشد در خدمات بین صفر تا یک درصد و در صنعت با وجود حمایت‌های انجام شده، منفی بوده است و نیازمند کار بیشتری است.
* دولت درباره‌ی اقتصاد مقاومتی به مفهوم یکسانی رسیده است. اینکه می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد، درست نیست. ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا از همه‌ی ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کنیم و با تولیدات باکیفیت و بااستاندارد، صادرات خوبی داشته باشیم.

رییس جمهوری سابق کوبا از سفر رییس جمهوری آمریکا به کوبا انتقاد کرد.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، فیدل کاسترو، رییس جمهوری سابق کوبا در نخستین واکنش عمومی خود مبنی بر سفر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به این کشور آمریکای لاتین نوشت: شنیدن سخنان رییس جمهوری آمریکا تنها باعث سکته قلبی می شود. عقیده من این است که او تنها فکر می کند و تلاش نمی کند تا درباره سیاست های کوبا تئوری سازی کند.وی در سرمقاله ای با عنوان "برادر اوباما" به انتقاد از سفر وی به کوبا پرداخته و آن را در روزنامه "Granma" که چاپ کوباست، چاپ کرد.اوباما در سفر خود به کوبا با رائول کاسترو، رییس جمهوری کنونی این کشور دیدار کرد و با فیدل کاسترو دیداری نداشت و با مخالفان کاسترو نیز دیدار کرد و خواستار ازادی بیشتر و دموکراسی در این کشور شد.رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی غیرمنتظره که از تلویزیون دولتی کوبا نیز پخش شد، گفت:‌ رای دهندگان کوبایی باید قادر باشند تا دولت های خود را در انتخاباتی آزاد و دموکراتیک انتخاب کنند.کاستروی 89 ساله نیز به این سخنرانی واکنشی تند نشان داد و آن را به باد انتقاد گرفت و در این سرمقاله نوشت: اوباما در سخنرانی خود از واژه های نامانوس استفاده کرد. هیچکس نباید تصور این را داشته باشد که مردم کوبا شکوه و جلال خود را که به واسطه آموزش، علم و فرهنگ به دست آمده، کنار می گذارند.رییس جمهوری سابق کوبا در ادامه نوشت که ما تمام آنچه را که نیاز داریم به کمک مردم کوبا به دست می آوریم و نیازی به پاداش از سوی امپراتوری آمریکا نداریم. اوباما فراموش کرده که بگویدکه آمریکا و کوبا هر دو تحت استعمار اروپایی‌ها بودند و هر دو کشورهایی بودند که بر دوش بردگان ساخته شدند. مردم بومی قاره آمریکا در حرف‌های باراک اوباما غایبند و اوباما فراموش کرده که بگوید با انقلاب کوبا تبعیض نژادی در این کشور به پایان رسید.فیدل کاسترو از زمان بازنشستگی و کناره گیری از قدرت و سپردن زمام امور کوبا به برادرش رائول بیشتر وقت خود را صرف نوشتن مقاله برای روزنامه حزب کمونیست می کند و آخرین حضورش در انظار عمومی به ژوئیه سال 2015 بازمی گردد.