گزیده ها قسمت دوم .

گزیده ها قسمت دوم . 11 فروردین -95
مصاف ایران و عمان در نیمه نخست با پیروزی دو بر صفر ایران به پایان رسید.
به گزارش ایسنا، در آخرین دیدار از مرحله نخست انتخابی جام جهانی 2018 روسیه، تیم ملی ایران امروز از ساعت 19 در ورزشگاه آزادی میزبان تیم ملی عمان بود و توانست این تیم را در حضور حدود 33 هزار نفر با نتیجه 2 بر صفر شکست دهد.
سردار آزمون در دقیقه 16 و 23 دو گل ایران را به ثمر رساند.
از آخرین پیروزی ایران مقابل عمان بیش از 15 سال می گذشت و در سال های گذشته همواره ایران مقابل این تیم با بدشانسی به پیروزی دست نمی یافت اما این بار و در ورزشگاه آزادی شاگردان کی روش به این طلسم خاتمه داد.
تیم ملی ایران با این پیروزی 20 امتیازی شد و با اقتدار به عنوان تیم نخست گروه به مرحله بعد صعود کرد. عمان هم با همان 14 امتیاز سابق در رتبه دوم باقی ماند.
*نیمه نخست
در دقیقه 8، ضربه کاشته ای که اشکان دژاگه از مقابل محوطه 18 قدم زده بود را علی الحبسی دروازه بان عمان مشت کرد تا تیمش را از گل زودهنگام نجات دهد.
در دقیقه 13 بازیکنان ایران کار تیمی را از زمین خودی آغاز کردند که در پایان به سردار آزمون در محوطه جریمه عمان رسید اما کنترل نامناسب آزمون موجب از بین رفتن این فرصت خوب شد.
در دقیقه 15 هم این بار احسان حاج صفی از سمت راست دفاع عمان آغاز کرد که در ادامه عزت اللهی توپ را به دژاگه رساند و ضربه فنی او از سمت راست دفاع عمان با شیرجه سنگربان عمان به کرنر رفت.
*گل: در دقیقه 16، جهانبخش کرنر را از سمت چپ زمین عمان ارسال کرد که سردار آزمون با ضربه سر توپ را وارد دروازه الحبسی کرد و واکنش نصفه و نیمه این دروزاه بان هم کارساز نبود.
در دقیقه 18 نیز باز هم بازیکنان ایران پاسی را در عمق دفاع عمان برای آزمون فرستادند که بازیکن عمانی در نزدیکی دروازه توپ را به کرنر زد.
در دقیقه 21 نیز، همکاری عزت اللهی با جهانبخش یک فرصت شوت زنی خوب را در پشت محوطه جریمه برای ایران خلق کرد که ضربه آرام جهانبخش را الحبسی جمع کرد.
*گل: در دقیقه 23، باز هم سردار آزمون توپی را که دژاگه از کرنر روی دروازه فرستاده بود و با سر عزت اللهی هم سایش داشت را وارد دروازه عمان کرد تا اختلاف به دو برسد.
در دقیقه 32 اشکان دژاگه روی اشتباه خط دفاع عمان صاحب توپ شد و سردار آزمون را در یک موقعیت مناسب صاحب توپ کرد که شوت او با بی دقتی به خارج از زمین رفت.
در دقیقه 39 نیز باز هم خط دفاع عمان اشتباه کرد تا توپ در موقعیت تک به تک به آزمون برسد اما او قدر این موقعیت را با تعلل بیش از حد ندانست.
*نیمه دوم
در نخستین دقایق این نیمه نیز باز هم شاگردان کی‌روش کرنر خطرناکی را از سمت راست دروازه عمان ارسال کردند که عمانی ها سراسیمه این توپ را از محوطه جریمه دور کردند.
در دقیقه 50 وحید امیری سانتری را روی فراری که در عمق خط دفاع تیم ملی عمان داشت ارسال کرد اما این توپ را عمانی ها به اوت فرستادند.
در دقیقه 54 نیز باز هم بازیکنان ایران در شلوغی محوطه جریمه عمان صاحب توپ شدند که این موقعیت با بی دقتی ایرانی ها به خارج از زمین رفت.
در دقیقه 60 شوت امید ابراهیمی از فاصله حدودا 25 متری با بالای دروازه الحبسی رفت.
در دقیقه 64 و روی اشتباه عمانی ها، مهدی ترابی ضد حمله ای را تدارک دید و کریم انصاری فرد را در موقعیت مناسبی در محوطه جریمه صاحب توپ کرد که انصاری فرد با شوتی بسیار بد این موقعیت را از دست داد.
در دقیقه 65 سعید عزت اللهی حرکتی را در عمق خط دفاع عمان آغاز کرد و پاس در عرضی را از فاصله سه، چهارمتری دروازه عمان فرستاد که الحبسی این توپ را به طور ناقص دفع کرد و در ادامه هم عمانی ها خطر را از دروازه دور کردند.
در دقیقه 67 شوت کریم انصاری فرد از فاصله نسبتاً دور به تیرک دروازه برخورد کرد و عمانی ها این توپ را در برگشت به کرنر زدند.
این بازی در پایان با حساب دو بر صفر به سود ایران خاتمه یافت.
با این پیروزی ایران هم مانند ژاپن و کره جنوبی بدون شکت این مرحله را سپری کرد.
برای تیم ملی ایران در این دیدار علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی ( مهدی طارمی ۸۱)، جلال حسینی، امید ابراهیمی، وحید امیری، پژمان منتظری، سعید عزت اللهی، علیرضا جهانبخش ( مهدی ترابی 62)، سردار آزمون ( کریم انصاری فرد 62)، اشکان دژاگه (کاپیتان) و رامین رضاییان به میدان می روند. دژاگه در این دیدار کاپیتان تیم ایران است.
خوان رامون لوپز کارو، سرمربی اسپانیایی عمان نیز علی الحبسی ( کاپیتان) ، محمد المسلامی، محمد الرواهی ( احمد سالم المخینی 55)، خلید سلمان حمدان الیعقوبی، راعد صالح، حسین الحدری ( یاسین الشیدی 75)، عبدالعیزی القبلی، احمد مبارک، عبدول سلام المخانی، محسن الخلدی ( قاسم سعید 45)، حریب جمیل زاید السعید را به عنوان یازده مرد منتخب خود از ابتدا بازی به میدان می فرستد.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی 2 بر صفر مقابل عمان گفت: در طول 90 دقیقه تیم ملی با قدرت بازی کرد و حاکمیت خود را به نمایش گذاشت اما حالا از آن‌هایی که مرا دزد و لمپن خواندند، قدردانی می کنم زیرا امروز راه باز است تا تصمیم های لازم را انجام دهند.
به گزارش ایسنا، کارلوس کی‌روش پس از پیروزی تیمش مقابل عمان اظهار کرد: فکر می کنم بازی خوبی را به نمایش گذاشتیم. عملکرد خوبی در نیمه نخست داشتیم. در دو کلمه می توانیم عملکرد تیم ملی را خلاصه کنیم، در طول 90 دقیقه تیم ملی با قدرت بازی کرد و حاکمیت خود را به نمایش گذاشت. 90 دقیقه مقابل یک تیم خوب توانستیم بازی خوبی را به نمایش بگذاریم. تیم عمان حتی یک فرصت هم نداشت. باید به این مسئله توجه کنیم. فکر می کنم در نیمه دوم استحقاق زدن گل های بیشتر را داشتیم اما در ضربه های نهایی دقت نداشتیم.
سرمربی ایران ادامه داد: مخصوصا توانستم به هدف اصلی خودمان دست پیدا کنیم. بازی خوبی را ارائه دادیم و مهم تر از همه اینکه بار دیگر توانستیم به عنوان تیم اول آسیا در مرحله بعد حاضر شویم. توانستیم به این موفقیت ادامه دهیم.
او گفت: در اواخر فروردین ماه وقتی قرعه کشی مرحله بعد انجام شود ایران برای بار سوم می تواند در یکی از قرعه کشی های مهم در مقام اول آسیا قرار داشته باشد. با این نتیجه ایران مرحله نخست مقدماتی جام جهانی روسیه را پشت سر گذاشت. امروز باید خرسند و خوشحال باشم اما من خوشحال نیستم.
کی روش اظهار کرد: سفری که تا امروز داشتیم، سفر پر چالش و دشواری بوده است. می خواهم این صعود دوباره را که توانستیم موفق شویم، در درجه اول به هواداران موفق و خوش برخورد ایران که شاگردانم و من را حمایت کردند، تقدیم کنم. بعد از آن مراتب تقدیر خودم را از بازیکنان ایرانی ابراز دارم. برای تمام کارهایی که بازیکنان در تیم ملی و زحماتی که کشیدند تشکر می کنم و به تک تک آن ها تبریک عرض می کنم. آن ها در این مدت پرتلاش بودند.
سرمربی تیم ملی ایران ادامه داد: مطمئنا نمی توانم کادرم را فراموش کنم. کادری که گذشت‌های زیادی داشتند و سختی های زیادی را پشت سر گذاشتند. از تک تک کادر فنی تشکر می کنم. در آخر نمی توانم چند نفر خاص را فراموش کنم. این صعود را به این نفرات تقدیم می کنم که نام آن ها را نخواهم گفت. این صعود و برد را تقدیم افرادی می کنم که هیچ حمایتی از تیم ملی انجام ندادند.
این مربی پرتغالی افزود: مراتب قدردانی خودم را تقدیم به افراد میکنم که برای ایجاد شک و شبهه تلاش زیادی کردند و به من دزد و لمپن گفتند. این افراد درون و بیرون فدراسیون تمام تلاش خود را انجام دادند و تنها دست آوردشان ایجاد عدم تعادل و گل های واهی بود و هیچ گاه تیم ملی را حمایت نکردند. کادوی خاصم را تقدیم این افراد می کنم به خاطر همه کارهایی که انجام دادند. به همان افرادی که به من گفتند استانداردهای لازم برای هدایت ایران را ندارم. امروز به راحتی می توانید رزومه من را قورت دهید. امروز راه باز است تا تصمیم های لازم را انجام دهند.
کی روش در ادامه حاضر به گفت و گو نشد و با ناراحتی تمام نشست خبری را ترک کرد تا شائبه خداحافظی او بیش از پیش قدرت بگیرد.
مدیر امور آب شهرستان مهاباد گفت: نزولات مناسب سال زراعی جاری و بارش های اخیر حجم آب ذخیره شده در مخزن سد مهاباد را به 197 میلیون متر مکعب رساند و این سد پس از هشت سال سرریز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد عبداللهی روز سه شنبه در نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان مهاباد در سال 95 افزود: میزان آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد هم اکنون به 197 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 73 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: هم اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد 90 متر مکعب بر ثانیه است که این میزان در مقایسه با پارسال چهار برابر شده است.
وی اظهار کرد: آب سد مهاباد برای نخستین بار در هشت سال اخیر سرریز شده و برای کنترل میزان آب ورودی و خروجی آن رهاسازی آب با حجم 90 لیتر مکعب در ثانیه در حال انجام است.
وی گفت: رهاسازی آب سد مهاباد از 18 اسفند ماه سال گذشته برای کمک به احیای دریاچه ارومیه صورت می گیرد و تاکنون بیش از 40 میلیون مترمکعب آب سد رهاسازی شده است.
وی تراز سطح آب دریاچه سد مهاباد را هم اکنون 1358 متر اعلام کرد و گفت: این میزان نیز در مقایسه با پارسال 9 متر افزایش یافته است.
مدیر امور آب مهاباد افزود: تداوم بارندگی های زمستان سال گذشته باعث ذخیره سازی خوبی در دریاچه پشت این سد شده و هم اکنون حجم برف بسیار خوبی نیز در مناطق بالا دست سد مهاباد ذخیره شده است.
سد مهاباد دارای 197 میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می آید.
معاون راهداری اداره راه و شهرستازی مهاباد نیز در این نشست گفت: بر اثر طغیان رودخانه و زیر آب رفتن پل ها در پی بارندگی چند روز اخیر، راه ارتباطی چهار روستای پاشبرد، گامیشان، گل تپه و زندوقول در بخش خلیفان این شهر مسدود شده است.
رضا گنجلی افزود: تلاش ها برای ایجاد راه ارتباطی به این روستاها با استفاده لوله گذاری و ترمیم پل ها توسط ماموران راهداری در حال انجام بوده و به زودی راه ارتباطی این روستاها ترمیم می شود.
وی اضافه کرد: برخی پل ها در مسیر رودخانه مطابق با استانداردها و دبی رودخانه طراحی و ساخته نشده و به همین علت هنگام طغیان رودخانه مشکلاتی برای تردد روستاییان ایجاد می کند.
وی با اشاره به خسارت شش میلیارد ریالی سیلاب به راههای روستایی این شهرستان اظهار کرد: سیلاب و طغیان رودخانه خسارت های زیادی به راههای روستایی وارد کرده و موجب تخریب پل ها، آب شستگی راهها، رانش زمین و تخریب راهها شده است.
معاون برنامه ریزی فرماندار مهاباد هم گفت: دستگاههای اجرایی این شهرستان از آمادگی لازم برای مقابله با هر گونه حوادث غیرمترقبه برخوردار هستند و تمامی امکانات مورد نیاز مهیا شده است.
هاشم کیانی افزود: لازم است هر گونه ساخت و ساز در حاشیه و حریم رودخانه مهاباد با هماهنگی و مجور امور آب این شهرستان انجام شود.
وی از تلاش ها و همکاری اعضای ستاد بحران این شهرستان و همکاری بخش خصوصی برای در اختیار قرار دادن ماشین آلات سنگین برای جلوگیری از خسارات سیل اخیر در بخش خلیفان قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، ورود یک سامانه قوی بارش زا به آذربایجان غربی به ویژه مناطق جنوبی این استان موجب بارش های خوبی از عصر روز شنبه در این مناطق شده که بارش ها تا امروز تداوم داشته است.
میزان بارش باران بر اساس اعلام اداره هواشناسی مهاباد در ایستگاه کله کاوی واقع در بخش خلیفان به بیش از 150 میلیمتر رسیده و این مقدار در مهاباد 43 میلیمتر ثبت شده است.
بخش خلیفان مهاباد در 40 کیلومتری مسیر مهاباد به سردشت واقع شده و دارای 107 روستای دارای سکنه است.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه از رسانه های کشورش خواست برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را که آشکارا دروغ می گویند و تبلیغات انتخاباتی‌شان با هیچ عقل سلیمی جور در نمی آید، رسوا کنند.
به گزارش تسنیم، رئیس جمهور دموکرات آمریکا در سخنرانی خود به نام هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره نکرد اما بدون تردید پیکان انتقادات خود را متوجه دونالد ترامپ نامزد میلیاردر جمهوری خواه کرده بود.
باراک اوباما ضمن انتقاد صریح از نحوه پوشش تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری توسط شبکه های خبری آمریکا که تمام اظهارات و حرکات دونالد ترامپ را منعکس می کنند، تاکید کرد اطلاع رسانی مناسب درباره یک شخص این نیست که میکروفن را در اختیار او قرار دهیم.
باراک اوباما که در مراسم اعطای جایزه روزنامه نگاری در واشنگتن سخنرانی می کرد، از رسانه های کشورش خواست درباره تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری تحقیق کنند، آنها را زیر سوال ببرند و از آنها بخواهند که به مردم پاسخگو باشند.  اوباما اذعان کرد آن چه در حال حاضر در تبلیغات انتخاباتی آمریکا و نحوه پوشش رسانه ای آن شاهد هستیم، دموکراسی و جامعه آمریکا را از مسیر درست منحرف خواهد کرد.
اوباما خاطر نشان کرد:" زمانی که مسئولان منتخب و مبارزات انتخاباتی از مسیر تعقل، واقعیات و تجزیه و تحلیل ها خارج می شوند، زمانی که مرزها میان راستی و ناراستی برداشته می شود، شرایطی به وجود می آید که دیگر قادر نخواهیم بود به نام نسلهای آتی تصمیمات صحیح بگیریم."
رئیس جمهور آمریکا ضمن انتقاد از بی اعتنایی برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به اصل "تصحیح سیاسی" (که در مبارزات انتخاباتی ترامپ به وفور مشاهده می شود)، تاکید کرد برخی افراد در مبارزات انتخاباتی خود بدون ملاحظه حرفهای توهین آمیز می زنند و آشکارا دروغ می گویند.
باراک اوباما تصریح کرد انتقادات شدیداللحن بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از برخی کشورهای خارجی به تدریج نگرانیهایی را در خارج از کشور به وجود آورده است. اوباما افزود آمریکا جایی نیست که بتوان سیاست های هذیان آلود را تحمل کرد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره واکنش سران برخی از کشورهای خارجی به این مسئله، تاکید کرد آن چه در حال حاضر اتفاق می افتد برای ما ناراحت کننده است.
دونالد ترامپ که ثروت هنگفت خود را از سرمایه گذاری در بخش غیرمنقول آمریکا به دست آورده است، در ماههای اخیر اظهارنظرهای جنجال برانگیزی درباره مناقشه سوریه ، مخالفت با پذیرش آوارگان سوری ، منع ورود مسلمانان به خاک آمریکا و ضرورت دیوار کشیدن در مرزهای آمریکا و مکزیک داشته و با سخنان خود انتقاد بسیاری از مسئولان حزب جمهوری خواه را برانگیخته است اما این میلیاردر شصت و نه ساله به رغم همه این انتقادات، بخت اول پیروزی در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان است.